17 Sep 2024 13:50 door Saji
Hier een traumatische tweeling zwangerschap, maar ook bevalling, omdat ik hier delen van kwijt ben. Ook weet ik niet op welke dag ik bevallen ben, ja achteraf en van horen zeggen ben ik op een donderdag bevallen. In mijn beleving was het zaterdag.
Eerste trimester was ik alleen maar moe en had al snel last van harde buiken, waardoor ik met 14 weken al niet meer kon en mocht werken.
Alleen maar op werk verschijnen om er even te zijn, meer niet. Dit heb ik tot week 17 een plekje moeten geven.
Vanaf week 17 tot week 24 voelde ik mij top! Moeheid was weg en harde buiken waren flink afgenomen.
Tot ik 11 november, 24 weken en 1 dag, mij ineens niet goed voelde.
Mijn buik was keihard en deed ontzettend pijn.
Heb toen contact gezocht met een tweeling moeder, die zei jij belt NU het ziekenhuis.
Ik belde het ziekenhuis. Mocht mij een uur later melden.
Mijn vriend gebeld, die kon niet weg van zijn werk, dus zijn moeder gebeld.
Zij is die dag met mij mee gegaan.
Heel onschuldig naar het ziekenhuis.
Naar de afdeling gelopen, nog met de trap gegaan, ja harde buik of niet, ik ging liefst niet met de lift.
Werd naar een kamer gewezen.
Wat onderzoeken, aan de ctg, niet volledige ctg, want dat mag niet onder de 26 weken.
De 1 na de andere verpleegkundige en verloskundige kwam binnen, maar liepen zonder iets te zeggen ook weer weg.
Ik keek mijn schoonmoeder vragend aan, de angst nam steeds meer toe.
Toen er een gynaecoloog binnen stapte vroeg ik haar, het is niet goed hè?
Ze pakte een stoel,toen wist ik genoeg.
Heb gehuild! Ze zei we maken jou gereed voor spoedrit Groningen.
Je harde buiken zijn weeën.
Enige wat ik nog moet weten is of je ontsluiting hebt en ik moet je een infuus geven voor de weeënremmer.
Heb 3 uren in het plaatselijke ziekenhuis gelegen toen ze dit kwamen melden.
3 vreselijk lange uren.
De rit naar Groningen was snel, heel snel. Heb naar de broeder geroepen, ze moeten minstens 8 weken blijven zitten.
Ik wil geen Groningse meisjes, ik wil Friese meisjes!
In Groningen heb ik 2 weken gelegen, 2 dagen weeënremmers en longrijping injecties. En kreeg daar een ring om mijn baarmoedermond, zodat de ontsluiting op 2cm bleef. Ik leefde in een bubbel. Ik mocht niks. Iedere dag onderzoeken. 2 weken lang.
Wilde ik van de afdeling moest dat in een rolstoel, vreselijk!
Maar alles ging goed in Groningen.
Ik mocht naar huis. Wel met het beleid, 2x per dag de trap op/af, dus van bed en naar bed, alleen in huis lopen voor toilet en verder alles voor je laten doen. Buiten alles in rolstoel.
Het waren de moeilijkste 6 weken thuis. De meiden groeiden goed, en werden met de dag sterker. Iedere beweging die ze maakten deed mij intens veel pijn, heb ze vervloekt, wilde stoppen met deze zwangerschap. Met kerst had ik enorm veel pijn. Ik zei niks, maar iedereen zag het aan mij.
De dagen erna rustig aan gedaan.
Mijn verjaardag, 31 december, klein gevierd, zodat ik 's avonds nog bij vrienden kon zitten.
1 januari 's avonds zit ik met mijn vriend tv te kijken, hij zijn hand op mijn buik ik mijn hand op de zijne.
Hij schrok, hij dacht dat ik zijn hand heel hard op mijn buik duwde, maar het kwam van binnen. 1 van de meiden was zo hard tegen mijn buik aan het duwen dat het pijn deed!
De dagen erna was het weer rustig.
Op 5 januari ging mijn vriend naar een vriend van hem. Hij zei nog, als het niet gaat moet je bellen, ben dan snel thuis.
Om 9 uur ging ik naar toilet.
Ik zag iets roods, leek op een pluisje, nog kleiner dan een speldenknop, achteraf was dit dus bloed, en ben naar bed gegaan.
Die nacht was verschrikkelijk.
Het voelde alsof ik af en toe vocht verloor.
Ik wilde mijn vriend niet wakker maken.
Toen ik opstond, werd hij door mij wakker. Ik vertelde hem dat ik het idee had vocht te verliezen wat sterk rook.
Hij zei dat ik het ziekenhuis maar moest bellen.
Dat gedaan en nog snel gedoucht.
In het ziekenhuis wisten ze niet wat ik bedoelde, want er was niks wat ze konden vinden.
Wel kreeg ik meteen een infuus aangelegd. Ze zeiden je blijft nu in het ziekenhuis tot je daadwerkelijk komt te bevallen.
En toen voelde ik weer vocht!
Ze namen het zeiltje, waar ik op lag, mee, binnen 5 minuten waren ze terug. Ja mw u heeft gelijk, het is vocht! Vruchtwater!
Alleen wij weten niet waar dat vocht vandaan komt, want ze liggen nog in voldoende water en in hun vrucht!
Ik werd meteen naar een verloskamer gebracht, aan de ctg gelegd.
Buikpijn was vreselijk! Die nacht lag ik op een verloskamer met vreselijk veel pijn aan de morfine met af en toe vocht verlies! Een verloskundige week niet van mijn zij tot ik een indalingswee kreeg.
Zij heeft toen de dienstdoende gynaecoloog erbij geroepen. Hij zei ik moet het pessarium verwijderen.
Dat heeft hij gedaan en de pijn was weg. Ik kon die nacht even slapen.
Ik mocht weer terug naar een gewone 1 persoonskamer.
7 januari heb ik zowat de hele dag aan de ctg gelegen.
De pijn kwam ineens ook terug.
Verloskundigen zeiden tegen mij dat ik stil op mijn rug moest blijven liggen, maar ik kon niet op mijn rug liggen vanwege intense pijn.
Ik was constant aan het draaien en doen! Om de 10 minuten moest ik van houding veranderen.
Verloskundigen zeiden dat ze de ctg gingen afkoppelen, omdat ze geen goede metingen konden aflezen door mijn gedraai.
Geschreeuwd of ze met mij wilden ruilen, want ik verging van de pijn!
Die avond kreeg ik nog bezoek van mijn schoonouders en vader, niet lang, hooguit een kwartier.
Voor ze weggingen moest ik nog naar het toilet.
Mijn schoonouders en mijn vader nog gedag gezegd.
Hoorde mijn vader op de gang nog iets tegen mijn schoonouders zeggen.
En toen braken mijn vliezen!
Het ging vrij snel! Alleen kon ik de weeën nauwelijks meer opvangen.
Vreselijke pijnen zowel rug als flanken en buik.
Ik hoor verloskundigen nog zeggen, waarschijnlijk moet mw overgeplaatst worden naar ander ziekenhuis want wij liggen vol! Welk ziekenhuis zou u willen meneer?
Ik wil niet naar een ander ziekenhuis!
Niet met deze pijn!
Om iets over 00:00 uur had ik geen weeën meer! En de pijn was weg! Gynaecoloog kwam nog voelen hoeveel ontsluiting ik had. Volledige 10 cm. In iets minder dan 3 uren tijd.
Op dat moment was er ook een kamer vrij en mocht ik er heen.
Om kwart voor 1 begon ik weer weeën te krijgen en pijn. Dit waren dus de persweeën. Maar ik was op, ik kon niet meer!
Om 1:03 uur op 8 januari werd ons eerste meisje geboren.
Ik kon er niet van genieten, ze werd meteen bij mij weggehaald.
De gynaecoloog was wat aan het rommelen bij haar computer en de verloskundige zou iets uit de kast pakken, mijn vriend stond naast me, mocht niet stoppen met mijn arm te wrijven tot ik zei ik voel dat ik moet persen! Nee mw. U mag niet persen!
Maar ik kon het niet tegenhouden.
Het vruchtwater spoot eruit, verloskundige zijknat en gynaecoloog die met haar handen omhoog stond.
Tussen mijn benen, met 1 perswee, lag ons tweede meisje om 01:17 uur, op haar buikje, ik kon haar volledig zien.
Was dus met heel veel kracht heb ik haar eruit geperst.
Ze had nog deel van vlies om haar heen zitten.
Ook zij werd meteen bij ons weggehaald.
Mijn vriend mocht de navelstreng niet doorknippen, ze waren te klein en het was hectisch.
Toen moest de placenta nog, maar die kwam maar niet.
Gevraagd hoelang deze erover mocht doen.
Die had er allang moeten zijn! De spoed ok ligt klaar! En daar ging mijn lichtje uit.
Om een uur of 6 werd ik wakker.
Leeg! Geen pijn en ook was mijn vriend nergens.
Waar zijn mijn meisjes?
Om 8 uur werd ik weer naar mijn kamer gebracht, waar mijn vriend op mij zat te wachten.
Ik werd gefeliciteerd met onze dochters, maar waar waren ze?
Mijn vriend had ze ook niet meer gezien en wist ook niet hoe het met ze ging.
We kregen te horen dat ik een enorme fluxes had. 4,2 liter bloed verloren. Dat de meisjes kritiek lagen, maar dat ik ook kritiek was.
Het scheelde niet veel of mijn vriend was ons alle 3 verloren.
Om 9 uur werd ik klaargemaakt om naar de couveuse afdeling te gaan.
Zo klein! Ik heb ze even mogen vasthouden, snel wat foto's geknipt, om vervolgens weer in de couveuse te leggen waar ze hebben gevochten voor hun leven.
S. deed het met het uur beter.
J. was kritiek. Ze stopte steeds met ademen wanneer ze diep lag te slapen of wanneer ze overstuur was.
Ze dachten aan een hersenbloeding.
Gelukkig was dat het niet.
De artsen zeiden, stopt ze nog 1x met ademen dan moet ze overgebracht worden.
Alsof ze dat gehoord heeft, ze begon ineens zelfstandig te ademen en de ademstops stopten.
Heel bijzonder!
32,2 weken heeft mijn zwangerschap geduurd.
Maar de meiden zijn volledig gezond!
In januari 2 tieners in huis 🥰