Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Huishoudelijke klusjes

<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 08 Sep 2024 20:15

Re: Huishoudelijke klusjes

Hier twee heel zelfstandige kinderen van 8&11.

Ze dekken de tafel en ruimen hem af. Als we het vragen pakken ze de vaatwasser uit. Ze maken zelf ontbijt/lunch. De tassen die ze gebruiken pakken ze uit de garage en bij thuiskomst legen ze hem en ruimen ze hem op.

Ze ruimen zelf de gevouwen was op. Als we het vragen hangen ze het op of doen het in de droger. Uiteraard doen ze vieze was in de wasmand. Hun bed halen ze zelf af om te wassen en maken dit 's avonds weer op.

Als het nodig is gaan ze naar de supermarkt of drogist. Ze kunnen zelf een boodschappenlijstje maken en op internet zoeken hoeveel geld ze nodig hebben.

In ons vorige huis deed de oudste altijd de container. Nu staan die in een wat lastigere kast ingebouwd dus doen wij het.

Zelf heb ik altijd het idee dat het thuiszitten tijdens corona ze erg zelfstandig heeft gemaakt.
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Sep 2024 05:22

Zoon, 7: bij elke maaltijd tafel opruimen, vaatwasser inruimen en doekje over tafel. Elke dag speelgoed opruimen. De was opruimen als ik het vraag, oud papier wegbrengen en planten water geven - maar deze 3 zijn maar 1 keer per week meestal.
Dochter, 2,5: speelgoed opruimen en haar boekjes neerzetten.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 09 Sep 2024 06:34

Mijn jongste van 2 heeft als klusje voor opruimen. Ze haalt ook een doekje over de grond en helpt met dweilen.

De oudste van 5 ruimt echt slecht op, dus dat zijn we aan het oefenen samen. Verder helpt hij met met de was opruimen en zeemt hij regelmatig de ramen 🤣 en hij wijst mij altijd de weg naar de glasbak.

Beide helpen mee in de tuin, met plantjes water geven, de was verzamelen, sorteren en in de wasmachine doen. En ze hebben ook een kruimeldief om mama te helpen met stofzuigen. De klusjes zijn echt een familieaangelegenheid 😁
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 09 Sep 2024 18:43

Lilou schreef:Onze meiden zijn 10 en 8. Een aantal dingen zie ik ook niet als 'klusje' maar gewoon onderdeel van hun eigen zelfstandigheid.

Dit vind ik ook inderdaad. Je eigen brood smeren, tafel dekken, tafel afruimen, vaatwasser in- en uitruimen, je gebruikte vaat even in de vaatwasser zetten, schooltas leegruimen, eigen kamer opruimen, vuile was in de wasmand doen, eigen spullen (schoenen, tassen) in huis opruimen vind ik vallen onder dingen die er nu eenmaal bij horen.

Ze helpen hier ook wel eens mee met stofzuigen, ramen lappen, was opvouwen/ophangen, auto's wassen, grasmaaien, dat vind ik dan weer meer klusjes.

Wat hier van mij een grote ergernis is/was is dat ze nooit een nieuwe wc-rol ophangen. Altijd de lege laten zitten en dan de nieuwe achterop de wc of het fonteintje zetten. Elke keer zat ik dan weer bij een lege wc-rol. Op 1 september heb ik met ze afgesproken dat wanneer er de hele maand september geen lege wc-rol hangt in de wc als ik er op zit, ze allemaal 5 euro krijgen. Het werkt tot nu toe heel goed haha. Ik hoop dat het dan na september goed ingesleten is. Zal mij benieuwen.
2011 2012 2017
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Sep 2024 08:14

Onze kinderen doen echt (veel te) weinig. We moeten alles vragen, na een hoop gezucht en gesteun en gekreun en een 'waarom moet ik dat altijd doen?' gaan ze het wel doen, maar met gezicht op onweer en een hoop gemopper. En de afspraken staan al jaren, hoor. Zelf je spullen in de vaatwasser zetten, was in de wasmand, na school je tas leegmaken, vaatwasser leegmaken, konijnen eten en drinken geven, bed afhalen, echt moeilijke dingen zijn het niet maar ze zijn er echt te beroerd voor. Echt doodmoe word ik ervan, elke dag weer die strijd. En soms (eigenlijk veel te vaak) heb ik geen zin in die strijd en doe ik het zelf maar weer.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Sep 2024 09:37

Ik acteer dan vaak tegenover zoon alle dingen die ik voor hem doe en waar ik daar dan ook per direct mee stop. Als het in ons huishouden gaat om dingen waar we geen zin in hebben en die we dan dus niet doen, dan doe ik daar direct aan mee. Dus zodra zoon loopt te zuchten hoe zwaar hij het heeft en het dus niet gaat doen, zijn wij ook te moe en lui om zijn ontbijt, lunchbox, kleren wassen etc. te doen. Heeft altijd effect. En heb laatst met hem bekeken wat andere kinderen in de wereld van zijn leeftijd moeten doen elke dag. We zagen mooie filmpjes van kinderen die de hele dag in de fabriek moeten werken en een jongetje van 6 die elke dag 3 uren heen en 3 uren terug liep voor een emmer water. Zoon was meteen genezen voor een paar weken. Ik ga namelijk ECHT niet in discussie met mijn verwende zoon hier, dit hoort er gewoon bij en zonder gezeik.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Sep 2024 09:54

Ik zat toevallig laatst te denken dat hij inmiddels wel wat meer dingen kan doen. Hij ruimt zijn eigen spullen af na het eten. Ruimt sowieso zijn speelgoed op nadat hij klaar is met spelen. Planten water geven is zijn "klusje". Als ik een was ga doen helpt hij daarmee (wasmachine aan zetten, was ophangen), bed opmaken vindt ie leuk. Stofzuigen als het nodig is (al moet ik dan alsnog zelf ook zuigen maar prima haha). Maar ik kan niet echt andere klusjes bedenken voor een kind van 4. We hebben een schoonmaker, glazenwasser en een stofzuigrobot. Kamer opruimen is niet echt een ding bij hem want hij moet gewoon altijd zijn speelgoed opruimen en kleding meteen in de wasmand doen. Zou wel kunnen vragen of hij zijn bed af wil halen als het in de was moet. Oud papier wegbrengen vindt ie leuk maar dat laat ik hem niet alleen doen.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen