08 Sep 2024 16:41 door Lilou
Onze meiden zijn 10 en 8. Een aantal dingen zie ik ook niet als 'klusje' maar gewoon onderdeel van hun eigen zelfstandigheid. Zo smeren ze beiden hun eigen brood en maken ook tijdens het ontbijt hun eigen lunchtrommel en meestal eigen fruit klaar. Tafel dekken kunnen ze prima en helpen ze in mee als ik dat vraag, vooral in de ochtend. De regel dat ze hun eigen schooltassen uitpakken hadden we en moet ik er zo net na de zomervakantie nog weer even inbrengen want die is duidelijk wat versloft.
In andere huishoudelijke klusjes hebben we geen regelmaat, dat gaat een beetje zoals het uitkomt. Ze moeten hun eigen kamer opruimen, maar dat gebeurt niet wekelijks en de jongste is daar beduidend beter in dan oudste. Eens in de zoveel tijd doe ik graag zelf een 'sweep' door de kinderkamers heen om zo wat meer orde in de chaos te brengen en ook te kijken wat er wellicht weg kan. Verder helpen ze wel eens met koken als ze dit leuk vinden. Jongste vindt het leuk om soms spontaan uitgebreid ontbijt voor het hele gezin te verzorgen. Oudste maakt tosti's, pannenkoeken en helpt meer mee met avondeten koken . In de zomer hebben ze zelfs twee keer zelfstandig samen het avondeten gekookt.
Oudste doet regelmatig een boodschapje voor ons, jongste gaat nu ook wel eens mee maar mag dat nog niet alleen.
Andere klusjes waar ze regelmatig maar niet structureel mee helpen zijn de dieren verzorgen (voeren, kattenbakken verschonen etc), de vuilnis naar de ondergrondse container brengen, vaatwasser in- en uitpakken, glas naar de glasbak brengen, het eigen bed afhalen en oud papier klaarzetten aan de straat.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016