Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Huishoudelijke klusjes

<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 07 Sep 2024 10:46

Huishoudelijke klusjes

Ik heb twee meiden van 7 & 5. Ze helpen, als ik het vraag, met de tafel dekken (al wil de jongste dat ook wel uit haarzelf vragen) en afruimen. Ze gooien in vieze kleding in de wasmand op hun kamer. En ze ruimen, met hulp van mij, eens in de zoveel tijd hun kamer op. Dat laatste moet eigenlijk grondiger/vaker, maar ik merk dat we (ik) er weinig tijd of energie voor kunnen vinden in de weekenden dat ze bij mij zijn.

Uit school moeten ze hun broodtrommels en drinkflessen uit hun tas halen. Schoenen in de gang zetten en hun jas ophangen.

Soms brengen ze lege statiegeldflessen weg of het glas naar de glasbak. Of doen ze een hele kleine boodschap.

Welke huishoudelijke klusjes doen jullie kinderen en hoe oud zijn ze? En vanaf welke leeftijd deden ze klusjes?
Laatst gewijzigd door Jip op 07 Sep 2024 12:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 07 Sep 2024 10:58

Re: Huishoudelijke klusjes

Wat leuk om te lezen Jip, ze helpen al gezellig mee zo te lezen.

Ik heb moeite met dingen uit handen geven. Ik doe het liever zelf (snel, gelijk goed). Dit is natuurlijk helemaal fout dus ik ben steeds meer aan het loslaten.

Zoon is 10 en dochter 8.

Ze helpen met tafel dekken als ik het vraag. Ze ruimen hun eigen speelgoed op. De oudste gaat soms wat voor me halen in de supermarkt of het kruidvat. Ze leggen hun vieze was op de juiste plek (hoewel zoon het wel eens gewoon laat vallen waar ie dan staat :eyes: ). Kamers opruimen doen we samen, maar we houden het elke dag opgeruimd. Moet wel zeggen dat er in zoon z'n kamer veel onnodige rommeltjes (voornamelijk papierwerk) geslopen zijn dus die zijn we gebied voor gebied aan het opruimen. Ze smeren vaker hun eigen boterhammen. Ik stimuleer ze om steeds dingen achter hun eigen kont op te ruimen, dit gaat soms vanzelf en soms niet. Oh, en soms helpen ze met het avondeten.

Eigenlijk zou ik ze veel meer moeten laten doen. Wie weet inspireert dit topic me wel :P
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 07 Sep 2024 11:12

E is 7 en gaat iedere zaterdag naar de bakker voor ons, ze haalt brood, iets lekkers voor de lunch en meestal neemt ze nog gebakjes mee 😅
Als haar kamer op zondag is opgeruimd krijgt ze dubbel zakgeld. Verder helpt ze graag mee met stofzuigen en dweilen en met koken.

Sowieso moet ze dr kleren in de wasmand gooien (niet binnenstebuiten) en de spullen opruimen die ze heeft gebruikt. Vooral dat laatste behoeft enige mondelinge motivatie haha
30-04-2017
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Sep 2024 12:19

Onze oudste helpt op zijn manier met tafel afruimen, stofzuigen en glas wegbrengen. En zijn eigen zooi opruimen.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Sep 2024 12:20

Mijn zoons zijn 7 en 9. Wij hebben de regel “ nooit met lege handen naar de keuken”. Dus na het eten gewoon je spullen meenemen en in de afwasmachine zetten. Verder moeten ze vooral hun eigen spullen opruimen, voetbalschoenen, schooltas leeg halen, kleding in de wasmand, kamer netjes ed.
En ze helpen meestal met het uitruimen van de afwasmachine, de oudste vind het leuk om te helpen koken en doet regelmatig een vergeten boodschap voor ons en de jongste brengt flessen ed naar de glasbak.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 07 Sep 2024 12:37

Vaatwasser in en uitruimen, tafel dekken en afruimen, helpen koken, broodtrommels afwassen.
Bed afhalen, was sorteren, was aanzetten, droger aanzetten, was opvouwen, was opruimen.
Stoffen en stofzuigen.
Tuin schoffelen, stoep vegen, planten water geven.
Konijnen voeren, post uithalen, boodschappen doen, rotzooi opruimen, papier of plastic aan straat zetten.

Maar gelukkig niet alles op 1 dag 🤣
Vooral de oudste kan heel goed helpen, de meeste taakjes kan de jongste niet. Oudste begon met 7 al veel te helpen, jongste is nu 7 maar is nog niet zo ver.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 07 Sep 2024 12:43

Wow Siesa, dat is best veel!

De eettafel staat in de keuken, dus met lege handen naar de keuken gaat hier niet op. Ze hoeven het ook niet in de vaatwasser te zetten, maar wel op het aanrecht. Maar eerlijk is eerlijk, vanaf tafel zet ik het zo de vaatwasser in, haha! Voelt dan als dubbel, maar goed ze leren er wel van natuurlijk.

<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 07 Sep 2024 12:47

Wij zijn hier niet zo goed in. We helpen vaak zelfs nog met eten snijden als het iets ‘lastigs’ is, realiseerde ik me laatst toen een vriendje van de oudste hier at en dat allemaal (natuurlijk!) prima zelf kon. Ook boterhammen smeren doen ze niet zelf, vooral omdat ik het niet kan aanzien waar er dan nog allemaal meer beleg of boter op gesmeerd wordt 🫣 helpt niet echt met zelfstandig worden natuurlijk.

Ze helpen wel, vooral de oudste, uit zichzelf met de tafel afruimen en als ik het ze vraag ook tafel dekken. Ze moeten idd hun tas leeghalen uit school en hun eigen speelgoed en kamer opruimen.

Ik zou het superleuk vinden om ze om een boodschap te sturen maar vanwege drukke wegen buiten onze straat vind ik dat nog wel erg spannend.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 07 Sep 2024 12:48

In het weekend mogen ze zelf smeren. Andere dagen doe ik het de avond van te voren.

<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 07 Sep 2024 12:49

Oh! E smeert ook vaak smorgens haar eigen brood en maakt haar fruit voor school.
Zeker de afgelopen weken een erg waardevolle toevoeging.
30-04-2017
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 07 Sep 2024 13:00

Hier ook zelf smeren, kunnen ze ook prima. Ik moet alleen gewoon niet kijken 😉
Maar ze doen best veel en kunnen best veel. En als ze dan willen helpen, dan laat ik ze. Oke de handdoeken liggen niet netjes in de kast maar ze liggen tenminste in de kast!

Ze hebben 2 klusjes op schooldagen en 3 in het weekend. En ik wissel af tussen een klein klusje en een grote. Bv vaatwasser uitruimen is een grote klus maar de konijnen voeren is een kleine klus.
En de oudste wordt bijna 10, ik heb gezegd dat ik zijn kamer dan niet meer uitmest, dan trek ik de deur dicht. Natuurlijk wil ik wel een keer helpen als het nodig is maar hij is vanaf dan wekelijks zelf verantwoordelijk voor zijn kamer.
En ik ben ook zo'n moeder die geen kleren wast die niet in de wasmand liggen.
Eten doen we niet in de kamer dus daar staan nooit bordjes of iets, wij kunnen eten in de keuken. En ik maak (als ze hun eigen brood smeren) de vaatwasser leeg zodat ze de afwas er meteen in kunnen zetten, dan hoef ik het niet nog een keer van het aanrecht te pakken.
En ja dan staat maar niet alles op mijn manier, het scheelt mij weer 5 minuten.

De meeste klusjes vinden ze bij ons nog steeds leuk dus dat scheelt veel! Dan willen ze het ook graag doen.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 07 Sep 2024 13:04

Kees schreef:Oh! E smeert ook vaak smorgens haar eigen brood en maakt haar fruit voor school.

Handig! We staan al om 5:50 op, dus nog vroeger op, zodat ze het zelf kunnen doen heb ik niet zo'n zin in, haha!

<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 07 Sep 2024 13:07

Jip schreef:
Kees schreef:Oh! E smeert ook vaak smorgens haar eigen brood en maakt haar fruit voor school.

Handig! We staan al om 5:50 op, dus nog vroeger op, zodat ze het zelf kunnen doen heb ik niet zo'n zin in, haha!

Kanonnen!! Nee, dan zou ik het ook zelf de avond van te voren doen.
Wij staan tussen 7u-7:15u op en moeten 8:15u-8:20u weg dus tijd genoeg.
30-04-2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 07 Sep 2024 13:29

Hier doen ze eigenlijk heel weinig zelf. Ze helpen wel wat mee met afwas uitruimen en de tafel dekken / afruimen. Containers binnen halen. Speelgoed opruimen. De was helpen ze wel eens mee. En m'n zoon helpt altijd met koken. Maar echt eigen klusjes hebben ze niet. Ik smeer brood altijd op het aanrecht (nou ja op een bordje) en dan geef ik de borden. Dus nee ze doen eigenlijk best weinig. En ze kunnen goed kopjes koffie voor ons zetten!
Let's discover the world together.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 07 Sep 2024 18:01

Een heleboel dingen die ik hier lees zie ik niet eens als klusjes 🙈🙈. Verklaard wel waarom ik laatst geen klusjes kon verzinnen. J ruimt over het algemeen zijn eigen spullen op. Pakt wel eens de vaatwasser uit. Dekt de tafel als hij daar zin in heeft. En zo doet hij heel veel dingen om ons te helpen.
2015 💙
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Sep 2024 21:54

Dochter van 10 ruimt de vaatwasser uit en in. Dekt de tafel en ruimt deze ook af. Ze helpt me ook met schone was sorteren (sokken vooral). Vuilnis buiten zetten en boodschappen doen we altijd samen. Ook het samenstellen van wat we de komende week gaan eten en welke boodschappen er nodig zijn doen we samen. Verder is het maar net wat er voorbij komt maar vraag regelmatig haar hulp.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 07 Sep 2024 22:03

Ohja de container bij de weg zetten doen ze ook!

<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Sep 2024 07:29

Hier zijn klusjes niet echt populair. Mijn kinderen zijn wel heel zelfstandig, dus ze maken al jaren hun eigen ontbijt en lunch. Ze moeten ook hun eigen kamers opruimen. Elke twee weken op zondag moet dat netjes zijn, want op maandagochtend komt onze hulp. De oudste (11) verschoont ook haar eigen bed. De jongste haalt hem vaak alleen af (9).

Sinds een tijdje moeten ze ook helpen met de tafel afruimen en de vaatwasser in/uit pakken. Gisteren moest de jongste de snoeplade uitzoeken en schoonmaken en de oudste vouwt wel eens handdoeken op. We proberen ze ook te leren om eigen rommel op te ruimen, maar dat is niet altijd succesvol.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 08 Sep 2024 08:33

Voordat de schoonmakers komen ruimen ze allemaal hun kamer helemaal op. Dat is eigenlijk het enige klusje.

Als we uitgebreid lunchen of ontbijten smeren ze zelf hun brood maar dat vind ik niet echt een huishoudelijk klusje. ‘s Ochtends voor school doe ik het. Dan zet ik yoghurt met cruesli klaar.

Ze gaan ook graag mee de zaterdag boodschappen doen, maar dat is niet echt helpen maar meer gezellig omdat we dan meestal in het dorp gaan lunchen bij de visboer.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 08 Sep 2024 15:25

Hoe zetten ze bij jullie de container aan straat? Ik kan die van ons amper meetrekken. Die dingen zijn loeizwaar als ze vol zijn!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 08 Sep 2024 15:38

Nee de volle doe ik, de lege doen zij.
Let's discover the world together.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 08 Sep 2024 16:02

Mijn containers zijn nooit zo vol.

<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 08 Sep 2024 16:06

Als ze te vol zijn zet J hem aan straat en mag E hem weer binnen halen
30-04-2017
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 08 Sep 2024 16:41

Onze meiden zijn 10 en 8. Een aantal dingen zie ik ook niet als 'klusje' maar gewoon onderdeel van hun eigen zelfstandigheid. Zo smeren ze beiden hun eigen brood en maken ook tijdens het ontbijt hun eigen lunchtrommel en meestal eigen fruit klaar. Tafel dekken kunnen ze prima en helpen ze in mee als ik dat vraag, vooral in de ochtend. De regel dat ze hun eigen schooltassen uitpakken hadden we en moet ik er zo net na de zomervakantie nog weer even inbrengen want die is duidelijk wat versloft.

In andere huishoudelijke klusjes hebben we geen regelmaat, dat gaat een beetje zoals het uitkomt. Ze moeten hun eigen kamer opruimen, maar dat gebeurt niet wekelijks en de jongste is daar beduidend beter in dan oudste. Eens in de zoveel tijd doe ik graag zelf een 'sweep' door de kinderkamers heen om zo wat meer orde in de chaos te brengen en ook te kijken wat er wellicht weg kan. Verder helpen ze wel eens met koken als ze dit leuk vinden. Jongste vindt het leuk om soms spontaan uitgebreid ontbijt voor het hele gezin te verzorgen. Oudste maakt tosti's, pannenkoeken en helpt meer mee met avondeten koken . In de zomer hebben ze zelfs twee keer zelfstandig samen het avondeten gekookt.
Oudste doet regelmatig een boodschapje voor ons, jongste gaat nu ook wel eens mee maar mag dat nog niet alleen.

Andere klusjes waar ze regelmatig maar niet structureel mee helpen zijn de dieren verzorgen (voeren, kattenbakken verschonen etc), de vuilnis naar de ondergrondse container brengen, vaatwasser in- en uitpakken, glas naar de glasbak brengen, het eigen bed afhalen en oud papier klaarzetten aan de straat.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 08 Sep 2024 17:43

Mijn kinderen zijn 8, 6 en 6. De oudste ruimt zelf haar kamer op en de jongste twee doen dat samen met ons voordat de hulp komt. Als we aan tafel lunchen smeren ze zelf hun brood. Ze pakken zelf vaak water als ze extra willen of in de middag limonade en brengen na het ontbijt hun bakje naar de keuken.

Verder doen ze eigenlijk geen klusjes nog, soms een keer helpen tafeldekken of afruimen of was opvouwen maar niet structureel.

Gisteren gingen we hapjes eten en een film kijken, toen hebben mijn dochters met hulp van mij een boodschappenlijstje gemaakt en zijn ze daarna met mijn man alles gaan kopen in de winkel. Dat was leuk, maar meestal bedenken wij het lijstje en gaan ze mee naar de winkel voor de gezelligheid of het uitzoeken van een toetje.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen