Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Het grote borstvoedingstopic #2

<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 26 Jun 2023 15:57

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ahh wat goed, dan zal je niet veel moeite hebben denk ik met een voorraad kolven.

Ik heb ook een haakaa, maar helaas werkte het bij mij niet goed. Maar wat Bloom zegt, als het werkt is het super handig en hoef je er eigenlijk niets voor te “doen”.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 26 Jun 2023 19:53

Bedankt voor de tip. Ik kende het niet en zou er anders nooit op gekomen zijn, maar ga me er nu toch even in verdiepen.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Jun 2023 20:42

Ook fijn voor de “lekkage”. Wordt daar toch nog iets nuttigs mee gedaan 😅.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 28 Jun 2023 19:30

Ik heb een soort Haakaa besteld, ander merk want de helft goedkoper en ook hele goede recensies. Ik ben heel benieuwd! Mijn zoon drinkt soms heel onrustig, dus ik hoop niet dat hij dat ding er steeds af gaat slaan. En ik heb nu twee keer ‘s ochtend extra gekolfd en toch alweer 120 en 135 erbij in de vriezer. Ben er helemaal blij mee, omdat ik bang ben dat ik niet genoeg meer kolf of niet genoeg tijd/zin heb als ik weer aan het werk moet. Dus hoe meer in de vriezer, hoe groter de kans dat hij tot zes maanden volledig borstvoeding kan krijgen.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Jun 2023 19:45

Fijn! Ja, dat vacuüm gaat verbroken worden (door trappende baby’s en soms ook zomaar ineens). Ik hield hem ook vaak vast of legde er een kussen onder of zo want anders is het zo zonde.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 06 Aug 2023 21:14

Ik wil jullie nog even bedanken voor de tip! Ik was vol goede moed begonnen om elke ochtend een extra voeding te kolven, maar daarmee werd mijn productie zo hoog dat ik een probleem had als ik een keer geen tijd had om op dat moment te kolven en ook op andere momenten had ik duidelijk teveel melk. Dus daar ben ik na een week of 2/3 mee gestopt. Maar ik vang tijdens het voeden nu wel de “lekkage” bij de andere borst op en heb daarmee toch elke 1,5 a 2 dagen weer een voeding voor in de vriezer. Dus langzaam maar zeker groeit de voorraad alsnog, zonder dat ik last heb van overproductie. Dat was dus een hele goede aankoop 😀
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 06 Sep 2023 09:43

Ik heb weer een nieuwe vraag. Mijn zoontje is inmiddels bijna 5 maanden en is groot (zowel in lengte als gewicht) voor zijn leeftijd. Ik twijfel of ik de late voeding kan laten vervallen. Ik ben begonnen met hem rond 10 uur, half elf wakker te maken voor een late voeding, zodat hij daarna goed zou doorslapen. Dat gaat nu bijna altijd goed, hij wordt ergens tussen zeven en acht wakker ‘s ochtends. Een week of drie geleden werd hij heel makkelijk wakker als ik hem ging wekken voor de late voeding en soms lag hij zelfs al wakker op mij te wachten.
Sinds een week of twee krijgt hij ook vaste voeding (eet hij goed van) en rond de late voeding ligt hij eigenlijk nooit meer wakker op mij te wachten. Ik moet hem echt wakker maken. Hij drinkt goed, maar lijkt geen mega honger te hebben. Nu twijfel ik dus of het misschien tijd is om de late voeding te gaan laten vervallen. Op welke leeftijd konden jullie daarmee stoppen? En een tweede vraag; hoe zorg ik dat ik dan zelf niet in een drijfnat bed wakker word van lekkende borsten…? Mijn lijf rekent er natuurlijk ook nog op dat ik een late voeding geef.
Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Sep 2023 09:52

Ik ben gestopt.. Vorige week was laatste voeding. Lief kind had het volgens mij wel door want toen ze klaar was ging ze heel zacht met haar handje over mijn wang aaien, was even heel intiem. Mijn lichaam is volledig in de war, de hormonen schieten alle kanten op, ben meteen nu ongesteld geworden (en heftig ook). Mijn man heeft speciale oorbellen laten maken waar mijn borstmelk in verwerkt zit, ze zijn prachtig, dus ik heb altijd een herinnering aan deze mooie bijzondere tijd.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 06 Sep 2023 09:56

Oh wat bijzonder he Marsy. Zo gek zo'n laatste voeding maar mooi dat je dat bewust hebt kunnen doen. Ik weet de mijne met dochter ook nog zo goed, in het vroege zonlicht op een Spaanse veranda.

Char, ja zou goed kunnen dat dat wel gaat! Maar kan natuurlijk ook dat hij dan toch weer in de nacht vroeger wakker gaat worden. Ik gaf zelf de voorkeur aan wel nog even zo'n soort dream feed geloof ik, omdat ik dan zelf wat meer in de hand had hoe laat dat was. Je kunt als je het wilt proberen dan 's avonds een beetje afkolven, dan haalt dat vast de druk voor de nacht weg en dat kan je dan beetje langzaam afbouwen met steeds wat minder. Zo zou ik dat doen denk ik. Maar kan me geen exacte leeftijden enzo meer herinneren.
Let's discover the world together.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 06 Sep 2023 11:21

Suf, ik denk meteen terug aan mijn laatste moment met de jongste. En nu moet ik huilen. Het was aan de vooravond van ons vertrek naar Parijs voor haar behandeling. Wat een achtbaan zat ik toen in.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 06 Sep 2023 11:56

Char, ik zou het gewoon eens een avond proberen om het niet te doen. Dan merk je direct wat je borsten doen en wat je zoon doet (wel of niet doorslapen).

En mochten je borsten echt gaan klappen, kan je altijd even de druk eraf halen. Maar dus niet te veel kolven, enkel om de druk eraf te halen.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Sep 2023 12:45

Oh nee Jip, sorry..
Afbeelding
Afbeelding
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 06 Sep 2023 13:22

Tabbie schreef:Char, ik zou het gewoon eens een avond proberen om het niet te doen. Dan merk je direct wat je borsten doen en wat je zoon doet (wel of niet doorslapen).

En mochten je borsten echt gaan klappen, kan je altijd even de druk eraf halen. Maar dus niet te veel kolven, enkel om de druk eraf te halen.

Ik zou het ook gewoon proberen! In het begin zal je wel wat stuwing hebben gok ik, maar na een paar dagen went je lichaam daar wel aan hoor :) Ben benieuwd of je zoon blijft slapen!
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 06 Sep 2023 13:26

Ahh bitterzoet moment he Marsy, van stoppen. Ik heb ook een ring met moedermelk erin, heel dierbaar <3 Wat lief van haar handje ahhhh.

Mijn zoon is nu 17 maanden en hij is denk ik ook toe aan stoppen, het boeit hem niet zoveel meer. Hij krijgt nog 1, soms 2 voedingen per dag. Maar ik wil eigenlijk nog niet stoppen, vind het nog zo fijn. Als ik dat deel met mensen zeggen ze allemaal "jaa joh maar je geeft al zolang" of ze beginnen over dat ze zelf "maar" X maanden hebben gegeven (even tussen aanhalingstekens want ik vind daar verder niks van). Dat begrijp ik wel, het is misschien ook wel een luxeprobleem, maar ik vind het daardoor niet minder moeilijk ofzo :( Ik ken ook weinig mensen die meer dan een jaar hebben gevoed dus vind het soms lastig dat niemand het begrijpt.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Sep 2023 13:31

Ik snap het!! Ik ben alleen gestopt omdat ik 1 of 2 nachten per week niet thuis ben, anders was ik doorgegaan. En nu ik dan echt gestopt ben zie ik ook de voordelen, kan eindelijk weer mijn favoriete gezichtscreme gebruiken, medicatie slikken tegen de menstruatiepijn nu etc.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 06 Sep 2023 13:37

Lief!! Ja dat is wel waar, ik wil ook weer gezichtsbehandelingen doen haha en dat doe ik nu niet met de borstvoeding. Het komt ook wel goed, ben wel blij dat hij het zelf een beetje aangeeft.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 06 Sep 2023 13:41

Ik denk dat ik het van de week eens ga proberen op de avond voor een vrije dag. Als hij dan echt een rommeltje van de nacht maakt kunnen we de volgende dag even rustig aan doen.

En helemaal stoppen is hier gelukkig nog ver weg😉. Kan me nog niks voorstellen bij jullie gevoel, maar wie weet vind ik het dan ook heel moeilijk. We gaan het zien.
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Sep 2023 14:22

Ja gewoon proberen Char! Ik maakte in de avond al vrij snel niet meer wakker voor voeding. Hij kwam maar wanneer hij kwam. Ik denk dat het best mee zal vallen qua stuwing.

Ik denk soms over stoppen. Zoon is nu ruim 14 maanden en krijgt eigenlijk altijd 2 voedingen op een dag nog. Bij wakker worden en voor het slapen. Ik vind het zo fijn nog en denk dan als ik stop komt dit nooit meer terug. Hij was een tijdje wat onrustig tijdens het drinken(dronk dan ook maar heel kort), maar de laatste tijd gaat hij toch gewoon rustig drinken. Ik zet dus nog maar even door. Soms sla ik wel over, zo ben ik laatst een nachtje met man weggeweest en volgende week ga ik met een vriendin ook een nachtje weg. Ik kolf dan niet en dat gaat gewoon goed. Ik kreeg gisteren nog wel een verbaasde reactie dat ik hem nog steeds voed. Uh hoezo is dat gek.. anders zou hij een fles melk krijgen dus waarom zou hij dat dan niet bij mij mogen drinken?
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 06 Sep 2023 14:28

Marsy31 schreef:Oh nee Jip, sorry..

Geen sorry hoor. Het is 'fijn' dat ik dit soort gevoelens nu toe laat!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 06 Sep 2023 14:55

Ik krijg ook wel verbaasde reacties, niet veel vervelende gelukkig. 1 collega die echt op een veroordelende manier zei: nog steeds?!! Verder hebben weinig mensen er wat mee van doen omdat het alleen nog s ochtends en s avonds is, dat scheelt.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 06 Sep 2023 16:25

Ik denk daar dus ook helemaal niets van. Ook niet toen ik zelf liever de fles gaf. Ok 7 jaar vind ik ietwat gek eruit zien. Maar joh. Wat jou blij maakt.

Ik heb hier gevoed totdat ze zelf niet meer wilde. Dat was langer dan ik dacht, maar als ze langer had gedronken, had dat ook leuk geweest.

Hier was het al een beetje klaar, toen ze weer tandjes kreeg en toen wilde ze weer. Was stiekem toch wel even extra genieten toen.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 06 Sep 2023 17:44

Tove_ schreef:Ik krijg ook wel verbaasde reacties, niet veel vervelende gelukkig. 1 collega die echt op een veroordelende manier zei: nog steeds?!! Verder hebben weinig mensen er wat mee van doen omdat het alleen nog s ochtends en s avonds is, dat scheelt.

Alleen maar fijn om te doen toch?! Ik voed mijn dochter ook nog 1-2 keer per dag. Niet van tevoren bedacht, het is gewoon zo gelopen allemaal.

En het interesseert me steeds minder wat mensen daar van vinden 😉
2021🩷
2024 💙
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 31 Jul 2024 21:51

Hier voor de 3e keer gestart met borstvoeding. Maar die eerste paar weken zijn toch elke keer weer pittig 😅, flinke stuwing, tepelkloven (auw!), warme plekken en een toeschietreflex dat heel de dag afgaat. Ik vraag me ook af of ik haar wel echt goed aanleg, we moeten beide weer een beetje wennen ondanks mijn eerdere ervaringen. Wat waren jullie redmiddelen behalve het de tijd geven?

Oja: en je bent 6 weken kraamvrouw, welke dingen deed jij wel/niet? Ik voel me fysiek best goed maar doe geen zware huishoudelijke klussen, til geen zware kinderen of spullen, beperk nog trap lopen etc. Dit om mijn bekken zo goed mogelijk te laten herstellen. En rust nog op een dag. Ik heb ook wel de luxe dat ik het niet alleen hoef te doen nu. Hoe heb jij het aangepakt?
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Aug 2024 04:51

Gefeliciteerd Lot!

Ik had bij de tweede een kraamzorg met veel ervaring met bv. Die hielp goed op weg. Echter, hij was flink ziek door de billirubine (hoe schrijf je dat?), dus is er voor de zekerheid ook een lactatiekundige geweest. Dat was echt helemaal top! Dus ik zou een lactatiekundige benaderen om gewoon eens mee te kijken.

Wat betreft het tweede, geen advies. Ik deed meteen veel te veel. Wel ben ik beide keren. A zes weken bij de bekkenfysio geweest voor een check-up. Dat was wel waardevol.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Aug 2024 05:42

Maar geen last gekregen van alles weer snel oppakken? En had je vooraf ook geen klachten?

Hier hebben ze in het ziekenhuis meegekeken en de kraamhulp natuurlijk maar ik vind die tips toch altijd lastig om écht goed uit te voeren. Misschien dat ik nog een LK benader. Moet zeggen dat ik nu een paar keer heel bewust heb aangelegd en dat (op het aanhappen na) daarna wel oké voelde. Maar nu “steekt” de borst ook weer zo na het voeden. Herkenbaar?
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen