Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Museumkaart

<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Okt 2023 18:30

Museumkaart

Van de week heb ik voor het hele gezin museumkaarten aangeschaft zodat we er op uit kunnen in Nederland. Er zijn ongeveer 500 musea die je ermee kan bezoeken.

De grote musea(namen) kennen we wel en we hebben er ook al een aantal op het oog om heen te gaan. Wat zijn musea die wat minder bekend zijn en echt de moeite waard (ook met kinderen erbij)? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
08/2018
05/2021
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 21 Okt 2023 18:35

Re: Museumkaart

Het Discovery museum in Kerkrade vonden mijn kinderen erg leuk! Verder doet Aviodrome in Lelystad ook mee, dat was ook de moeite waard.

Verder namen wij de museumtrein tussen Hoorn en Medemblik. Vorig jaar kon je toen met de boot van Medemblik naar Enkhuizen en vervolgens namen we de ns trein terug naar Hoorn. Maar als ik het goed heb ging de boot uit de vaart. In Medemblik kon je het bakkersmuseum aan doen (mwoh) en in Enkhuizen het zuiderzeemuseum (niet geweest).
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Okt 2023 18:55

Wij hebben sinds kort ook museumkaarten voor het hele gezin. We zijn tot nu toe vooral hier in de omgeving geweest. Museum Klok en Peel in Asten is erg leuk, ze hebben een hele speurtocht voor kinderen. Afgelopen week waren de pompoendagen en ze hebben regelmatig activiteiten die aansluiten bij het seizoen. Prehistorisch dorp in Eindhoven is ook erg leuk. Het Limburgs museum.in Venlo, daar hadden ze afgelopen zomer leuke tentoonstellingen, over muziek en over 'vroeger' echt toegespitst op kinderen. Verder nog geen tips.
december 2016
juli 2019
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 21 Okt 2023 19:14

Hier vinden de kinderen bijna alle musea waar we heen gaan wel leuk. Favoriet zijn dieren en voertuigen. Vaak gaan we ook juist naar kleinschalige musea, vaak vinden ze dat al geweldig zoals:
- Bolletje bakkerijmuseum Almelo
- Brandweermuseum Rijssen (tip, doe absoluut niet de speurtocht 🤣)
- Missiemuseum Steyl (stelt niks voor maar vinden ze elke keer weer fantastisch)
- Wereldpaviljoen Steyl
- Natuurhistorisch museum Maastricht
- Kasteel de Keverberg, Kessel
Daarnaast zijn wij zelf donateur van het Limburgs museum in Venlo en dat is ook een enorm leuk en mooi museum met ook regelmatig superleuke tentoonstellingen voor kinderen. Maar dan zou ik wachten tot het nieuwe jaar denk ik want ik verwacht dat binnenkort eerst de Sinterklaas tentoonstelling weer wordt opgebouwd. Die overigens wel enorm leuk is als je het boek Supersint kent.
Die laatste 5 zijn vast te ver uit de richting voor jullie maar wie weet leuk voor anderen.
Wij willen zelf nog graag een keer naar Discovery Kerkrade, Oertijdmuseum in ik meen Boxtel en Naturalis. Maar die laatste is voor ons te ver voor 1 dagje.
Oh en wij waren gisteren in het Spoorwegmuseum. Kids vonden het fantastisch. Ik vond het mwah. Meer een grote speelhal/pretpark, weinig museum. Maar dat zullen de meeste vast niet met mij eens zijn.
Oh ik zie dat ik alleen maar dingen voor met kinderen heb genoemd, weet je niet of je zelf ook nog tips zoekt?
Laatst gewijzigd door Mizz_S op 21 Okt 2023 19:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 21 Okt 2023 19:17

Heb je voor de jongste trouwens ook een kaart besteld dan? Mijn ervaring is namelijk dat onze jongste vrijwel overal gewoon gratis is namelijk, en jullie jongste is jonger.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 21 Okt 2023 19:19

Niekske schreef:Wij hebben sinds kort ook museumkaarten voor het hele gezin. We zijn tot nu toe vooral hier in de omgeving geweest. Museum Klok en Peel in Asten is erg leuk, ze hebben een hele speurtocht voor kinderen. Afgelopen week waren de pompoendagen en ze hebben regelmatig activiteiten die aansluiten bij het seizoen. Prehistorisch dorp in Eindhoven is ook erg leuk. Het Limburgs museum.in Venlo, daar hadden ze afgelopen zomer leuke tentoonstellingen, over muziek en over 'vroeger' echt toegespitst op kinderen. Verder nog geen tips.

Oh ja, Klok en Peel en Prehistorisch dorp staan inderdaad ook nog op het lijstje hier. Leuk dat jij die tipt!
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Okt 2023 19:59

Meeste musea zijn voor ons niet echt op dagjes afstand, dus dat wordt dan icm weekendje weg oid. We willen vrijdag naar Space Expo (overnachten in Kijkduin). Ook aviodrome staat op de wensenlijst.

Onze jongste heeft nog geen kaart want is nog gratis. Bij de meeste musea betaal je vanaf 4 of 5 jaar pas.

Ik geloof dat we maar weekend Limburg moeten doen! Discovery leek me ook erg leuk!
08/2018
05/2021
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Okt 2023 20:18

Mizz_S, ik ga jouw tips ook onthouden!

Oertijdmuseum in Boxtel doet trouwens niet mee met de museumkaart helaas.
december 2016
juli 2019
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Okt 2023 20:59

Het Archeon was hier een groot succes.
Dochter is er zelfs 2 keer geweest; met ons en met opa en oma.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 21 Okt 2023 21:34

Niekske schreef:Mizz_S, ik ga jouw tips ook onthouden!

Dan misschien nog een andere tip, het Freilicht museum in Grefrath, net over de grens hier. Vonden wij ook enorm leuk! Wel cash meenemen! Heb je alleen niets aan je museumkaart. 🤣
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Okt 2023 22:00

Hier ook een museumjaarkaart.

Het natuurmuseum in Leeuwarden
Universiteitsmuseum in Groningen
Groninger museum
Gevangenismuseum Veenhuizen
Veenkoloniaal museum Veendam
Twentse Welle

En juist ook in de vakanties zijn er vaak speciale leuke dagen. Het voordeel van de kaart vind ik dat je ook zomaar even ergens binnenloopt.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Okt 2023 22:03

Olivia schreef:Hier ook een museumjaarkaart.

Groninger museum
Twentse Welle

En juist ook in de vakanties zijn er vaak speciale leuke dagen. Het voordeel van de kaart vind ik dat je ook zomaar even ergens binnenloopt.

Edit: mijn kinderen waren juist enorm teleurgesteldin het spoorwegmuseum. Inderdaad weinig museum en de attracties gericht op kleine kinderen. Ze vonden de mijn wel heel leuk
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 21 Okt 2023 23:07

MissEnergy, waar in NL zit jij ergens?

Ik ben toevallig vandaag nog naar een museum geweest met de museumkaart.
T (2008) en I (2013)
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Okt 2023 06:50

Olivia schreef:Hier ook een museumjaarkaart.

Deze staan ook op de lijst! Universiteitsmuseum kwam ik zelf vroeger vaak. Gevangenismuseum zijn we afgelopen zomer geweest en vond dochter erg interessant. Natuurmuseum is ze ook geweest met haar tante en wil ik ook nog keer heen. Mogelijk lopen we dinsdag ook even het Universiteitsmuseum in als we in de stad zijn...

We wonen in Friesland en hier zijn echt veel lokale musea in de regio, ook met wissel expo etc. Sterrenwacht Burgum, Speelgoedmuseum, hunebedmuseum, er is zoveel interessants!
08/2018
05/2021
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 22 Okt 2023 08:53

Ben je wel eens bij Museum 't Fiskershúske in Moddergat geweest? Gezellige plek om iets te drinken en de museumwinkel is leuk.

Verder heb ik in het noorden van het land alleen de grote musea gezien, over het algemeen is het in het noorden allemaal iets lastiger met OV, wij hebben geen auto.

Onze favoriete musea met (jongere) kinderen:

- Naturalis Leiden
- Museum Voorlinden Wassenaar
- Natuurhistorisch museum en de Kunsthal in Rotterdam (die zitten naast elkaar)
- NEMO Amsterdam
- Nijntje museum Utrecht (net helemaal opgeknapt en heropend)
- Spoorwegmuseum Utrecht
- Militair museum Soest
- Van Abbemuseum Eindhoven
- Openluchtmuseum Arnhem
- Kröller-Müller Otterlo (leuk om te combineren met het wittefietsenproject, er zijn ook fietsen met kinderzitjes)
T (2008) en I (2013)
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Okt 2023 11:55

Hier de favorieten op dit moment

Kinderboekenmuseum - Den Haag
Naturalis - Leiden
Boerhaave museum - Leiden
NEMO - Amsterdam
Archeon - Alphen ad Rijn
Speelgoedmuseum - Deventer
Bakkerijmuseum -Hattum
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 22 Okt 2023 12:30

Wat nog niet genoemd is;

- het Zuiderzeemuseum
- het openluchtmuseum in Arnhem
- het Watermuseum in Arnhem
- wel aardig: het hunebedcentrum in Borger
- voor als je eens in de buurt bent: Terra Maris in Zeeland

We willen nog graag naar het Geofort. Schijnt ook heel leuk te zijn!
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Okt 2023 13:03

Hier zijn vooral de grote bekende musea echt een hit, Nemo, Zuiderzeemuseum, Spoorwegmuseum, Openluchtmuseum in Arnhem en dan vooral een ritje met de tram doen, Naturalis ( in combinatie met de Gorgels lezen), kinderboekenmuseum in Den Haag ed en we zijn inderdaad meerdere keren in het Archeon geweest.

Ze hadden eerder ook een speciaal programma rond de feestdagen bij de stoomtrein van Hoorn naar Medemblik ( Sinterklaas of de Kerstman kwam langs of zo) wellicht dit jaar ook, onze kinderen vonden het ritje alleen toen al heel leuk ( wij gingen ook met de stoomboot en naar het bakkerij museum ( ik ben het er mee eens dat die laatste mwah is).
Ik vind in de zomer naar Pampus gaan heel leuk ( boot moet je wel nog betalen) en het Muiderslot heeft in de schoolvakanties altijd leuke activiteiten. Boerhave vond ik ook juist in de zomer leuk, met het water waar ze buiten mee kunnen spelen. En zo ook het militairmuseum in Soesterberg, daar kunnen ze buiten ook heerlijk spelen.

Wij zijn ook met de kinderen naar het Rijksmuseum en het Van Gogh museum geweest, misschien niet de eerste keus met kinderen maar met een museumkaart juist leuk om even kort te doen maar er was genoeg te zien voor ze.

En met jongere kinderen vond ik het Nijntje museum ook leuk trouwens.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 11 Mei 2024 20:37

Even een up voor dit topic!

Wij zijn donderdag naar het Zuiderzeemuseum geweest, dat was echt een enorme hit. De water expositie was echt ontzettend leuk en we hadden tijd tekort.

Vandaag waren we naar het museum van de twintigste eeuw. De reviews waren niet heel enthousiast, maar wij vonden het echt heel leuk. De speurtocht voor de kinderen (met Sam en Julia van het muizenhuis) was ook voor onze elfjarige nog leuk, door de soms lastige vragen.
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Poi_son

Noob

Bericht 12 Mei 2024 09:53

Wij hebben sinds deze vakantie een museumjaarkaart en zijn deze vakantie naar het oorlogsmuseum in Overloon geweest en naar Aviodrome. Was echt leuk allebei (10 en 12 jaar zijn mijn kinderen). Limburgs museum (Venlo) en Discovery museum zijn inderdaad ook erg leuk. Klok en Peel willen we binnenkort een keer heen. En het Rijksmuseum.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Mei 2024 08:56

Wij waren in de vakantie ook in het Discovery Museum in Kerkrade. Echt een aanrader!
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Mei 2024 14:19

Wij zijn vandaag in Slot Loevenstein geweest en onze kinderen (4 en 7) vonden het heel erg leuk! De kinderen kunnen een speurtocht doen, maar er is om het slot heen ook vanalles om te spelen, erg leuk opgezet allemaal en het is ook niet gigantisch groot. Aanrader wat ons betreft!
december 2016
juli 2019
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 04 Jan 2025 14:20

Ik heb gisteren een erg leuke en interessante stadiontour gedaan bij Feyenoord inclusief het Feyenoord museum. Kun je eenmalig gratis doen met de museumkaart. Ook leuk voor kinderen, ze hebben ook speciale kidstour.
Van de site:
Je wordt ontvangen als een echte ‘supporter’ en krijgt een unieke kijk achter de schermen van dit iconische stadion. Bezoek de kleedkamers waar grootheden zich voorbereiden op de strijd en loop via de spelerstunnel richting het heilige gras. Voel de adrenaline en de spanning terwijl je langs het veld wandelt waar de grootste momenten in de voetbalgeschiedenis hebben plaatsgevonden.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 04 Jan 2025 18:03

Als aanvulling:

Omniversum/ Museon
Archeon
Boerhaave museum

Wereldpaviljoen Steyl vonden wij echt totaal niks aan :haha:

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd