Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Wachtlijsten kinderopvang

<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 16 Dec 2023 18:33

Re: Wachtlijsten kinderopvang

Klopt DT, het gras bij de buren is altijd groener maar ook ieder huisje heeft zijn kruisje.

Moet een gastouderbureau niet voor vervanging zorgen bij ziekte of vakantie? Dat dacht ik namelijk.

Eigenlijk zou voor iedereen opvang vrij en toegankelijk moeten zijn. Want eerlijk, de opa's en oma's die 'moeten' oppassen, is ook niet altijd de beste keus. En dan bedoel ik met moeten structureel oppassen als een vaste oppasdag.

Het is gewoon een feit dat er in Nederland een groot tekort is aan personeel en dat daardoor structurele problemen ontstaan. Of het nu gaat om de kinderopvang, verzorgende of een stratenmaker, er is een tekort aan. Vooral in de beroepsgroepen die niet hbo geschoold zijn.

Maar daar heeft to nog niets aan.
Ik hoop voor jou dat je snel een oplossing hebt want de onzekerheid is ook niet goed. Succes!
<<

Max

Yipyapper

Bericht 16 Dec 2023 19:24

Marsy31 schreef:
Loïs schreef:Het is echt verschrikkelijk en vraag mij af wat dit voor een gevolgen gaat hebben. Ik lees hier al dat mensen minder zijn gaan werken en daardoor krapper in de financiën zitten, het zal maar zo zijn dat je hierdoor niet meer rond kan komen.

Wij zitten met hetzelfde probleem met onze dochter. Zij wordt 4 in april. Staat bij twee BSO 's op de wachtlijst, oa waar haar broer zit. Maar bij beide is de kans nihil dat ze geplaatst kan worden (ze staat in april 2 jaar op de wachtlijst!)
Nu heb ik een redelijk flexibele baan (wil ander werk maar ga ik hierom nu dus niet doen) waardoor ik in geval van geen bso 5x5 zou kunnen gaan werken ofzo. Alleen, dan moet ik zoon wel aangemeld laten en doorbetalen (terwijl ik dochter dus thuis heb) want anders zijn wij zijn plek kwijt! Ik vind dit echt super frustrerend en vraag mij of hoe dit had gemoeten als ik niet zo n flexibele baan had gehad, maar volgens een rooster had moeten werken bijvoorbeeld.

Ik heb geen ouders die kunnen oppassen, en schoonouders wonen niet in de buurt. Ik vind 3x per week zo opvang regelen ook niet prettig. Mochten we geen bso hebben, hoop ik een andere ouder te vinden waarmee we de dagen kunnen delen.

Ik snap wat je zegt en tegelijkertijd denk ik: maar kinderen zijn toch ook duur? Wij wilden onze kinderen niet op de opvang en zijn dus goedkoop gaan wonen en allebei parttime gaan werken (en ik deed een fulltime onbetaalde PhD). Was verschrikkelijk moeilijk en ook wij hadden geen hulp bij zoon. Later bij dochter wel een oppas aan huis als ons werk eens paar uurtjes overlapte. Ik vind dat er ook wel heel snel met de handen omhoog gegooid wordt soms: want the cake and eat it too.

In je eerste 3 posts heb je het helemaal niet over sommige mensen. Je had het alleen maar over hoe jij het deed/doet en dat Scandic dat ook maar zo moet oplossen. Daarna zeg je dat SOMMIGE mensen het echt nodig hebben en daar vind je het wel ok voor maar voor het meerendeel niet. Dus de samenvatting van Luisa klopt in mijn ogen niet.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 16 Dec 2023 19:25

Siesa schreef:Klopt DT, het gras bij de buren is altijd groener maar ook ieder huisje heeft zijn kruisje.

Moet een gastouderbureau niet voor vervanging zorgen bij ziekte of vakantie? Dat dacht ik namelijk.

Eigenlijk zou voor iedereen opvang vrij en toegankelijk moeten zijn. Want eerlijk, de opa's en oma's die 'moeten' oppassen, is ook niet altijd de beste keus. En dan bedoel ik met moeten structureel oppassen als een vaste oppasdag.

Het is gewoon een feit dat er in Nederland een groot tekort is aan personeel en dat daardoor structurele problemen ontstaan. Of het nu gaat om de kinderopvang, verzorgende of een stratenmaker, er is een tekort aan. Vooral in de beroepsgroepen die niet hbo geschoold zijn.

Maar daar heeft to nog niets aan.
Ik hoop voor jou dat je snel een oplossing hebt want de onzekerheid is ook niet goed. Succes!

Dat zou overigens wel fijn zijn als dat zo is. Dat zou het wat mij betreft wel aantrekkelijker maken om voor die optie te gaan.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Dec 2023 19:49

Ik kan het eens navragen maar het staat niet op de site en in de voorwaarden, dus ik vrees het niet. Was bij die vriendin dus ook niet het geval.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Dec 2023 19:53

Max schreef:
Marsy31 schreef:
Ik snap wat je zegt en tegelijkertijd denk ik: maar kinderen zijn toch ook duur? Wij wilden onze kinderen niet op de opvang en zijn dus goedkoop gaan wonen en allebei parttime gaan werken (en ik deed een fulltime onbetaalde PhD). Was verschrikkelijk moeilijk en ook wij hadden geen hulp bij zoon. Later bij dochter wel een oppas aan huis als ons werk eens paar uurtjes overlapte. Ik vind dat er ook wel heel snel met de handen omhoog gegooid wordt soms: want the cake and eat it too.

In je eerste 3 posts heb je het helemaal niet over sommige mensen. Je had het alleen maar over hoe jij het deed/doet en dat Scandic dat ook maar zo moet oplossen. Daarna zeg je dat SOMMIGE mensen het echt nodig hebben en daar vind je het wel ok voor maar voor het meerendeel niet. Dus de samenvatting van Luisa klopt in mijn ogen niet.

🙄 toch nog even het laatste woord? Wat wil je nu nog bereiken? Jij en maple lijken wel een stel detectives, even kijken waar Marsy een steek laten vallen of nét even een ander woord gebruikt, of haar leven klopt niet want.. kom op even hè, ik heb wel wat beters te doen dan me constant te verantwoorden. Ik heb me vaak genoeg herhaald en steeds iets meer en nu is het wel klaar.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Max

Yipyapper

Bericht 16 Dec 2023 20:05

Ik reageerde op de samenvatting van Luisa, die klopt in mijn ogen niet. Wat ik ermee wil bereiken is om dat met Luisa te delen. Het is een forum. Dat jij alles zo persoonlijk neemt is niet mijn probleem.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 16 Dec 2023 20:07

Scandic schreef:Ik kan het eens navragen maar het staat niet op de site en in de voorwaarden, dus ik vrees het niet. Was bij die vriendin dus ook niet het geval.

Nee heb er inderdaad ook nooit eerder over gehoord. Gastouders zijn vaak ook eenmanszaken, dus dat is ook wel lastig voor ze om vervanging te regelen.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Dec 2023 20:39

Max schreef:Ik reageerde op de samenvatting van Luisa, die klopt in mijn ogen niet. Wat ik ermee wil bereiken is om dat met Luisa te delen. Het is een forum. Dat jij alles zo persoonlijk neemt is niet mijn probleem.

Denk dat Luisa er onwijs blij mee is dat jij vindt dat haar samenvatting van mijn verhaal in jouw ogen niet klopt 😂
Afbeelding
Afbeelding
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 16 Dec 2023 20:54

Loïs schreef:Sorry, dat was absoluut niet mijn bedoeling Jip. Het is heel erg fijn dat er toeslagen zijn, en vooral in deze dure tijden voor heel veel gezinnen echt nodig.

Het is al goed hoor, ik snap de nuance wel.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Dec 2023 20:58

Wij zijn overgestapt van dagopvang naar gastouder. Zij was echt een lot uit de loterij. Wij stapten over omdat de dagopvang minstens 1x per maand uitviel en ineens meerdere weken per direct dichtging zonder mogelijkheid tot communicatie. De gastouder moest het dus wel erg bont maken, wilde ze zo vaak uitvallen.
Ze is wel een paar keer ziek geweest. Het bureau heeft wel altijd aangeboden vervanging te zoeken, maar we vonden het zelf niet prettig haar eenmalig bij een vreemde te brengen.

Nu gaat de jongste nog maar 3 uur per week (ze is 4 geworden en gaat naar school) en zijn we in overleg gestopt per volgende week. In januari krijgt de gastouder een operatie waardoor ze ongeveer 2 maanden niet zou kunnen werken. Voor zo weinig uren was vervanging zoeken lastiger, want dochter (plus een vriendje) moeten ook uit school gehaald worden en deze gastouder woont daar heel dichtbij. Voor de kleintjes onder de 4 jaar wordt wel vervanging gezorgd.

Voor mijn dochter is ze een heel waardevol persoon. Zodra de gastouder hersteld is mag ze nog steeds regelmatig komen spelen, maar het zal niet meer structureel zijn op een vaste middag.

Ik denk zeker dat het de moeite waard kan zijn in te schrijven bij een gastouderbureau. Je kunt altijd kennis maken daar. Meteen zo'n goed gevoel als wij bij de onze zou heel fijn zijn, is dat niet zo, kun je altijd nog besluiten toch op de wachtlijst te blijven voor de dagopvang.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 16 Dec 2023 21:02

Zijn er bij gaatouders geen/minder wachtlijsten? Of weet je dat niet Nan?
<<

Amelie123

Kwebbel

Bericht 16 Dec 2023 21:04

Loïs schreef:Sorry, dat was absoluut niet mijn bedoeling Jip. Het is heel erg fijn dat er toeslagen zijn, en vooral in deze dure tijden voor heel veel gezinnen echt nodig. Maar andere ouders veroordelen omdat ze hun kinderen naar de opvang doen en zelf zo trots zijn dat jij het lekker zonder opvang kan redden vind ik misplaatst. Want zij kan het zonder opvang redden omdat ze toeslagen krijgt. Wij krijgen ook toeslagen, maar daarnaast werken we en hebben we opvang nodig.

Heb jij het nou over mij?
Zo ja, wat weet jij ervan of ik toeslagen ontvang? En ik ben helemaal niet trots dat ik het zonder opvang red, en ik veroordeel helemaal niemand. Denk dat je mijn stukje nog een keer moet nalezen zonder allemaal vooroordelen en dan pas weer op me moet reageren.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Dec 2023 21:11

Max schreef:Zijn er bij gaatouders geen/minder wachtlijsten? Of weet je dat niet Nan?

Bij onze gastouder viel dat wel mee. Als er een kindje 4 werd, werd die plek niet altijd direct opnieuw gevuld. Dat had er vooral mee te maken dat ze 3 dagen werkt en ouders haakten daarop af, dat de dag van hun voorkeur er niet bij zat, want van die 3 dagen zit er vaak wel eentje wel helemaal vol, dus dat moet maar net matchen.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Dec 2023 21:57

Marsy31 schreef:
Max schreef:Ik reageerde op de samenvatting van Luisa, die klopt in mijn ogen niet. Wat ik ermee wil bereiken is om dat met Luisa te delen. Het is een forum. Dat jij alles zo persoonlijk neemt is niet mijn probleem.

Denk dat Luisa er onwijs blij mee is dat jij vindt dat haar samenvatting van mijn verhaal in jouw ogen niet klopt 😂

Nou, intens verdrietig bedoel je 😢.

Weet je, ik las alle post achter elkaar en daarbij viel het inderdaad op dat er veel gereageerd werd, waarbij de nuance (om het zo maar te noemen) van Marsy volledig werd genegeerd. Ik heb verder niet nagekeken in welke post die nuance voor het eerst werd aangebracht. Vind dat ook niet heel relevant eigenlijk, reacties waren ook duidelijk van na de nuance. Ik vind het gewoon jammer, maakt de discussie zo lastig omdat er eigenlijk langs elkaar heen gepraat wordt.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Dec 2023 02:04

Denk dat vervanging geregeld kan worden als ze bij een bureau zitten en iemand beschikbaar is maar veel werken ook als ZZP’er. Ik vindt het zelf echt niks om in een thuissituatie op te vangen, je hebt geen idee wat er daar allemaal over de vloer komt aan mensen overdag. Op een opvang zijn toch meer ogen. Maar ik snap ook wel dat mensen dat kleinschalige juist weer fijn vinden. Als tijdelijke oplossing “belast” ik zelf liever ouders als ze dat willen en kunnen. Vaak schept dat ook een fijne band tussen beiden. Indien beide partijen dit willen zie ik er dan ook zeker geen last in.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Dec 2023 09:30

Max schreef:
Scandic schreef:Ik kan het eens navragen maar het staat niet op de site en in de voorwaarden, dus ik vrees het niet. Was bij die vriendin dus ook niet het geval.

Nee heb er inderdaad ook nooit eerder over gehoord. Gastouders zijn vaak ook eenmanszaken, dus dat is ook wel lastig voor ze om vervanging te regelen.

Gastouders zijn wel vaak verbonden aan een overkoepelende organisatie. Die kijkt mee naar basiskwaliteit, komt ook onverwacht op visite en regelmatig is er wel iets mogelijk qua vervanging/vakantie. Maar niet altijd inderdaad. Maar stel het lukt tot je een plekje bij het kdv naar keuze hebt, is dat al helpend natuurlijk.

Ik werk in het onderwijs en ben de schoolvakanties vrij. Mijn gastouder heeft kinderen en gaat dus in die periodes op vakantie. Dat maakt voor mij natuurlijk wel veel uit. Daarnaast zijn mijn kinderen inmiddels zo groot dat ze zich ook best redden als ik thuiswerk en heb ik ook nog eens een super flexibele werkgever. Veel mazzel wat dat betreft.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 17 Dec 2023 12:02

Mijn gastouder biedt gewoon vervanging als ze niet zou kunnen. Ik maak er nooit gebruik van, dus geen idee hoe en wat verder.

Er zijn geen standaard haal en breng tijden, je kunt gewoon naar binnen lopen. Dit gaf mij veel vertrouwen in haar. Inmiddels gaan de kinderen al bijna 7 jaar naar deze gastouder dus vertrouw ik haar sowieso. Het is meer een tante dan een betaalde oppas, ze komt bijvoorbeeld ook op verjaardagen. Ze heeft echt een hele goede band met de kinderen en is echt een toevoeging in hun leven.
Om praktische redenen gaan ze ook een dag naar de bso, daar heb ik dit absoluut niet. Vaak ken ik de leidsters niet en de kinderen kennen ze ook niet bij naam.

Bij de vorige bso waar ze zaten heb ik ook echt vervelende dingen meegemaakt, wat natuurlijk uitzonderingen zijn. Maar, daardoor wel echt voorkeur voor de gastouder.
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Wasmand

Kletskop

Bericht 17 Dec 2023 13:05

Bij ons hoeven de gastouders niet voor vervanging te zorgen, soms biedt de gastouder het wel aan.

Alleen zijn er hier bijna geen gastouders te vinden.
<<

Archie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 17 Dec 2023 15:05

Zelf met al een zus op de opvang en vroege inschrijving is er pas 19 weken nadat m’n zwangerschapsverlof is afgelopen plek.

Ik overbrug bijna alles met betaald ouderschapsverlof. Dan moeten we nog een maand overbruggen. Ik weet nog niet hoe..

We blijven op de wachtlijst staan voor opvang tussen 1 februari en begin mei. Vanaf mei hebben we dus gelukkig plek toegewezen gekregen.
11.21
10.23
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Dec 2023 16:09

Wel fijn dat je dat nu al met zekerheid weet Archie. Hopelijk lukt het met overbruggen, evt met een maand onbetaald verlof. Dat is hier ook één van de noodscenario's.
<<

Lavina

Noob

Bericht 17 Dec 2023 18:06

Loïs schreef:
Toeslagen betaald door de hardwerkende belastingbetaler die zijn kind wel naar de opvang brengt. Schouder klopje hoor, leven van overheidsgeld.

Wow, wat een harde woorden zeg! Ik kan me heel goed voorstellen dat deze woorden behoorlijk kwetsend zijn voor sommige mensen.

(Ik lees nu dat je het al hebt uitgelegd, spuit11 vanuit mij dus)
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Mei 2024 18:26

Een update voor dit topic: het is gelukt! 🙏 Niet bij één van de 5/6 kinderdagverblijven waar we op de wachtlijst staan (heb zo vaak gebeld maar ze hadden voorlopig geen plek), maar per toeval zag ik in maart dat er redelijk in de buurt een nieuwe kleinschalige opvang opent en daar ben ik meteen bovenop gedoken. We hebben nu in ieder geval op donderdag opvang en hopelijk later dit jaar ook nog een tweede dag zodat we wat meer speling hebben (met opa's/oma's van 70+ wel zo prettig).

Morgen 40 weken zwanger dus ben blij dat ik dit kan afstrepen van ons lijstje 😁
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 15 Mei 2024 19:46

Wat fijn voor jullie zeg! Opluchting. En succes met de laatste loodjes. Hoe voel je je?
Let's discover the world together.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 15 Mei 2024 20:28

Oeh is het al zover Scandic! Spannend!
❤️ 7 juni 2018
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Mei 2024 21:56

Ja zeker spannend wanneer hij zich zal aandienen! Ik ben er zelf ook wel klaar mee, heb al weken/maanden maagklachten en bij iedere inspanning kortademig, dus mijn lichaam weer voor mezelf zou wel lekker zijn 🙈
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen