Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Zakgeld

<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 12 Mei 2024 09:41

Re: Zakgeld

Toevallig zat ik hier afgelopen week ook over na te denken. Mijn dochter is van dezelfde leeftijd Nieske. Ze vraagt niet specifiek om zakgeld, maar wel om geld om iets te kopen. Ik denk dat ik haar een tientje per maand ga geven. En met vakanties wat extra. Contant wat dat maakt het voor haar inzichtelijker en ik denk dat ze dan beter leert om met geld om te gaan. Hier moet ze wel echt leren keuzes te maken en budgetteren.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 12 Mei 2024 09:53

J krijgt het digitaal, vraagt af en toe hoeveel geld hij heeft en doet er vervolgens niets mee. Heel af en toe koopt hij wat. Ik gaf het eerst ook contant maar vergat dat heel vaak. Nu gaat het automatisch. Ergens vind ik dit ook wel prima want ik gebruik zelf ook amper contanten meer. Afgelopen week ging ik wat pinnen en toen keek hij me toch raar aan. Blijkbaar had hij mij nog nooit bewust zien pinnen en geld uit de muur halen.

Van opa en oma krijgt hij 10 euro in de maand. Dat gaat op een spaarrekening.

De alimentatierekening weet hij niets van. Daar vind ik hem nog te jong voor.
2015 💙
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 12 Mei 2024 10:22

Ik heb iedere eerste zondag van de maand een melding in de agenda. Ik betaal dus per maand want ik vergat het. De helft digitaal, andere helft contant want ik wil ze het beide leren.

Vakantiegeld vind ik een goed idee.

Ze hebben beide 1x iets gekocht en toen was de lol eraf. Zoon wil wel een keer pinnen maar ik vergeet dat steeds 🫣
Hij mag inmiddels wel zelf met mijn pinpas friet halen. Ik zorg dan gewoon dat er max 30 euro op staat zodat hij wel kan betalen maar er niets gebeurd als mijn pas kwijt raakt.

Ik ga nu meteen op zoek naar zijn pincode, heb ik dat geregeld voor als hij er weer om vraagt.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 12 Mei 2024 10:45

Onze kinderen krijgen 2,- per week en daarvan moeten ze inderdaad ook kadootjes voor verjaardagen binnen het gezin kopen. We begonnen met cash maar nu kregen we laatst een aanbieding voor een betaalrekening voor ze dus die hebben ze nu ook. Ze mogen per week kiezen hoe ze het willen ontvangen, cash of op hun rekening. Dat wisselen ze zelf wat af. We hebben nu vanwege Koningsdagverkopen ook weer genoeg muntjes in huis even want normaal is dat idd een probleem!

Ze hebben beiden een zakgeld contract getekend waar dit ook allemaal in staat, vonden ze heel stoer!

Ze geven beiden nauwelijks wat uit. De oudste wil soms wel eens iets kopen maar als we hem daar dan wat vragen over stellen om te checken of hij het echt wil is dat bijna nooit zo.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 12 Mei 2024 11:25

Onze oudste krijgt zakgeld sinds haar 8e verjaardag. 1,50 per week. Ze krijgt het contant en als ze 10 euro heeft wisselen we de muntjes weer om voor een briefje zodat wij weer muntjes hebben, haha.

De jongste twee hebben met Koningsdag ook wat vermogen opgebouwd. In de orde van tientjes-grootte hoor! Maar nu op vakantie wilden ze alle drie van hun eigen geld een knuffeltje kopen. Wij hebben gevraagd of ze het echt wilden want ze hebben al tig knuffels maar ze waren er niet vanaf te brengen. Gelukkig ging het geld naar een goed doel 🤣.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 12 Mei 2024 12:01

Hier krijgen ze van familie altijd veel geld op hun verjaardag, dus wij geven verder geen zakgeld. Jongste heeft bijv. echt al een paar honderd euro liggen, maar doet er niets mee. In de speelgoedwinkel wil hij niets kopen. Wij geven nu zakgeld vanaf de middelbare school. Ze krijgen dan een eigen betaalrekening en pinpas. Oudste krijgt 20 euro per maand op zijn rekening. Op school gaat alles alleen met pinpas en dit is voor hem ook het handigst mee te nemen. Dit geld is echt helemaal voor hemzelf. Cadeautjes kopen hoeft niet.
2011 2012 2017
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 12 Mei 2024 16:39

Mijn oudste krijgt 1,50 per week. Dat is volgens het Nibud nog aan de lage kant. Ze krijgt het digitaal. Ze wil heel graag een keer pinnen. Dus dat gaan we ook een keertje doen. Ze heeft ook muntjes in haar spaarpot. Dat is van statiegeld of opa en oma. De jongste heeft ook een spaarpot met muntjes. Nog geen betaalrekening. Die krijgt ze als ze zes is, want dan begin ik met zakgeld.

De oudste hoeft nog niet zelf cadeautjes of zo te kopen. Dan is meteen haar rekening leeg. Ze heeft laatst wel iets bij bol.com gekocht van haar eigen rekening.

Ze krijgen allebei sinds twee jaar geleden in een portemonneetje op vakantie. Scheelt een hoop gezeur als ze wat willen kopen (de oudste dan, de jongste snapte er nog niet veel van met 3, maar wilde wel graag centjes ;-))
Dit jaar krijgen ze weer vakantiegeld. Ik denk 10 euro.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 12 Mei 2024 18:36

T krijgt ook 1,50 per week. Ik vind dit voor nu nog prima. Ik zag ook op Nibud dat dit laag is maar hij krijgt van ons ook vrij veel extra dingen. Nu zijn dit niet perse dure dingen maar hij krijgt het wel.
2016
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 12 Mei 2024 18:43

Hier krijgen ze allemaal €8 per maand. Eerst was dat contant. Maar dan stonden we in de winkel en was het: hoeveel zakgeld heb ik nog?!
Nu kan ik dat gewoon lekker digitaal kijken.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 12 Mei 2024 18:52

Wij zijn een paar weken voordat we zakgeld introduceerden muntjes gaan verzamelen. We hebben nu een bakje muntgeld in een laatje en daar krijgt ze zakgeld uit. Als we het niet gepast hebben wisselen we met haar, leert ze ook van. Ze krijgt een euro per week en dat vind ik wel even genoeg. Ze wil nu eens in de zoveel weken naar de Action en koopt vooral rommeltjes.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 12 Mei 2024 19:05

De jongste (vandaag zes geworden) krijgt 2,50 per maand. De middelste (net 9) krijgt vijf euro per maand en de oudste (14) krijgt 30 euro per maand. Allemaal digitaal.

Als ik het zo lees kunnen de middelste en jongste misschien wel wat omhoog. Komt goed uit dat ze net jarig zijn/waren.

Wij doen het bewust digitaal. Enerzijds omdat dit vooral het huidige betaalmiddel is en anderzijds omdat we het echt iedere keer vergeten anders.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Mei 2024 08:55

Mijn dochter krijgt nog steeds het geld van de lege flessen. Ze mag alleen nu kiezen of ze het digitaal of contant wil. Ik heb een spaarpotje op mijn rekening op haar naam gezet, daar stort ik het dan in. Ze geeft eigenlijk vrij weinig uit dus daarvan leren budgetteren vind ik lastig. Soms mag ze money boss spelen voor een week. Niet zo achterlijk als hoe ze het op TV doen overigens, wel met mijn begeleiding. Ze mag dan zelf met het weekgeld een weekmenu maken en beslissen wat we met de rest van het geld doen. We nemen dan samen de week door, wat de plannen zijn, wat we nodig hebben, of ik nog moet tanken etc. Op die manier leert ze ook wat het kost om boodschappen te doen, uit eten te gaan etc.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 13 Mei 2024 20:55

Wat een leuk idee DT! Dat wil ik ook eens gaan doen!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Laced

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 14 Mei 2024 12:09

De oudste hier (1e jaar middelbare school), krijgt sinds groep 8 zakgeld, wordt standaard wekelijks overgemaakt op zijn rekening. Sinds hij in de 1e zit hebben we dit opgehoogd van 5 euro naar 10 euro per week. Hij koopt denk ik 1x in de week iets lekkers in het winkeltje op school, maar voor de rest doet hij vrij weinig met zijn zakgeld.

De jongste (8,5) krijgt geen zakgeld. Starten we ook pas mee in groep 8.
Liefde voor het leven; 27-08-2011 & 22-10-2015
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen