Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Zakgeld

<<

Kira

Yipyapper

Bericht 09 Okt 2023 19:52

Re: Zakgeld

Beetje gekke vraag misschien maar het kwam in me op toen ik dit topic las. M'n zoon is nu 17 en krijgt 50 pm, de rest verdient hij zelf door te werken.
Tot wanneer zijn jullie van plan zakgeld te geven? Ook nog als ze 18 zijn, mits thuiswonend dan?
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 09 Okt 2023 20:17

Goede vraag Kira, hier totaal nog niet over nagedacht.
Als ik me goed herinner was t bij ons thuis niet zozeer gekoppeld aan thuiswonen/ uit huis, maar op moment dat we klaar waren met middelbare school. Toen we gingen studeren kregen we een studiebeurs en daar van mn ouders wat aanvullends op. Dus ging t zakgeld toen over op een ander soort bijlage (en kregen we uiteraard ook een heel ander uitgavenpatroon, want studiekosten en boeken etc).
Als ik het nu zou moeten zeggen zou ik zoiets doen denk ik ook.

Mijn kinderen zijn nu 8 en 4 en krijgen allebei sinds een jaar (?) zakgeld, elk een euro per week. Bij oudste vergaten we het steeds en nu jongste maar gelijk meegenomen (oudste kreeg voorheen wel vaak her en der centjes en heeft alsnog dus wel gevuld spaarpotje waar jongste dat veel minder heeft gehad dus trekken we nu wat gelijk). We doen t digitaal, want nauwelijks contant in huis. We laten ze beide regelmatig even kijken op hun rekening en de oudste heeft ook eigen pinpas. Ze zijn echter beide niet zo van t uitgeven, oudste koopt wel eens een klein knuffeltje ofzo maar daar blijft het ook wel bij.

Mn schoonouders geven ook geld voor verjaardagen dus dat storten we dan ook gelijk op hun rekeningen erbij.
<<

Believe

Yipyapper

Bericht 09 Okt 2023 20:40

.
Laatst gewijzigd door Believe op 16 Okt 2023 20:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
♥ 2015
♥ 2017
♥ 2021
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 09 Okt 2023 20:56

Kira schreef:Beetje gekke vraag misschien maar het kwam in me op toen ik dit topic las. M'n zoon is nu 17 en krijgt 50 pm, de rest verdient hij zelf door te werken.
Tot wanneer zijn jullie van plan zakgeld te geven? Ook nog als ze 18 zijn, mits thuiswonend dan?

Dit ligt helemaal aan wat de situatie is. Ik spaar vanaf deze maand alle alimentatie bijvoorbeeld op een aparte rekening. Die rekening loopt door tot z’n 23e. Dat zal ik (zolang ik het kan missen) blijven doen. Mijn ouders hebben mij ook best lang financieel ondersteund. Op hun 18e komt er ook ineens de zorgverzekering bij. Ik vind het ook zowat om te zeggen hee je bent 18 je krijgt geen zakgeld meer en oh ja deze koste komen er nu ineens bij. Succes! Dat voelt ook niet helemaal lekker.
2015 💙
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 09 Okt 2023 21:05

Nee precies, ik was dat ook niet van plan hoor. Maar het was een vraag die bij me naar boven kwam.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Okt 2023 21:21

Mijn dochter krijgt 20 euro zakgeld per maand en 50 euro kleedgeld per maand (hoeft ze geen jassen, schoenen en sportkleding van te betalen). In december wordt ze 15 en verhogen we haar zakgeld naar 25 euro in de maand.
Mijn zoon van 12 jaar krijgt 18 euro zakgeld per maand, hij krijgt nog geen kleedgeld.

Tot ze ongeveer 10 jaar waren, kregen ze het contant, daarna op hun rekening gestort.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Okt 2023 21:22

Waarschijnlijk krijgen mijn kinderen zakgeld en kleedgeld zolang ze nog naar school gaan/studeren. Als ze zelf gaan werken na hun studie, dan stopt het zak en kleedgeld.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 10 Okt 2023 08:32

Mijn kinderen krijgen nog geen zakgeld, omdat ze er dan alleen maar prullaria bij de action van kopen. Ze krijgen weleens wat van opa’s en oma’s en het enige wat ze daarmee doen is rommel kopen. Zo’n zonde. Dus ben benieuwd wat jullie insteek is. Wat doen ze met het geld?
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 10 Okt 2023 08:40

Kira ik denk zolang ze nog studeren?

Gstq bij ons kopen ze er heel weinig van. Speelgoed maar dan echt iets waar ze lang voor moeten sparen.
<<

Anoniem336

Bericht 10 Okt 2023 08:40

Maar dan leren ze nog niet om te gaan met geld, lijkt mij. Hoe weet je dan wanneer ze er klaar voor zijn? Ik zou ze het gewoon laten kopen, ze komen er dan vanzelf achter dat het niet verstandig is. En dat is dan het leermoment.

Hier kopen de oudste 2 wel eens chocolade of snoepjes in de voetbalkantine na een wedstrijd. Of de oudste na schooltijd als hij terug fietst naar huis. Ze betalen de kermis ervan (krijgen dan wat geld van ons extra erbij).

Ze kopen eigenlijk nooit onzin (ok, al vind ik snoep ook onzin :) ) en sparen ook niet voor grote dingen.

De jongste krijgt geen zakgeld. Hier krijgen ze pas vanaf hun 10de zakgeld. Kleedgeld is hier nog niet aan de orde. Ze vinden het doorgaans wel prima wat ik koop. Vaak scoor ik dingen tweedehands, via Vinted bijv.
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 10 Okt 2023 11:44

Mijn dochters zijn 11 & 8, krijgen beiden 5 euro per week zakgeld. Hebben ook beiden een eigen pinpas.
De jongste pint er soms mee maar geeft eigenlijk weinig uit nog, ook verjaardags- en gekregen centjes gaan op die rekening.

Mijn oudste krijgt nu ook 5 euro pw, vanaf de middelbare school gaat dat naar wekelijks 10 euro, waarvan 2,50 automatisch naar een spaarrekening (gekoppeld aan haar rekening) gaat die ze zelf kan zien. Ze heeft zelf de bankieren app (ik ook) en de tikkie app. Als ze naar de stad gaat met vriendinnen betaald ze zelf van haar zakgeld, alleen kleding betalen wij.

Ook krijgen ze elk jaar in juli een viervoud van hun wekelijks zakgeld ala vakantiegeld, en in december een viervouw ala dertiende maand. Dit staat allemaal automatisch ingesteld.

Ik durf nog niet te zeggen hoe we het op hun 18e gaan doen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 10 Okt 2023 14:22

Ik vind dat vakantiegeld en de dertiende maand ook wel een leuke. Nog nooit over nagedacht maar wel leuk.
2015 💙
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 10 Okt 2023 14:31

Oeh onze kinderen krijgen nog geen zakgeld. We hadden bedacht vanaf 8 jr maar zo te zien is dat rijkelijk laat als ik het vergelijk en naar het Nibud kijk.

Als we op vakantie gaan krijgen ze wel wat zakgeld.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Okt 2023 15:53

Interessant om te lezen. Wij geven nog geen zakgeld. De oudste (6,5) vraagt er ook nog niet om. En ik denk dat ze op dit punt dan ook alleen maar speelgoed bij de kruidvat ervan wil kopen 😅 ik weet niet of het nu verstandiger is om te wachten tor ze er zelf over begint, of toch zelf te beginnen om haar wel te leren met geld om te gaan.
december 2016
juli 2019
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 10 Okt 2023 16:01

Kira schreef:Beetje gekke vraag misschien maar het kwam in me op toen ik dit topic las. M'n zoon is nu 17 en krijgt 50 pm, de rest verdient hij zelf door te werken.

Ik zat met mijn 18de op kamers. Ik kreeg toen boodschappengeld van mijn ouders (en bijdrage huur). Zij vonden het vooral belangrijk dat ik de tijd in mijn studie stak en het kon financieel. Daarvoor kreeg ik overigens ook enkel zakgeld voor eten/drankjes. Ik werkte verder vanaf mijn 14de. Maar tijdens mijn eerste 2 studiejaren enkel in vakanties. Ik werkte dan echt voor mijn vakanties ook. Nouja, ik weet niet of ik 'zakgeld' zou geven als ze thuis blijven wonen, maar ze hoeven dan niets bij te dragen verder. En als ze echt iets nodig hebben en ik kan het betalen, dan krijgen ze dat.

Dat zeg ik nu he, ik heb nog heel wat jaren te gaan voordat ze 18 zijn.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 10 Okt 2023 19:14

Godsavethequeen schreef:Mijn kinderen krijgen nog geen zakgeld, omdat ze er dan alleen maar prullaria bij de action van kopen. Ze krijgen weleens wat van opa’s en oma’s en het enige wat ze daarmee doen is rommel kopen. Zo’n zonde. Dus ben benieuwd wat jullie insteek is. Wat doen ze met het geld?

Ze kopen heel soms iets, wat ze sowieso al wilden hebben. Meestal zeggen we bij dingen die ze willen kopen, dat ze er een week over moeten denken.

R zijn laatste aankoop zijn 'hoedjes', van die platte pilonnen voor voetbal. D wil altijd knuffels kopen maar dat houden we wel tegen haha.
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 10 Okt 2023 19:19

Ohja, hij krijgt elk kwartaal 25 euro extra. Tot na z'n studie is inderdaad wel een goede. Overigens blijf ik hem natuurlijk helpen waar nodig, mits dat lukt uiteraard. M'n ouders doen dat nog steeds voor mij als het echt nodig is en ik wil dat ook graag voor m'n zoon blijven doen als hij volwassen is.
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 10 Okt 2023 19:41

De insteek van het krijgen van zakgeld? Dat ze leren wat de waarde van geld is. Dat ze zelf leren hier mee om te gaan. En ik moet zeggen; dat doen ze hier goed. Ja, toen we ze nog sporadisch wat gaven ging dat op aan troep van de action. En dat gebeurt nog steeds wel eens. Maar de twee oudsten zijn echt wel heel verantwoordelijk ermee. Denken na of ze iets graag genoeg willen, hoeveel er nog overblijft als ze iets kopen en of ze het het geld waard vinden.
<<

Believe

Yipyapper

Bericht 10 Okt 2023 19:52

L.
Laatst gewijzigd door Believe op 16 Okt 2023 20:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
♥ 2015
♥ 2017
♥ 2021
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Okt 2023 20:01

Vakantiegeld krijgen onze kinderen altijd op de eerste dag van de zomervakantie van mijn ouders. Toen ze nog jonger waren kochten ze altijd iets op vakantie van speelgoed, leuk aandenken aan de vakantie! Dit jaar wilde ze het beide sparen.

De oudste kocht in het begin soms iets, wel leuke dingen en altijd zo dat zijn geld niet op was. Maar inmiddels spaart hij voor een Playstation ( en dat is heel lang sparen met 1,25 zakgeld) en geeft hij geen euro meer uit. Ook zijn vakantiegeld heeft hij gespaard en voor zijn verjaardag wil hij geld vragen.

De jongste wilde heel graag iets van Lego, toen bleek hij daar al genoeg geld voor te hebben en was hij daar helemaal gelukkig mee. Maar dat is ook het enige wat hij gekocht heeft, hij spaart nu maar weet niet waar voor. Hij vind het vooral jammer om de hoeveelheid geld in zijn spaarpot te zien slinken.

Rommel kopen bij de Action of Kruidvat zou ik niet erg vinden, ook dan leren ze hoeveel ze kunnen kopen, hoe lang ze moeten sparen voor iets ed.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 10 Okt 2023 20:48

Ik vind dat onze kinderen allebei niet echt iets leren van hun zakgeld 😕

Zoon spaart al zijn zakgeld op, koopt nooit wat. (Hij heeft ook geen spaardoel of zo, hij weet gewoon echt geen bestemming voor zijn geld.)

Dochter heeft juiste elke week weer een frummeltje dat ze wil kopen en spaart zelden tot boven de 5 euro.
T (2008) en I (2013)
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 10 Okt 2023 21:10

Dat laatste merk ik hier ook Filoria. De oudste spaart alles op en de jongste twee zouden hun geld heel makkelijk uitgeven aan prullaria als we hun die vrijheid gaven.

Hier krijgen ze nog steeds niet echt zakgeld, wel voor bepaalde gelegenheden (rapport, kermis, vakantie bijvoorbeeld). Soms geven ze dat uit, meestal sparen ze het op. Of als ze klusjes in huis doen, krijgen ze daar wat extra voor. En verder kunnen ze altijd aangeven dat ze iets willen of nodig hebben. Als ze dat goed motiveren en wij voldoende reden zien, dan krijgen ze daar op dat moment geld voor.

Ik moet het er toch nog eens over hebben met mijn man, meestal komen we niet echt tot een besluit en wordt het onderwerp weer voor onbepaalde tijd aan de kant geschoven. Maar ze komen niets tekort volgens mij, ze hebben ook nog nooit naar zakgeld gevraagd.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Janne

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 11 Okt 2023 16:48

Hier kregen ze beide zakgeld vanaf de middelbare. Ze mochten zelf kiezen of dat 25euro per maand was of 5euro per week.
Jongste heeft gekozen voor per week en oudste voor per maand.
Oudste krijgt vanaf zijn 16e geen zakgeld meeer. Hij werkt al vanaf zijn 14e en verdient inmiddels zo'n 350-400euro per maand. Wel krijgt hij van ons twee keer per jaar de kinderbijslag. Hiervan moet ie dan jas, schoenen en broeken/truien/'tshirts van kopen. Sportkleding, sokken en ondergoed betalen wij.
School betalen we uiteraard ook en dit blijven we doen tot ie is afgestudeerd. Denk dat we als hij op kamers gaat ook een deel van die kosten voor onze rekening nemen, maar dat ligt ook aan onze financiële situatie tegen die tijd.

Jongste krijgt vanaf middelbare ook twee keer per jaar kinderbijslag,maar die is er minder mee bezig. Oudste wil echt nieuwste nikes, merkshirtjes, etc.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 11 Okt 2023 18:39

Bij ons krijgen ze nog wel zakgeld tot sowieso 18 jaar en daarna zal het er vanaf hangen wat ze op dat moment doen met hun leven.
Hun zakgeld stijgt elke verjaardag met 10 euro extra per maand.
Maar wanneer ze gaan werken gaan we dat wel apart houden voor ze, ik open dan een andere rekening waar ze hun loon op krijgen en stort hun zakgeld op hun rekening die ik beheer, op die manier kunnen ze dan sparen voor iets duurders (bijv. Een dure föhn, tas, tablet, telefoon etc). en hun loon uitgeven aan broodjes, uitjes, drankjes, troepjes etc.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 12 Mei 2024 09:26

Ik up deze even. Onze oudste (7,5) vraagt inmiddels wel om zakgeld. Nu twijfelen we nog over contant of digitaal. Contanten hebben we gewoon amper in huis en dan zal er geen regelmaat in komen. Dan blijft dat dus open en is er alsnog geen geld te tellen. Digitaal is weer minder inzichtelijk voor dochter. Maar goed, ze kan dan wel in de app (op onze telefoon) zien hoeveel ze heeft. Wat zijn jullie ervaringen met digitaal zakgeld op die leeftijd?

Verder hoor ik vaak dat kinderen van hun zakgeld ook cadeautjes moeten kopen. Maar met 1 a 2 euro per week moeten ze dan toch weken sparen voor een cadeautje? Kunnen ze weken zelf niks uitgeven. Hoe ziet dit er praktisch uit bij jullie?

Ik las hier vakantiegeld geven, dat vind ik ook wel een leuke aanvulling eigenlijk!
Laatst gewijzigd door Niekske op 12 Mei 2024 10:11, in totaal 1 keer gewijzigd.
december 2016
juli 2019
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen