Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Jeugdjournaal

<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 18 Apr 2024 12:44

Jeugdjournaal

Vanaf welke leeftijd keken jullie kinderen hiernaar? Kijk je mee?
Hoe reageren de kinderen erop en praat je er nog over na?
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 18 Apr 2024 12:48

Re: Jeugdjournaal

Mijn 9 jarige zoon wil het zien ze kijken het op school blijkbaar ook.
Wij kijken mee en praten over sommige onderwerpen nog na.
Dochter kijkt niet mee, dat wil ze niet.

Een paar dagen geleden ging het over een oorlog, er was een kind die zijn ouders kwijt was. Dat vond mijn zoon heel heftig en nu is hij bang voor oorlog of dat wij weg zijn.
En ik kan ze niet overal voor beschermen en dat wil ik ook niet maar sommige onderwerpen vind ik wel vrij heftig. Hoe gaan jullie daarmee om?
Een paar maanden was er ook iets gebeurd, dat kwam daar ook in voor maar toen hebben we het bewust niet gekeken.

Kijken wij te vroeg? Maar als ze het dan toch nog op school kijken, dan kijk ik het liever eerst samen.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Apr 2024 12:56

Nee, echt niet te vroeg voor het jeugdjournaal. Hier kijken we het niet standaard. Vooral omdat ik rond die tijd nog bezig ben met opruimen en dochter dan liever op de Ipad zit. Of omdat dochter gaat douchen. Soms of bij periodes kijkt ze wel. Ze is 7. Heeft wel eens vragen, maar ze blijft er niet mee zitten.

Ik denk dat het juist goed is om samen te kijken als jouw zoon het op school sowieso kijkt. Voor hem waarschijnlijk fijner om er dan thuis rustig over te praten dan op school.
<<

Sublimo

Bericht 18 Apr 2024 13:06

Hier zijn we er vanaf 7 jaar ongeveer mee begonnen om af en toe te kijken. Inmiddels zijn ze 8 en 9 en kijken ze het elke dag. De oudste huilt soms bij verdrietig nieuws en ook het onderwerp oorlog vindt ze naar. Wij zijn altijd in de buurt als ze kijken, kijken soms ook mee en bij heftige onderwerpen of als ze verdrietig is, praten we er even over na.
<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 18 Apr 2024 13:11

Hier kijken de kinderen het ook wel soms, maar vroeg mij laatst zelf ook af of ik ze dit wel wil laten kijken.
Ik vind dat er veel en vaak oorlog in voorkomt. Nu is dit natuurlijk een van de actualiteiten op dit moment, maar ik twijfel dus of ik het nodig vindt dat ze dit een paar keer per week te horen krijgen.

Ze kijken het op school ook blijkbaar, want onze zoon vertelde laatst dat een Oekraïens meisje had gejuicht in de klas omdat Rusland aangevallen was. Onze zoon zit in groep 4.

Ik probeer het een beetje te sturen door ze het te laten kijken afhankelijk van de actualiteit die er op dat moment is. Zoals laatst met de brug die ingestort was, toen heb ik ze dus wel gezegd dat het jeugdjournaal op tv is en dat ze de tv wel even aan mogen zetten.
R: oktober 2016
M: april 2018
S: juni 2020
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 18 Apr 2024 19:38

Iedere ochtend is er op schooldagen een speciaal ochtend jeugdjournaal van ongeveer 5 minuten. Dit is een ander jeugdjournaal dan die op de avond. Bij veel scholen wordt dit vanaf groep 5 met de leerlingen gekeken, ik denk dat ze dat op de school van jouw zoon ook bekijken.

Mijn jongste van 6 jaar kijkt bijna iedere avond eerst het klokhuis en dan het jeugdjournaal. Meestal zitten we er bij. De oudste twee kijken ook vaak mee. Belangrijke of heftige onderwerpen bespreken we samen. Ik vind het juist heel goed dat ze het kijken, meekrijgen wat er in de wereld gebeurt en dat hoe wij het hebben zeker niet vanzelfsprekend is.
2011 2012 2017
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 18 Apr 2024 19:44

Wij kijken het sinds vorig jaar elke dag met beide zoons, toen 5 en 7, omdat oudste zoon steeds vaker thuiskwam met verhalen van het journaal op school en wij graag mee wilden kijken naar wat hij dan meekreeg daar. Vooral de jongste heeft regelmatig vragen of ziet nieuws wat hem raakt. Dan praten we er wel over. Ik vind het een fijn gezamenlijk moment van de dag.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 18 Apr 2024 19:55

Toevallig had ik het hier deze week nog met m'n man over. We denken erover om vanaf komend schooljaar te gaan kijken. Ze zit dan in groep 3 en is dan 6.
❤️ 7 juni 2018
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 18 Apr 2024 20:38

Hier kijkt alleen mijn dochter van 12 er naar, die kijkt al wel echt een aantal jaren. We hebben het een tijdje gezamenlijk gekeken maar mijn zoon van 11 vond het echt vreselijk, hij wilde al die dingen niet zien en werd er alleen maar angstig van en ging dan er enorm over piekeren. Hij heeft op een gegeven moment zelf aangegeven dat hij het echt niet meet wilde kijken. Dus sindsdien kijkt mijn dochter zelf op haar ipad. Als er dingen in voorkomen waar ze mee zit komt ze wel naar ons toe. Ze leest ook elke dag het nieuws in de jeugdjournaal app (of op de site, ben ik even kwijt).
Klokhuis wilde mijn zoon trouwens ook af en toe niet kijken. We keken de afleveringen die over de dood gingen samen maar hij werd er te verdrietig van.
Onze jongste van 5 vang t hier en daar wat op van de oudsten twee of als er nieuws op de radio is, maar hij krijgt er nog niet veel van mee. Hij is er ook totaal niet mee bezig, zijn wereldje is echt nog klein. En dat is ook prima voorlopig vinden we.
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Apr 2024 22:08

Wij kijken het nooit, onze kids ook niet. Jongste is wel vorig jaar op het jeugdjournaal te zien geweest met haar klas, toen hebben we hem wel bekeken 😉
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 19 Apr 2024 05:42

De NOS maakt het Jeugdjournaal voor kinderen van 9 tot 12 jaar en stemt de manier waarop nieuws gebracht wordt daarop af. Je merkt het ook aan de onderwerpen en interviews met kinderen. Het gaat regelmatig over het verkeersexamen van groep 7, de doorstroomtoets van groep 8 of wennen in de brugklas.

Mijn zoon is een vroege leerling en keek daardoor al naar het Jeugdjournaal toen hij nog 8 jaar was, op school. Het was voor hem soms echt te heftig. Bijvoorbeeld als het over een aardbeving of over oorlog ging.

Mijn dochter is nu 10 en zit duidelijk precies in de doelgroep. Het liefst kijkt ze samen met ons en praten we over sommige onderwerpen nog even na. Ze kijkt ook heel graag de korte youtube-filmpjes van Jeugdjournaal Uitgezocht.

@Bliss: 6 jaar lijkt me echt veel te jong, ik zou het niet doen.
T (2008) en I (2013)
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Apr 2024 07:02

Ik stel het zo lang mogelijk uit. Ik begrijp dat ze op een gegeven moment iets mee moet krijgen van wat er in de wereld gebeurt maar dat kan ook op een andere manier. Ik ben zelf ook gestopt met nieuws kijken omdat ik die beelden niet trok. Ik lees het wel via de NOS, maar de hartverscheurende beelden uit Afghanistan destijds trok ik echt niet.

Ik hoop ook echt niet dat ze het op school gaan kijken op zo’n vroege leeftijd.
<<

Ginny

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 19 Apr 2024 07:19

Eens met Filoria, het is geschikt voor 9 t/m 12 jaar. Op mijn werk kijken ze het vanaf groep 6 (of 5/6 i.v.m. combigroepen).

Voor de mensen met jongere kinderen die toch iets van actualiteiten zoeken om samen te kijken/bespreken, is dedagvandaag.nl erg leuk. Vanaf groep 3.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 19 Apr 2024 07:39

Wij kijken het bewust nog niet. Hij denkt al genoeg gecompliceerd na over de wereld. We laten wel regelmatig interessante nieuwsberichten zien of video's zien over dingen die hem interesseren.
Let's discover the world together.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 19 Apr 2024 08:18

Hmm ja is toch nog wel wat te jong denk ik dan inderdaad.
❤️ 7 juni 2018
<<

Anoniem338

Bericht 19 Apr 2024 09:45

Zoon van 9 kijkt het regelmatig. Hij leest ook de Kidsweek. Ik moet bekennen dat ik er niet altijd bij ben of zicht heb op wat hij tot zich neemt, maar als ik eens een gesprekje met hem heb over het nieuws heeft hij eigenlijk nooit vragen of zorgen gelukkig. Dochter van 6 heeft onlangs een keer een stukje meegekeken omdat het zo uitkwam maar dat was echt niet handig vanwege de actualiteiten die toen behandeld werden (oorlog). Ze heeft niet echt last van gehad late maar kwam op dat moment wel meteen met veel vragen en vond het heel verdrietig allemaal. Het is echt nog te heftig voor die leeftijd. Wat eventueel wel leuk om te doen is misschien, als je jongere kinderen al kennis wil laten maken met het nieuws, de leukere dingen van bijv het jeugdjournaal of kidsweek op social media laten zien. Nieuwe diersoort ontdekt, kind dat iets bijzonders kan, dat soort dingen.
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 19 Apr 2024 10:14

Ik vind geen leeftijd te heftig om kinderen over deze gebeurtenissen te leren
Soms kijken ze (5, 8 en 10), en vooral de oorlog grijpt ze aan. Dan hebben ze veel vragen. Daar praten we over. Maar ze beseffen zich dan ook altijd dat we dat hier gelukkig nu niet hebben. Dat ze hier nu blij en vrij kunnen zijn. En ze gaan dan weer over tot de orde van de dag. Want dat zijn kinderen;; veerkrachtig.
Het is niet erg dat je kind af en toe angstig is door dingen die ze zien. Onderwijs en begeleid ze daar als ouder mee/in. Dan leren ze met deze angsten omgaan. Door ze weg te houden van deze gevoelens leren ze hier niet mee om gaan.

Ik vind dat we kinderen tegenwoordig te veel in bescherming nemen tegen 'enge' dingen. Leer ze alsjeblieft dat het bestaat. Dan schrikken ze zich later niet lam mocht er eens iets minder leuks gebeuren.
Ik leer ze hier dat het leven leuk is, maar zeker ook mjnder leuk kan zijn.

Je ziet het nu al gebeuren. Voor de jonge generatie zijn veel dingen "te veel". Steeds jonger kampen mensen met depressieve gevoelens of burnout klachten. Wij als ouders zijn daar de oorzaak van. Vanaf jonge leeftijd ontzien we onze kinderen, plaveien we hun padje glad en halen we de hindernissen weg.
Zijn ze op het punt dat ze zelfstandig moeten worden, breken ze. Want dan is de weg niet glad en staat het vol hindernissen.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 19 Apr 2024 11:20

Kinderen van 5 of 6 mogen best weten wat oorlog of de dood is, dat ben ik met je eens, maar ik vind het belangrijk om het op een niveau te vertellen dat bij de leeftijd past. Het jeugdjournaal gaat uit van het begrip en de belevingswereld van een 10/11-jarige.

Wat moet een 5-jarige bijvoorbeeld met informatie over ongesteld worden en het nieuws dat er op sommige scholen gratis maandverband verkrijgbaar is? Dat is niet per se 'te heftig', maar het sluit gewoon niet aan bij de leeftijd.
T (2008) en I (2013)
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 19 Apr 2024 11:24

Die 5 jarige (net 1 maand 5 trouwens) kijkt, maar snapt er niks van hoor.
Maar mocht hij vragen hebben dan leggen we dat op zijn niveau uit.

Het gaat mij om het principe; "mijn kind is angstig of verdrietig, dat willen we niet, dus laten we hem/haar niet kijken".
<<

Anoniem338

Bericht 19 Apr 2024 12:11

Natuurlijk horen verdriet en angsten erbij en mogen ze dat leren. Maar het Jeugdjournaal legt die zaken niet op het juiste niveau uit voor kleuters. En thema's als oorlog zijn wel degelijk minder verstandig om uitgebreid met peuters en kleuters te bespreken, simpelweg omdat ze door hun manier van denken, hoe de hersenen ontwikkeld zijn, daar nog heel moeilijk mee om kunnen gaan. Het gaat het begrip te boven. En om nou bewust angsten aan te wakkeren want 'zo is het leven', is voor mij niet de manier. Blootstellen aan dergelijk nieuws doe ik dus liever vanaf een jaar of 7/8 en dan nog met mate. Het is wat anders als ze zelf door ergens iets opgepikt te hebben met vragen komen natuurlijk. Overigens zijn hier ook echt wek adviezen in te vinden. Ik kan me herinneren dat bij de start van de oorlog in Oekraïne wij via school handvatten kregen om dit wel/niet/hoe met kinderen te bespreken pet leeftijdscategorie.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Apr 2024 12:54

Ik snap wat je bedoelt Boerenkool maar ik denk dat beelden dan ook wel meteen heel heftig binnen komen. Je kunt het ook gewoon vertellen/uitleggen (aangepast naar leeftijd).
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Apr 2024 14:20

Ik vind de tip van dedagvandaag.nl zeker een goede, die deed ik ook toen ik nog voor de klas stond (in so/sbo groep 4)
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Apr 2024 15:03

Carra schreef:Ik stel het zo lang mogelijk uit. Ik begrijp dat ze op een gegeven moment iets mee moet krijgen van wat er in de wereld gebeurt maar dat kan ook op een andere manier. Ik ben zelf ook gestopt met nieuws kijken omdat ik die beelden niet trok. Ik lees het wel via de NOS, maar de hartverscheurende beelden uit Afghanistan destijds trok ik echt niet.

Ik hoop ook echt niet dat ze het op school gaan kijken op zo’n vroege leeftijd.

Ik kijk ook zelf niet en lees ook amper het nieuws om deze reden. Soms krijg ik wel push meldingen van belangrijke gebeurtenissen en krijg weleens wat mee uiteraard. Ik vind dat echt meer dan genoeg. Het jeugdjournaal vind ik op zich nog wel te doen. Het wordt toch allemaal net wat zachter gebracht. We zijn het eigenlijk een beetje automatisch gaan kijken omdat het na het Klokhuis kwam. We kijken niet altijd (en tegenwoordig maar weinig) maar ik denk dat mijn dochter een jaar of 7 was toen we het af en toe begonnen te kijken. Ze kan er ook goed mee omgaan. Ik denk dat het kind afhankelijk is hoe ze er mee omgaan. In groep 5 ging mijn dochter op school het jeugdjournaal kijken. Sommige ouders waren het daar ook niet gelijk mee eens weet ik nog wel.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 19 Apr 2024 16:24

Ik ben het er niet mee eens dat 5 a 6 jaar, of alles voordat ze in groep 5/6 zitten te jong is. Bij ons is het ook uit praktische overwegingen zo gelopen. De oudste had interesse om dit met ons te kijken, dat moedigen we aan, dus kijken we het nu allemaal samen. De jongste van nu net 6 dus ook. Ik merk bij hem niet dat hij er last van heeft of moeite heeft het nieuws te plaatsen. Sommige dingen gaan hem idd nog boven de pet, maar dat is niet erg. Hij pikt eruit wat hij interessant vindt en krijgt op deze manier veel mee over de rest van de wereld.

Ik denk dat het gewoon per kind en per ouder verschilt en dat je er niet zo sec een precieze leeftijd aan kan koppelen.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 19 Apr 2024 19:22

Ik kijk zelf al jaren geen nieuws meer, zou ook nooit bewust m'n jong kind naar het jeugdjournaal gaan laten kijken. Echt belangrijke dingen krijgen ze uiteindelijk vanzelf wel mee op een leeftijd dat ze er oud genoeg voor xijn.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen