Wijzigen omgangsregeling
1,5 jaar geleden ben ik gescheiden. Mijn ex heeft altijd weinig tijd in de kinderen gestoken. Hij werkte veel, was vaak afwezig. Dat betaalde zich uit in een gezinssituatie waarin ik naast mijn werk alles voor en met de kinderen deed, en hij niet echt een band met ze heeft opgebouwd.
Ik was ten tijde van de scheiding aardig verbaasd dat hij co-ouderschap wilde. De kinderen wilden dit eigenlijk niet. Maar uiteindelijk is er wel een 60-40 verdeling gekomen.
Al 1,5 jaar rommelt het tussen hem en de kinderen. Er is ontzettend veel gebeurd. De kinderen lopen op eieren bij hem. Praten niet tegen hem, zeggen alleen het hoognodige. Zitten alleen maar op hun kamer als ze daar zijn. En inmiddels is het al een paar keer behoorlijk geëscaleerd en geven ze al geruime tijd alle 3 aan dat ze meer bij mij willen zijn.
Ik ben het gesprek met hem aangegaan hierover. Ook via de mediator. Maar ik krijg weinig reactie van hem, behalve dat hij de regeling in stand wil houden. Hij gaat volledig voorbij aan wat de kinderen willen en voelen als ze bij hem zijn.
Nu is het zover gekomen dat alle 3 de kinderen afzonderlijk van elkaar zeggen, we willen niet meer. 1x in de 2 weken een weekend is te doen, maar meer dan dat willen we niet. Ik begrijp ze heel goed, dit is niet zomaar op wat puber gedrag gebaseerd.
Maar, hoe nu verder? Het gesprek met z'n 5en voeren? Hulp zoeken? Ik heb al een paar keer voorgesteld om hulp te zoeken, daarvoor moet hij in de benen komen en hij laat ook dat continu afweten. Hij vecht niet voor zijn kinderen, alles overkomt hem maar.
De oudste 2 zijn ouder dan 12 en hebben dus een stem. En ze hebben echt valide redenen waarom ze geen co-ouderschap meer willen. Ik moet nu praten als brugman om ze zijn kant nog op te krijgen en het wordt steeds moeilijker.
Kortom: wie heeft er advies?