Overprikkeld raken door je kind
Onze dochter is heel erg druk. Vanaf het moment dat ze wakker wordt (rond half 6) gaat ze aan en praat en beweegt ze non stop. Ze heeft een harde schelle stem die ze zelden een minuut niet laat horen en dan beweegt ze er dus ook nog de hele tijd bij. Ik merk dat ze daar zelf soms ook wel moe van wordt, zo was ze deze week jarig (6 geworden) en wilde ze gisteren na al die prikkels en feestjes om 18.15 al graag naar bed. Alleen met een schermpje kan ze een beetje tot zichzelf komen. Hoe vermoeider ze is, hoe drukker ze wordt. Op haar kinderfeestje heeft ze 2 keer gehuild, omdat het haar allemaal een beetje teveel werd. Ze kan het wel al goed aangeven, ze zei dat ze het een beetje druk vond (er waren ook 8 meiden van 4 tot 6 jaar).
Nou heb ik zelf ADD, ik heb geen idee of het erfelijk is en of zij dan ook ADD/ADHD heeft, maar dat boeit me ook niet. Ik weet wel heel goed wanneer ze rust nodig heeft (maar op die momenten juist extra druk kan zijn, waardoor mijn vriend vaak juist extra dingen gaat ondernemen).
Het probleem waar ik nu zelf een beetje mee zit, is dat ik er zelf totaal overprikkeld van raak. Ik kan nooit alleen opstaan, omdat ze me elke dag wakker maakt. Als ik mijn wekker extra vroeg zet, registreren haar voelsprieten dat denk ik en is ze ook eerder wakker. Daardoor begint mijn dag dus met vooral veel energie en geluid en 1001 vragen en dat gaat dan zo door tot 19 uur. Ik ben de laatste tijd al rond de middag helemaal gesloopt en ik ga me door de overprikkeling heel zenuwachtig en gejaagd gedragen. Ik voel een constante vorm van stress, waardoor ik soms ook misselijk ben (dat heb ik snel van stress).
Herkent iemand dit?
Mijn vriend is veel weg, maar kan op sommige momenten wel wat met haar gaan doen, zodat ik even "vrij" ben. Maar het voelt toch elke keer alsof het niet genoeg is, alsof ik gewoon te weinig tijd heb om af te schakelen, te ontprikkelen. Het lukt me daardoor ook niet meer om in de avond ook maar iets uit mijn handen te krijgen, ik ben totaal op. Mijn sociale contacten zijn ook minimaal, omdat ik aan het eind van de dag al zo leeggezogen ben dat ik het niet meer kan opbrengen.
Klinkt wel een beetje dramatisch zo, en zo bedoel ik het niet echt, maar op dit moment voel ik me dus wel even behoorlijk overprikkeld en vroeg ik me af of dat herkenbaar is.
Wij hebben maar 1 kind en ze kan moeilijk alleen spelen.