Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Fietsafstand middelbare school

<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 03 Feb 2024 10:02

Fietsafstand middelbare school

Lang geleden dat ik hier geweest ben, maar ik heb even advies nodig!

Ruim een jaar geleden ben ik gescheiden en sindsdien heb ik co-ouderschap met mijn ex. Dat gaat allemaal prima en zo positief als het kan zijn rondom/na een scheiding gelukkig.

Nu zijn mijn nieuwe geliefde (🥰) en ik op zoek naar een nieuw huis en hebben wij onze droomwoning gevonden. Alleen…de afstand naar de middelbare school van mijn kinderen zou daardoor flink groter worden. Mijn kinderen zijn ook helemaal weg van het huis (en van mijn geliefde gelukkig 🥰), maar wat me tegenstaat is de afstand… kan ik ze dat aandoen?

Voor de beeldvorming:
Dochter, 15, zit in 4 VWO en zal ruim acht kilometer moeten gaan fietsen (dat lijkt me prima te overzien).
Zoon, 13, zit in 3 TTO Gym en zal iets meer dan 13 kilometer moeten gaan fietsen.

De afstand naar hun vader zal ongeveer 11 kilometer bedragen.

Ik had al bedacht dat zoon een elektrische fiets zou krijgen, om de reistijd te beperken.

Hoe ver fietsen jullie kinderen naar de middelbare?

(Ik wil vooral voorkomen dat ze met tegenzin naar mij zouden komen omdat ze veel verder moeten fietsen dan vanuit hun vader, dat vind ik emotioneel lastig denk ik, ook al omdat de scheiding meer mijn keuze is geweest en ik me daarover best schuldig voel..)
<<

Romee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 03 Feb 2024 10:53

Re: Fietsafstand middelbare school

Hier nog geen middelbare school, maar de verst mogelijke optie is hier een kilometer of 7/8. Veel meer zou ik wel een ding vinden, maar het ligt er misschien ook aan wat voor weg het is. Vragen om misschien mee te nemen, is het een fietspad door de stad? Of juist heel afgelegen? Kunnen ze er 's avonds in het donker zelf veilig langs? Hoe zit het met de afstand tot sport en vrienden? Zijn jullie bereid om meer te rijden met de auto?
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 03 Feb 2024 11:14

Mijn kinderen hoeven maar een paar minuten te fietsen. Maar voor mij zou vooral belangrijk zijn hoe je kinderen er zelf over denken. Voor mijn zoon zou het geen probleem zijn, dochter zou het lichamelijk niet kunnen. En zijn er opties om met openbaar vervoer te gaan als dat nodig is. Of hebben jullie de mogelijkheid om ze te brengen als dat zo uit komt.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 03 Feb 2024 11:24

Als ze het zelf prima vinden is dat toch ok. Wonen er ook klasgenoten in de buurt waar ze mee kunnen rijden? Ik had zelf klasgenoten die 15 km moesten fietsen. Of sommigen kwamen zelfs met de bus omdat het anders te ver was. Dat was zo’n 25 km ver. Als het huis echt helemaal top is zou ik het ook niet laten lopen. De markt is nou niet echt denderend. Je dochter hoeft nog maar 2 jaar naar school en je zoon nog 3. Ik weet niet waar je woont maar de kans dat ze daarna buiten de stad gaan studeren is natuurlijk best groot. Dus wil je voor die paar jaar een heel fijn huis laten gaan?
2015 💙
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 03 Feb 2024 11:52

Wij wonen in een klein dorp en mijn zoon moet 10 km fietsen naar zijn VO school. Hij doet daar ongeveer 40 minuten over. Als het heel hard regent, waait of stormt brengen we hem met de auto of gaat hij met bus, alleen de busverbinding is vrij slecht. Hier is het overigens heel gangbaar om zo ver naar school te fietsen. Alle jeugd fietst vanaf hier zover naar school. Er liggen nog twee dorpen iets verderop, waarbij het 13 km fietsen is. Daar hebben wel een stuk meer kinderen een elektrische fiets.
2011 2012 2017
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Feb 2024 12:18

Toen ik zelf op de middelbare school zat, had ik veel klasgenoten uit enkele dorpen die ongeveer een uur moesten fietsen naar school. Dat was toen heel normaal.

Ik werk op een middelbare school en aan de ene kant sta ik ervan te kijken hoe veel leerlingen er steeds met de auto gebracht worden, maar ook hoeveel leerlingen 10 of meer km komen fietsen (en daarbij 1-2 middelbare scholen voorbij fietsen) om naar school te komen. Ik vind er helemaal niks mis mee als pubers een flink stuk moeten fietsen, maar ik zou inderdaad wel bekijken wat voor een route het is enzo, wat hierboven ook genoemd is. En dan eventueel een elektrische fiets, maar ik zou dat huis echt niet laten gaan voor die afstand.
december 2016
juli 2019
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 03 Feb 2024 12:53

Bij ons is de dichtsbijzijnde school 9 km en dat is op dit moment niet de school van mijn keuze.

Ik zou het dus niet laten gaan .
⁠♡♡♡
<<

ellibre

Kletskop

Bericht 03 Feb 2024 13:09

Sec het fietsen van en naar school lijkt me niet zo’n probleem. Ik zou vooral ook kijken naar de eventuele bredere impact op hun sociale leven: vrienden, sport, bijbaantjes. Als het daar negatieve impact op zou hebben zou ik het niet doen. Bijvoorbeeld omdat die fietsafstand ook 13 km is en ze geen redelijke optie hebben om tussen dingen door naar huis te gaan (of daar in totaal meer dan een uur voor moeten fietsen). Als dat geen probleem geeft zie ik ook geen probleem in de fietsafstand naar school.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Feb 2024 13:33

Lijkt mij prima te overzien, zeker met een elektrische fiets. Is er bij slecht weer ook een busverbinding of hebben jullie de mogelijkheid tot brengen/ophalen?
Daarnaast: zoals ik het lees is het nog maar voor maximaal 3 jaar dat ze naar de middelbare gaan? Daarna zijn ze sowieso op een leeftijd dat ze zelfstandig ergens heen gaan, misschien zelfs met een scooter of auto.
Als de kinderen er zelf enthousiast over zijn zou ik geen bezwaren meer zien.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Feb 2024 13:38

Ik vind het verontrustende aan jouw post vooral het zo snel samenwonen met nieuwe partner.
Maar daar gaat het niet over.

Qua fietsafstand naar school en vader vind ik het prima te overzien. Was in mijn tijd in elk geval volkomen normaal, zonder elektrische fiets. Maar wat iemand anders ook aangeeft, ik zou vooral kijken naar de invloed op het sociale leven van jouw kinderen. Hebben ze hun vrienden/sport ed allemaal dan op zo’n 10 km afstand zou ik het niet doen. Tenzij ook goed bereikbaar met ov wellicht. Want ik denk wel dat het voor sociale leven funest kan zijn als zij als enige telkens van relatief ver moeten komen. Hoe zien je kinderen dit zelf?
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 03 Feb 2024 13:41

ellibre schreef:Sec het fietsen van en naar school lijkt me niet zo’n probleem. Ik zou vooral ook kijken naar de eventuele bredere impact op hun sociale leven: vrienden, sport, bijbaantjes. Als het daar negatieve impact op zou hebben zou ik het niet doen. Bijvoorbeeld omdat die fietsafstand ook 13 km is en ze geen redelijke optie hebben om tussen dingen door naar huis te gaan (of daar in totaal meer dan een uur voor moeten fietsen). Als dat geen probleem geeft zie ik ook geen probleem in de fietsafstand naar school.

Dit vind ik een belangrijke afweging. Hier in de regio is 15-20 kilometer fietsen geen grote uitzondering. Ik denk dat ruim 10% van de kinderen dat doet. Het hangt echt af van wat je gewend bent.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 03 Feb 2024 15:02

Luisa schreef:Ik vind het verontrustende aan jouw post vooral het zo snel samenwonen met nieuwe partner.
Maar daar gaat het niet over.

Ik ook, en ik zou alleen daarom juist in de buurt blijven wonen van waar je nu woont.
Verder zou ik 20 minuten fietsen echt de max vinden.
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Feb 2024 15:13

Ik fietste vroeger 17 km enkele reis, dat ging prima. En natuurlijk op een gewone fiets met 3 versnellingen. 50 minuten deden we erover.
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 03 Feb 2024 15:36

Taeda schreef:
ellibre schreef:Sec het fietsen van en naar school lijkt me niet zo’n probleem. Ik zou vooral ook kijken naar de eventuele bredere impact op hun sociale leven: vrienden, sport, bijbaantjes. Als het daar negatieve impact op zou hebben zou ik het niet doen. Bijvoorbeeld omdat die fietsafstand ook 13 km is en ze geen redelijke optie hebben om tussen dingen door naar huis te gaan (of daar in totaal meer dan een uur voor moeten fietsen). Als dat geen probleem geeft zie ik ook geen probleem in de fietsafstand naar school.

Dit vind ik een belangrijke afweging. Hier in de regio is 15-20 kilometer fietsen geen grote uitzondering. Ik denk dat ruim 10% van de kinderen dat doet. Het hangt echt af van wat je gewend bent.

Ja dit. Ik vind het echt niks schokkends aan die afstanden. Dus daarom zou ik je plan zeker niet laten varen!

Wel schrikken dat je gescheiden bent hoor! Maar fijn dat je weer gelukkig bent in de liefde. En leuk om je hier weer eens te zien!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 03 Feb 2024 18:01

Ik snap dat mensen het snel vinden, maar jullie kennen mijn verhaal niet natuurlijk. Om het dan meteen ‘verontrustend’ te noemen, tja.

We wonen nu ook al samen en dat gaat enorm goed, juist ook met de kinderen. Die overigens al twee jaar weten dat hun vader en ik uit elkaar zouden gaan, dus voor hun was dat niet zo schokkend als voor jullie.

Bedankt voor jullie gedachten en overwegingen, die neem ik zeker mee! We hebben het er met de kinderen ook over gehad en zij willen er voor gaan. Voor ons betekent het dat we ze voorlopig inderdaad nog naar sporten zullen moeten brengen en halen, maar dat vinden wij niet erg.

De woningmarkt in deze regio (Utrecht) is verschrikkelijk, dus we zullen sowieso wat water bij de wijn moeten doen. Nu maar eens kijken of het gaat lukken met de woning 🙏🏻
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Feb 2024 18:09

Ik fietste ook 12 km enkele reis vroeger, wel met een hele groep en nooit alleen en dat zijn eigenlijk mijn beste herinneringen van de schooltijd, zoveel lol hebben we gehad! Opzicht zou ik me door die afstand dus niet laten afschikken.

Maar ik zou er wel naar kijken of er meer klasgenoten/ vrienden zijn die die afstand afleggen en of sport e.d. zoals al meer gezegd is ook op die afstand is. Meerdere keren per dag die afstand afleggen, of elke keer ergens tijd moeten overbruggen lijkt me niet prettig. En ook voor als ze ouder worden, wij gingen altijd uit in de stad en deelde dan met 5 personen de taxi kosten, zo was het te overzien, als ik dat alleen had moeten doen dan had ik heel veel vrijheid moeten inleveren.

En zit er een station in de buurt bijvoorbeeld, zodat ze de keus kunnen maken om thuis te kunnen blijven wonen als ze gaan studeren of bijvoorbeeld in een stad een bijbaantje te nemen.

Nou ja, in de basis is de afstand dus te overzien, maar ik vind het wel relevant hoe afgelegen het is, of ze de enige jongeren zijn die daar wonen, hoe veilig de route is, hoe het openbaar vervoer in de omgeving is en of ze de vrijheid die ze nu hebben ook kunnen behouden ( en ze dus niet opeens helemaal afhankelijk van jullie worden).
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 03 Feb 2024 20:45

Wij woonden ver van het dorp af en dan moest ik ook nog eens een dorp verderop naar school.
15 km fietsen hoorde daarbij. In de winter is het vroeg donker, dan is dat geen pretje. Ook niet als het koud of nat is.
Maar we hadden ook nog eens geen vrienden in de buurt dus altijd alleen naar huis. Afspreken om bij ons een keer film te kijken, was er niet bij. Iedereen vond dat te ver fietsen.
Dus voor mij zou dit echt een no go zijn. Ik weet niet of vader in het dorp woont waar hun sociale leven is, anders is er een grote kans dat ze daar meer zijn. Want dat is wel zo handig.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Feb 2024 21:17

Ik woonde niet heel ver van school (7 km), maar wel via een afgelegen weg. Consequentie wad dar mijn ouders me 's avonds overal heen brachten of haalden. Ook als ik ging stappen tot 3 uur. Dat kan dus ook nog iets zijn om rekening mee te houden.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 03 Feb 2024 21:31

Ben benieuwd waar je wil gaan wonen! Fijn dat de kinderen er zo open voor staan en dat je weer gelukkig bent in de liefde. Ik zag al een keer een leuke foto van jullie samen op FB voorbijkomen volgens mij!
❤️ 7 juni 2018
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 04 Feb 2024 08:19

Bliss schreef:Ben benieuwd waar je wil gaan wonen! Fijn dat de kinderen er zo open voor staan en dat je weer gelukkig bent in de liefde. Ik zag al een keer een leuke foto van jullie samen op FB voorbijkomen volgens mij!

Ja, dat kan kloppen Bliss ☺️!

We kijken rond in alles in/rond U…N., waar de kinderen bij hun vader wonen. Maar ik heb daar zelf weinig mee. Al gaan we ook daar wel kijken naar een huis.
H zou een optie zijn, daar speelt de jongste ook basketbal. Ook IJ zou kunnen, maar dat ken ik zelf niet goed.

Onze voorkeur gaat uit naar V/DM en daar hebben we onze ideale woning gevonden. Maar dus eigenlijk net over de grens van de beoogde 10 km van mijn ex.
Laatst gewijzigd door Moederkoekje op 04 Feb 2024 08:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 04 Feb 2024 08:34

Ja kom gezellig in H wonen 😄 Leuk dat je zoon hier basketbalt. Wij vinden het fijn wonen hier!

Maar wie weet lukt het met het andere huis!
❤️ 7 juni 2018
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 04 Feb 2024 08:39

Bliss schreef:Ja kom gezellig in H wonen 😄 Leuk dat je zoon hier basketbalt. Wij vinden het fijn wonen hier!

Maar wie weet lukt het met het andere huis!

Ik zou dat ook best willen, maar er komt weinig beschikbaar en wat er komt is of onbetaalbaar of moet dusdanig opgeknapt worden dat we dat niet zien zitten 🙈

Ik vind het een fijne gemeente, zeker ook voor kinderen!
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 04 Feb 2024 09:07

Een vriendin van mij woont in H.oef en Haag. Erg leuk dorp vind ik dat!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Radler

Yipyapper

Bericht 04 Feb 2024 10:17

De zoon van m’n man fietst vanaf ons ongeveer 10 minuten en vanaf zijn moeder rond de 10 km. Omdat de school in ons dorp is is hij vaker bij ons nu aangezien hij hier ook voetbalt op ma en wo. Die dagen en nachten is hij hier. En soms extra als het zo uitkomt.
Maar het fietsen vanaf zijn moeder vind hij ook prima te overzien

Al zijn andere klasgenoten zijn naar een andere school gegaan, wat verder fietsen is. Maar hij heeft gekozen voor de school waar zijn vader ook woont en zijn voetbal zit. Vaak vind het zijn weg wel. Alleen jouw kinderen hebben natuurlijk sport en vriendjes daar in de buurt waardoor hun sociale leven ook echt daar zich af speelt.
Maar goed in de huidige woningmarkt is het soms ook dealen met wat je vind en wat goed voelt
Juli 2019
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 04 Feb 2024 12:56

Hier in de regio is het vrij normaal om zulke afstanden te fietsen, ik zou het daarom echt niet laten hoor.
R. 2013💙
D. 2016💜
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen