Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Tips voor kinderboek/prentenboek

<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 29 Sep 2023 10:15

Tips voor kinderboek/prentenboek

In januari ga ik beginnen aan een supertoffe cursus, een prentenboek maken 🤩 staat al superlang op mijn wishlist, en nu kan ik dit via een oud-collega gaan doen. We kunnen mey diverse technieken gaan werken en qua vormgeving ben ik best wel creatief, maar ik moet een onderwerp, een verhaal gaan bedenken. En daar ben ik minder creatief 😅 dus wat zijn leuke onderwerpen/verhaallijnen voor een zo'n boek? En hebben jullie wellicht nog andere tips?
december 2016
juli 2019
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 29 Sep 2023 10:26

Re: Tips voor kinderboek/prentenboek

Oh oh leuk leuk!! Dat klinkt als een gave cursus.

Ik zou wel een prentenboek willen dat gaat over een kindje/dier dat niet in zijn eigen bed wil slapen. Dan in allerlei bedjes/nestjes/etc gaat proberen te slapen, maar zijn eigen bed toch het lekkerst ligt 😆

Weet niet of het al bestaat hoor. Maar dat vind ik leuk.

Ik zou vooral kijken naar alledaagse dingen en emoties die peuters meemaken.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 29 Sep 2023 10:31

Kijk eens naar je eigen kinderen, wat voor verhaal zou hen aanspreken?

Overigens is een prentenboek zeker niet alleen voor peuters; absoluut ook voor kleuters. En er zijn er ook genoeg die je in hogere groepen/leeftijden in kunt zetten.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 29 Sep 2023 10:38

Niekske schreef:In januari ga ik beginnen aan een supertoffe cursus, een prentenboek maken 🤩 staat al superlang op mijn wishlist, en nu kan ik dit via een oud-collega gaan doen. We kunnen mey diverse technieken gaan werken en qua vormgeving ben ik best wel creatief, maar ik moet een onderwerp, een verhaal gaan bedenken. En daar ben ik minder creatief 😅 dus wat zijn leuke onderwerpen/verhaallijnen voor een zo'n boek? En hebben jullie wellicht nog andere tips?

Vraag je kids om iets te verzinnen. Superleuk om daar dan een boek over te maken. De boeken die ik geschreven heb (gewoon prive), heeft mijn kind ook de basis van verzonnen of is gezamenlijk ontstaan uit een interesse die we op dat moment hadden. Dat voegt nog net iets extra's toe aan je boek. Succes!
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 29 Sep 2023 10:39

Wat een goed idee van Tom en DT!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 29 Sep 2023 11:41

Ooh wat leuk! Ik zou inderdaad het niet al te groot maken maar bij de kleine kinder emoties houden. Vind dat van die bedjes heel lief ook. Mijn tante heeft ook ooit een kinderboekje over allerlei beestjes met bedjes gemaakt. Lezen we nog altijd voor.
Let's discover the world together.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Jan 2024 10:04

Even een up, want ik heb de eerste cursusavond gehad en donderdag is de tweede. Het is de bedoeling dat we de illustraties maken in de stijl van Eric Carle, hij maakte oa Rupsje Nooitgenoeg. Dus collage techniek. We gaan met allerlei verf technieken dus een aantal bladen vullen en daar vormen uitknippen om zo de illustraties samen te stellen. Eventueel aangevuld met wat lijnen en details met inkt.

Ik heb het er al regelmatig met de kinderen over gehad en zij komen vooral met ideeën als brandweerman, politie, prinses... iets wat ze later willen worden. Ik vind het idee van Tabbie over de bedjes ook erg leuk, maar dat issue speelt hier niet, dus dan vind ik het minder passen bij mijn kinderen. Mijn vriend kwam nog met het idee van een parkiet die graag een piraten papagaai wil zijn. Vond ik ook leuk 😄 ik denk dat dieren makkelijker zijn te maken in die collage techniek dan mensen...

Ik zou wel een thema willen over geen ruzie maken, lief voor elkaar zijn (dat is bij mijn kinderen dus het issue 🤪) maar iets lekker overdreven fantasievol lijkt me ook leuk.

Hebben jullie nog leuke ideeën als je bovenstaande allemaal leest? Zowel voor verhaal, hoofdpersoon als voor de illustraties?
december 2016
juli 2019
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 24 Jan 2024 10:44

Oh wat leuk zeg! Bij Eric Carle denk ik aan verschillende kleuren en texturen ook. Als je dat vertaalt naar het idee dat de kinderen hebben over wat ze willen worden zie ik echt wel wat kleurrijks voor me, iets met verschillende outfits/uniformen van allerlei beroepen. Kindjes die van alles fantaseren over wat ze willen/kunnen worden, met allemaal kleurrijke outfits. En dan aan het einde iets van ik ben gewoon wie ik ben, alles is mogelijk, zoiets. Ben niet zo goed in het exacte verhaal bedenken maar ik zie wel iets voor me wat in die stijl van hem zou passen.
Ik was van de herfst trouwens vlakbij het Eric Carle museum in Amerika, had ik graag naar toe gewild als ik met de kinderen was geweest. (even terzijde).
Let's discover the world together.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Jan 2024 12:08

Dit klinkt super leuk! Als ik mijn zoon naar bed breng lezen we altijd een boekje en daarnaast hebben we ook een 'eigen' verhaaltje dat we dan in het donker nog doen, daar zou ik ook wel een prentenboek over willen maken wat het is een heel leuk verhaal :smile: . Ik zou het inderdaad ook bij thema's houden die voor de kinderen spelen. Je zegt zelf geen ruzie maken. Ik vind zelf ruzie maken juist wel nuttig, in de zin dat je dingen met elkaar moet kunnen bespreken en tot oplossingen komen, dus misschien kun je iets doen in de trant van hoe met verschillen van mening om te gaan op kinderniveau?
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Jan 2024 12:19

Dankjewel voor het meedenken!

Marin, ja ik zie ook verschillende texturen voor me. Lydia Monks heeft ook zo'n stijl (boeken van wat het lieveheersbeestje hoorde en de zingende zeemeermin bijvoorbeeld) ze combineert tekeningen met collage en gebruikt daar foto's voor, dat lijkt me ook tof om erin te verwerken. Als ik met beroepen aan de slag ga, kan ik wel lekker los met kleuren en veel fantasie.

Harrison, ja zoiets bedoel ik inderdaad. Ze moeten natuurlijk wel samen een meningsverschil kunnen oplossen, maar het zou fijn zijn als dat zonder schreeuwen/slaan/huilen gebeurt 😅 ik ga eens googlen hoe andere boeken zo'n thema brengen, want het is vast als eens gedaan.
december 2016
juli 2019

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd