Godsavethequeen schreef:Ben benieuwd hoe je dat doet na school met schermtijd, doe je dat dan ook met speelafspraakjes erbij? Of mag het dan niet?
Ik vind overigens dat iedereen het zelf moet weten. Ik vind er niet veel van. Ik wil het alleen zelf niet. Vind het vooral erg ongezellig. Ik leg zelf mijn telefoon weg tijdens het eten.
Mijn kinderen hebben dus geen tablet (vragen ze ook niet om). Ik vind ook niet per se rustiger als ze televisie kijken. Dan gaan ze toch vaak kunsten maken op de bank, of handstanden tegen de bank waardoor ze elkaar aanraken of elkaar in de weg zitten. Ze zitten in ieder geval niet stil naast elkaar te kijken. Ben laatst voor het eerst naar de bioscoop geweest met de kinderen, daar wilden ze eigenlijk ook op hun kop op de stoel gaan staan. Als ik kook heb ik dus liever dat ze aan het knutselen/ tekenen zijn dan fratsen/kunsten op de bank. Zitten jullie kinderen wel stil?
Normaal gaan ze na schooltijd gelijk op de iPad. Met wat drinken en lekkers erbij is dat voor hun echt even een rustmoment na een schooldag. Dat kan zo een uurtje zijn dat ze erop zitten. Daarna gaan ze uit zichzelf of moeten ze van ons gaan spelen. Voor het eten gaan ze dan ook weer en na het eten is het vaak eerst spelen maar uiteindelijk nog iPad met wat fruit voordat ze naar bed gaan.
Als ze speelafspraken hebben dan wordt er vooral gespeeld. Maar als ik merk dat ze moe worden dan mogen ze met hun vriendje samen op de iPad. Dat gebeurt soms wel en soms niet.
Televisie kijken ze nauwelijks. Alleen het Jeugdjournaal, Klokhuis en Freek Vonk vinden ze wel leuk om te kijken en dat kan ik alleen maar stimuleren.
Als ze televisie kijken zitten ze weinig stil en zitten ze vaak aan elkaar, op elkaar, elkaar in de weg etc. Als ze iPad kijken zitten ze stil en omdat ze een eigen iPad hebben vallen ze elkaar ook niet lastig.
Op de iPad kijken ze veel YouTube en dus rotzooi maar ze spelen ook veel Roblox en Minecraft. Dat vind ik fijner omdat ze daar nog wel enigszins iets van opsteken. Snapchat en TikTok hebben ze niet. De middelste van 8 maakt ook veel vlogs voor zijn YouTube account met al zijn interesses voor rookmachines, laserlampjes, discolampen, hij maakt unboxing video’s van Lego etc. Dat doet hij oprecht leuk en hij is dan zelf ook niet in beeld dus dat vinden we goed.
Momenteel is de Switch ook populair (Mario Kart) en ik merk na Sinterklaas dat ze sowieso wat meer en makkelijker spelen met hun speelgoed.