Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Mediagebruik kind

<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 12 Dec 2023 20:43

Re: Mediagebruik kind

Jip schreef:
Lady schreef:Ik voel me altijd zo’n loedermoeder als ik dit soort topic lees. Wij hebben geen afspraken, ze zitten veel te vaak en veel te lang op hun iPads (we hebben ook allemaal een eigen 😬) en ik heb regelmatig dat ik het ideaal vind dat ze er achter zitten, om wat voor reden dan ook.

🫥

Dat gebeurt hier ook wel hoor. Als we allemaal moe zijn dan is niks anders goed. En met tv kijken zijn ze stil, maken geen ruzie en ik kan dan ook even niksen. Dus we hebben laatst een keer de hele ochtend tv zitten kijken.

Na school mogen ze een kwartier. Soms langer. En als ik ga koken mogen ze weer kijken. Na het eten nog een kwartiertje. Het is eigenlijk ook te veel. Maar ze bewegen daarbuiten genoeg, het is geen klein scherm en ik moet soms wat.

Twee keer een kwartiertje vind ik echt heel weinig. Ik heb het meer over uren, niet over kwartiertjes 😄.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 12 Dec 2023 20:44

Ja hier ook hoor Lady.
Let's discover the world together.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 12 Dec 2023 20:50

Waarom word je dan meteen een loedermoeder? We moeten eens ophouden elkaar en onszelf te bekritiseren op onze manier van opvoeden.
Mij noemen ze altijd te streng en te beschermend. Jullie zijn loedermoeder omdat jullie het teveel los laten.
Wanneer doen we het wel goed?

(Geen directe vraag of opmerking aan iemand maar je snapt mijn punt.)

Hier zitten ze er ook soms uren op en dan weer een maand niet. Ik vergeet altijd de tablets op te laden en dat mogen ze van mij niet zelf. Dus ik vind het wel prima. Maar hier blijft het nog bij spelletjes en films kijken (in de kids stand van disney en netflix).
En nee ik controleer het tablet gebruik niet omdat ze daarmee niet op het internet gaan zoeken of op social media zitten. Dit is dus nog heel onschuldig.
Zodra ze social media gaan gebruiken, dan wil ik wel weten wat er gebeurd.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 12 Dec 2023 21:03

Lady schreef:
Jip schreef:
Dat gebeurt hier ook wel hoor. Als we allemaal moe zijn dan is niks anders goed. En met tv kijken zijn ze stil, maken geen ruzie en ik kan dan ook even niksen. Dus we hebben laatst een keer de hele ochtend tv zitten kijken.

Na school mogen ze een kwartier. Soms langer. En als ik ga koken mogen ze weer kijken. Na het eten nog een kwartiertje. Het is eigenlijk ook te veel. Maar ze bewegen daarbuiten genoeg, het is geen klein scherm en ik moet soms wat.

Twee keer een kwartiertje vind ik echt heel weinig. Ik heb het meer over uren, niet over kwartiertjes 😄.

Ja dat hebben ze hier dus ook wel, zoals ik in de eerste alinea omschreef. Alleen niet heel vaak. Ik voelde me aanvankelijk ook een loedermoeder, maar als ik daarmee op lastige dagen de dag door kom, dan is dat zo.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 12 Dec 2023 21:14

Lady ik ben juist voorstander van eigen tablets. J heeft ook z’n eigen iPad maar die is helemaal gereguleerd. Alles afgestemd op hem en zo kan ik ook schermtijd beter in de gaten houden.

Tijden veranderen nu eenmaal. Vroeger was er gewoon geen tv de hele dag door. Ik heb bij mijn oma uren tell sell gekeken. Heerlijke tijden waren dat. Uiteindelijk gaat het om balans. Soms zullen ze wat meer schermtijd hebben en andere dagen helemaal niet. J mag ook niet tijdens het eten, maar als we eters hebben hoeft hij echt niet lang na te tafelen. Tijdens het eten zelf niet maar dat kan hij heel goed.
2015 💙
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 12 Dec 2023 21:41

Ben benieuwd hoe je dat doet na school met schermtijd, doe je dat dan ook met speelafspraakjes erbij? Of mag het dan niet?

Ik vind overigens dat iedereen het zelf moet weten. Ik vind er niet veel van. Ik wil het alleen zelf niet. Vind het vooral erg ongezellig. Ik leg zelf mijn telefoon weg tijdens het eten.

Mijn kinderen hebben dus geen tablet (vragen ze ook niet om). Ik vind ook niet per se rustiger als ze televisie kijken. Dan gaan ze toch vaak kunsten maken op de bank, of handstanden tegen de bank waardoor ze elkaar aanraken of elkaar in de weg zitten. Ze zitten in ieder geval niet stil naast elkaar te kijken. Ben laatst voor het eerst naar de bioscoop geweest met de kinderen, daar wilden ze eigenlijk ook op hun kop op de stoel gaan staan. Als ik kook heb ik dus liever dat ze aan het knutselen/ tekenen zijn dan fratsen/kunsten op de bank. Zitten jullie kinderen wel stil?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 12 Dec 2023 21:46

Ja als ze iPad kijken zitten ze stil. Dochter minder dan zoon. Zoon kan er echt rustig van worden. Speelafspraakjes heeft hij vrijwel nooit. Maar als opa en oma er zijn mag hij op een gegeven moment wel even IPad kijken.
Knutselen wil ik juist niet tijdens het koken want dan word ik chagrijnig als het eten klaar is en de tafel nog vol troep ligt en ik heb er een hekel aan als het eten verpietert als het klaar is en ik alles gauw moet opruimen.
Let's discover the world together.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 12 Dec 2023 21:49

Ik ben er ook wel losser in geworden (eerder voelde ik me elke minuut dat ze keken een slechte moeder). Nu zie ik wel in dat ze er OOK van kunnen leren en gun ik mezelf soms ook even rust. Ik probeer wel op te letten met een tablet want dat is erg slecht voor de ogen. Dan is op de bank zitten en naar de televisie kijken beter qua afstand. Op onze iPad zit een tijdslimiet (uur per dag) en is voor beide kids. Gaat niet altijd op en soms verleng ik hem even.

Als zoon moe is heeft hij weleens een televisie ochtendje of middagje. Daar laadt hij dan wel echt van op en zodra hij weer energie heeft gaat hij vanzelf weer iets doen en weg van het scherm. Ik vind dat dan zelf ook rustiger want anders blijft hij maar tegen me aan kletsen en vragen stellen. Als hij moe is zit hij ook echt stil. Ik zet dan vaak een Disney film op.

Ik begrens het wel en zet hem op een geven moment uit en zeg dat er weer gespeeld moet worden.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 12 Dec 2023 23:32

Bedankt voor de tips Siesa en Giselle!

Er speelt in de klas van dochter e.e.a. als het gaat om social media, dus ik wil er een beetje bovenop zitten wat ze daar uitspookt.

Laatst heb ik even meegekeken in de whatsappgroep waar de kinderen van de klas in zitten: een paar jongens stuurden een gifje rond waarop je een penis uit een broek ziet bungelen. Een paar meiden vroegen of die jongens daarmee wilden stoppen, maar daar werd op gereageerd met dat ze niet moeten zeuren. Toen een moeder het aankaartte in de ouders-appgroep, gingen de jongens in de kinderappgroep op zoek naar 'wie de snitch was'.

Dit soort whatsappgesprekken zijn nog terug te lezen, maar op Snapchat verdwijnt alles weer, dus dat vind ik wel iets spannender. Ik wil eigenlijk ongeveer eens per week even mee kunnen kijken wat er allemaal voorbij is gekomen op de socials van mijn dochter die week. Eens per 24 uur wordt lastiger 😬

Mijn zoon was toen hij 10/11 jaar was ook echt vreselijk met social media trouwens. Oneindig lange whatsapp-berichtjes met 9999x dezelfde smiley sturen omdat hij het grappig vond als de telefoons van zijn klasgenootjes vastliepen of zo? We hebben hem ook echt op moeten voeden daarin.
T (2008) en I (2013)
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 13 Dec 2023 07:49

Godsavethequeen schreef:Ben benieuwd hoe je dat doet na school met schermtijd, doe je dat dan ook met speelafspraakjes erbij? Of mag het dan niet?

Toen J nog op z’n oude school zat en een incidenteel speelafspraakje had waren schermpjes echt een no go. Nu kunnen speelafspraakjes eigenlijk alleen op vrijdag als ik vrij ben en die klasgenoot in de buurt van school woont. Alleen woont het kind waar hij het meest mee speelt ongeveer 25 minuten van school af. Wij 30 minuten de andere kant op dus in totaal wonen we 50 minuten bij elkaar vandaan. J heeft dus zaterdag daar gespeeld, nu hebben ze daar wel ff film gekeken maar dan op tv. Hij was daar rond 10:45 en rond 16:30 was hij pas weer thuis.

J beweegt ook een stuk minder met de iPad. Tv hangt hij inderdaad wel eens op de kop op de bank, dus dat herken ik wel in dat opzicht. Nu zit hij op de iPad ook regelmatig minecraft te spelen.
2015 💙
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 13 Dec 2023 08:35

Godsavethequeen schreef:Ben benieuwd hoe je dat doet na school met schermtijd, doe je dat dan ook met speelafspraakjes erbij? Of mag het dan niet?

Ik vind overigens dat iedereen het zelf moet weten. Ik vind er niet veel van. Ik wil het alleen zelf niet. Vind het vooral erg ongezellig. Ik leg zelf mijn telefoon weg tijdens het eten.

Mijn kinderen hebben dus geen tablet (vragen ze ook niet om). Ik vind ook niet per se rustiger als ze televisie kijken. Dan gaan ze toch vaak kunsten maken op de bank, of handstanden tegen de bank waardoor ze elkaar aanraken of elkaar in de weg zitten. Ze zitten in ieder geval niet stil naast elkaar te kijken. Ben laatst voor het eerst naar de bioscoop geweest met de kinderen, daar wilden ze eigenlijk ook op hun kop op de stoel gaan staan. Als ik kook heb ik dus liever dat ze aan het knutselen/ tekenen zijn dan fratsen/kunsten op de bank. Zitten jullie kinderen wel stil?

Na school met speelafspraakjes gaan ze gewoon spelen. Sporadisch dat ze een kwartiertje tv kijken.
Mijn telefoon is ook weg tijdens het eten.

Ja, ze zitten heerlijk stil voor de tv. Vaak zelfs tegen elkaar aan hangend...
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Dec 2023 08:42

Alleen met 1 vriendin doet ze dat maar dan spreken ze dat specifiek af en neemt zij ook haar iPad mee en gaan ze samen gamen. Zo niet dan gaan ze knutselen, koekjes bakken, kleuren etc. Ik probeer altijd wel een leuke activiteit klaar te leggen voor ze op tafel. Als ze af en toen een keer willen gamen scheelt me dat een hoop zooi :haha:. Met andere vriendinnen is het sowieso niet aan de orde. Daar kijkt ze hooguit eens een film mee maar meestal heeft knutselen wel echt de voorkeur als er speelafspraakjes zijn.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 13 Dec 2023 09:17

Normaal gaan ze na schooltijd gelijk op de iPad. Met wat drinken en lekkers erbij is dat voor hun echt even een rustmoment na een schooldag. Dat kan zo een uurtje zijn dat ze erop zitten. Daarna gaan ze uit zichzelf of moeten ze van ons gaan spelen. Voor het eten gaan ze dan ook weer en na het eten is het vaak eerst spelen maar uiteindelijk nog iPad met wat fruit voordat ze naar bed gaan.

Als ze speelafspraken hebben dan wordt er vooral gespeeld. Maar als ik merk dat ze moe worden dan mogen ze met hun vriendje samen op de iPad. Dat gebeurt soms wel en soms niet.

Televisie kijken ze nauwelijks. Alleen het Jeugdjournaal, Klokhuis en Freek Vonk vinden ze wel leuk om te kijken en dat kan ik alleen maar stimuleren.
Als ze televisie kijken zitten ze weinig stil en zitten ze vaak aan elkaar, op elkaar, elkaar in de weg etc. Als ze iPad kijken zitten ze stil en omdat ze een eigen iPad hebben vallen ze elkaar ook niet lastig.

Op de iPad kijken ze veel YouTube en dus rotzooi maar ze spelen ook veel Roblox en Minecraft. Dat vind ik fijner omdat ze daar nog wel enigszins iets van opsteken. Snapchat en TikTok hebben ze niet. De middelste van 8 maakt ook veel vlogs voor zijn YouTube account met al zijn interesses voor rookmachines, laserlampjes, discolampen, hij maakt unboxing video’s van Lego etc. Dat doet hij oprecht leuk en hij is dan zelf ook niet in beeld dus dat vinden we goed.

Momenteel is de Switch ook populair (Mario Kart) en ik merk na Sinterklaas dat ze sowieso wat meer en makkelijker spelen met hun speelgoed.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 13 Dec 2023 10:05

Gstq mijn dochter zit stil tijdens het kijken van tv en een spelletje op de tablet. Kijkt ze een filmpje op de tablet of als ze aan het voorlezen is, dan loopt ze altijd rond.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Dec 2023 20:07

Godsavethequeen schreef:Ik ben benieuwd naar het mediagebruik van jouw kinderen. Ik ben hier zelf erg terughoudend in geweest en merk soms een erg groot verschil tussen mijn kinderen en hun klasgenoten.

1. Hoeveel tv en vanaf welke leeftijd en wat kijken ze? Na het avondeten mogen ze klokhuis en het jeugdjournaal kijken. Ik weet niet meer precies vanaf welke leeftijd. We zijn hierin toen ze klein waren terughoudend geweest.
2. Ipad/tablet, hoeveel, vanaf welke leeftijd en wat doen ze erop? Mijn oudste kreeg een ipad toen ze naar groep 3 ging. Mijn jongste kreeg tijdens corona een tablet. Ze mogen in principe dagelijks vanaf 16.30 tot het eten op de tablet. Ze kijken Netflix, YouTube en hebben Roblox (ze zijn 10 en 8).
3. Jouw telefoon, mogen ze op jouw telefoon, vanaf welke leeftijd en wat mogen ze er mee doen? Nee. Dat mocht nooit.
4. Eigen telefoon, hoeveel schermtijd en controleer je wat ze ermee doen? Mijn oudste heeft een eigen telefoon. Ze gebruikt hem als ze alleen thuis is of juist alleen op pad (op de fiets naar bellet, winkel..) verder doet ze er eigenlijk niets mee.
5. Gamen vanaf welke leeftijd, hoeveel en wat voor games doen ze? Wij hebben een Nintendo switch. Ze mogen er op i.p.v. op de tablet om 16.30 uur.
6. Hoeveel schermtijd totaal? Ik denk wel 2 uur per dag in de winter. In de zomer spelen ze vaak tot het eten buiten en daarna weer.
7. Hoe ga je hier mee om? Heb je zorgen? Vind je het prima? Ik maak me geen zorgen. We hanteren de regels wel redelijk streng, mqar er is nooit gedoe. Als het scherm weg moet dan doen ze dat. Bij slecht weer of tijdens een pyjamadag is er wel eens een uitzondering en hebbem ze meer schermtijd. Ook prima.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 18 Jan 2024 16:59

Ik kwam dit tegen, misschien goed voor alle beginnende telefoongebruikers: https://www.ad.nl/rotterdam/marjolein-s ... 3DSy7AjwSU
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Jan 2024 00:05

Artikel is niet te lezen…
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 19 Jan 2024 11:22

Er is een app ChatLicense, ontworpen door een moeder die wil dat kinderen leren hoe je om gaat met een telefoon en social media.
De app kost 40 euro in het jaar maar bij kpn bijvoorbeeld krijg je het cadeau als je een kindabonnement afsluit
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Jan 2024 11:48

Het zal een gat in de markt zijn hoor, maar waarom niet ‘gewoon’ in gesprek gaan en blijven met je kind en zelf bekijken wat er tegenwoordig in/hip is?
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 19 Jan 2024 13:03

Ik ben hier niet moeilijk, hebben dan ook geen regels wbt schermtijd.
Zoon gaat vanuit school meteen achter de computer, hij maakt dan eerst zijn huiswerk (duurt max 5a10min) dit is ook online en daarna speelt hij fortnite of Roblux. Ze spelen dit met een grote groep uit de klas. In de zomer, dus met beter weer gaan ze met een groep uit de klas ook wel buiten spelen. En toen in november en december de ijsbaan op de markt stond gingen ze daar gemiddeld 2x per week naar toe.
Dochter gaat geregeld op haar tablet maar tussendoor knutselt ze ook veel. Als ze een speelafspraakje heeft gaan ze soms even 10min op de tablet verder spelen ze gewoon.
Tijdens het eten mogen ze hem soms in het weekend op tafel, door de weeks niet.
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 19 Jan 2024 13:04

Ze hebben beide ook een telefoon en dus WhatsApp en Snapchat. Ik controleer dit geregeld.

@filoria, op snapchat kun je instellen dat niet alles binnen 1 dag verdwijnt.
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 19 Jan 2024 13:19

Tom schreef:Het zal een gat in de markt zijn hoor, maar waarom niet ‘gewoon’ in gesprek gaan en blijven met je kind en zelf bekijken wat er tegenwoordig in/hip is?

Helemaal mee eens!
2011 2012 2017
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 19 Jan 2024 18:49

Het is jammer dat jullie het artikel niet kunnen openen want het staat er wel in:

Malend in bed krijgt Van Tilburg een ingeving: een app die kinderen en hun ouders voorbereidt op die nieuwe, digitale wereld. Niet belerend met het vingertje wijzen, maar als een grote broer of zus, die alles al een keer heeft meegemaakt. Dan hoeven kinderen niet zelf door schade en schande wijs te worden. Ook ouders krijgen tips, zodat praten over het telefoongebruik niet steeds uitmondt in een gevecht, maar in een gesprek.

Ze zegt ook dat je kinderen eerst zwemles geeft voor je ze laat zwemmen of auto rijden zonder rijbewijs. Dat moet met telefoon gebruik eigenlijk ook. Dat kinderen leren wat wel en niet mag.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 19 Jan 2024 19:25

Natuurlijk moeten kinderen dat leren, mag hopen dat ouders dat zelf ook bedenken, al weet dat dit in de praktijk helaas soms niet zo is. Het belangrijkste is dat ouders in gesprek met kinderen over hun mediagebruik en hier toezicht op hebben. Ik heb zelf ook tiktok en snapchat genomen. Niet omdat ik nou zo leuk vind, maar om mijn kinderen te volgen en in de gaten te houden wat ze er allemaal op zetten.
2011 2012 2017
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 20 Jan 2024 05:45

Ik denk dat heel veel ouders dat niet doen.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen