08 Jan 2024 18:31 door minoessepoes
Eigenlijk al sinds de jongens geen middagslaapje meer doen hebben we het " rusten" ingevoerd op dagen dat we de hele dag thuis zijn. Vaak is dat na de lunch, dan gaan ze beide naar hun kamer ( soms zoeken ze elkaar ook op en dat vind ik ook helemaal prima), soms kijken ze wat op de Ipad, maar vaak gaan ze ook met de Lego zitten spelen, of lezen of iets dergelijks. En ik en mijn man zijn dan beneden en we hebben alle vier even een rust moment, inmiddels vragen de kinderen zelf al of ze mogen " rusten", we vinden het alle vier prettig en het breekt de dag een beetje.
Ik zeg ook best wel vaak tegen de kinderen dat ze even alleen moeten spelen omdat ik iets moet doen en dat ze dus ook niet hele verhalen tegen me moeten vertellen. " Iets" doen kan ook gewoon even eten koken zijn, of lezen in een kookboek bijvoorbeeld, het hoeft niet iets groots of belangrijks te zijn. Ik deed dat al toen ze echt klein waren, ook om ze te leren zelf te spelen en dat ben ik altijd blijven doen eigenlijk. Als ze dan zingen of praten in hun spel, dan hoor ik het wel maar dat vind ik juist gezellig, ik hoef dan niet te reageren, kan mijn eigen ding doen en geniet van de geluiden.
Ik lees op werkdagen een paar keer per dag mijn appjes/ email ed en reageer meteen of gooi dingen die ik moet herinneren meteen in mijn agenda, dan kan ik het ook loslaten en door. Ook dingen zoals " bord mee naar school voor kerstdiner" of " cadeautje kopen voor kinderfeestje" zet ik allemaal in de agenda. Ik ontspan op mijn werkdagen altijd door onder de douche te gaan staan nadat de kinderen in bed liggen, dat is echt mijn rust moment en doe ik pas nadat alles klaar is verder, daarna ga ik nog even op de bank zitten maar dan lees ik bewust geen appjes ed meer.
25-11-2014 & 09-06-2017