08 Dec 2023 15:03 door Maple
Toch even een account gemaakt omdat ik hier toch even een update wilde geven. Wij hebben hier een pittig jaar achter de rug. Eind vorig jaar hebben we icsi poging 3 opgestart. Twee eicellen kunnen verkrijgen, beiden konden bevrucht worden, maar helaas bleken beiden bij de terugplaatsing al verzwakt. Ik heb ook een ontzettend zware griep gehad in de periode voor en net na de terugplaatsing, we gingen er daarom niet van uit dat dit zou resulteren in een zwangerschap. Dat gebeurde helaas ook niet. Het tweede embryo was te verzwakt om in te kunnen vriezen.
Inmiddels hadden we mijn zorgverzekering aangepast zodat we nog een vierde poging vergoed konden krijgen. Eerst wilden we even pauze, even rust voor onszelf en ook rust voor mijn lijf. Mijn lijf nam die rust iets te letterlijk want dat besloot ondertussen maar even een paar maanden niet ongesteld te worden... En helaas niet vanwege een zwangerschap. Uiteindelijk bleek wel dat er behoorlijk wat baarmoederslijmvlies opbouw was, dat moest er echt uit. En ik had een cyste op mn linker eierstok. Toch weer een hormoonkuur gekregen om de menstruatie op te wekken. Die kwam gelukkig na een paar weken eindelijk op gang. Maar mét enorm veel buikpijn. Die buikpijn was op een gegeven punt zo heftig dat ik mijn man uit zijn werk heb laten komen en we besloten hadden om 112 te bellen zodra hij thuis was (stom eigenlijk om daarmee te wachten, maar ik wist zelf niet hoe ik naar de voordeur moest komen, kon nauwelijks op mijn benen staan dus even wachten leek me praktischer...)
Toen hij thuis kwam was de buikpijn toch weer weg gezakt, en een dag later zouden we een echo hebben bij onze eigen arts, dus besloten we het daarbij te laten. Toen we het bij onze arts voorlegden dacht zij direct aan een torsie van de eierstok. Door het gewicht van de cyste is mijn eierstok waarschijnlijk gaan draaien, wat de bloedtoevoer afgekneld heeft, met heel veel pijn tot gevolg. Waarschijnlijk was in die draai de cyste ergens geknapt want de cyste was op de echo nergens meer te bekennen...
Daarna ben ik wel weer gewoon ongesteld geworden, weer volgens normale cyclus. Anderhalve maand geleden hebben we onze laatste poging opgestart. Met een enorm hoge dosering aan hormonen, alles in de hoop dat dit zou slagen. Ik had ontzettend veel last van alle hormonen, maar ondanks dat zagen we het super positief in. Alles zag er zoveel beter uit dan de voorgaande keren: eicellen groeiden beter, mooier en gelijkmatiger. Uiteindelijk een punctie in kunnen plannen die niet soepel liep. Mijn linker eierstok liet zich weer eens niet zien (staat ie om bekend) en uiteindelijk heeft onze arts besloten om dwars door de baarmoeder heen de linker eierstok aan te prikken. Ik heb dit wel ls de pijnlijkste punctie ervaren, ondanks dubbele dosis rapifen (soort morfine). Máár: er waren 8 eicellen weg gehaald dus dat zag er allemaal hoopvol uit!
Na ruim anderhalf uur konden we naar huis, nog even veel water gedronken en toen ben ik even fijn in slaap gevallen. Totdat ik wakker werd en ik ontzettend nodig moest plassen. Ik ben naar de wc gegaan maar: er kwam vrijwel niets, ondanks een enorme aandrang... En in de urine die wél kwam, zat ontzettend veel bloed. Toch maar weer naar de kliniek gebeld om dit voor te leggen: zonder twijfel werd ik doorgestuurd naar de SEH. Daar een inwendige echo gehad, kan je vertellen dat dat geen pretje is met een blaas die op knappen staat. Baarmoeder zag er oke uit maar ze ontdekte wel een stolsel in mn blaas. Toch maar door naar urologie dus. Mét een volle blaas het ziekenhuis door, ontzettende plasaandrang. Als ik even naar het toilet ging kwam er steeds wel redelijke wat urine maar uiteindelijk stopte het ook steeds weer, schoot die stolsel voor de uitgang. Deed ook gemeen veen pijn maar het feit dat ik even iets kon plassen luchtte steeds wel op. Bij urlogie was het druk en ik wilde zó graag even plassen want ik hield het niet meer. Maar ik zou dan wel op de po moeten plassen zodat m'n urine beoordeeld kon worden. Was het te druk voor... Na behoorlijk aandringen werd er toch een wc incl po voor mij gereserveerd waar ik af en toe even heen kon.
Maargoed, lang verhaal verder kort: daar een catheter en spoeling van m'n blaas gehad, waar inderdaad flinke stolsels bij uit kwamen. Waarschijnlijk is tijdens de punctie mijn blaas geraakt.
Het was nog even spannend hoe nu verder want zoals zij het zagen waren er twee opties: óf blijven, of naar huis met een tijdelijke catheter zodat m'n blaas kon herstellen. Gelukkig was geen van beiden nodig, na láng daar zitten werd de catheter verwijderd en moest ik goed drinken en zou m'n urine opnieuw beoordeeld worden. Dit zag er nu goed uit dus mocht ik toch gewoon naar huis.
Paar dagen later zijn we gebeld over het aantal bevruchtingen. Van de 8 eicellen was er slechts eentje bevrucht... Deze zou een paar dagen later bij mij terug geplaatst worden.
Helaas werden we op de ochtend van de terugplaatsing gebeld dat ook dit embryo was gestopt met delen. Dit was voor ons de allerlaatste kans op een zwangerschap. We hebben besloten om geen pogingen meer te doen. We zullen nu zelf moeten betalen en de kosten wegen voor ons absoluut niet op tegen de spanning die het net zich mee brengt, de belasting op mijn lijf, met daar tegenover de minimale kans die het ons geeft. Uit 4 pogingen icsi zijn er slechts twee terugplaatsingen gekomen, beiden met een verzwakt embryo en dat is het ons allemaal niet meer waard. Over een tijdje hebben we nog een consult met de arts, misschien dat zij nog wat wil bespreken (embryodonatie zou ook nog een optie zijn maar ook daarvan zijn de kansen zó minimaal), mar ik verwacht zelf dat we een grote bos bloemen voor jar mee gaan nemen als dank voor haar begeleiding, en dat we verder een streep onder dit traject gaan zetten.
We zijn er beiden ontzettend verdrietig van, hebben beiden een week vrij gehad van onze werkgevers om er voor elkaar te kunnen en mogen zijn, en om dit even te laten landen. Maar tegelijkertijd geeft het ook veel rust en ergens ook opluchting. We weten nu dat het voor ons een toekomst zónder kinderen gaat worden, maar ook dat we geen spanning stress en teleurstelling meer hoeven te ervaren op dag gebied. We gaan nu maar op zoek naar een andere invulling. Waarschijnlijk gaan we een stuk meer reizen, maar verder gan we maar eens goed nadenken wat we willen. En dit een plekje geven, want de dagen gaan nu met ups en downs, en het is ook een beetje 50/50: de ene dag voel ik me goed en de andere dag huil ik alleen maar. We laten het er maar gewoon zijn.