Re: Creatieve topic
Indigo schreef:Ik heb hier niets te zoeken in dit topic qua creativiteit, maar wil even zeggen dat ik je keramiek echt prachtig vind Pompoen! Hoe maak je zoiets?
Dankjulliewel!
Meestal ga ik uit van een mal, ik rol van verse klei een dunne plak die ik in de mal leg en goed stevig aandruk, dan de randjes bijsnijden en gladstrijken. Meestal ben ik daarna een tijd bezig met zorgen dat het overal echt even dik is, dat doe ik vooral op gevoel. Daarna begin het grootste werk, ik rol klei dun uit die al een stuk droger is geworden en daaruit steek ik dan met een stekertje het vormpje (zeshoekje, rondje, vierkantje etc.)wat ik wil gaan gebruiken. Ik kras vervolgens op de schaal die in de mal zit de klei in en dit maak ik een beetje vochtig, ook kras ik mijn uitgestoken vormpje aan 1 kant in en vervolgens plak ik het op de schaal en duw ik het aan. En dat dan telkens opnieuw voor elk vormpje. Ik ben met zo’n schaalecht uren en uren bezig. Maar ik vind het heerlijk werk. Daarna moet de schaal drogen, ongeveer een week of 3. Dan wordt het gebakken (biscuitbak) en daarna glazuur ik het dan. Dat is meestal ook nog wel een hoop uren werk, glazuur moet namelijk 2/3 lagen dik, soms zelfs 4. Daarna wordt het nog een keer gebakken en dan is het klaar!