Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Hoe vier jij kinderverjaardagen?

<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 24 Okt 2023 20:20

Hoe vier jij kinderverjaardagen?

Voor de ouders met kinderen ouder dan +- 6:

Hoe vieren jullie de kinderverjaardagen naar mate kinderen ouder worden? Ongetwijfeld is er een partijtje, en eet je taart met de opa's en oma's, maar:

- nodig je ook volwassen vrienden (van jouzelf) uit?

- zo ja: alleen de mensen die zelf ook kinderen hebben, of ook vrienden zonder kinderen?

- en je eigen broers en zussen (dus de ooms en tantes van kinderen)?

- welke leeftijd hadden je kinderen toen je hiermee stopte / wat vind je een logische leeftijd om te stoppen?
T (2008) en I (2013)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 24 Okt 2023 20:28

Re: Hoe vier jij kinderverjaardagen?

Mijn zoon is zes maar over een half jaar zullen we z'n 7e verjaardag vieren dus ook 6+. Al zijn zijn verjaardagen niet anders dan die van z'n zusje dus hopelijk mag ik je vragen beantwoorden.

- ja we nodigen vrienden uit de buurt uit maar die hebben wel kinderen van vergelijkbare leeftijd / zijn vriendjes van onze kinderen.

- ja zeker ook broers en zussen. Ik heb een behoorlijk grote familie (5 broers/zussen en dan 2 neefje/nichtje die meekomen natuurlijk) dus als iedereen komt is 't al heel vol en weinig ruimte meer voor andere mensen. Dus wij doen altijd familie + dichtbijzijnde vrienden.

- ik vierde zelf m'n verjaardag nog zelfs thuis bij m'n moeder in m'n studententijd. Ik kan me wel voorstellen dat er nadat de partijtjes niet meer er zijn (dus rond de middelbare school) dat je wet meer de focus legt op de vrienden van je kind dan echt op familie. Misschien gescheiden vieren.
Let's discover the world together.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Bericht 24 Okt 2023 21:16

Mijn kinderen zijn 7 en 9 jaar.

We nodigen ook vrienden van ons zelf uit. Maar alleen de vrienden die mijn kinderen zelf ook kennen en waar we ook buiten de verjaardagen om als gezin mee afspreken. Sommige van deze vrienden hebben zelf ook kinderen maar niet allemaal.

Mijn eigen broers en zussen nodig ik ook uit voor de verjaardagsfeestjes van mijn kinderen. Ik denk dat dit ook nog wel een tijdje zo zal blijven. Mijn oudste nichtje is 17 jaar en bij haar komen we ook altijd nog op haar verjaardag. Ik denk dat ze ook echt dat ze verontwaardigd is als we er niet zijn.

Ik denk dat we stoppen met familie en onze vrienden uitnodigen als mijn kinderen uit huis gaan. Of mijn kinderen moeten zelf graag er mee willen stoppen om hen uit te nodigen.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 24 Okt 2023 21:22

Filoria schreef:Voor de ouders met kinderen ouder dan +- 6:

Hoe vieren jullie de kinderverjaardagen naar mate kinderen ouder worden? Ongetwijfeld is er een partijtje, en eet je taart met de opa's en oma's, maar:

Alleen familie (volwassenen inclusief kinderen) zijn we al met 21 personen. Soms komt nog een vriendin met haar kind. Maar meestal alleen familie. Dan zijn er ook 9 kinderen en 13 volwassenen. Dat vult een huis al aardig op.

- zo ja: alleen de mensen die zelf ook kinderen hebben, of ook vrienden zonder kinderen?

In mijn geval hebben al mijn vrienden kinderen. Maar ik nodig hen meestal niet uit.

Ja die horen er echt bij. Daar hebben de kinderen ook een erg hechte band mee.

- welke leeftijd hadden je kinderen toen je hiermee stopte / wat vind je een logische leeftijd om te stoppen?

Zolang zij het willen vieren blijf ik het organiseren. Ik geef ook altijd een lunch of avondeten. Kinderen vinden het een heel fijn feest, dus voorlopig ga ik er mee door.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Okt 2023 21:36

Wij vieren het altijd met onze beide gezinnen, dus opa’s en oma’s, 3 paar ooms en tantes en hun kinderen (4 in totaal).

Vrienden nodigen we eigenlijk nooit uit. Vind ik eigenlijk wel prima.

Komende februari wordt onze oudste 10 en dat vieren we in Noorwegen en met haar beste vriendin (+haar gezin). We zijn dan in de voorjaarsvakantie op wintersport. Wanneer we dan weer thuis zijn vieren we het alsnog met familie.

Zolang zij het op deze manier willen vieren zal ik dat zeker blijven doen. Ik kan me wel voorstellen dat het straks een andere vorm krijgt als opa’s en oma’s er in de toekomst niet meer bij zijn en ze ipv alleen maar familie ook hun vrienden willen uitnodigen.

Wij doen inderdaad ook altijd met eten erbij aangezien onze families nog 1 a 2 uur terug moeten rijden.
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Okt 2023 21:43

Ja.

Al onze vrienden hebben ook kinderen. Allemaal ook rond de leeftijd van de onze dus komen over en weer op de verjaardagen.

Ik heb 1 broer en ja die nodigden we altijd uit, maar hij (en z’n vrouw) zijn dit jaar gestopt met verjaardagen. Vind ik jammer voor de kinderen maar ik kan er weinig aan doen.
Schoonzus en gezin komen wel, maar wederom ook weer met kinderen in zelfde leeftijdscategorie.

Oudste 2 worden 8 en 10, maar ik zie nog niet gebeuren dat we stoppen met hun verjaardag te vieren zoals we dat nu doen. Sowieso komen er nog 2 broertjes achteraan, dus de oudere kinderen een andere verjaardag dan de jongere is ook wat gek. Ja uiteindelijk zal het wel anders worden bij misschien 16/18 jaar ofzo, maar dat zien we dan wel.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 24 Okt 2023 21:58

Hier zijn de kinderen 6 en bijna 9. Naast opa’s en oma’s, ooms (2)/tantes (2) en neefjes/nichtjes, nodigen we altijd 3 bevriende stellen met hun kinderen uit (allemaal jonger dan onze kinderen) en onze buren met kinderen in dezelfde leeftijd. We komen over en weer op de verjaardagen van elkaars kinderen.

Daarnaast is mijn beste vriendin er altijd. We vieren het veelal in 2x (op de dag zelf en in het weekend erna).
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 24 Okt 2023 22:50

Er komt één bevriend stel met hun kinderen, verder niet.

Mijn zus is overleden, mijn zwager komt wel met mijn nichtjes. Schoonzus en zwager komen ook met de kinderen. Verder mijn moeder en mijn schoonvader. Verdere familie is er helaas niet (meer).
Er komen ook twee ooms en tantes van mijn man. We zijn erg close met deze familie. Komen daar ook op verjaardagen en vieren ook kerst met elkaar.

De oudste wordt over een paar maanden 13 jaar. Ik denk dat we dit nog wel een poos op deze manier blijven vieren. Of hij moet dit niet meer willen. Vorig jaar wilde hij verder niet op een ander moment iets met zijn vrienden vieren, ik denk dit jaar misschien wel.
2011 2012 2017
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 25 Okt 2023 06:26

Als bij ons alle ouders, broers, zussen, neefjes en nichtjes komen, dan zijn er al 15 volwassenen en 11 kinderen.
Dan is ons huis vol!
Vooral de schoonfamilie is zo groot.
Dus meer nodigen we niet uit.

Vroeger op mijn eigen verjaardagen kwamen er wel ook vrienden van mijn ouders met hun kinderen. Daarmee gingen we ook op vakantie bijvoorbeeld. Onze familie was veel minder groot.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 25 Okt 2023 07:19

Kajaka schreef:de oudere kinderen een andere verjaardag dan de jongere is ook wat gek

Hier loop ik dus ook tegenaan. De oudste wordt volgende maand 15 jaar, en het voelt steeds gekker om dezelfde groep volwassen vrienden en familie te blijven vragen om taart te komen eten en een cadeautje mee te nemen. Zoon heeft geen diepe band met zijn ooms en tantes en onze vrienden én niks met spullen, hij heeft al jaren geen idee wat hij moet vragen voor zijn verjaardag.

Dochter is net 10 geworden en hecht juist veel waarde aan de visite (zij is ook wat hechter met bijvoorbeeld een tante en nichtje en neefje van haar en een paar vrienden van mij) en de cadeautjes die ze meenemen. Maar ik kan het natuurlijk niet maken om alleen haar verjaardag te vieren met alle familie, vrienden en cadeautjes.

Als tussenoplossing vieren we de twee verjaardagen dit jaar in één keer. Mijn kinderen zijn een maand na elkaar jarig.

Interessant om te lezen hoe het bij jullie gaat! Ik ben in elk geval niet de enige die ook met oudere kinderen nog een 'volwassenenfeestje' organiseert.
T (2008) en I (2013)
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 25 Okt 2023 07:25

Hoezo zou je dat niet kunnen maken? Het is best een groot leeftijdsverschil dus ik kan me juist voorstellen dat je het dan anders aanpakt. Als de oudste niet meer op zo'n feestje zit te wachten, dan verzin je toch wat anders? Of je vraagt hem wat hij wil. Maar dan kan de jongste toch wel gewoon haar feestje krijgen? Ik snap het niet helemaal geloof ik.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 25 Okt 2023 07:35

Het is niet zo dat de oudste aangeeft dat hij zo'n volwassenenfeestje niet leuk vindt, hij geniet er nog wel van. Daarom zou het scheef voelen om zijn verjaardag niet meer te vieren en die van zijn zusje wel.

Ik vraag me meer af hoe het voor die vrienden en familie is om elk jaar 'op te komen draven' bij een feestje van een puber die weinig interesse toont in visite en cadeautjes. Wat dat betreft is hij nu gewoon echt zo'n typische jongenspuber: alles is saai, zijn computer is interessanter dan de buitenwereld etc. Ergens houdt hij wel van gezelligheid met ons, maar hij laat het niet heel erg merken, hahaha.
T (2008) en I (2013)
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 25 Okt 2023 07:47

Onze neef die zondag 17 wordt viert ook nog zijn verjaardag voor de familie.
Hijzelf verdwijnt meestal na een uurtje naar boven of de gameroom.
Iedereen geeft hem een envelopje geld.
En vervolgens zitten we gezellig met de volwassenen te kletsen en alle kinderen spelen ergens in huis.
Ik denk inderdaad weleens, waarom doen we dit eigenlijk. Hijzelf heeft er echt geen interesse in en alle praatjes die iedereen maakt, komt vanuit hem weinig reactie op. Hij is een rustige puber, die zich graag terugtrekt. Hij gaat graag gamen, maar gaat weinig uit bijvoorbeeld.
Ik heb nu het gevoel dat zijn ouders graag zijn verjaardag nog vieren. Ze houden vaak vast aan tradities en dit hoort natuurlijk.
Lijkt mij op een gegeven moment een lastig punt. Wanneer stop je er mee...
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 25 Okt 2023 07:50

Ik ben het oudste nichtje van mijn kant van de familie. De rest is 10 tot 20 jaar jonger. En ja, bij alle thuiswonende nichtjes en neefjes wordt nog op dergelijke manier de verjaardag gevierd. En als ik kan, ga ik ook altijd langs.
Als familie zijnde vind ik dat dus prima en ook wel weer gezellig om iedereen weer even te zien.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 25 Okt 2023 08:11

Wij hebben dit ook heel lang gedaan met alle neven en nichten. Superleuk! Eigenlijk afgelopen jaren pas gestopt toen de gezinnen van de neven en nichten zelf te groot werden.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 25 Okt 2023 08:33

Ik vier het bij familie thuis omdat wij zelf erg klein wonen (bieden ze zelf aan). Taart, kadootjes, hapjes uiteraard. Ik nodig familie uit (mijn ooms/ tantes/ nichten/ neven), mijn eigen broers en zussen vallen daar ook onder lijkt mij dus ja, die ook. Ik nodig daarnaast ook vrienden uit inderdaad (niet veel maar meer dan genoeg). Die hebben toevallig allemaal kinderen maar anders zou ik ze ook gewoon vragen. Hun kinderen komen niet allemaal standaard mee trouwens omdat die kinderen al wat ouder zijn (pubers) dus hangt van hun eigen plannen af maar als ze kunnen dan komen ze altijd graag (en zo niet is dat ook prima). Ik ga hiermee door zolang zij wil. Verjaardagen worden eigenlijk altijd wel op deze manier gevierd in onze familie, ook als volwassenen. Ik zie het dus ook niet snel veranderen.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 25 Okt 2023 08:42

Mijn dochter wordt de dag na kerst 15, ze geeft nu voor de eerste keer aan dat ze op haar verjaardag feest wil vieren met haar eigen vriendinnen.
Hoe we het verder gaan doen weet ik niet. Tweede kerstdag zien we de hele schoonfamilie, misschien maken we er een combi kerst en haar verjaardag van. De rest van de familie nodigt ze dan een andere dag uit en vrienden van ons helemaal niet meer denk ik.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 25 Okt 2023 08:49

Filoria, ik denk dat je er gewoon een andere vorm aan kunt geven. Ik had vroeger ook niet zoveel met mijn tantes en de buren en al mijn neven en nichten. Mijn moeder vond het ook maar ongemakkelijk dat ze een envelopje kwamen brengen, maar dat ik vervolgens nauwelijks op de bank bleef zitten, maar in plaats daarvan gewoon met een vriendin op mijn kamer ging zitten of wilde gaan paardrijden. Toen zijn we met die viering gestopt en in plaats daarvan gingen we met het gezin en mijn beste vriendin uiteten.

Mijn eigen kinderen hebben een hele hechte band met familie en hun nichtjes en neefje, dus ik verwacht dat zij het nog lang zo willen vieren, maar als dat niet het geval zou zijn dan zou ik er geen moeite mee hebben om het op een andere manier te gaan vieren.

Edit: kinderfeestje en volwassenfeestje was altijd apart. Dus ook naast het etentje met gezin, organiseerde ik ook nog een middag met vriendinnen. En later in de avond. Dat verzorgde mijn moeder ook.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 25 Okt 2023 18:52

Godsavethequeen schreef:Toen zijn we met die viering gestopt en in plaats daarvan gingen we met het gezin en mijn beste vriendin uiteten.

Zoiets klinkt eigenlijk ook hartstikke leuk! Zoon is gek op uit eten gaan. Goed idee.
T (2008) en I (2013)
<<

Amelie123

Kwebbel

Bericht 26 Okt 2023 02:36

Wij hebben altijd een tuin vol, zo'n 40-50 mensen inclusief de kinderen, en zorgen voor avond eten. Wij nodigen opa en oma, onze zussen met aanhang, vrienden met en zonder kinderen (leeftijden variëren nogal tussen de 3 en de 22, pubers komen niet altijd meer mee maar vaak toch wel). En 3 stellen buren. Dit zijn de mensen waar wij ook altijd op verjaardagen komen. Ik weet niet wanneer we hiermee stoppen. Als ik naar de kinderen van vrienden kijk is dat meestal zo rond de 18/19. Ik vind het heel gezellig dus mag voor mij nog wel een tijdje door gaan.

Dit is overigens wel de enige verjaardag die we zo uitgebreid vieren, m'n man wil er amper wst aan doen als hij jarig is, en ik doe altijd mijn familie en wat vriendinnen maar verder ook niet uitgebreid
<<

Tess_droom

Noob

Bericht 27 Okt 2023 09:15

Alleen met 2x opa/om + zusje en ons.
En dan laat ik ze het liefst nog in 2 shiften komen ook zodat mijn zoon ook de aandacht heeft.
Dit is ontstaan door corona en toen besefte wij pas hoe vervelend wij zo veel mensen bij elkaar vinden en heel saai.

Kinderfeestje doen wij daardoor uitgebreid met circa 10 vriendjes en dit vieren wij dan best uitgebreid met een leuke activiteit en maken er een echt feestje van.

Hij is 9.
.
<<

sophiee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 27 Okt 2023 09:33

Voor de ouders met kinderen ouder dan +- 6:

Ja, onze oudste was de eerste in familie- en vriendenkring. Inmiddels hebben ze zelf ook allemaal kinderen.

Allebei dus.

Ja, met en zonder kinderen.

Ik denk met een leeftijd of 16-18? Wanneer ze zelf geen zin meer hebben om naar feestjes van anderen te gaan.
3 dochters van 12, 9 en 8 jaar 🖤
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 27 Okt 2023 09:38

J is altijd jarig in de zomervakantie. Super onhandig omdat ex en ik ook nog eens uit elkaar zijn. Er is dus geen standaard hoe we het vieren. Net hoe het uitkomt. Afgelopen jaar was hij de week van zijn verjaardag thuis maar waren zijn ooms op vakantie. Ik heb toen een ‘nichtje’ (familie van mijn vriend) opgehaald en zijn we een dagje uit geweest. Het was fantastisch. Daarna nog gegeten met opa en oma hij had de dag van zijn leven.
2015 💙

Terug naar Zwangerschap & kinderen