Re: Bangmakerij

Marsy31 schreef:Precies. Super dat iemand een top ervaring heeft (Max is een goed voorbeeld), maar had ik Max gesproken voor de geboorte van mijn zoon, was het wel echt een extra schok geweest wat ons is overkomen. Nogmaals, ik doe het zelf niet (nou ja, hier dan), maar ik denk echt dat het meestal een projectie is van eigen ervaringen en gevoelens om iemand anders er op voor te bereiden. Ik vind daar niks mee. Zo zijn er toch wel meer dingen in het leven waar we anderen advies over geven om voor te bereiden?
Henque schreef:Haha wel enigzins herkenbaar Scandic
En sommige mensen reageren met dat het ook realistische opmerkingen zijn. Dat klopt natuurlijk ook helemaal, maar hoezo ben ik dan nu ineens beter voorbereid? De gedachte aan 3 jaar lang slechte nachten vind ik inderdaad vreselijk, maar het echt meemaken is nog wel iets anders. Want weten dat je moe zal zijn is 1 ding, maar het dan ook echt zijn én nog moeten functioneren kan ik toch niet voelen van te voren. De wanhoop, onzekerheid etc alles wat daarbij zal horen.
Maar komt misschien ook omdat ik er al best een beeld van heb door mn werk? Al heb ik echt niet de illusie dat ik het straks niet zwaar ga vinden.
En waarschijnlijk ga ik dan ook die opmerkingen maken tegen andere zwangeren ;)

Godsavethequeen schreef:Of je kunt gewoon proberen zo'n opmerking los te koppelen van jezelf en het gesprek aangaan en luisteren naar een ervaring en begrip tonen. Iemand stelt zich open en misschien wel kwetsbaar op door te zeggen dat zij de babyfase, bevalling, slapeloze nachten, gedoe op school, puberperikelen als zwaar, heftig of intens hebben ervaren. Ik luister daar naar, vraag door en toon begrip, zonder er vanuit te gaan dat het mij ook overkomt. Soms zal je later dingen herkennen en terugdenken aan een gesprek en soms zal je denken wat een geluk dat het bij mij zo soepel is verlopen.
Godsavethequeen schreef:Of je kunt gewoon proberen zo'n opmerking los te koppelen van jezelf en het gesprek aangaan en luisteren naar een ervaring en begrip tonen. Iemand stelt zich open en misschien wel kwetsbaar op door te zeggen dat zij de babyfase, bevalling, slapeloze nachten, gedoe op school, puberperikelen als zwaar, heftig of intens hebben ervaren. Ik luister daar naar, vraag door en toon begrip, zonder er vanuit te gaan dat het mij ook overkomt. Soms zal je later dingen herkennen en terugdenken aan een gesprek en soms zal je denken wat een geluk dat het bij mij zo soepel is verlopen.
.Terug naar Zwangerschap & kinderen
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers