06 Sep 2023 09:00 door Marsy31
Mijn man is opgevoed door Moslims en die vierden dus de Christelijke feestdagen niet; hij heeft nooit kerst gevierd en dus heb ik hem echt moeten leren om dat een fijn familiefeest te laten zijn. Nu met onze kinderen groeit hij er steeds meer in, maar hij voelt het niet zoals ik het voel: gezellig en warm met familie en lekker eten. Maar ik wil dat de kinderen meegeven: het samenzijn vieren. Ook het verhaal van Jezus vertellen, ook al geloof ik niet. Het benoemen van delen en het geven om anderen. Onze kinderen doneren elke kerst een gedeelte van hun speelgoed. Zoon heb ik vorig jaar voor het eerst meegenomen de straat op om daar wat basisbehoeftes te vervullen voor mensen die op straat leven.
Met Sinterklaas doe ik het iets minder, alhoewel zoon wel het verhaal weet. Ik doe ontzettend veel aan het bewustzijn vergroten. Maar ik vind de magie ook belangrijk, ik help die magie vergroten door inderdaad de boeken en de liedjes (krijg ik iets in mijn schoen?). Het Sinterklaasjournaal is niet echt zijn ding, maar ik bied het wel aan (hij vindt de spelletjes leuker) en we hadden natuurlijk een geweldige Sint in Sydney (zoon van Bram vd Vlugt). Maar doe ook geen grote cadeaus, want dat gaat voorbij aan wat ik de kinderen mee wil geven: het minimalistische. Van de Sint kreeg hij altijd maar 1 cadeau want hij woonde in Sydney en daar vieren ze Santa. Dus denk dat dit jaar andersom gebeurd, ik weet het nog niet. Hij is 6,5, dus ik wacht even af waar hij zelf mee komt. Ik vind het ook leuk dat hij zelf een cadeau voor ons en zijn zusje uitkiest; hij wordt er steeds creatiever in. Sinterklaas vieren ze ook niet waar wij wonen; ze vieren St Piter op 21 februari, dus dat maakt het nog ingewikkelder. Ik laat het maar even op z'n beloop, ook omdat ik dus niet het verhaal wil beinvloeden of liegen, hij maakt zijn eigen verhaal en magie en ik loop erin mee. Ik doe trouwens ook geen pepernoten nu al, ik vind het bizar dat die al in de winkel liggen haha. Kost me wel volledige zelfbeheersing om niet zelf al een zak leeg te eten.