Wat een lieve woorden van iedereen, bedankt
Lot (ik vind het zo erg dat je iets vergelijkbaars hebt moeten meemaken

):
Hij wilde geen euthanasie. Op de dag van overlijden heb ik gebeld om te vragen of ze hem in slaap kwamen brengen. Vanaf het moment van in slaap vallen was het heel rustig voor hem en we hebben het gevoel dat hij vredig is gegaan. Het ging ook echt ineens heel snel nadat die pompen aangezet waren, dat was gewoon het laatste zetje dat hij nodig had. Hij wilde ons echt helemaal niet verlaten. Hij was een hele rustige en makkelijke man, ook zo in deze laatste dagen. Tot op het laatste moment dacht hij aan ons en zijn kleinkinderen. Zijn laatste woorden aan onze zoon waren dag sjatteke (dit staat me heel helder bij). Terwijl hij al bijna niet meer kon spreken, of goed verstaanbaar was.
Omdat hij niet meer kon eten en drinken doordat de kanker alles had geblokkeerd is hij uitgedroogd, hij was echt helemaal uitgemergeld (en zijn buik helemaal bol geworden van de kanker). Dat beeld stond op mijn netvlies. Maar doordat we foto's gingen uitzoeken voor de crematie kwamen de beelden van hoe hij altijd was langs, en dat was echt zo fijn. Dat heeft me echt zo geholpen. Ook die foto's van hem en mijn moeder toen ze jong waren. En de verhalen komen dan weer boven en worden weer verteld. Die liefde wat je dan voelt vermengd met het verdriet is zo'n apart gevoel.
Mijn vader zijn zusje is ook elke dag bij ons geweest tot aan zijn overlijden. We hebben veel steun aan haar gehad. We bellen nog veel en we delen onze verhalen en ons verdriet. Dit is met haar makkelijker omdat zij ook een bepaalde rauwe pijn ervaart. Zij heeft ook een stukje gesproken op de crematie. Een nichtje van mij heeft namens mij wat gezegd. De liefde van de mensen om ons heen is bijzonder. Het is altijd al voelbaar geweest, maar in zo'n situatie als deze komt die liefde in woorden en affectie omhoog en dat is zo fijn.
De kinderen mochten kaarsjes aansteken op de kist, en onze zoon heeft zelfs iets door de microfoon durven zeggen. Onze dochter ging naar de kist en heeft in haar hoofd iets gezegd en maakte toen een buiging. Ik heb van te voren met ze besproken wat er ging gebeuren (het kaarsjes aansteken was afgesproken en er was ook ruimte voor ze om te spreken). Maar ik heb gezegd dat alles wat ze zouden doen of zeggen (of niet doen of zeggen) goed was. Want het was hun opa. En niks wat ze zouden doen zou fout zijn. Ik vond het mooi om te zien hoe ze er zelf iets van maakten.
Voordat de crematie begon waren we alleen in de aula bij de kist, en die mensen van de uitvaartverzorging deden echt zo hun best met de kinderen. Alles wat ze vroegen werd zo mooi opgepakt. 'Waar gaat opa hierna heen?' was de vraag. Toen vertelde de mevrouw dat we hem hierna samen naar de oven gingen brengen waarin opa gecremeerd zou worden. En direct erbij: Zullen we nu al eens gaan kijken, willen jullie dat? Dat wilden ze wel, en onbewust heeft dit dus enorm goed geholpen, want nu wisten ze al de stap die genomen moest worden na de crematie. Mijn moeder, mijn man en ik waren ook mee gaan kijken en zelfs voor mij was dit fijn. Voor zover zoiets fijn is, maar jullie snappen wel hoe ik dit bedoel.
Oh, blijkbaar moest ik nog wat meer van me af typen.
Nogmaals bedankt voor jullie condoleances en lieve woorden