Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Afspraken mobiele telefoon

<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 27 Aug 2023 11:23

Afspraken mobiele telefoon

Vanaf welke leeftijd kreeg/krijgt jullie kind een telefoon? Mijn dochter is nu bijna tien en wil er heel graag een. In haar klas (groep 7/8 straks) heeft volgens haar bijna iedereen al een telefoon. We hadden eigenlijk groep 8 in ons hoofd, maar twijfel nu een beetje. Ze spaart er zelf al voor, doet ook extra klusjes om geld te verdienen, maar zonder onze hulp zal ze het geld niet op korte termijn bij elkaar hebben. We hebben eventueel een oude iPhone liggen waarmee ze het kan proberen, maar we zijn er nog niet uit of we het niet te vroeg vinden.

Grootste punt voor ons zijn de gevaren. We hebben al wat met haar besproken betreffende privacy, ze weet waarom wij twijfelen. Wat hebben jullie voor regels mbt de mobiele telefoon van jullie kind? Hoe houden jullie het in de gaten?

Ze wil graag appen met vriendinnen en familie. Dat zie ik wel als een pluspunt, aangezien het sociaal gezien wat moeizaam gaat op school. Ze vraagt geregeld bijna alle meiden uit haar klas om te spelen, maar meestal kan/wil niemand. Misschien gaat dat makkelijker via WhatsApp? Dan kan ze eerder wat afspreken, nu vergeet ze het vaak en bedenkt ze het op het laatste moment weer.

Ik ben wel benieuwd wat jullie een geschikte leeftijd vinden en wat dan belangrijk is om af te spreken met elkaar.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 27 Aug 2023 12:01

Re: Afspraken mobiele telefoon

Bij ons krijgen ze een mobiele telefoon met abonnement voor hun 11e verjaardag. Mijn dochter had echter op haar 10e (begin groep 7) al een oude telefoon van ons met alleen WiFi erop. Ze had dan geen WhatsApp, maar wel Snapchat. Alle kinderen uit haar groep 7 hadden dat ook. Het nadeel van Snapchat is dat de berichten snel weer verdwijnen, zodat controle moeilijk is. We controleren haar regelmatig en voeren veel gesprekken over veiligheid en wat je wel en niet moet doen. Vorige zomer is er iets naars voorgevallen, maar daar heeft ze veel van geleerd. Mijn zoon is heel goed te vertrouwen. Hij stapt uit groepschats als er vervelend in wordt gedaan. Mijn dochter vindt dat moeilijker en loopt gemakkelijker mee, maar daar helpen we haar mee.

Ik ben leerkracht van groep 7/8 en het klopt wel dat veel kinderen een mobiel hebben. Sommigen met abonnement, anderen zonder. Als ze nog op de basisschool zitten heb je er als ouder veel meer controle op wat ze doen dan op de middelbare school, maar dan moet je wel actief zelf controleren als ouder. Niet alle ouders doen dat en weten wat hun kinderen op de telefoon uitspoken. Ik schrik soms echt van wat mijn kinderen mij laten zien wat andere kinderen sturen.

Op de mobiels van onze kinderen staat de app familylink. Daarmee kun je een tijdslimiet instellen hoe lang ze op hun telefoon kunnen. 's Avonds blokkeren de telefoons van onze kinderen op een bepaalde tijd. Ook kun je bepaalde apps blokkeren of een tijdslimiet aanhangen. Je kunt ook blokkeren dat ze (betaalde) apps niet zomaar kunnen downloaden.

De afspraak die wij hebben is dat ze met rare berichten bij ons komen en we hebben afspraken over hoe lang ze er op mogen.
2011 2012 2017
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 27 Aug 2023 14:19

Ik heb begrepen van de leerkrachten bij onze school dat 80% een smartphone heeft in groep 7.

Je kan zoeken op de mediadiamant. Hier staan tips op voor ouders.

Het beste is om zelf een telefoon te geven en duidelijk zijn dat ze die mogen gebruiken volgens jouw regels.
Dus meekijken wat er gebeurd, alle wachtwoorden moeten opgeschreven worden in een boekje, voor iedere wachtwoord iets nieuws verzinnen en geen naam en geboortedatum, iedere avond op een vaste plek leggen en niet boven.
Deze tips kregen wij van de mediacoach tijdens een ouderavond.

En ligt de gevaren toe over foto's en gevoelige info plaatsen.
Zet alle afspraken op papier zodat het duidelijk is.
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 27 Aug 2023 16:35

Onze zoon is ook net naar groep 7 gegaan en vraagt er al een tijdje om. Hij krijgt hem eind van dit jaar, (hij is dan bijna 11) maar dan alleen voor thuis en met prepaid. Hij kan dan wel met zijn vrienden Whatsappen en afspreken.
Er waren vorig jaar in zijn klas al een aantal kinderen met telefoon. Dat worden er steeds meer. De meeste kinderen gaan ook alleen naar huis inmiddels.
Doordat hij nog een kleiner zusje heeft gaat hij tegelijk met ons naar huis of naar de BSO. We hebben nu 1 dag eraf gehaald waarop hij alleen naar huis komt. Zo gaan we langzaam met hem oefenen. In die gevallen kan een telefoon wel handig zijn om te bellen dat hij naar een vriendje gaat.

Hoe we verder alles gaan 'controleren' weet ik nog niet. Dat is de afdeling van mijn man als ICT'er. Die heeft daar al wel over nagedacht. Telefoon blijft in de avond gewoon beneden als hij naar bed gaat. Daar hebben we het al wel over gehad.

Van alle ouders die al een kind met telefoon heeft hoor ik dat je zo lang mogelijk moet wachten haha.
Groep 7 lijkt in ieder geval wel het jaar waarin de meeste kinderen er mee starten.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 28 Aug 2023 06:33

I. is ook bijna 10 en gaat ook naar groep 7. Ze heeft sinds een tijdje een telefoon omdat ze veel zelfstandig fietst. Ik vind het een prettig idee dat ze me kan bellen als er iets is (als ze nog even op het schoolplein blijft spelen, als ze naar een vriendinnetje gaat, een lekke band heeft, zoiets).

Ze kan alleen bellen, smsen en op wifi.

Qua sociaal contact heeft het ook wel voordelen! De kinderen uit de klas die een telefoon hebben, spreken af en toe via de whatsappgroep met elkaar af om op het schoolplein te spelen. Verder belt I. regelmatig met vriendinnen via whatsapp op de wifi. Vooral op de vroege avond. Dan ben ik vaak druk met van alles (ouders van vriendinnetjes waarschijnlijk ook) en spreekt I. de dag een beetje door met een vriendin. Of ze spelen Roblox of doen dansjes terwijl ze bellen.

Ik kijk regelmatig even mee wat ze precies doet. We hebben nergens harde afspraken over gemaakt, maar we praten af en toe wel over gevaren. Ook door haar broer, die nog net wat actiever is met mediagebruik.

De telefoon blijft beneden als ze gaat slapen. Dat is bij T. ook nog steeds zo. Heel blij mee, want daardoor slaapt hij gewoon op tijd! Hij ziet de volgende ochtend vaak dat zijn vrienden nog tot 1 uur 's nachts online waren... Ook op schooldagen.
T (2008) en I (2013)
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Aug 2023 09:30

Mijn dochter heeft er vorig jaar een voor kerst gekregen, ze was toen 8. Veel te jong overigens hoor maar ik had de hoop dat ze zelf contact kon onderhouden met haar vader en dat als ik er niet tussen zou zitten dat dan beter zou verlopen. Dit is helaas niet gebeurd. Maar goed, er zijn nu steeds meer kinderen in haar klas die er een hebben (net begonnen met groep 6). Ze gebruikt haar telefoon vooral om te facetimen met vriendinnen als ze gaan gamen. Dat is natuurlijk heel leuk en ik kan haar horen kletsen. Aan de andere kant moeten die kinderen echt wel leren met een telefoon om te gaan. Het brengt hele nieuwe drama's met zich mee als ze niet snel reageert of zegt geen tijd te hebben. Sommige vriendjes/ vriendinnetjes blijven dan echt 100 berichten sturen. Dan grijp ik uiteraard in en merk ik wel dat ze nog aardig wat te leren hebben. Verder belt (facetime) en appt ze met familie en dat is wel leuk hoor. Random tantes enzo van mij en die vinden het dan helemaal geweldig haha.

Regels die we hebben is geen vreemden toevoegen en naar mij komen als er iets geks is of iemand vervelend doet zodat ik mee kan kijken of in kan grijpen. Daarnaast weet ze dat ik het nakijk wat ze uitspookt. Apps kan ik alleen toevoegen, zij heeft het wachtwoord daar niet voor. Ze wil graag snapchat maar daar begin ik niet aan want dan kan ik dat niet controleren. Telefoon blijft in de huiskamer als ze naar bed gaat. Ik zal nog eens kijken naar die app familylink die hier genoemd wordt, die klinkt wel goed!
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Aug 2023 15:01

Mijn dochter (10) heeft er een tijdje terug ook een gekregen. Aan het begin deed ze er eigenlijk niets mee en was het puur dat ze bereikbaar was als ze ergens alleen heen gaat of even alleen thuis is. Nu is het al iets meer geworden. Ze appt soms bijvoorbeeld met een vriendin. Ze heeft WhatsApp en Pinterest, maar verder nog geen andere social media apps. Zo kan ze gecontroleerd leren omgaan met een smartphone.

We hebben ook familylink. Ik kan zien hoeveel tijd ze met haar telefoon bezig is. Meestal nog geen 10 minuten per dag. Haar ipad wordt vooral gebruikt.
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 28 Aug 2023 17:59

Mijn dochter van bijna 10 heeft er ook al ruim 2 jaar 1. Ook met abonnement.
En zoon van 8 ook. Net zo lang. Ze kunnen appen en bellen.
Ze doen er in theorie niet zoveel mee. Dochter appt me zo nu en dan als ik weg ben en ze vragen heeft.
Maar tot nog toe weigert ze in ieder appgroepje te gaan en vindt ze social media maar stom.
En zoon doet er nog minder mee.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 28 Aug 2023 18:06

Bedankt voor alle jullie reacties en tips, we gaan er nog even over nadenken. Die app family link klinkt handig!
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 29 Aug 2023 04:45

Ik kreeg family link niet geregeld. Je moet daarvoor een creditcard hebben en die hebben we niet. Vervolgens vroegen ze dus om id kaart volgens mij. Maar dat is dus nooit gelukt.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 29 Aug 2023 17:16

De familylink app is gratis, volgens mij hebben wij geen creditcard gebruikt. De betaling kun je overslaan. Wel heeft je kind een eigen e-mailadres nodig. Dat hebben we aangemaakt via Gmail.
2011 2012 2017
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 29 Aug 2023 17:56

Het is gratis inderdaad maar ik moest met de cc bewijzen dat ik volwassen ben.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 29 Aug 2023 20:07

Klinkt op zich logisch inderdaad, dat kan ik mij dan niet meer herinneren.
2011 2012 2017
<<

Lavina

Noob

Bericht 03 Sep 2023 08:55

Wij hebben onze beide kids ook een telefoon maar zonder Family link. Ik wilde mijn kinderen (12 en bijna 10) het vertrouwen geven dat ze zelf in control zijn. Echter bekijken wij elke dag op een willekeurig moment hun telefoons. Er is nog nooit iets gebeurt wat niet door de beugel kon.

Wat voor ons het nadeel van Family link was, was dat YouTube het niet goed deed. En dat is juist wat ze graag keken.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Sep 2023 11:25

Wij hebben geen creditcard of iets anders gebruikt met familylink. Inderdaad wel een Gmail account voor de kinderen aangemaakt. De kinderen weten dit en vinden het prima. De oudste geeft geen beperkingen in apps. De jongste moet op haar tablet toestemming vragen om dingen te downloaden.

Ik kan ook zien waar dochter is als ze haar telefoon mee heeft. Ik gebruik het bijna nooit, maar soms is het toch handig.

Terug naar Zwangerschap & kinderen