Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Verdienen deze ouders een boete?

<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 01 Aug 2023 15:35

Re: Verdienen deze ouders een boete?

Marsy31 schreef:Ja maar dat is dus volledig gericht op het oneerlijke tegenover de verschillende leerkrachten. Dat het onhandig is voor ouders lees ik nergens.

Maar je weet dit toch aan het begin van het schooljaar? Het is niet dat ze het een week van te voren melden.
En daarbij gaat het om een paar keer per jaar, het is niet een soort wekelijks roulette ofzo.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 01 Aug 2023 15:44

Lejow schreef:
Marsy31 schreef:Ja maar dat is dus volledig gericht op het oneerlijke tegenover de verschillende leerkrachten. Dat het onhandig is voor ouders lees ik nergens.

Maar je weet dit toch aan het begin van het schooljaar? Het is niet dat ze het een week van te voren melden.
En daarbij gaat het om een paar keer per jaar, het is niet een soort wekelijks roulette ofzo.

En vergeet niet dat een ‘vaste’ dag ook lastig kan zijn voor ouders. Denk aan de parttime werkende ouders. Als het ‘een heel jaar lang’ op jouw werkdag valt, hoop je misschien juist op een beetje spreiding.

Kortom, zoveel mensen zoveel wensen.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Aug 2023 16:07

Bij onze basisschool doen ze juist voor de ouders een afwisseling in dagen. Stel dat ze steeds een dinsdag zouden kiezen zou ik elke keer een probleem met opvang hebben, nu maar 1x en dat is makkelijker op te lossen.
Ik ben volgens mij niet verplicht om op een studiedag te komen als het niet mijn werkdag is, maar helemaal zeker weet ik dat niet.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Aug 2023 17:42

Nou laat ik het anders zeggen: ik vind 8 keer een studiedag per jaar echt heel veel. Moeten die echt 8 keer per jaar een dag bijgeschoold worden dan? Een studiedag hier en daar - soit, dat snap ik, maar ácht?! En ja, ik weet ze vantevoren, daar gaat het ook niet om. Maar op donderdag verplicht de kinderen vrij maar dan wel illegaal als kinderen dan vrijdag niet komen, dat is naar mijn mening scheef.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 01 Aug 2023 17:54

Is dat niet een beetje meten met twee maten? Wel zelf de vrijheid willen om vrij in te delen vrije dagen, maar acht studiedagen is teveel?

Ik weet niet hoeveel studiedagen wij op school hebben maar afgelopen jaren heb ik er nooit moeite mee gehad eerlijk gezegd. Hoort er bij. Wel een run op de BSO op die dagen maar tot nu toe goed gegaan.
Let's discover the world together.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Aug 2023 18:15

Nee, ik vind dus dat die flexibiliteit beide kanten op moet kunnen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 01 Aug 2023 18:24

Ik begrijp eigenlijk niet waarom het onderwijssysteem aangepast moet worden aan een luxe wens van ouders om buiten hoogseizoen op vakantie te gaan. Dat is echt totaal geen taak van het onderwijs om dat mogelijk te maken. Studiedagen zijn er om leerkrachten te scholen in hun werk. Op vrijdag hebben veel leerkrachten hun parttime dag, dat zou voor een studiedag niet handig zijn, want daar moeten alle leerkrachten bij aanwezig zijn. En hoezo wederkerigheid? Je bent wettelijk verplicht je kind naar school te brengen. Leerplicht handhaven is de wettelijke taak van de gemeente en passend onderwijs (waar studiedagen een onderdeel van uitmaken) is een wettelijke taak van de school. In geen enkele opdracht zit het mogelijk maken van vakanties buiten hoogseizoen om voor ouders die daar wettelijk geen recht op hebben. Er zijn wel ouders die er wel recht op hebben en die kunnen daar in het passend onderwijs gebruik van maken. Het is geen kwestie van elkaar iets gunnen een school voert een opdracht uit (passend onderwijs) en heeft geen taak om ouders tegemoet te komen in vakantiewensen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 01 Aug 2023 18:36

Mooi omschreven gtsq. Ik had afgelopen half jaar de afspraak met school dat ik J thuis kon houden als ik dacht dat dat nodig zou zijn. Eigenlijk was hij een verborgen thuiszitter. In de praktijk is het 3x voor gekomen. 1x is hij een middag thuis gebleven, 1x heb ik hem opgepikt en toen duidelijk was dat er een schoolwissel aankwam heb ik hem op de dag dat ze door gingen draaien en in de nieuwe setting gingen kijken thuis gehouden.

Ook al was het een afspraak ik voelde me er niet makkelijk bij. Soms denk ik wel een dagje vrij zou wel lekker zijn maar ik weet ook niet hoe ik dat met mijn werkdagen dan geregeld krijg. School mag dan wel geen opvang taak hebben toch ga je er vanuit dat ze er wel zijn en pas je daar je werk op aan.

Ik ben overigens heel blij met hoe J zijn nieuwe school de studiedagen verdeeld heeft. Veel aansluitend aan weekenden. Of andere vrije dagen. De meest briljante vind ik nog vrijdag in week 1 en maandag in week 2. Beetje jammer dat hij dat weekend bij z’n vader is.
Laatst gewijzigd door Minx op 01 Aug 2023 19:58, in totaal 1 keer gewijzigd.
2015 💙
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 01 Aug 2023 18:38

Marsy31 schreef:Nee, ik vind dus dat die flexibiliteit beide kanten op moet kunnen.

Oké dat kan. Ik vind dat echt totaal niet in verhouding staan tot elkaar, zelf een dag vrij willen voor een leuke activiteit, of een studiedag voor de verbetering van het onderwijs. Ik vind dat daarin geen sprake hoeft te zijn van flexibiliteit beide kanten op. Thuis houden vanwege vermoeidheid vind ik anders, maar vind ook niet dat je dat op de weegschaal moet leggen met de studiedagen. Ik vind dat die twee gewoon niks met elkaar te maken hebben.
Let's discover the world together.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 01 Aug 2023 18:59

Marsy31 schreef:Nee, ik vind dus dat die flexibiliteit beide kanten op moet kunnen.

Maar hoezo flexibiliteit? Het is toch niet zij een vrije dag, jij een vrije dag? De leerkrachten werken gewoon, alleen geven ze geen les.

Studiedagen zijn net als de bepaling van de vakanties verweven in het Nederlandse onderwijssysteem. Ik sluit mij verder dan ook aan bij Godsavethequeen.

En wij kunnen zonder randgegevens niet inschatten of die 8 dagen studieverlof er veel zijn. Als jij dat teveel vindt, dan kun je overwegen of dit een school is die bij je past.
Laatst gewijzigd door Ysa op 01 Aug 2023 19:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Jolieke

Noob

Bericht 01 Aug 2023 19:04

Niet helemaal eens, want twee studiedagen worden gebruikt om de rapporten in te vullen en 10 minuten gesprekken voor te bereiden en 1 studiedag was een personeelsuitje, dus ik vind niet dat ze gebruikt worden om het onderwijs te verbeteren (op onze school)

Na corona ben ik een stuk makkkelijker geworden om mijn kinderen thuis te houden. Vreselijk bang voor een boete hoef je niet te zijn als je je kinderen ziekmeld. De LPA heeft er geen tijd voor. (Het is mijn werk)
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 01 Aug 2023 19:25

Maar dat is toch ook gewoon werk? En een teamdag/uitje is ten behoeve van samenwerking en collegialiteit.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 01 Aug 2023 19:38

Wel een kortzichtige gedachte Jolieke; wanneer de leerkrachten in plaats van andere activiteiten rapporten moeten schrijven, gaat het indirect als nog ten koste van de kwaliteit. Teamuitje gebeurt hier ook wel eens, aansluitend aan een studiedag. Er zijn dan beperkt pauzes, waardoor dan bijv. om 15.00u gestart kan worden met een activiteit.

En volgens mij gaat het er in deze discussie niet om of ouders bang moeten zijn voor een boete, maar of ze hem verdienen ja of nee. Ik vind het dan wel weer zorgelijk dat jij in jouw functie te druk bent met andere taken, waardoor het uitvoeren van een steekproef of het nalopen van meldingen van directeuren erbij in schiet.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 01 Aug 2023 19:42

Ysa en minx jullie gebruiken een verkeerde naam. Misschien wel fijn om even aan te passen?

Gstq je hebt helemaal gelijk. Dat wist je toen je aan kinderen begon dus je moet het er maar mee doen.

Marsy ik heb het idee dat je er heel erg tegenaan aan het schoppen bent. Het zal zeker aanpassen zijn als je het vergelijkt met Australië. Maar een ijsje eten of naar het strand kan toch ook in het weekend, na school of de studiedagen?
Hier is vaak een studiedag op vrijdag als er bv op donderdag een vrije dag is.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 01 Aug 2023 19:47

Thanks Siesa, aangepast!
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Aug 2023 19:55

Niet persé Australië, gewoon over de wereld, er is zoveel veranderd de afgelopen 20 jaar maar ik vind niet dat het schoolsysteem echt meebewogen heeft met het individu, met ouders die nu beide graag werken, de CITO toets, of eigenlijk überhaupt de middelbare school niveaus. Heeft niks met mij tegen Nederland aanschoppen te maken, ik heb alleen als leerkracht in 3 landen gewerkt en kan dus goed vergelijken. Vergis je niet, was dit een Australisch forum geweest dan had ik bijvoorbeeld benoemd dat ik studeren in Nederland beter vindt dan Australië, omdat het hier erg praktijkgericht is. En dat wij de keuze hebben gemaakt meer tijd met familie door te brengen betekent ook dat ik bepaalde zaken die me in Nederland storen moet accepteren. Maar nu was er een topic over 1 van die irritaties en heb ik de ruimte mijn mening erover te delen. Hoeft niemand het mee eens te zijn, daar gaat het me niet om. Maar specifiek het onderwerp van dit topic is dus compleet anders in Oz, en het werkt heel goed en geeft ouders en leerkrachten lucht. Maar het perfecte land bestaat niet hoor!
Afbeelding
Afbeelding
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 01 Aug 2023 19:59

Ysa schreef:Thanks Siesa, aangepast!

Hahaha ik ook, ik denk iets klopt er niet maar m’n brein snapte ff niet wat er niet klopte. Gewoon hele verkeerde naam 🤣🤣
2015 💙
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 01 Aug 2023 20:00

Ik vind best dat je kan vinden dat het schoolsysteem geoptimaliseerd kan worden. Maar je verwacht dat scholen dat op uitvoerend niveau gaan doen, dat kan helemaal niet. Scholen voeren een wettelijke taak uit. De opdracht komt vanuit het Rijk. Ik vind dat je als ouder niet meewerkend bent als je je niet houdt aan de regels waaraan ook de school zich te houden heeft.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Aug 2023 20:21

Dan is mijn ‘rant’ gericht aan het rijk.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 02 Aug 2023 10:20

Godsavethequeen schreef:Ik begrijp eigenlijk niet waarom het onderwijssysteem aangepast moet worden aan een luxe wens van ouders om buiten hoogseizoen op vakantie te gaan. Dat is echt totaal geen taak van het onderwijs om dat mogelijk te maken. Studiedagen zijn er om leerkrachten te scholen in hun werk. Op vrijdag hebben veel leerkrachten hun parttime dag, dat zou voor een studiedag niet handig zijn, want daar moeten alle leerkrachten bij aanwezig zijn. En hoezo wederkerigheid? Je bent wettelijk verplicht je kind naar school te brengen. Leerplicht handhaven is de wettelijke taak van de gemeente en passend onderwijs (waar studiedagen een onderdeel van uitmaken) is een wettelijke taak van de school. In geen enkele opdracht zit het mogelijk maken van vakanties buiten hoogseizoen om voor ouders die daar wettelijk geen recht op hebben. Er zijn wel ouders die er wel recht op hebben en die kunnen daar in het passend onderwijs gebruik van maken. Het is geen kwestie van elkaar iets gunnen een school voert een opdracht uit (passend onderwijs) en heeft geen taak om ouders tegemoet te komen in vakantiewensen.

Hier sluit ik me volledig bij aan!
<<

Jolieke

Noob

Bericht 03 Aug 2023 08:45

Ysa, steekproeven uitproeven of meldingen van een directeur nalopen is niet de taak van een LPA.

Als jij je kind ziekmeld, dan is dat geoorloofd verzuim, een LPA kan daar niets tegen doen.

Mijn standpunt is om altijd in overleg met de ouders en directeur te gaan kijken naar mogelijkheden. Als er dan eens een dagje bijgeplakt moet worden kan dat eigenlijk altijd. Ook langere vakanties zijn mogelijk, maar dat is niet altijd in het belang van het kind. Je zit op school ook voor je sociale contacten: je sluit met elkaar een schooljaar af bijvoorbeeld.

Dus: overleg! Maar die boetes worden dus vrijwel nooit uitgedeeld, daar gaat een heel proces aan vooraf met de RvK.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 03 Aug 2023 15:08

Jolieke schreef:Ysa, steekproeven uitproeven of meldingen van een directeur nalopen is niet de taak van een LPA.

Als jij je kind ziekmeld, dan is dat geoorloofd verzuim, een LPA kan daar niets tegen doen.

Wiens taak is het dan wel?

Volgens mij is het wel duidelijk dat ziekmelden door scholen moet worden aangenomen als geoorloofd verzuim. Wat in dit topic o.a. ter discussie staat is dat ouders het ook gebruiken als dekmantel voor verloven met een andere reden.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Aug 2023 15:14

De wens om flexibiliteit ligt inderdaad vooral bij ouders en gstq verwoordt dat goed. Geloof niet dat kinderen erom malen of ze goedkoper op vakantie kunnen of een rustige dag in een pretpark. Die hebben juist meer behoefte aan duidelijkheid en stabiliteit. Wellicht zijn die regels er ook om kinderen met een minder fijne thuissituatie te beschermen. Ik zou ook wel graag zo'n spijpeldag willen, maar dat is mijn wens als ouder, geloof dat de kinderen dat niet echt kunnen overzien.

Bij ons zijn studiedagen niet echt een probleem. BSO is dan gewoon de hele dag open. Als het op een werkdag viel nam ik juist (om en om met man) vrij om iets één op één met de oudste te ondernemen. De jongste heeft al genoeg tijd met ons overdag. Als het op een vrije dag viel juist iets leuks doen met zijn drietjes (kinderen plus vrije ouder).
<<

Jolieke

Noob

Bericht 03 Aug 2023 18:21

In ieder geval niet de taak van de LPA. Vaak ook niet de taak van de jeugdarts, want immers hebben we te maken met de privacywet en is het verboden om te vragen naar medische aandoeningen. Als jij als ouder je kind ziekmeld om op vakantie te gaan, dan kun je dat eigenlijk gewoon doen. Het is niemands taak om dat te gaan controleren. Dat is natuurlijk niet wenselijk, dus ga altijd in overleg met de school en net wat Nan zegt: het zal het kind een worst zijn hoe druk het is op vakantie. Je moet kijken naar het belang van het kind. En soms is dat vakantie, maar je moet een kind ook geen sociale dingen (zoals jaarafsluitingen of kerstvieringen) laten missen.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 03 Aug 2023 19:58

Ik snap eerlijk gezegd niet dat je door hamert op het stukje overleg. Nátuurlijk ga je met ouders in gesprek, maar regels en afspraken zijn er toch niet om er voortdurend uitzonderingen te maken? Als ouders daar lucht van krijgen is het hek toch van de dam voor directeuren? Zeker met een dergelijke instelling van de LPA.

Er zijn bij ons wekelijks verzoeken, waarvan een groot deel toch echt afgewezen wordt omdat het verzoek niet past binnen de randvoorwaarden waarbinnen ouders een beroep kunnen doen op verlof. Die voorwaarden zijn er, binnen dit systeem, niet voor niets.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen