Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Vraag aan juffen - tips tafels leren

<<

Hunt

Kletskop

Bericht 28 Jul 2023 12:37

Vraag aan juffen - tips tafels leren

Mijn stiefzoon van 8 heeft moeite met het onthouden van de tafels. Hij gaat nu over van groep 4 naar 5 maar het rekenen blijft achter. Van de juf moest hij blijven oefenen in de vakantie. Wij proberen hem hier bij te helpen maar lopen hier wat in vast. Het stampen blijft niet hangen bij hem. Ook al herhaal je het antwoord 10x, dan nog komen er verkeerde antwoorden. Hij komt alleen op antwoorden als hij de betreffende tafel begint vanaf 1 en hij dan steeds doortelt of terugrekent. Maar ook dan maakt hij rekenfoutjes en komt hij niet altijd uit op het goede antwoord. Hoe en hoe vaak we het ook oefenen, hij vergeet de antwoorden. Zijn er juffen met tips hoe hij dit het beste kan leren en wat wij kunnen doen om hem hier bij te helpen?
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 28 Jul 2023 13:07

Re: Vraag aan juffen - tips tafels leren

Het is lastig om zo te lezen waar precies de 'fout' zit in zijn rekenen, dus kan enkel delen wat mijn moeder bij mij heeft gedaan (oh en ik ben ook geen juf), maar zij had van eerst de makkelijke tafels groot op een grote poster geschreven en deze op mijn plafond boven mijn bed gehangen. Bij mijn zusje alles op kaartjes rondom de tv 🤣 en dan herhalen herhalen herhalen.

Maar nog steeds reken ik 9x6 uit als 10x6 en dan minus 6 😂.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 28 Jul 2023 14:37

Mijn zoon gaat ook naar groep 5. Hij maakt iedere dag 2 minuten tafels. Via www.jufmilou.nl heb ik verschillende werkbladen gemaakt. Er staat namelijk een sommenmachine op de site. Ik heb alle tafels door elkaar gehusseld. En ik doe het ook met hem, dat vindt hij helemaal geweldig en ik doe dan expres alsof het mij moeite kost en hij wint met het meeste juiste antwoorden.

Daarnaast heb ik een tafeltjes poster op de wc deur opgehangen.

Op zijn bureau ligt een onderlegger van de action met alle tafels erop.

En af en toe gewoon een spelletje van maken. 4 dobbelstenen en gooien. Dus 2 voor de x en 2 dobbelstenen na de x. Dus maximaal 12x12 maar die zijn voor mij dan.

In de auto een tafeltje oefenen kan ook een fijn momentje zijn.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Jul 2023 16:32

Toen mijn dochter naar groep 5 ging veranderden ze van systeem en dat systeem ging er vanuit dat ze alle tafels al kende. Lekker suf. Ze had alleen haar kleine tafeldiploma en dit ontmoedigde haar compleet.

Ik heb haar toen maar omgekocht, kreeg haar gewoon niet meer gemotiveerd. Ze haatte die tafels, werd bijna standaard ruzie als we oefenden en ze zat er gewoon niet bij met haar hoofd ook. Voor elke tafel die ze haalde kreeg de 2 euro en bij haar grote tafeldiplna een roblox kaart en uiteten. Dat laatste had ik zelf ook verdiend vond ik :smile:.

Hier oefende ze met een online spelletje maar in de makkelijkste setting dus dat schoot niet op. Er wat van zeggen ook niet trouwens want dan stopte ze accuut. Houten blokjes schoot ook weinig op. Wat uiteindelijk geholpen heeft is een paar sheets vragen aan de juf met de sommen precies zoals ze het op school krijgt dus (ze had verschillende). Die heb ik geplastificeerd zodat we ze konden hergebruiken met een whiteboard stift. Zo oefende ze precies op de manier waarop het ook getoetst werd en dat werkte perfect want we konden daardoor ook timen. Op die manier is het uiteindelijo gelukt maar wat een bevalling was dat…
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Hugo

Lady-post-a-lot

Bericht 28 Jul 2023 16:53

Spelenderwijs!

Pak 2 dobbelstenen en vermenigvuldig het aantal ogen, springend op bijvoorbeeld de trampoline de rijtjes oefenen (bewegend leren werkt bijna altijd beter) en zo zijn er nog heel veel leuke oefeningen!
Normaal weet ik er meer maar ik lig ziek te zijn dus mijn hersenen zijn even uitgeschakeld merk ik.
• @alsik30bengaiknaardespermabank •
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 01 Aug 2023 15:13

De tafeltjesposter op de wc doet het bij ons thuis goed.
Je kunt het ook visueel maken, groepjes potloden/gummen/chipjes/legoblokken etc etc etc. Als de kale som niet blijft hangen, moet je even een stapje terug en dat zijn de visuele sommen,

Verder is het echt veel oefenen. Wat al eerder gezegd wordt, maak op sommenmaker.nl een werkblad met allerlei tafels, en laat hem elke dag 1 minuut lang zoveel mogelijk sommen maken. Dan samen controleren en de foute antwoorden 5x (de hele som) goed overschrijven.

Mijn groep 5 van afgelopen jaar had ook veel moeite met tafels en dit heeft ze echt geholpen. En of ze er nou 2, 8, 50 of 80 goed hebben, het gaat er om dat ze zichzelf gaan verbeteren.
<<

Maan

Kletskop

Bericht 01 Aug 2023 20:00

Mijn zoon is ook over naar groep 5, maar de juffen hebben wel uitgesproken dat ze bang zijn dat hij tegen de herfstvakantie al is vastgelopen, omdat het niet zo goed gaat. Wij hebben ook de tip gekregen om de tafels en het automatiseren goed te oefenen.

We oefenen hier tafel voor tafel, elke dag een minuut of 15. De tafels 1 tot en met 5 zitten er nu redelijk in. Ik vind het ook heel lastig, omdat de verwerkingssnelheid van mijn zoon laag is. Het kost hem echt veel moeite om de sommen te onthouden.

Wat wij tot nu toe doen:
- squla
- spelletjes (bijv. wedstrijdjes of bij elke som een voetstap vooruit tot je bij het einde van de kamer bent)
- tafelkaartjes (20 kaartjes maken, sommen op het ene kaartje, antwoorden op de andere kaartjes, en dan moet zoon zo snel mogelijk de tafel op volgorde leggen met de antwoorden erbij. En dat gaan we dan timen en dan probeert hij steeds sneller te zijn, ook een soort wedstrijdje dus).

We doen echt hard ons best, en hij zelf ook, maar het voelt ook wel een beetje sneu om zo in de vakantie bezig te zijn. Want eigenlijk moet hij dus ook nog oefenen met automatiseren, met lezen en eigenlijk ook wel met spelling/taal.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 02 Aug 2023 06:07

Maan ik vind het niet sneu dat ze moeten oefenen in de vakantie. 6 weken is echt lang als er niet geoefend wordt. Daarom vind ik het ook belangrijk dat zoon blijft oefenen. Hij is goed in rekenen maar dat wil niet zeggen dat hij dan maar niet moet oefenen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 02 Aug 2023 08:45

Siesa schreef:Maan ik vind het niet sneu dat ze moeten oefenen in de vakantie. 6 weken is echt lang als er niet geoefend wordt. Daarom vind ik het ook belangrijk dat zoon blijft oefenen. Hij is goed in rekenen maar dat wil niet zeggen dat hij dan maar niet moet oefenen.

Dit was ook mijn eerste gedachte ach wat sneu, tot ik er beter over na ging denken en bedacht dat we het heel normaal vinden om te blijven lezen in de vakanties. Dat is natuurlijk net zo hard oefenen.
2015 💙
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 02 Aug 2023 10:44

Inderdaad, vooral blijven doen dus!
<<

Hunt

Kletskop

Bericht 13 Aug 2023 12:53

Beetje een late reactie, maar dank voor al jullie tips! Fijn om te lezen dat er zoveel herkenning is. We blijven bezig en vooral ook herhalen, herhalen, harhalen.

Terug naar Zwangerschap & kinderen