Kindergedrag in de vakantie
Onze kinderen gedragen zich anders tijdens de vakantie. Vooral de oudste van 6,5. Zij heeft normaal natuurlijk het schoolritme en dat is er nu niet meer. Ze is nu meer bij haar broertje van net 4 (die start na de vakantie met school) en het is continu strijd. De jongste is een dondersteen, maar de oudste zoekt steeds een stukje competitie op. En die is nooit eerlijk, want zij is groter/sterker/sneller/etc en wint altijd. Wij proberen steeds uit te leggen dat het niet nodig is om steeds een wedstrijd ervan te maken, maar dat helpt niet en in de vakantie lijkt haar luistervermogen nog minder dan normaal. Daarbij gaat ze echt helemaal door het lint als ze om wat voor reden boos wordt. Haar broertje bijt zeker van zich af, maar vooral fysiek en dus krijgt de oudste af en toe een klap ofzo. Mag ook niet en we geven bij de jongste ook aan dat hij het met woorden moet oplossen, maar de oudste heeft daar vaak het geduld niet voor en flipt al. Grommen, schreeuwen, krijsen, om zich geen slaan... We zijn nu op vakantie, maar het gedrag van beide kinderen maakt het niet bepaald gezellig. Ik kijk nu uit naar weer thuis zijn en dat ze gewoon twee dagen per week naar de opvang gaan. Er is genoeg te doen op de plek waar we nu zijn en toch ontstaat er steeds weer ruzie. Ik word er echt wanhopig van, we hebben deze vakantie vooral geboekt voor de kinderen, maar het lijkt alsof we beter gewoon thuis hadden kunnen blijven en extra bso hadden moeten aanvragen voor de oudste 😑 hoe doen jullie dit? We maken in de vakantie ook altijd 1 op 1 tijd voor beiden en laten hen ook meedenken over wat ze willen doen. Ik probeer ook altijd wat speeldates te regelen voor de oudste en oma en opa ondernemen gelukkig ook af en toe iets met de kinderen. Het klinkt toch als een fijne vakantie voor de kinderen? Hoe gaat dit bij jullie? Nog tips om het thuis (en in het vakantiehuis) wat gezelliger te houden?
juli 2019