Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Kindergedrag in de vakantie

<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Jul 2023 14:06

Kindergedrag in de vakantie

Ik weet niet echt een goede titel, maar deze moet het maar doen.

Onze kinderen gedragen zich anders tijdens de vakantie. Vooral de oudste van 6,5. Zij heeft normaal natuurlijk het schoolritme en dat is er nu niet meer. Ze is nu meer bij haar broertje van net 4 (die start na de vakantie met school) en het is continu strijd. De jongste is een dondersteen, maar de oudste zoekt steeds een stukje competitie op. En die is nooit eerlijk, want zij is groter/sterker/sneller/etc en wint altijd. Wij proberen steeds uit te leggen dat het niet nodig is om steeds een wedstrijd ervan te maken, maar dat helpt niet en in de vakantie lijkt haar luistervermogen nog minder dan normaal. Daarbij gaat ze echt helemaal door het lint als ze om wat voor reden boos wordt. Haar broertje bijt zeker van zich af, maar vooral fysiek en dus krijgt de oudste af en toe een klap ofzo. Mag ook niet en we geven bij de jongste ook aan dat hij het met woorden moet oplossen, maar de oudste heeft daar vaak het geduld niet voor en flipt al. Grommen, schreeuwen, krijsen, om zich geen slaan... We zijn nu op vakantie, maar het gedrag van beide kinderen maakt het niet bepaald gezellig. Ik kijk nu uit naar weer thuis zijn en dat ze gewoon twee dagen per week naar de opvang gaan. Er is genoeg te doen op de plek waar we nu zijn en toch ontstaat er steeds weer ruzie. Ik word er echt wanhopig van, we hebben deze vakantie vooral geboekt voor de kinderen, maar het lijkt alsof we beter gewoon thuis hadden kunnen blijven en extra bso hadden moeten aanvragen voor de oudste 😑 hoe doen jullie dit? We maken in de vakantie ook altijd 1 op 1 tijd voor beiden en laten hen ook meedenken over wat ze willen doen. Ik probeer ook altijd wat speeldates te regelen voor de oudste en oma en opa ondernemen gelukkig ook af en toe iets met de kinderen. Het klinkt toch als een fijne vakantie voor de kinderen? Hoe gaat dit bij jullie? Nog tips om het thuis (en in het vakantiehuis) wat gezelliger te houden?
december 2016
juli 2019
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 22 Jul 2023 14:11

Re: Kindergedrag in de vakantie

Poeh lastig zeg! Ik merk hier ook wel verschil, maar wij zijn gewoon thuis dus kan ze in nood nog voor de tv zetten of ieder in een aparte ruimte laten spelen.

Onze 4 jarige speelt de laatste dagen vaak op zijn kamer en als de jongste slaapt is hij meestal erg zoet aan het spelen. Het probleem is (net als bij jullie gok ik) idd vaak als ze allebei in dezelfde ruimte zijn 😂
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Jul 2023 14:16

Hier nog een stukje jonger: 2 en 4. En samen gaan ze doorgaans heel goed. Maar ik herken wel een stukje van het gedrag bij mijn oudste. Die is in principe thuis gelukkiger dan op vakantie. Ik hoef ook echt niet te denken dat we voor de kinderen op vakantie gaan. Het onvoorspelbare en onbekende van vakantie is niet fijn voor haar. Wat bij ons werkt is toch zoveel mogelijk structuur in eet-en slaapritme aanhouden. Ze gaan tot nu toe op vakantie niet later op bed dan thuis. We eten s avonds even vroeg als thuis. Voordeel is dat áls ze slapen (gaat ook wel wat lastiger op vakantie), wij wel een lange avond samen hebben. Het is verder niet de spontaniteit die ik soms bij anderen met kinderen op vakantie lijk te zien, maar ja dat is dan niet anders. Wij kunnen binnen onze mogelijkheden ook nog genoeg leuke dingen doen en dat staat of valt niet bij dit ritme gelukkig.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 22 Jul 2023 14:30

Hier worden beide kinderen echt vervelend van schermpjes. Op vakantie (en in de auto naar vakantie) mogen ze geen schermpjes en dat scheelt echt een hoop. Verder geen tips, veel succes 🍀
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 22 Jul 2023 15:44

Erg veel herkenning. De broers hebben vaak ruzie, met vakantie is het helaas vaak meer. Vorig jaar heb ik ongeveer elke dag overwogen om terug te gaan naar huis. Dit jaar pas een enkele keer 🙃

We zitten op een kleine camping en laten de oudste alleen rondlopen/spelen. Dan zitten wij niet bovenop hem en zijn ze ook niet samen, dat gaat goed. Hij komt dan ook ‘rustiger’ terug, al zoekt zijn broertje vaak wel de confrontatie op dat moment. Wanneer ze samen zijn zonder ons directe toezicht, gaat het vaak ook beter trouwens. Een speeltuintje tegenover gaan ze samen heen zonder mot te hebben. De locatie moet zich daar natuurlijk wel voor lenen, voor mij is dit komende jaren een eis aan de camping.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Jul 2023 19:06

Vervelend joh! Hier merk ik ook wel dat de oudste wat meer bovenop zijn zus zit maar zijn ze ook nog een stukje jonger. Hij kan natuurlijk ook niet op dezelfde manier zijn energie kwijt en sociale contacten met leeftijdsgenoten onderhouden vanwege vakantie. Dus ergens is het wel logisch vind ik.

Zou het helpen als ze vriendjes maken op vakantie? Dan kunnen ze daar hun ei in kwijt.

Of misschien juist even wat rust? Ik weet niet hoelang jullie al weg zijn en of ze even heeft kunnen schakelen tussen school en vakantie? Ze zijn dan vaak toch erg moe aan het einde van het schooljaar. Hier waren ze beide meteen ziek maar hebben dus ook echt wel even voor de tv gehangen en rustig aan gedaan. Op een vakantiepark is veel te doen maar doe je vaak toch ook meer als thuis (dus vermoeiender, dus kortere lontjes).

En misschien ook wat 1 op 1 dingen doen en dan dit ook een keer dit bespreken? En dingen verzinnen waarbij de kinderen uit elkaar zijn. Fietsen of zo?

En verder misschien maar accepteren dat het soms ook gewoon even niet gezellig is en dat ze nog veel moeten leren in sociale omgang. En dat het niet aan jullie ligt :-).
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 31 Jul 2023 20:28

We zijn inmiddels een week thuis, maar het is nog niet veel beter... onze kinderen gaan beter op regelmaat en structuur denk ik 😑 vandaag ben ik op een gegeven moment in tranen uitgebarsten na de zoveelste ruzie, ik trok het gewoon niet meer. Het weer helpt natuurlijk ook niet mee. Maar ik vind ik ook niet dat we steeds maar uitjes moeten gaan plannen enzo, dat ze zich ook maar eens thuis gewoon vermaken, speelgoed genoeg!

Ik heb al jullie tips gelezen en ga er nog even op broeden. TV en eigen vriendjes enzo werken alleen op het moment zelf...
december 2016
juli 2019
<<

Macaron

Kwebbel

Bericht 31 Jul 2023 21:21

Hier hetzelfde hoor en dan is de jongste pas 2,5. Zit de oudste niet aan de jongste te plukken, dan is het wel andersom. Hoe vaak ik niet roep dat ze van elkaar af moeten blijven is niet meer bij te houden. Super irritant en vind er ook niks aan om zelf de dagen als politie agent half chaggie door te brengen, maar ben bang dat het erbij hoort.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 31 Jul 2023 21:52

Wat macaron schrijft ervaar ik ook, hoewel het soms aantal dagen wel weer beter gaat. Ik probeer structuur te houden. Het weer doet alleen niet zo mee met uitjes ondernemen
08/2018
05/2021
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 01 Aug 2023 07:40

Hier gaat het in de vakanties altijd beter omdat zoon dan tot rust komt en veel minder prikkelbaar is. We hebben wel een afspraak bij ruzies, omdat ik het negen van de tien keer niet zie en de vraag “Hoe zou je dit samen kunnen oplossen?” meestal tot niks leidt en ik geenzins van plan ben om uit twee verhalen of drie partij te kiezen. Bij ruzie geef ik ze de mogelijkheid om het samen op te lossen, lukt dat niet of gaat het gepaard met hard praten en schreeuwen dan gaan ze uit elkaar. Dat betekent 5 minuten naar de eigen kamer en daarna mogen ze het weer samen proberen. Heeft iemand geslagen dan moet degene langer blijven, want slaan mag nooit. Ook al heeft de ander wat afgepakt. Als er ruzie wordt gemaakt om tv, speelgoed of andere dingen en ze komen er niet uit dan gaat het ding in kwestie uit of weg voor minimaal een half uur.

Maar hier gaat het in de vakanties juist veel beter omdat ze veel minder prikkelbaar zijn dan na een dag school. Heel vermoeiend wel die ruzies. Voordat mijn kinderen naar school gingen speelden ze altijd zo fijn en zo lief samen. Dat geruzie is pas gestart toen ze ouder werden. Op school bijten ze alle drie nauwelijks van zich af maar kopiëren gedrag wat ze op school zien thuis en oefenen op elkaar het grenzen aangeven.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 01 Aug 2023 08:19

Wat rot Niekske. Ik zou ze dan thuis inderdaad meer ieder hun eigen gang laten gaan. Maar ik hoorde inderdaad dat 't weer ruk is in Nederland en ik herken dat moedeloze wat nou weer te doen met de kinderen gevoel wel heel erg.
Zijn er play dates mogelijk met vriendjes in de vakantie? Misschien zeker voor je dochter fijn om even haar vriendinnen te zien, al is het voor een middagje.

Het gaat hier juist wel goed, ze zoeken elkaar echt op in het spel, heel erg leuk om te zien. Ze spelen hele vergelijkbare dingen op vakantie die ik vroeger ook met m'n broertje en zusje speelde. De rust doet hen ook goed en het gebrek aan speelgoed ook, ze spelen veel fantasierijker met wat er is.
Let's discover the world together.
<<

Mara

Gebruikers-avatar

Noob

Bericht 01 Aug 2023 12:33

Ik word er knotsknettergek van. Toen we op vakantie waren ging het best heel goed want toen deden ze meer hun eigen ding. We zijn nu 4 dagen thuis en het is alweer 4 dagen bal en ze beginnen 1 minuut nadat ze beide wakker zijn.
Vandaag is alleen de jongste thuis en hij is heel lief aan het spelen en met de oudste is dat ook zo maar samen om gek van te worden.
💙 2016
💙 2020
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 01 Aug 2023 15:53

Godsavethequeen schreef:Hier gaat het in de vakanties altijd beter omdat zoon dan tot rust komt en veel minder prikkelbaar is. We hebben wel een afspraak bij ruzies, omdat ik het negen van de tien keer niet zie en de vraag “Hoe zou je dit samen kunnen oplossen?” meestal tot niks leidt en ik geenzins van plan ben om uit twee verhalen of drie partij te kiezen. Bij ruzie geef ik ze de mogelijkheid om het samen op te lossen, lukt dat niet of gaat het gepaard met hard praten en schreeuwen dan gaan ze uit elkaar. Dat betekent 5 minuten naar de eigen kamer en daarna mogen ze het weer samen proberen. Heeft iemand geslagen dan moet degene langer blijven, want slaan mag nooit. Ook al heeft de ander wat afgepakt. Als er ruzie wordt gemaakt om tv, speelgoed of andere dingen en ze komen er niet uit dan gaat het ding in kwestie uit of weg voor minimaal een half uur.

Maar hier gaat het in de vakanties juist veel beter omdat ze veel minder prikkelbaar zijn dan na een dag school. Heel vermoeiend wel die ruzies. Voordat mijn kinderen naar school gingen speelden ze altijd zo fijn en zo lief samen. Dat geruzie is pas gestart toen ze ouder werden. Op school bijten ze alle drie nauwelijks van zich af maar kopiëren gedrag wat ze op school zien thuis en oefenen op elkaar het grenzen aangeven.

Onze jongste heeft ook nooit ruzie op school. Juf was daarom juist blij om te horen dat hij dat thuis wel heeft, omdat je wel moet leren ruziemaken.

Deze gedachte helpt me om minder te mopperend 😊
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 01 Aug 2023 18:26

Ja dat is ook zo. Wel jammer. Vooral omdat je het op de momenten samen zo graag gezellig wil hebben.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 01 Aug 2023 20:21

Herkenbaar Mara ,hier op vakantie echt heerlijke kids maar de afgelopen 4 dagen is het ook hard werken hier thuis. Ook tegen mij brutaal. We hebben vanavond goede afspraken gemaakt met consequenties erbij dus ik hoop dat het helpt

Terug naar Zwangerschap & kinderen