Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

De ochtendspits

<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Mei 2023 08:54

Re: De ochtendspits

Klopt, maar als je het deelt heb je wel maar de helft van de taken en de helft van de stress 😅. Vanmorgen hier ook samen gedaan omdat we vrij waren en dan gaat het ook sneller (en we hadden geen tijdsdruk want bso vandaag).
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 19 Mei 2023 09:02

Fred schreef:
Tabbie schreef:Bliss, tja soms moet hij binnen een kwartier al weg (Hij werkt soms vroeg) en dan kleed hij zichzelf aan, doet zijn haar, doet wat de meeste mannen doen op de wc en moet uiteraard koffie zetten en drinken haha.

Wat doen de meeste mannen dan op de wc s'ochtends? Wellicht is dat lang niet bij alle mannen hetzelfde dan.

Poepen denk ik, maar dat doe ik ook gewoon hoor!
❤️ 7 juni 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 19 Mei 2023 09:18

Grappig om al die verschillen te lezen. Ik vind het juist zooo chill om zonder anderen in de keuken te staan 's ochtends. Even koffietje drinken, uit het raam kijken en dan hop hop afwas uitruimen en brood smeren etc zonder dat er drie andere mensen in de keuken staan. M'n man en ik zijn heel goed op elkaar ingespeeld met koken samen maar zo 's ochtends staat iedereen alleen maar in de weg van elkaar. Dochter wil dan op de kruk staan, die staat precies voor de la met bestek, etc. Nee hoor ik vind het heerlijk om het eerst even zelf te doen, dan gaat het juist sneller.
Let's discover the world together.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 19 Mei 2023 09:35

Als ik jouw reactie zo lees Niekske, zou ik beginnen met duidelijke regels en grenzen (en jouw vriend een schop onder z’n kont).
Al is het alleen al de afspraak dat de kinderen aangekleed beneden verschijnen, van de oudste kun je dat al wel verwachten volgens mij? Kleding de avond van te voren samen klaar leggen en je ook houden bij dat dat dan is het wat het wordt. Dat kost vast even moeite, maar ik gok dat je er profijt van zal hebben. Om jezelf wat rust te geven, kun je ook afspreken dat ze bijv. om 07.15u naar beneden mogen. Dan heb jij in dat kwartier het ontbijt klaar staan en kunnen ze eenmaal beneden ook aan tafel en heb jij tijd om de lunch te regelen..
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 19 Mei 2023 10:30

Lot schreef:Klopt, maar als je het deelt heb je wel maar de helft van de taken en de helft van de stress 😅. Vanmorgen hier ook samen gedaan omdat we vrij waren en dan gaat het ook sneller (en we hadden geen tijdsdruk want bso vandaag).

Hier zou het 3x zo lang duren en ben ik in de stress. Dus ik doe het liever alleen.

Niekske, voor ons is dus vooral de volgorde van belang. Door alles continu op dezelfde manier te doen, weten de kinderen wat er van hun verwacht wordt. Probeer ook zo'n ritueel in te bouwen.
Bv aankleden voor ze de slaapkamer uitkomen (als ze dat zelf kunnen), haren meteen boven kammen.
En na het eten meteen de tanden poetsen.

Ik help mijn dochter dus met aankleden omdat ze dit niet kan. Maar ook continu op dezelfde volgorde. Mag niet eerst de broek doen en dan de sokken. Doordat het altijd op dezelfde manier gaat, zijn we in 10 minuten klaar.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 19 Mei 2023 12:45

Het ging me niet om de man/vrouw verdeling, maar om de verdeling onder de partners. Het valt gewoon op dat de meeste forummers aangeven de ochtendspits alleen te doen. Dan mag je toch wel vragen naar de reden daarachter?
Het is letterlijk een forum.

Het lijkt mij dus ook sneller/makkelijker gaan om het met 2 mensen te doen zoals iemand hierboven ook zegt, maar blijkbaar geldt dat dus niet voor iedereen.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Mei 2023 12:54

Wij doen het samen. Half 7 wekker, vriend gaat douchen & ik ga ondertussen kinderen wakker maken en iedereen aankleden. Vriend gaat dan al naar de keuken om voor iedereen ontbijt, drinken, broodtrommels enz te maken en wij komen dan ontbijten, ondertussen doe ik de haren, daarna gezichten wassen, tanden poetsen, schoenen en jassen aan, vriend pakt dan de tassen en zet alle fietsen klaar en dan vertrekt 1 van ons met de kinderen naar KDV / school om 8.00/8.10u en de ander gelijk naar kantoor toe.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Max

Yipyapper

Bericht 19 Mei 2023 13:03

Sublimo schreef:Waarom meteen zo’n oordeel? Als het voor hun allebei prima is, waarom zouden wij daar dan wat van vinden?

En ik snap de opmerking van Tabbie wel. Het topic ging over hoe de ochtendspits gaat en ineens wordt er weer zo’n man/vrouw-ding van gemaakt waarbij je al van tevoren weet dat je commentaar krijgt als je als vrouw meer doet.

Waar lees jij een oordeel?
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Mei 2023 13:57

Wij hebben een grote whiteboard sticker op een kastdeur geplakt en ik maak daar graag lijstjes op. Mijn dochter wil in de ochtend altijd graag op de iPad en dat mag ze, als ze alles gedaan heeft wat nodig is. Haar lijstje ziet er ongeveer zo uit:

Bed opmaken
Aankleden
Ontbijten
Tanden poetsen
Haren borstelen
Mama knuffel geven (vindt ze altijd grappig als ik dat er tussen schrijf)
Schooltas inpakken
Schoenen klaarzetten

Ik sta zelf om half 7 op om te douchen en haar broodtrommel te maken. Ik maak haar om 7 uur wakker. Bij voorkeur laat ik haar de avond van te voren ook haar kleren nog klaar leggen maar zonder werkt ook prima. Ze vindt het leuk dat ze dingen kan afvinken en dat motiveert haar om door te gaan. Ook in de hoop dat ze dan nog 10 min overhoudt voor de iPad. Ik check wel altijd of ze goed haar tanden poetst zodat ze dat niet te gehaast doet. 8 Uur gaan we de deur uit. Als ik naar kantoor moet dan maak ik haar half 7 wakker en gaan we 7:15 de deur uit.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Mei 2023 13:59

Max schreef:Het ging me niet om de man/vrouw verdeling, maar om de verdeling onder de partners. Het valt gewoon op dat de meeste forummers aangeven de ochtendspits alleen te doen. Dan mag je toch wel vragen naar de reden daarachter?
Het is letterlijk een forum.

Het lijkt mij dus ook sneller/makkelijker gaan om het met 2 mensen te doen zoals iemand hierboven ook zegt, maar blijkbaar geldt dat dus niet voor iedereen.

Wij doen het juist alleen zodat de ander vroeg kan gaan werken. De 3 dagen dat mijn man het doet vertrek ik vaak rond half 8, dan kan ik de kinderen ook weer op tijd ophalen omdat ik dan voor half 5 klaar ben met werken. Man is dan vaak pas rond 9 uur op zijn werk, dus ik pak de avondspits terwijl hij langer doorgaat.
<<

Sublimo

Bericht 19 Mei 2023 14:23

Bliss schreef:Maar die doet dan niks terwijl jij je uit de naad rent om alles voor elkaar te krijgen?

@Max: deze reactie vond ik niet heel neutraal.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Mei 2023 16:09

Mijn vriend is ook traag, maar dat is precies de reden waarom hij een half uur eerder opstaat. Maakt mij niet uit als hij een kwartier doet over een boterham smeren. Als het maar gesmeerd wordt. Ik doe dan wel andere dingen tussendoor.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 19 Mei 2023 16:19

Max schreef:Het valt me op dat bij bijna alle forummers de moeder de ochtendspits (bijna) helemaal alleen doet. Of is deze ochtendspits vanuit jezelf beschreven maar wisselen jullie af? Dus ene dag doet vader het en de andere dag moeder?
(Is een vraag voor mensen die nog samen zijn/wonen met hun partner)

Hier heb je het toch duidelijk over moeder en vader. Ja ok, daarna zeg je 'partner'. Maar over dat eerste dus qua moeder/vader vond ik stom.

Nou om goed antwoord dan te geven: het is gewoon vanuit mij geschreven en ik ben gewoon niet iemand die altijd 'wij' zegt.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 19 Mei 2023 17:05

Alle forummers die gereageerd hadden zijn vrouw en dus moeder. Van bijna al deze forumleden weet ik dat ze in een hetero relatie zitten.
Heb er zelfs nog bij gezet dat die vraag niet is voor mensen die niet meer in een relatie zitten.

Tsja… als jij dat opvat als man/vrouw rolverdeling dan is dat iets wat jij ervan maakt (en jij dus blijkbaar mee bezig bent?). Ik was oprecht benieuwd naar de verdeling en waarom daar voor gekozen is. Soms leer je daar nog eens wat van.
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 19 Mei 2023 18:03

Ik doe het altijd alleen want mijn man moet om 6,45 de deur uit. Hij haalt ze op van BSO en begint vaak met koken.

Ik zet de wekker om 6.50. Fris mij op, kleed mij aan en maak dan dochter wakker en roep de jongens.( die zitten meestal vanaf 6.30 beneden voor de tv) de jongens kleden zichzelf aan en mijn dochter help ik. Geen gezeur hier gelukkig over kleding. Wat ik pak trekken ze zonder gezeur aan. Oudste doet alles zelf, jongste help ik met z'n haren. Dan naar beneden. Zij eten dan, kunnen nog even tv kijken. Doe dochter haar haar en dan gaan we de deur uit. Eigenlijk loopt het hier heel gesmeerd gelukkig.
Broodtrommels vullen we de avond van te voren. Ze vullen zelf s ochtends hun air up en moeten alles zelf in hun tas doen.
<<

Phileine1244

Kletskop

Bericht 19 Mei 2023 18:27

Ik doe in principe alleen de ochtend spits ja. Mijn man spoort af en toe aan een hap te nemen/aan te gaan kleden maar verder is hij meestal al aaa het werk (werkt 4 dagen pw thuis). Meestal brengt hij haar wel 1 x pw naar school zodat ik lopend naar mijn werk kan (scheelt me weer sporten in de avond haha)
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 19 Mei 2023 19:01

Ok Max. Prima.
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 19 Mei 2023 19:37

Ik snap de vraag wel. En wij kiezen er dus bewust voor om 1 van ons het te laten doen (meestal hij) zodat de ander wat voor zichzelf kan doen. Dat is voor mij logischer dan dat je allebei niks kan.
Het is hier wel gemakkelijker dan hoe TO het beschrijft. En voor TO gaat het ook makkelijker worden!
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Mei 2023 20:02

Hier is het ook vaak wen gedoe hoor Nieske. Vooral gezeur eigenlijk. Dochter van 6 is over het algemeen vroeg wakker, vooral nu het al vroeg licht is. Zeg rond 6 uur. Dan komt ze vragen of ze naar beneden mag waardoor ik ook wakker wordt. Man niet 😁. Meestal zeg ik dat het nog te vroeg is en dat ze nog moet slapen. Als ik dan net weer half slaap komt ze opnieuw. Dan stuur ik haar maar naar beneden en probeer zelf nog even te slapen. Tot die van 2 wakker wordt. Wat ook te vroeg is. Ik was dan mijn gezicht, ga naar beneden en drink een koffie. Kinderen kijken tv of i-pad. Ik maak ondertussen ontbijt en brood voor school. Moet oudste 100 keer vertellen dan ze toch echt wat moet eten en vervolgens een keer of 10 dat ze zich moet wassen, tanden poetsen en aankleden. Wat ik dan inmiddels al heb gedaan. Dan nog discussie over de kledingkeuze en het haar kammen. Wat niet zelden resulteert in geruzie en gemopper omdat dochter niet luistert. De jongste hobbelt een beetje mee of blijft tv kijken. Daar bekommer ik me eigenlijk niet om. Als ik de oudste naar school breng komt man uit bed en regelt hij de jongste. Op donderdag ga ik vroeg weg en brengt man oudste ook weg.
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Bericht 19 Mei 2023 20:12

Mijn vriend staat om 6.15 op. Soms wordt dochter dan ook wakker, maar soms slaapt ze uit tot 6.30/7.00. Ik laat haar dan in ons bed filmpjes kijken terwijl ik me aankleed en opmaak. Dan kleed ik haar aan (kleren de avond ervoor samen uitgezocht) en tanden poetsen. Naar beneden, dan smeer ik haar boterham. Terwijl ze eet, kam ik haar haar en maak ik haar brood en fruit klaar voor school en mijn eigen lunch en ontbijt als ik moet werken. Om 8.10 gaan we. Op werkdagen breng ik haar naar school en rijd dan meteen door naar mijn werk, de andere 2 dagen ga ik dus weer naar huis. Bij ons gaat het altijd hartstikke soepel, we moeten vaak wel haasten, maar komen nooit te laat. Heel soms is mijn vriend er nog, maar die kent ons ritme niet en eigenlijk loopt hij dan gewoon in de weg, haha.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 20 Mei 2023 06:27

Max schreef:Alle forummers die gereageerd hadden zijn vrouw en dus moeder. Van bijna al deze forumleden weet ik dat ze in een hetero relatie zitten.
Heb er zelfs nog bij gezet dat die vraag niet is voor mensen die niet meer in een relatie zitten.

Tsja… als jij dat opvat als man/vrouw rolverdeling dan is dat iets wat jij ervan maakt (en jij dus blijkbaar mee bezig bent?). Ik was oprecht benieuwd naar de verdeling en waarom daar voor gekozen is. Soms leer je daar nog eens wat van.

Ik denk dat de meeste nog aan drop denken als deze vraag gesteld wordt.
Ik in ieder geval wel. Vond dit echt een zure vraag in het verleden 🤣
Dus misschien dat sommige daarom wat geïrriteerd raken?
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 20 Mei 2023 07:28

Misschien ja. Ik denk vooral door de manier het het gevraagd werd. Nou ik kan er nog een heel verhaal aan wijden, maar laten we het lekker on topic houden.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Mei 2023 11:00

Man staat altijd om 5.30 op, hij vindt het heerlijk om even rustig te zitten, wat te schrijven, wat ander werk te doen etc. Hij doet de kachel aan (want: hier geen centrale verwarming en rond die tijd is het 10 graden binnen), fijn, want dan is het warm als ik uit bed kom. Afhankelijk van wanneer dochter wakker wordt kom ik uit bed, ergens tussen 6.30 en 7 en zoon komt zelf tussen 7 en 7.30. Ik word altijd wakker met een kop thee en die staat dan klaar. Man maakt ontbijt voor ons allemaal en ik de lunchbox. Man gaat douchen, daarna ik. En ik breng graag zoon naar school want dan plak ik er een kop koffie achteraan in café ernaast. We vertrekken 8.10-8.20. Als man moet werken sta ik 6.30 uur op en maak ik vrijwel meteen ontbijt en lunchbox en ga douchen als de kinderen eten. Als ik moet werken rij ik na drop off zoon naar trein en als man en ik beiden moeten werken brengt de oppas hem.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 20 Mei 2023 13:44

@luisa 6 is de leeftijd om te beginnen met leren klokkijken. Mijn dochter van 6 weet inmiddels wat 7uur is en mag dan naar beneden. Of ze moet wachten tot het lampje aan gaat op haar kamer. Sindsdien word ik niet meer wakker gemaakt door haar met de vraag of ze naar beneden mag.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Mei 2023 15:23

Mijn dochter kan wel klokkijken, maar luisteren daarentegen is het probleem.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen