10 Mei 2023 16:13 door DronkenTaart
Ik vind het een lastig vraagstuk eerlijk gezegd. Veel mensen om mij heen gaan verder weg in de meivakantie omdat het wat goedkoper is (ook niet veel meer volgens mij) dan de zomervakantie. Ik was deze vakantie zonder mijn dochter op vakantie en zij heeft bij familie gelogeerd. Geen vakantie of reis voor haar, wel wat leuke knutselactiviteiten gedaan in de buurt die nauwelijks wat hebben gekost. Ze heeft het prima naar haar zin gehad. Er wordt ook veel gratis gedaan in de buurt tijdens vakanties. Dat ze dus nergens is geweest, wil ook niet zeggen dat het een achtergesteld kind is en dat andere kinderen niet enthousiast mogen zijn over reizen die zij hebben gemaakt. Een andere keer is het weer andersom.
Tegelijkertijd begrijp ik je armoedevraagstuk ook maar ga je dat oplossen door kinderen niet te laten praten over hun vakanties? Ik vind eerdergenoemde vragen ook prima (heb je buiten gespeeld, ben je ergens geweest met je vader/ moeder/ opa/ oma etc. Het hoeft inderdaad ook niet perse in detail. Je hoeft niet klassikaal te bespreken hoe of wat. Maar helemaal tegenhouden doe je het niet natuurlijk, kinderen kunnen het ook aan elkaar vertellen. Verder denk ik ook wel dat je best dingen kunt ondernemen die weinig tot niks kosten. Kinderen vinden het park al leuk of een plas/ de zee/ het bos/ speeltuin/ met vriendjes afspreken etc. Je kunt zelf eten meenemen. En wat ik zei, hier in de omgeving wordt genoeg georganiseerd dat niet eens geld kost. Toen mijn dochter nog op de opvang zat deden ze in de vakanties extra veel leuke dingen en kwam ze ook weinig te kort als ik aan het werk was. Als je echt wilt dan komt je kind weinig te kort ondanks dat je niet naar bv Disney kunt.
Wat SoGood ook zegt ervaar ik ook. Ik zou ook graag meer vrij willen zijn rond vakantieperiodes maar ik heb maar een beperkt aantal vrije weken en ook collega's met kinderen dus we zullen het moeten verdelen en dat is niet anders. Dat is tenslotte ook de reden waarom we wel kunnen reizen en het goed hebben. Dus ja, mijn kind zit in de vakanties ook meer dan gemiddeld binnen omdat ik moet werken. Wel vanuit huis dus ze kan lekker chillen en veel knutselen (wat ik dan wel aanmoedig) en op mijn vrije dagen (3 per week) probeer ik wel dingen te ondernemen. Net als soms in de avond als dat gaat trouwens. Voor aankomende schoolvakantie ben ik aan het kijken voor een week kamp voor mijn kind. We zijn samen 2 weken vrij dus dan moeten we nog 3 weken overbruggen en dat is wel te doen. Ik ben ook maar alleen dus ik heb verder ook niet veel andere keuze.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.