Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Snaaimonster

<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Apr 2023 12:23

Re: Snaaimonster

"Ma maaaaaa, ik wil wat te eeeeeten!"
"Wat dan?"
"Wat te eeeeeeten."

Om dan vervolgens alle opties die ik aandraag af te wijzen. Bij ons is het meestal verveling. Een boterham met pindakaas mogen ze altijd, hoeven ze die niet als ze om eten zeuren, dan is het pech.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Apr 2023 14:04

Kikkererwten, erwten en linzen en van dat spul wordt hier heel goed gegeten door de kinderen. Ik zou niet weten waarom ze geen kikkererwten mogen eten.

Noten worden hier ook wel eens gegeten, omdat wij die in onze kwark hebben en dat gaat ook prima. Moeten bij ons blijven staan of zitten om het op te eten en goed kauwen.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 13 Apr 2023 14:33

Mijn snaaimonster is nu 1 meter 86 en nog niet uitgegroeid... Zijn BMI is overigens goed, wel tegen ondergewicht aan, maar nog in het groen.

Wat ik heb ik jarenlang tegen adviezen van professionals in moeten gaan zeg. Op het consultatiebureau, op school, op de opvang: overal zijn er richtlijnen en regels over eetmomenten en hoeveelheden eten. Allemaal ingesteld op gemiddelde kinderen en op eventueel overgewicht voorkomen. Maar sommige kinderen groeien harder dan gemiddeld, eten meer dan gemiddeld, gebruiken meer energie dan gemiddeld, en hebben helemaal geen aanleg om dik te worden, maar neigen juist naar ondergewicht.

Als T. op zomerkamp gaat, zet ik het elk jaar op het inschrijfformulier: laat hem zoveel eten als hij wil, en als hij bleekjes ziet: stop er voedsel in.

Ben helemaal klaar met die betutteling van 'je mag nog één light crackertje met humus'.
T (2008) en I (2013)
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 13 Apr 2023 15:10

Mijn dochter van bijna 3 heeft dat niet. De jongens van 7 en 10 wel.
Vragen om een snoepje, want honger. Dan zeg ik pak maar een stuk fruit. De middelste doet dat niet en houdt dan ook op en de oudste eet dan fruit. Ze groeien beide hard, spelen hele dagen buiten als het droog is, sporten ed, dus wij hebben geen vaste eet momenten.

Wel snoep, dat is uit school eentje en in de avond als ze op tijd gedoucht en pyjama aan hebben. Dan is t nog even beneden zitten met wat lekkers.
<<

Archie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 13 Apr 2023 18:45

Misschien vind je dit ook handig. Maar ik maak eens per week een batch met groentewafels en die kun je 4 dagen bewaren in de koelkast.

Ik gebruik vaak havermout, een eitje, scheut plantaardige melk (als basis) en dan de ene keer met spinazie, tomaat en paprikapoeder.

De andere keer met pompoenpuree (gewoon zo’n potje babyvoeding 4mnd haha, geen zin om helemaal een pompoen te stomen), wortelrasp en speculaaskruiden.

Laatst een keer met broccoli (hele huis meurde, maar prima haha).

Of ik maak fruitwafels met passievrucht en framboos. Of iets van blauwe bessen. Al kies ik vaker voor groente omdat ze echt een fruiteter is, en dan heb ik liever dat ze gewoon stuks fruit eet.
11.21
10.23
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 14 Apr 2023 19:38

Ik vind het lastig. Onze jongste is ook echt een snoeperd. Al mag ze geen snoep van mij. Dus een koekje hier, een peer daar, etc. En het liefst bakken chips na haar dutje. Soms eet ze een heel potje om half 5 en eet ze ene uur later ook nog met de pot mee. En dat is gemakkelijk een vol bord pasta of wortels op aan tafel. Kortom, ze eet lekker. Maar vaak geef ik dan wat fruit of komkommer. Snoep mag ze dus niet. En sommige dagen wil ze niets eten en dan ontbijt ze met chips.

Overigens vind ik het wel belangrijk dat ze een gezond eetpatroon ontwikkelen en dus weten dat ze niet de hele dag mogen snaaien. Dus als ze na het ontbijt de chipslade opentrekt, dan is het antwoord simpel: lade dicht! En dat kost weleens wat tranen, maar soms eet ze niet omdat ze honger heeft, maar gewoon voor het lekkerst. En dat heb ik liever zo min mogelijk.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 14 Apr 2023 20:43

Benieuwd wat voor chips je dan bedoelt Tabbie en waarom je dat dan als ontbijt geeft :-).

Ik zit hier ook in zo’n overgangsfase van baby naar peuter (bijna 2) dus ze heeft steeds meer door wat ze niet krijgt. Ik geef ook geen snoep maar schoonmoeder had met Pasen spekjes in de plastic eitjes gestopt en zei toen; mag wel toch? Ik zou dat dus niet zomaar geven maar ze had het toen al gezien en open gemaakt dus niet afgepakt. Dan denk ik kan wel een keertje, maar dan denk ik ook meteen dat iedereen dan denkt van: zo vanaf nu mag ze snoep! Broer krijgt wel zo nu en dan iets en ik krijg haar vaak nog wel afgeleid met iets anders of geef 1 mini hapje dan voelt ze zich toch betrokken :-). Ze had hier laatst ook wat Pom-bar chipjes op, wat een feest was dat!
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 14 Apr 2023 21:27

Ze is dol op nibbits en wokkels 🫣
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 15 Apr 2023 05:42

Tabbie schreef:Ze is dol op nibbits en wokkels 🫣

Maar waarom geef je dat als ontbijt?
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 15 Apr 2023 06:14

Enkel als ze verder alles weigert. Dan vind ik het belangrijker dat ze iets eet ipv wat ze eet.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Apr 2023 06:47

Ik vind het wel interessant om te lezen hoe iedereen erin staat. En dat bedoel ik oprecht.
Ik ben echt heel streng wel met eten. Of je eet, of je eet niet. Maar daar tussenin doe ik niet aan.
Dus hier geen alternatieven of wat dan ook. En ik (of papa) bepaald wat er wordt gegeten. Maar papa is iets minder streng.
Hier gaat zoon best dus weleens naar bed zonder warme maaltijd. Hij krijgt wel altijd yoghurt na en dat eet hij altijd wel.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 15 Apr 2023 07:11

Mijn dochter eet ook wel chips. Geen harde (naturel, ribbel etc) maar wel wat wij kinderchips noemen: nibbits, wokkels, pomberen, dat soort werk. Ik vind dat niet erg (ik koop het juist als wij borrelen zodat zij ook wat hebben en niet constant kaas en worst van ons willen). Scheelt ook wel dat ze het tweede kind is én eentje die graag eet. Ik ben wel benieuwd hoe het was geweest als de oudste bij ons heel goed gegeten had en de tweede niet, dan was het vast iets anders geweest.
Chips mogen dus wel gewoon maar niet zomaar zelf pakken. En eigenlijk alleen in het weekend.
En ik denk ook dat, omdat er iets is wat ze écht niet mag, ik in de rest iets makkelijker ben.

Ik moet er ook soms wel om lachen hoor, dan is het vlak voor het avondeten en dan wil ze persé een boterham. Nee kind je ziet toch dat ik aan 't koken ben? Maar ze is nog zo impuls gestuurd natuurlijk op deze leeftijd en die impuls is dan honger. Ze krijgen bij ons heel vaak rond dat tijdstip een bakje komkommer en wortel. Zoon eet dat wel maar zij vertikt dat dan weer en blijft zeuren om een boterham (krijgt ze niet).
Let's discover the world together.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 15 Apr 2023 07:43

Bij de oudste was ik ook veel strenger dan nu met de jongste. Het snaaien viel hier altijd mee, ze taalden niet echt naar snoep of iets anders tussendoor. Nu met twee pubers is dat wel anders, dus de jongste ziet (en wil) dat ook. Ze vragen altijd toestemming aan ons of ze iets mogen, behalve bij de paaseieren, die bak was steeds heel snel leeg haha. Ze mogen best veel, maar ik ga met hen wel gesprekken aan over bijv. suikers die ze eten en soms mogen dingen ook gewoon niet. Het snaaien wordt hier dus eigenlijk meer naarmate ze ouder worden.

Onze kleuter heeft trouwens ook veel trek. Hij ontbijt met twee boterhammen, tussendoor fruit en als lunch eet hij drie boterhammen. Daarbij krijgt hij nog rauwkost. Hierdoor is de meeste trek overdag weg. 's Middags een koekje en dan 's avonds avondeten en een toetje. Aan het eind van de middag krijgt hij vaak nog trek, dan bied rauwkost of fruit aan, dat eet hij ook graag gelukkig.

Avondeten gaat hier nu goed, maar daar is ook wel veel strijd over geweest, vooral met dochter. Ze moeten altijd proberen, dat doen ze gelukkig ook, en als ze echt iets helemaal niet lekker vinden mogen ze een boterham, rauwkost of fruit pakken. Ik heb liever dat ze iets eten, dan dat ze met lege maag naar bed gaan. Met het avondeten houd ik wel altijd rekening met wat ze lekker vinden. Ik zorg dat er altijd iets bij zit wat ze lusten. Een jaar geleden luste de jongste bijv. geen gevulde wraps. Toen mocht hij wraps met appelmoes eten en een hapje van de andere wraps proberen. Intussen eet hij diezelfde wraps wel met de pot mee.
2011 2012 2017
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Apr 2023 09:12

Oh hellepie, chips als ontbijt gebeurt hier ook niet. Snap je redenering trouwens hoor Tabbie! Ik hou me heel erg vast aan de richtlijnen aan wat kinderen aan zout en toegevoegde suiker ‘mogen’ per leeftijd en daar zitten ze per dag meestal wel aan. Dat geldt dus inclusief de suiker in brood (broodbeleg is zonder suiker bij ons, behalve op speciale dagen), sauzen en tussendoortjes. Ik snap bijvoorbeeld echt niet als mensen kiezen voor appelsap waar suiker in zit, terwijl er ook een versie zonder suiker is die veel lekkerder is. Bij yoghurt net zo. Door geen zoet broodbeleg en geen toegevoegde suiker in andere producten, hebben mijn kinderen (kind, want dochter krijgt tot haar tweede jaar sowieso geen toegevoegde suiker) meer ruimte voor een lekker tussendoortje. Dus zoon mag iets ongezonds in de ochtend en in de middag en soms wel meer dan 1 ding ook. Ik hou zelf ook van iets lekkers bij de koffie dus dat past dan mooi. En dat tot tweede jaar geen toegevoegde suiker werpt zijn vruchten af, nu vindt zoon appelsap met suiker erbij echt niet lekker en veel te zoet. Smaakpapillen passen zich natuurlijk ook aan. Zo ben ik van 2,5 schep suiker naar nul gegaan in mijn thee en daar moest ik zeker een paar maanden aan wennen eerst. Maar we snacken hier heel graag dus, maar ik hou er rekening mee in andere producten verdeeld over de dag.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 15 Apr 2023 10:30

Haha die tijd heb ik ook gehad alleen toen waren het hier worstenbroodjes (kan je gemakkelijk veel groenten in kwijt als je het zelf maakt). Maar nu is het echt pech. Dan hebben ze blijkbaar geen honger.

Wij hebben een keer die kinderchips (beertjes) vergeleken met naturel chips. Die beertjes bevatten meer zout dan gewone chips. Schrok daarvan, had ik niet verwacht. Huismerk was nog zouter. Misschien dat het inmiddels is aangepast, is al een jaar of 3 geleden.

Marin dat gezeur tijdens het koken herken ik ook. Blijkbaar roept dat het hongergevoel op.
Dus hier om 3 uur iets bij de koffie en om 4 uur wat groenten of alvast soep.

Bij mijn kind wordt het nu weer erger door ophoging medicatie. Dus aan de ene kant gedragsproblemen en aan de andere kant gedragsproblemen door een hongergevoel van de medicatie 🙈 wordt echt agressief dan!
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Apr 2023 10:47

Ja, precies dát bedoel ik Siesa, als je de ingrediënten gaat vergelijken is het soms bizar hoeveel (onnodige) rotzooi er in zit. Wij doen hier een ‘bordje’ rond half 5, anders hoor ik ook het constante gezeur tot avondeten. Nootjes (want die geef ik wel gewoon, ongezouten), appel met kaneel, komkommer/wortel met hummus, wat gojiberries en dan vaak een stukje chocola ofzo. En we eten dan om 6 uur.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 15 Apr 2023 13:58

Is er serieus appelsap met toegevoegde suiker? Nooit gedronken! Ik vond appelsap die wij hebben *net gekeken en zonder toevoegingen biosap* al veel te zoet. Dat geef ik dus ook echt niet graag, maar aangezien hij best mager is en weinig drink, zie ik dat door de vingers.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 15 Apr 2023 15:12

@tabbie, mijn reactie was niet veroordelend bedoeld, sorry als het zo over kwam. Ik las het net terug en vond mijn vraag erg kort door de bocht. Boven mijn reactie vroeg iemand daarom dus vandaar dat ik het herhaalde.
Ik geef ook wel eens dingen die niet verantwoord zijn. Maar voor de nood wel belangrijk.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 15 Apr 2023 16:01

Ah. nouja, het stond ook in al in mijn reactie daarboven. Dus ik herhaalde mezelf al.
<<

Radler

Yipyapper

Bericht 15 Apr 2023 17:29

Siesa schreef:En als je nou in de ochtend een groenten omelet maakt met een boterham ipv kwark?
Bij alleen kwark blijf ik ook honger houden.

Ik zit eigenlijk juist wel vrij lang vol na Griekse yoghurt.
Een goed ontbijt zorgt vaak wel voor minder snaaizin idd

Hier eet dochter nooit echt super goed, ze is gek op melk. Brood vind ze Mwa, kwark / yoghurt eet ze ook niet echt veel van in de ochtend, beschuit / crackers ook maar paar hapjes.
Snoep, chocola en chips is ze wel gek op, maar krijgt ze niet zo heel veel.
Ze is ook gek op komkommer, augurk, ei, wortels, paprika en eet dat regelmatig als tussendoortje, hier vraagt ze ook regelmatig om.
Als we in de winkel lopen heeft ze ook altijd meer oog voor groente en vooral fruit.

Ze krijgt nu regelmatig een klein handje cranberries als snackmoment, in haar ogen zijn dat lekkere snoepjes. Of een paar ongezouten en ongebrande noten als tussendoortje.

Ik zie ook wel eens voorbij komen dat moeders een soort van snackmandje maken waar ze alles in doen wat een kind die dag als snack mag. Als ze het allemaal in de ochtend opeten is het op voor die dag. Het schijnt bij te dragen aan het stoppen met zeuren om eten. Maar vanaf welke leeftijd dat echt een werkend idee is weet ik niet zo goed
Laatst gewijzigd door Radler op 15 Apr 2023 17:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
Juli 2019
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 15 Apr 2023 17:37

Radler dat heb ik ook gezien maar ik vind de kinderen daar echt te jong voor. Dan moeten ze al goed kunnen plannen en tijdsbesef hebben.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 15 Apr 2023 17:40

Marin kan het geen verveling zijn? Ik zie Radler spreken over cranberry's en mijn dochter krijgt vaak blauwe bessen. Daar doet ze lang over en zeurt daarna minder. Probeer haar daarom vaker af te leiden met een knutselwerkjes.
<<

Archie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 15 Apr 2023 17:59

Ik maak me veel drukker om weinig drinken dan weinig eten. Ze gaat hier ook wel eens met 1 hap avondeten op naar bed. Slaapt ee niet minder om.

Probeer overigens altijd 2 of 3 dingen aan te bieden per eetmoment. Dus bijvoorbeeld als we wraps eten, dan krijgt ze een (stuk) wrap met bonen/paprika etc, dan krijgt ze stukjes losse tomaat en krijgt ze guac/avocado. Als zij dan besluit alleen avocado te eten. Vind ik dat goed.

Bij de lunch krijgt ze brood met beleg, een paar druiven en 3 schepjes yoghurt met kaneel. En dan kiest ze wat ze pakt (of eet het allemaal zoals eigenlijk bijna altijd).

Alles wat ik qua drinken aanbiedt is ‘hoofdschuddend NEE’. Echt, van water tot thee, tot ‘aangelengde’ smoothie tot plantaardige melk. In een glas of rietjesbeker nee nee nee. Ja een slokje drinkt ze, tijdens de hele maaltijd. Dan denk ik wel eens, als je jezelf maar niet uitdroogd.
11.21
10.23
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen