Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Carnaval 2023

<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 19 Feb 2023 01:34

Re: Carnaval 2023

Ik weet goed dat ze het in Limburg heel anders vieren. Meer met dweilorkesten etc... Zingen heel erg in het Limburgs en hoe dieper je in Limburg komt des te lastiger is het volgen wat ze zingen. Ex kan uit Limburg dus ik ben daar ook wel eens een optocht wezen kijken. Zelfs voor mij als Brabander terwijl ik wel een aantal klanken kan horen omdat het een beetje tegen het Duits aanligt.

Urenlang de muziek trek ik ook niet. Een mix van happy hardcore en Brabantse carnavalsnummers vind ik het leukst qua muziek met carnaval.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 19 Feb 2023 07:32

Ik ben nooit brak geweest met carnaval, alleen erna door slaapgebrek. En een kater ook niet. Daar krijg je ook niet echt de kans voor want je gaat gewoon de volgende dag weer door.
Ik heb vele jaren niet gedronken maar heb ook wel eens wat feestjes gehad waarmee je om 10 uur al in de kroeg aan bier zat. Dan was er een carnavals ontbijt bijvoorbeeld.

Wij vieren dit jaar geen carnaval. We liggen allemaal met koorts in bed 😢
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Bericht 19 Feb 2023 09:20

Ah beterschap! Het lijkt hier ook wel alsof echt iedereen ziek is (geweest)!
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Bericht 19 Feb 2023 09:24

Wat ik trouwens ook een verschil vind tussen carnaval hier en in Limburg (hier zit daar 15 km tussen), is dat het hier (in ons dorp tenminste) binnen is (grote tent op het dorpsplein en de kroegen vol), en in Limburg bijna alles buiten. Daar is de kleding dan ook op aangepast. Hier wordt ook minder uitgepakt met kleding en schmink.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 19 Feb 2023 11:53

Ik heb gisteravond besloten vanmiddag naar het kindercarnaval in de stad hier te gaan. Net even een pak uit de kast getrokken bij mijn vader. Wij zitten ver boven de rivieren maar hier in de stad wordt het wel vrij groot gevierd met optocht ed. J heeft er in ieder geval zin in en is ook blij om zijn ooms even te zien.
2015 💙
<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 19 Feb 2023 21:39

Kon ik hier met direct foto's en filmpjes uploaden want wat was de verlichte optocht in Berghem prachtig. De laatste wagen kunnen ze zo aan Disneyland verkopen. Die zou zelfs daar de mooiste wagen zijn. Dat stonden allemaal grote Disney figuren op. Alles bewoog en zelfs de muziek was in thema evenals de ingesproken tekst. Het was de 4 euro entree met dan waard weer.
<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 20 Feb 2023 15:44

Bij een plaatselijke optocht waren er dit keer aardig wat rijdende discotheken wat dan een stuk of 100 personen achteraan liepen te hossen. Hij was wel korter dan andere jaren maar evengoed leuk om te zien.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 20 Feb 2023 17:22

Ik moet gewoon werken, maar het is hier vrij uitgestorven.

Limburgs carnaval is trouwens niet te vergelijken met Brabants carnaval. Daar zijn het toch meer de kant-en-klare pakjes zo uit de winkel en draait het voor een groot deel om de alcohol, terwijl het in Limburg echt veel bijzondere en zelfgemaakte kostuums zijn, de optochten ook veel uitgebreider zijn en je echt van jong tot oud ziet.
<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 20 Feb 2023 18:33

@ Derpy, optochten uitgebreider in Limburg? Laat mij niet lachen... Ik ben bij beide geweest en het verschil is met name dat in Brabant bij een aantal plaatsen er een bouwcultuur heerst een ze enorme wagens hebben. Bij andere plaatsen is het meer een trekker met een kar erachter.
In Limburg zijn het meer mooi verklede loopgroepen en vind ik de wagens tegenvallen tov Brabant. In Brabant heb je in de optocht overigens ook groepen die hun eigen pakken in een thema maken, maar dat is vaak maar een klein gedeelte van de deelnemers. Als je voornamelijk mooi geklede mensen wil zien moet je dus in Limburg zijn. Wil je liever mooie grote wagens zien dan moet je in Brabant zijn.

In Brabant draait het lang niet overal om de alcohol.

Check een filmpje van de verlichte optocht van Berghem van 2020. Met name de laatste 5 minuten is prachtig. Hier werken ze nog met lampen (wel led) ipv lelijke lichtslangen zoals bij Standaardbuiten.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 20 Feb 2023 18:54

Derpy, ik denk dat het ook licht waar in Brabant 😉

Hier vanmiddag naar het kindercarneval en spel geweest. De oudste heeft enorm genoten. Zo leuk om samen te carnavallen.
<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 20 Feb 2023 19:52

Iemand heeft een filmpje van de Disney wagen gemaakt. De winnaar gisteren. Erg mooi!
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Feb 2023 19:58

Vandaag naar de Kempenoptocht geweest, die duurde ongeveer 3 uur, maar het was wel weer erg mooi.
Helaas zelf nog helemaal niet gaan carnavallen, dat is wel jammer.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 21 Feb 2023 13:35

Tabbie schreef:Derpy, ik denk dat het ook licht waar in Brabant 😉

Ja, grote kans. Ik heb jaren in het centrum van een grote Brabantse stad gewoond en nu alweer jaren in de grootste stad van Limburg, daar zie ik wel duidelijk verschil, maar in de dorpen zal het weer anders zijn.
<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 21 Feb 2023 15:38

Oeteldonk (Den Bosch) lijkt mij als Brabander zelfs saai omdat daar iedereen dezelfde jassen met emblemen en dezelfde 3 kleur aan heeft.
Heel Limburg heeft dezelfde 3 kleur (groen, geel, rood) en dat is eigenlijk saai.

Dorpen in Brabant kun je inderdaad ook niet met elkaar vergelijken.
In Schaijk bijv mogen buitendorpse niet meedoen en bouwen ze enorme wagens die voortgetrokken worden. Die optocht is mooier dan de meeste optochten in de grote Brabantse steden. Net zoals Berghem in de regio een goede naam heeft bij de verlichte optocht (ook die zijn er meer). Zo heb je in nog een aantal dorpen in Brabant waar echt een bouwcultuur heerst.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 21 Feb 2023 16:26

Zo mijn carnaval zit erop. Nu even opwarmen en vanaf morgen weer werken.

Veel plezier nog wie nog gaan.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 21 Feb 2023 16:41

Maar Fred. Op basis van kleuren zeggen dat iets saai is, is behoorlijk kort door de bocht. Misschien eerst eens een keer ervaren voordat je een persoonlijke conclusie trekt

Hier niks carnaval. Vrijdag ziek de vakantie in gegaan en nu nog steeds ziek. Vannacht eerder een fust bier eruit gezweet dan dat er in is gegaan.

Hugo

Lady-post-a-lot

Bericht 21 Feb 2023 17:09

Hé Fred, je Limburge carnavalsafgunst klopt niet helemaal. Heel Limburg maar 3 kleuren? Hier niet hoor. Iedere stad, dorp etc., heeft hier andere kleuren. En amper grote wagens in de optocht? Ook onjuist.

Wat is dat toch altijd voor rivaliteit tussen de Brabantse en Limburgse carvaval? Moet er iets per sé beter, mooier, groter zijn? Ja, beide provincies vieren het anders, dat klopt. Mooi toch dat iedere provincie/stad/dorp zijn eigen tradities heeft?
• @alsik30bengaiknaardespermabank •
<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 21 Feb 2023 17:31

Dat heeft denk ik ook te maken met trots zijn op je eigen regio/stad.
Dat iedereen in Oeteldonk hetzelfde bij loopt heeft daar wel mee te maken denk ik. Iemand die boven de rivieren hier komt carnavallen moet dan ook niet in Oeteldonk gaan carnavallen. Grote kans dat die helemaal uit te toon gaat vallen.

Ik heb wel eens een optocht in Limburg gezien en vond die nou niet echt heel bijzonder op het veel zelf muziek maken na dan.

In Boxmeer is er dit jaar iets bijzonders gebeurd. Een 13 jarige heeft de metworstrennen gewonnen. Dit is al een eeuwen oude traditie, maar nog nooit heeft zo jong dit gewonnen. Hij wint dan een zeven ellen lange metworst, een wegge en een brood, twee vaten bier en een halve varkenskop. Dat bier mag hij dus niet eens drinken ivm zijn leeftijd.
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 21 Feb 2023 17:43

Wel eens een optocht in Limburg gezien... Nouja als dat je referentie is snap ik het inderdaad. Elk dorp/wijk hier heeft een eigen optocht, als je er ooit eens ergens eentje gezien hebt kun je je mening nergens op baseren

Ik heb zelf echt niks met carnaval maar ik vind jouw reacties zo tenenkrommend. En dan dat metworstrennen weer.. Is dat dan zo spectaculair?
<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 21 Feb 2023 18:03

Jazeker, ik ga er zelf niet heen. Maar dat metworstrennen leeft echt in Boxmeer weet ik. Sommige mannen trouwen niet, zodat ze mee mogen blijven doen want dat een keer winnen vinden zo heel belangrijk. De geschiedenis gaat terug naar 1740.

De traditie van de Metworstrennen in Boxmeer is sinds maart 2015 in de Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed Nederland opgenomen. Het zou hierin niet zijn opgenomen als het niet belangrijk was lijkt mij.

https://www.metworst.nl/geschiedenis/
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 21 Feb 2023 18:06

Limburg en brabant is heel anders, dat klopt. Maar om nou te zeggen dat brabant mooiere optochten heeft? Kom hier in het dorp kijken, je ziet een lege straat want we hebben geen optocht meer! Gingen altijd al naar een buurdorp. Dit jaar dus helemaal niets 😓
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 21 Feb 2023 19:07

Zit nou niet zo te zeuren Fred, daar was dit topic niet voor bedoeld.

Wij hebben een heerlijke vastelaovend gehad. De kinderen hebben er echt van genoten ook, zo leuk om te zien. Gisteren was de grote optocht en toen wij er na een tijdje wel klaar mee waren, wilden de kinderen per se tot de laatste wagen blijven kijken. Vandaag de broelof en dat is toch altijd wel mijn favoriete dag.
Maar, na 4 dagen ben ik ook wel blij dat het er weer op zit hoor 🤣
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Feb 2023 20:54

Sjeez Fred, typisch weer die reacties. Als je dan zo nodig moet zeuren over de kleuren, zeg het dan ook goed, want het is rood, geel & groen in Limburg. Hebben ze in het dialect (want ja, daar doen ze àlles in het dialect) ook een liedje over gemaakt.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 21 Feb 2023 21:01

Maar ook niet heel Limburg. Venlo heeft bijvoorbeeld rood, geel, blauw.
Maar dan nog, dat dat de kleuren zijn betekent ook niet dat je verder niks ziet. Ik vind de kleding en schmink juist prachtig in Limburg. Helaas kan ik zelf niet zo mooi schminken!
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Feb 2023 21:35

Rood geel groen is Limburg algemeen geloof ik, elke stad/dorp/vereniging heeft weer eigen kleuren.

Ik lig weer heerlijk in mijn eigen bed na 5 geweldige dagen! Vandaag was het wel zo ontzettend druk in de stad, dat heb ik jaren niet meer meegemaakt. Wel mooi om te zien hoeveel mensen erop af komen.

Mizz_s (en Hugo) volgend jaar moeten we een meeting plannen 😁
december 2016
juli 2019
VorigeVolgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd