Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Regels buitenspelen

<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 13 Feb 2023 08:19

Regels buitenspelen

Wat zijn jullie regels m.b.t. buitenspelen voor jullie kinderen? En welke leeftijd hebben ze?
Mogen ze bijv (nu) in het donker nog naar buiten, en/of na het eten?
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 13 Feb 2023 08:51

Re: Regels buitenspelen

Wij hebben niet echt vaste regels qua tijden maar in het donker wil ik niet dat ze nog buiten spelen (dochter bijna 11 en zoon 12). Zoon speelt sowieso nooit buiten ofzo trouwens. Dochter wel, die moet altijd rond 17.00/17.30 thuis zijn voor het eten. Nu mag ze daarna niet meer naar buiten, als het straks langer licht is mag dat eventueel wel als ze wil. In de avond wil ik dan wel dat ze wat meer in de buurt blijft. Overdag is ze soms best ver weg, in de avond moet ze in de buurt of op het schoolplein blijven.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 13 Feb 2023 09:23

Mijn zoon is nog heel jong. Dus buitenspelen in het donker sowieso niet.

Verder moet ik hem altijd kunnen zien. Mag hij enkel vanaf een bepaald punt tot een bepaald punt en zeker niet zomaar de straat oprennen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 13 Feb 2023 09:39

Bij ons mogen ze niet buitenspelen zonder toezicht. We wonen aan een doodlopende straat maar dichtbij een drukke doorgaande weg. In de voortuin spelen ze vaak ijsjeswinkel of stoepkrijten ze op de stoep of beetje fietsen/steppen en dan ga ik met een koffietje op het muurtje zitten. En in de tuin mag het eventueel als ik in de keuken ben, maar wil wel een blik op de tuin kunnen werpen.
Ze zijn nog erg jong hiervoor natuurlijk. In de nieuwbouwwijk achter ons spelen alle kinderen vrij zonder ouders en ik vind dat altijd een beetje eng eruit zien op die jonge leeftijd (is ook nabij water).
Let's discover the world together.
<<

Saga

Major Yipyapper

Bericht 13 Feb 2023 10:43

Hier mocht zoon voor ons huis in het weiland spelen. Daar was een boerderij gesloopt en waren een aantal grote zandbulten waar ze hutten hebben gebouwd, een crossbaantje voor met de fietsen hadden gemaakt en ze voornamelijk gewoon lekker op de zandbulten aan het spelen waren. Maar sinds vorige week zijn ze begonnen met het bouwen van de nieuwe wijk, dus staan er bouwhekken omheen.
Nu mag hij alleen naar het speelveld achter ons huis. Dat is eigenlijk helemaal niet zo'n leuk veld, maar hij hoeft er geen weg voor over te steken en het veld is omring door huizen. Hij mag maar 1 van de 3 toegangspaadjes gebruiken en dat doet hij ook netjes.
Ik kan het veld niet zien vanuit ons huis, maar ik kijk dan af en toe via een ander ander toegangspad even stiekem om het hoekje.
Zoon is nu 5 jaar dus in het donker komt hij niet buiten.
10.04.17
<<

Laced

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 13 Feb 2023 10:49

Mijn zoon is 11 jaar oud. Op de dagen dat hij in de middag vrij is van school, is hij buiten aan het spelen met vrienden / klasgenoten. Hij neemt altijd zijn telefoon mee en met een app kan ik precies zien waar hij uitspookt. Vind ik persoonlijk wel heel erg fijn, aangezien hij meestal in een andere wijk speelt (wel een dorp, dus afstanden zijn niet groot). Hij moet om 17.00 uur uiterlijk thuis zijn. Wanneer het straks langer licht is, kan ik mij voorstellen dat ik weer anders met de regels omga.

De jongste (7 jaar oud) mag zelfstandig met vriendjes op het voetbalveldje spelen (3 minuten lopen). Als hij ergens anders heen gaat, moet hij dat eerst aan mij vertellen.
Liefde voor het leven; 27-08-2011 & 22-10-2015
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Feb 2023 11:09

De jongste is 2, dus die speelt alleen nog maar in de tuin zonder continu toezicht.
Zijn broer en zus van 8 en bijna 6 mogen wel alleen buiten de tuin. Ze spelen vaak met een buurmeisje en -jongetje waarmee ze dan bv naar de speeltuin gaan. De speeltuin is op 100 meter oid, maar ligt achter de achtertuinen. Dus er is geen toezicht. De oudste mag ook wat verder weg, maar andere vriendjes in de straat of naar het parkje bij school. Hij moet dan wel zijn one2track horloge om, zodat we hem kunnen traceren en kunnen bellen. Ideaal! In het donker mogen ze niet buiten spelen. Na het eten gaan ze ook nog niet meer naar buiten, dan is het tijd voor het bedritueel
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 13 Feb 2023 13:37

J mag van mij in de speeltuin spelen en moet altijd aangeven waar hij is. Dus gaat hij ergens anders heen dan moet hij dat melden. Verder niet in het donker en na het eten ook niet meer. Nu is hij 7 dus op zich ook nog geen nood aan.
2015 💙
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Feb 2023 14:10

Mijn dochter is 7 en hoewel we in een rustige wijk wonen vind ik het helemaal niks als ik haar niet de hele tijd kan zien. Ik vertrouw haar wel, ik vind het gewoon niet fijn. Ik zal er toch aan moeten gaan geloven. Gelukkig heeft ze ook een gps horloge.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Feb 2023 14:18

Mijn zoon is 10 en speelt buiten tot we gaan eten. Na het eten moet hij sowieso al 2x per week sporten. De andere dagen mag hij nog wel buitenspelen. Als het licht is mag hij ook gewoon verder weg van huis (we hebben een groot voetbalveld een paar honderd meter van ons huis + een atletiekpiste). Mijn dochter van 6 mag ook gewoon nog buitenspelen tot 19u, dan moet ze naar binnen komen. Zij mag alleen maar in onze straat spelen. Wij wonen in een doodlopende speelstraat, en meestal spelen ze met/bij één van de buren.
2012 & 2016
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Feb 2023 19:14

Mijn kinderen spelen veel buiten. In ons deel van de wijk mogen ze vrij bewegen. Ze hebben beide zwemdiploma a,b,c. De oudste mag ook best verder, maar moet dat wel even overleggen. Als ze bijvoorbeeld naar een vriendin fietst 2km verderop moet ze haar telefoon mee.

In het donker wordt er niet buiten gespeeld. In de zomer spelen ze na het eten ook veel buiten.
<<

ShallY

Yipyapper

Bericht 13 Feb 2023 20:50

De oudste mag voor op de stoep spelen, als hij maar in de straat blijft en niet zomaar oversteekt.
Als hij bij de oude buurmeisjes een straat achter ons gaat spelen moet hij het eerst komen zeggen.

De tweeling (4) mag sinds kort ook voor op de stoep spelen (en dan tussen ons huis en een een huis van een klasgenootje iets verderop) als grote broer ook buiten is.
Maar vooral zoontje vertrouw ik nog niet helemaal want hij gaat gewoon de straat op.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Feb 2023 21:09

Zoon is 5 en speelt zelf aan de voorkant, is grote stoep, dan grote groenstrook, dan struiken, dan parkeren en dan pas een weg dus dat kan perfect en er zijn allemaal speeltoestellen en op de stoep kunnen ze met de fiets of step spelen, zijn altijd wel andere buurkinderen buiten ook, maar hij mag niet de hoek om, of zomaar bij kindjes binnen, dat moet ie even overleggen. Máár niet in het donker oid.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 14 Feb 2023 07:53

Mijn zoon van 8 mag alleen naar school en naar huis maar dan staan er brigadiers. Dus even op het schoolplein spelen zit er niet in want het is aan een drukke straat.
Verder is er geen speeltuin in de buurt dus bij ons spelen ze niet alleen buiten.
Er zijn ook weinig kinderen in de straat dus bij buren spelen is ook niet aan de orde helaas.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 14 Feb 2023 08:36

Wij wonen niet aan een straat, alleen aan een kant een doodlopende parkeerplaats. Aan de andere kant, schuin voor ons huis, is een speeltuin met daaromheen stoepen en huizen. Vanaf 3,5 spelen de kinderen daar al buiten (met een oudere broer/buurjongen). Onze achtertuin grenst aan een heel groot grasveld en een speeltuin. Vanaf 5 jaar mogen ze ook daar spelen. Oudste van 9 mag eigenlijk overal wel heen inmiddels, als hij het maar even zegt. Jongste van 6 mag in de straten om ons heen spelen. Hij heeft wel twee zwemdiploma's. En beide een gps horloge.

In het donker buiten spelen mag in principe niet.
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Jolieke

Noob

Bericht 14 Feb 2023 11:16

Wij hebben een megatuin met een aangrenzend park, dus daar spelen ze meestal. De oudsten gaan hun eigen weg, ook in de avond. De jongsten gaan nog niet zoveel weg. Er is helaas veel bouwverkeer in de straat, grote vrachtwagens en tractoren, dus ik heb liever niet dat ze zelf op de fiets weggaan, tenzij het na 16:00 uur is.
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 14 Feb 2023 11:17

We wonen in een waterbuurt dus de kinderen mogen pas alleen buitenspelen sinds zij zwemdiploma's hebben. We begonnen in de wijk zelf en zijn steeds meer gaan uitbreiden bij de oudste nu.
De oudste is nu net 10 en gaat de hele wijk door en soms gaat hij naar een voetbalvereniging hier in de buurt. Dit meldt hij dan wel altijd even want dan moet hij een drukkere weg over.
Die weg over mag hij pas sinds vorig jaar en hij heeft ook moeten bewijzen hoe hij fietst en dat hij goed oplet.
Hij was 7 toen hij echt voor het eerst alleen buiten mocht spelen. Dat was in Corona tijd. Het is een echte ADHD' er dus ik vond dat wel spannend omdat hij heel impulsief is.

De jongste wordt bijna 7 en speelt nu voornamelijk in onze wijk. Haar beste vriendje woont in onze straat dus zij hoeft ook niet ver weg. Zij mocht sneller alleen buiten spelen. Ik denk dat zij net 6 was. Zij luisterde echt goed en hield zich aan de regels. Daarbij had zij sneller haar zwemdiploma's dus het kon ook.

In het donker buitenspelen mag van mij niet. Dat betekent dat ze nu om 17:00 wel binnen zijn. In de zomer vorig jaar gingen ze nog wel eens na het avondeten naar buiten. Dan was 19:30 wel echt de max. Ze bleven dan wel in onze straat.

Ze hebben beide een GPS horloge waarbij zij kunnen bellen en ik hun ook kan bereiken. De oudste volg ik niet meer, maar bij de jongste check ik nog wel eens waar ze zijn.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 14 Feb 2023 14:18

Goed topic.

Mijn zoon wordt komende maand 9. Hij mag in principe nog nergens zonder toezicht heen. Hij is de afgelopen tijd wel een aantal keer alleen op en neer gegaan naar opa en oma, maar die wonen letterlijk om de hoek. 1 straat oversteken. Bij sommige vriendjes mogen ze zonder toezicht de deur uit, dan is hij dus ook zonder volwassene. Ik ben daar nu redelijk aan gewend. We wonen in een druk dorp, met veel verkeer. De speeltuin ligt aan de rand van het dorp en is 5 minuten lopen. School is 8 minuten lopen, zonder brigadiers. Waaronder 1 hele drukke straat en bij school is het een gekkenhuis met auto's. Het is een hele grote school. Hij mag niet alleen naar school. Heel veel kinderen uit zijn klas mogen nog niet alleen naar school. We willen onze zoon een tracker oid geven binnenkort.

Z'n zusje wordt volgende maand 7. Zij mag sowieso nog niks alleen. Ze is laatst wel samen met haar broer op en neer naar opa en oma gelopen.

Overigens helpt het niet dat als hij zonder volwassene is geweest, hij altijd wel iets raars meemaakt op straat. Gister vertelde hij bijvoorbeeld dat een man hem en zijn vriendje aansprak in de speeltuin. Hij sprak gebrekkig nederlands en wilde gewoon oefenen met nederlands praten denk ik. Hij vroeg hoe mijn zoon en vriendje heten en waar ze woonden. Vriendje gebaarde 'daar ergens', en zoon zei, dat mag ik niet vertellen :smile: Maar dan vind ik dat toch weer ergens raar en dan denk ik weer: Zie je nou wel. Of dat er wat tieners rondhangen in/bij de speeltuin en ze dan ook niet de kinderen die daar spelen met rust laten. Ik hou daar niet van ofzo. Het is een hele mooie grote uitgestrekte speeltuin met bossig gebied erbij. Ik denk dan toch ergens: Als iemand hem wil meenemen is hij ook nog zo weg met m'n kind.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 14 Feb 2023 14:45

Mijn dochter van bijna 4 zou nu wel zelf voor huis mogen spelen. Er spelen wel eens buurkinderen buiten die net wat ouder zijn, ook met hun jongere broertje/zusje van mn dochters leeftijd of jonger. Maar dat hoeft om haar nog niet en zou ze ook niet durven.
Vanaf 7/8 jaar gingen wij vroeger het hele dorp wel door. Het is ook niet heel groot. Vanaf 8/9 jaar zelf ook wel naar vrienden die wat buiten het dorp woonden. Dat was wel altijd gericht naar hun toe fietsen dan. Ik woon nu nog steeds in het dorp en denk dat ik dit nog steeds wel reële leeftijden vind maar we'll see.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 14 Feb 2023 15:16

Dochter van toen 5 mocht zelf buitenspelen bij ons oude huis. Maar alleen voor en niet de hoek om. De jongste mocht nog niks.

In mijn nieuwe huis kunnen ze achter het huis spelen, maar daar is niet veel aan.

Of naar een schoolplein en dan ga ik mee. De oudste heeft hier nog geen vriendinnen of zo, dus ze speelt meestal binnen of op het schoolplein met mij er bij. Daar mag ze nog niet alleen geen (nu 6).
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 14 Feb 2023 16:03

Wij wonen aan het begin van een doodlopend hofje waar totaal 12 huizen staan, dat hofje in mogen de kinderen al vanaf dat ze ongeveer 4 zijn om een rondje te fietsen/skelteren/kletsen met buurvrouwen. De een na jongste doet dat nu net af en toe (wordt in mei 4) meestal samen met 1 van z’n broers.
De oudste 2 mogen een iets grotere rondje fietsen over een bruggetje en eventueel naar een speeltuintje, maar daar is niet veel aan. Staat alleen een schommel en duikelrek. In onze eigen tuin is meer te doen.. Komt er voor nu voornamelijk op neer dat ze vaak hier of bij de buurjongen in de tuin spelen, met af en toe een rondje over de bruggen fietsen.
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 14 Feb 2023 18:34

Mijn zoons zijn 7 en 8 (bijna 9), ze mogen zelf naar het schoolplein of een grote speeltuin, die zijn 250m van mijn huis. In het donker mogen ze niet buitenspelen.

De oudste mag ook zelf naar zijn beste vriend, die woont vlakbij de school. Hij mag ook naar zijn vader fietsen, maar dan weet die wel dat hij eraan komt. Hij miet dan een wat grotere wef oversteken. Ook mag hij zelf rondfietsen door het gedeelte van het dorp waar ik woon, totaan die grotere weg.

De jongste is veel onvoorzichtiger dan de oudste, dus die fietst nog niet zelf door het dorp of naar zijn vader.
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Feb 2023 15:28

De jongste van 5.5 mag nog niet echt alleen buiten spelen, laatst voor het eerst met zijn broer naar de speeltuin. De ingang van de speeltuin zit naast het huis van onze buren, ze hoeven niet over te steken en hij mag nergens anders heen. Ik kan vanuit de slaapkamer de speeltuin zien en ga er regelmatig heen.

De oudste mag in de wijk spelen, meestal met vriendjes en dan moet hij rond 17:00uur thuis zijn. Hij kan naar het schoolplein om te voetballen en naar zijn vriendje daar tegenover, verder mag hij niet. Mijn voorkeur gaat er naar uit dat hij zijn horloge om heeft zodat ik hem kan bellen, maar die is helaas niet altijd opgeladen. In het donker speelt hij nog niet buiten.
Ik zie zijn klasgenootjes al het hele dorp door fietsen en de drukke weg oversteken, dat vind ik nu nog niet ok.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Feb 2023 16:00

Wij wonen aan een autovrij pleintje met een zandbak en speeltoestel erin. Vanuit onze woonkamer kun je het grootste deel van het pleintje zien. De oudste mag daar alleen spelen vanaf dat ze een jaar of 3,5 is, maar daar konden we ook goed mee afspreken dat ze het pleintje niet af mocht. De jongste is nu 3,5 maar die vertrouw ik daar iets minder in. In de buurt zijn veel speeltuintjes (en veel kinderen) maar tot nu toe is het nog nooit te sprake gekomen dat ze ergens alleen naartoe willen. Er loopt een drukker straat door de wijk die eigenlijk altijd wel overgestoken moet worden, dus ik zou nog niet weten wat we daarover afspreken.
december 2016
juli 2019
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 15 Feb 2023 21:32

Zoon van 10; mag na schooltijd spelen in onze wijk en omliggende wijken waar kinderen van zijn school wonen. Max 10 minuten fiets afstand is dat. Hij laat ons weten waar hij is, we spreken een tijd af dat hij thuis is.

Middelste van 7; mag alleen om ons huizen blok en een veld aan het einde van de straat. Moet zeggen waar hij is. Wanneer hij zijn B diploma heeft mag hij iets verder, maar waar ik met de oudste goede afspraken kan maken en hem kan vertrouwen, is de middelste wat rebelser en trekt graag zijn eigen plan.

Wij wonen aan een speelveld, in het donker mogen ze daar nog spelen, mits er andere kinderen zijn.

Jongste van bijna 3 mag niet zonder toezicht buiten spelen. Op het speelveld voor mag ze soms wel even spelen als ik zelf in de keuken ben en de oudste van 10 in de buurt is. Maar relaxt is het niet, dus dat is altijd voor korte duur.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen