19 Jan 2023 18:26 door Niekske
Wat vreselijk Shally. 1,5 jaar geleden is mijn vader overleden. Toen we hoorden dat hij uitbehandeld was, hebben we dat ook meteen aan de kinderen (destijds 4,5 en bijna 2) verteld. De oudste stelde heel veel vragen, de jongste begreep er weinig van. We hebben overal heel open en eerlijk op gereageerd, ik denk dat de oudste heel goed snapte en oplaaiende wat er gaande was. Alleen het begrip 'een paar maanden' was voor haar nog niet duidelijk. We hebben ziek zijn ook uitgelegd zoals Lot, dat ze niet bang zou worden voor ziek zijn. We hebben bij de dood ook niet iets gezegd van 'lijkt alsof hij slaapt' want we wilden niet dat ze die associatie zou maken.
Ik heb toen wel meerdere boekjes besteld, kikker en het vogeltje, oma pluis en het eiland van opa. Die laatste deed het hier het beste en wordt nog steeds vaak gelezen. Het gaat over een jongetje dat met zijn opa naar een eiland gaat en opa vertelt hem daar dat hij op het eiland wil blijven en dan moet het jongetje alleen terug. Mijn oudste heeft nog steeds wel eens momentjes dat ze intens verdrietig is. Ergens vind ik dat ook wel mooi, dat ze opa dus wel mist, ondanks dat ze nog erg jong is/was. Ik heb laatst nog een fotoboekje laten maken met alle foto's die we tijdens de uitvaart hadden laten zien, dat vinden de kinderen erg leuk om in te kijken ❤
december 2016
juli 2019