Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Leuke uitjes voor december & kerstvakantie

<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 30 Dec 2022 10:33

Re: Leuke uitjes voor december & kerstvakantie

Het Legomuseum in Grootegast is echt een dikke aanrader! Mijn zoons zijn er met hun vader geweest in de herfstvakantie. Ze vonden het geweldig. Het Victory museum vond de oudste vooral heel interessant.

Ik ga dit topic even verder doorspitten, ik wil volgende week graag iets leuks doen met de kinderen.
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Dec 2022 12:17

Ginny schreef:
Marin schreef:Mocht iemand nog iets lezen over iets leuks in de kerstvakantie in het hoge noorden (liefst Groningen, Drenthe en Friesland mag ook) voor volgend weekend 5/6/7/8 januari) dan hoor ik het graag. Voor met kinderen.

China Lights in Emmen misschien? En dan in combinatie met WildNights in the Wildlands.

Ik vond China Lights vorig jaar echt mooi. Maar zou zelf dat rondje wel genoeg activiteit vinden voor 1 avond vooral als je nog uur moet rijden of zo. Mijn puf was tenminste wel op, na eerst gewone dag.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Dec 2022 12:22

Het Fries Scheepvaartmuseum in Sneek

https://friesscheepvaartmuseum.nl/kindermuse
um

https://www.friesland.nl/nl/plannen/eve ... lottenspel

In de kerstvakantie kun je in het Fries Scheepvaart Museum een spannend gezelschapsspel doen. Op een groot spelbord ga je aan de hand van opdrachtkaarten proberen het Sterke Yerke-vlot zo snel mogelijk naar zijn eindbestemming te krijgen. De opdrachten zijn echte hersenkrakers op verschillende niveaus. Van heel makkelijk tot supermoeilijk, en dus is het spel geschikt én leuk voor jong en oud. 

Het Sterke Yerke-vlottenspel is een speciale kerstvakantie-activiteit bij de familietentoonstelling Expeditie Sterke Yerke, van olievervuiling tot plastic soep! Meedoen aan het spel is gratis. Je kunt het spel de hele kerstvakantie doorlopend spelen, en hoeft er niet voor te reserveren. 

Skûtsjesilen, de Elfstedentocht en de Waterpoort van Sneek. In het Fries Scheepvaart Museum ontdek je de geschiedenis van de scheepvaart in Friesland, de ijssporten en de historie van de stad Sneek
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Dec 2022 12:27

Ik ben er zelf nog nooit geweest maar hoor wel dat het Natuurmuseum Fryslan een aanrader is.
Ze hebben nu ook de Onderwatersafari maar is voor 4 jaar en ouder en van te voren reserveren

https://natuurmuseumfryslan.nl/programm ... tersafari/

https://www.kidsproof.nl/Friesland/erop ... stvakantie

https://natuurmuseumfryslan.nl/programma/kerstvakantie/
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Dec 2022 12:32

Ik vond het Modelspoormuseum in Sneek ook leuk! Heerlijk treintjes kijken. En voor kinderen ook leuk.

https://modelspoormuseum.nl/

Het Modelspoor Museum is een kidsproof museum! De tentoonstellingen zijn ook leuk voor kinderen en er is van alles te doen.

Vanaf 24 december t/m 8 januari is het Modelspoor Museum in Sneek weer in kerstsfeer en omgetoverd tot “Lichtjesmuseum van het Noorden”. En alsof dat niet genoeg is, branden er talloze lichtjes op de bergbanen, modelbanen en diorama’s. In het museum rijden verschillende originele kersttreinen rond. Het hele jaar staan ze in het depot om alleen in de dagen rond Kerst hun rondjes in het museum te draaien. Mooier kan een Kerst niet zijn. Nu allemaal te zien en te bewegen in het Modelspoor Museum in het station van Sneek. Daarnaast is ook de Elfstedenbaan, de Vakantiebaan (2 landen) en de winnende baan van team blauw van De Grote Kleine Treinen Competitie 2022 opgesteld.
Laatst gewijzigd door rapa nui op 30 Dec 2022 20:50, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Dec 2022 13:09

Een aanrader voor een uitstapje in het zuiden: leuk voor oud en jong. Misschien wat te ver weg voor de meesten maar ik heb me er zelf in de zomer van 2021 echt een hele dag vermaakt.

Discovery Museum in Kerkrade

https://www.discoverymuseum.nl/

Van mijn FB gekopieerd:
Vandaag naar het Discovery Museum in Kerkrade geweest. Het is voor iedereen die nieuwsgierig is! Dus dan ben ik er wel op mijn plek😉 zo ontzettend leuk gedaan allemaal. Had van te voren nog eventuele aanvullende plannen bedacht maar ik heb me hier de hele dag vermaakt😀 diverse collectie, de film The Earth in het filmtheater, met beelden van de aarde uit de ruimte. De schatkamer met de vaste collecties uit het verleden: de mijnbouw, aardewerk en glaswerk uit Maastricht, machines van de Industriële Revolutie . In de Expeditie doe je de ene ontdekking na de andere, over gezondheid, techniek en de bouw. In de Science Show werden zulke leuke dingen verteld en testjes gedaan over de bouw, waarom een wolkenkrabber blijft staan, de zwaartekracht van de sloopkogel. Aanrader voor iedereen die in de buurt is.

De reden dat je vandaag de dag op ontdekking kunt in Discovery Museum heeft alles te maken met de stormachtige industriële ontwikkeling van Kerkrade en het omringende gebied. In de 19e eeuw werd hier op steeds grotere schaal steenkool gewonnen. Deze industrie maakte het gebied welvarend en technisch enorm ontwikkeld tot in 1974 de laatste kolen bovengronds.
Rond ca 1980 kwamen destijds het Museumplein met de drie instellingen Continium discovery center, Columbus earth theater en Cube design museum. Sinds april 2021 zijn deze 3 samengevoegd tot het Discovery Museum.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Dec 2022 13:16

Een aanrader in een andere uithoek van ons land. Hier ben ik in de zomer van 2020 geweest. Industrieel Museum Zeeland in Sas van Gent, Zeeuws Vlaanderen. Vlak bij de Belgische grens. Veel oude machines en techniek. Museum zit in oude suikerfabriek van CSM. Ze hebben dingen van andere verdwenen industrie uit deze regio, bv de glasindustrie St. Gobain Sas van Gent. Enthousiaste vrijwilligers vol verhalen.

https://industrieelmuseumzeeland.nl/
https://industrieelmuseumzeeland.nl/jeugd/

Het Industrieel Museum Zeeland is gevestigd in de monumentale suikerloods in Sas van Gent. Het museum verrast de bezoeker met vele aspecten van industrie in het algemeen en die van Zeeland in het bijzonder. Het Industrieel Museum Zeeland is geen gewoon museum. Het is kijken EN doen, want hier kijk je met je handen! Een bezoek aan het Industrieel Museum Zeeland is een must voor de echte industrie- en techniekliefhebber. Maar meer nog maken we kinderen en volwassenen die ‘niks met industrie hebben’ enthousiast met onze collectie, activiteiten en interactieve opstellingen. De imposante machines, het innovatieve technische vernuft van toen en nu, maar ook aspecten als veiligheid, energie en logistiek komen op een interactieve manier aan bod. Voor iedereen is dit museum een leerzame belevenis. Want groot of klein, iedereen kijkt toch graag met zijn handen! 
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Dec 2022 13:31

En dan nog een bijzonder uitstapje iets centraler gelegen in 't Harde. Ben ik in januari 2020 geweest en vond ik echt speciaal, ook door de ligging en in de interessante rondleiding.

http://www.historischecollectiekorpsveldartillerie.nl/

https://www.nederlandsartilleriemuseum.nl/?page_id=118

Het museum is gevestigd op de Legerplaats bij Oldebroek, hierdoor is ook legitimatie bij de wacht verplicht. Dit maakt het voor kinderen al extra speciaal want je parkeert daar je auto, na legitimatie bij de wacht wordt je per busje opgehaald en naar het museum gerede.

Van mijn FB:
Veldartillerie museum 't Harde. Wat een verrassend mooi en interessant museum. Ligt op het terrein van de Tonnetkazerne, dus ID mee, je moet adres, telefoonnummer ed doorgeven en wordt opgehaald bij de poort. De geschiedenis van de artillerie van de Romeinen tot en met de 20e eeuw. Er bleken veel mensen uit S, mijn woonplaats te komen en ook veel schoolkinderen met verjaardagen. Goed voor te stellen want de opstellingen met wapens en poppen is echt bijzonder.

Van de site:
De Historische Collectie Korps Veldartillerie, ook bekend als “het Artilleriemuseum”,  geeft een treffend beeld van de geschiedenis van het Wapen der Artillerie en in het bijzonder die van het Korps Veldartillerie (KVA). Er zijn educatieve programma’s speciaal ontwikkeld. Zoals de Speurtocht en de Kanonnentocht door de geschiedenis van de artillerie met o.a. een verkleedkist en video’s.

Zeer geschikt voor een kinderverjaardag
Laatst gewijzigd door rapa nui op 30 Dec 2022 14:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Dec 2022 13:49

Er schiet me nog een museum te binnen. Heb ik in januari 2018 bezocht in de kerstvakantie. Niet voor (alle) kinderen geschikt

https://www.museumvrolik.nl/

Museum Vrolik
Amsterdam UMC, locatie AMC (Academisch Medisch Centrum). We zijn geopend op maandag t/m vrijdag, van 11.00 tot 17.00 uur.

Van mijn FB:
Hoofdreden om vandaag naar Amsterdam te gaan was een bezoek aan Museum Vrolik, het anatomisch museum van de Universiteit van Amsterdam. Het is gevestigd op de Medische Faculteit van het AMC en is alleen doordeweeks geopend. Indrukwekkend en leerzaam. Het is een verzameling opgebouwd in de 19e eeuw en het eerste kwart van de 20e eeuw waarin het menselijk lichaam centraal staat. Je ziet de ontwikkeling van baby's in de baarmoeder, hoe de hersenontwikkeling gaat. Je ziet de ontwikkeling van het gebit dmv een serie kaken en schedels. Er zijn aangeboren misvormingen te zien als Siamese tweelingen en één-ogigheid (cyclopie). Heel veel lichaamsdelen ed op sterk water. Boeiend.

Van site:
Museum Vrolik heeft een van de meest unieke collecties van Amsterdam. De historische anatomische collectie van het Amsterdam UMC (locatie AMC) zal je verwonderen en ontroeren. Je wordt meegenomen naar de 18e en 19e eeuw, toen de geneeskunde totaal anders was dan wij nu gewend zijn. De collectie telt meer dan 10.000 preparaten die uiteenlopen van dierengeraamten tot hersenen op sterk water. Er valt voor iedereen wat te zien. Leer over je eigen lichaam of bestudeer alle dieren uit het dierenrijk.
Laatst gewijzigd door rapa nui op 30 Dec 2022 20:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 30 Dec 2022 14:13

Wat een leuke tips allemaal Rapa Nui!

Is het erg veel of ver lopen bij het artilleriemuseum? Klinkt echt heel interessant.
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Dec 2022 14:27

Patsy schreef:Wat een leuke tips allemaal Rapa Nui!

Is het erg veel of ver lopen bij het artilleriemuseum? Klinkt echt heel interessant.

Ik vond dat wel meevallen, je wordt per busje opgehaald bij de wacht en later ook teruggebracht.

De expositie is ondergebracht in verschillende paviljoens. Het zijn prachtige rijksmonumenten (anno eind 19e eeuw), gelegen in een park in Engelse landschapsstijl op de 60 meter hoge ‘Knobbel’. We liepen toen rustig met gids lang en door de gebouwen, ze deden het echt op interessante manier, niet te veel stof. We hadden uiteindelijk wat tijd te kort om zelf nog rond te kijken, museum ging dicht. Je zou eventueel even kunnen bellen of mailen over rondleiding met kinderen of over die kinderactiviteien.
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 30 Dec 2022 15:47

Klinkt echt heel erg leuk. Ik wacht even af hoe snel ons herstel van de griep (zoon) en corona (ik) gaat maar ik onthoudt dit sowieso. Mijn zoons vinden dit heel erg leuk denk ik.
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 30 Dec 2022 20:12

Er is een circus deze week in Leeuwarden en volgende week in Sneek: circussalto.nl.
2011 2012 2017
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 31 Dec 2022 09:32

Ohja wij gaan volgende week ook naar het circus! In Haarlem met Hans Klok! Haha lijkt mij persoonlijk verschrikkelijk maar m’n moeder trakteert en ik ben ook wel benieuwd naar wat de kinderen ervan vinden.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 31 Dec 2022 09:38

Het Ijsbeelden festival in Zwolle schijnt heel gaaf te zijn en ligt voor velen best wel centraal denk ik.

https://www.ijsbeelden.nl/informatie
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 31 Dec 2022 09:41

rapa nui schreef:
Van mijn FB:
Hoofdreden om vandaag naar Amsterdam te gaan was een bezoek aan Museum Vrolik, het anatomisch museum van de Universiteit van Amsterdam. Het is gevestigd op de Medische Faculteit van het AMC en is alleen doordeweeks geopend. Indrukwekkend en leerzaam. Het is een verzameling opgebouwd in de 19e eeuw en het eerste kwart van de 20e eeuw waarin het menselijk lichaam centraal staat. Je ziet de ontwikkeling van baby's in de baarmoeder, hoe de hersenontwikkeling gaat. Je ziet de ontwikkeling van het gebit dmv een serie kaken en schedels. Er zijn aangeboren misvormingen te zien als Siamese tweelingen en één-ogigheid (cyclopie). Heel veel lichaamsdelen ed op sterk water. Boeiend.

Van site:
Museum Vrolik heeft een van de meest unieke collecties van Amsterdam. De historische anatomische collectie van het Amsterdam UMC (locatie AMC) zal je verwonderen en ontroeren. Je wordt meegenomen naar de 18e en 19e eeuw, toen de geneeskunde totaal anders was dan wij nu gewend zijn. De collectie telt meer dan 10.000 preparaten die uiteenlopen van dierengeraamten tot hersenen op sterk water. Er valt voor iedereen wat te zien. Leer over je eigen lichaam of bestudeer alle dieren uit het dierenrijk.

In Nijmegen zit het pathologisch-anatomisch museum. Zelfde idee. Complete menselijke lichamen, baby’s met (ernstige) lichamelijke afwijkingen, alzheimer hersenen (gatenkaas gewoon!), rokerslongen, nierstenen, etc. Echt ontzettend interessant maar voor jongere kinderen wellicht wat minder geschikt.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem338

Bericht 31 Dec 2022 20:03

Niet specifiek voor december maar voor wie een keer in de buurt van Bennekom is kan ik het 'Kijk en Luistermuseum' van harte aanbevelen. Heel erg leuk voor kinderen ook. Allemaal muziekdozen, speelkasten, draaiorgels en andere bijzondere muziekspelers. En een kijkje in overgrootmoeders klas, naai en garenwinkel, huiskamer en meer. Wordt heel leuk over verteld door vrijwilligers.
Vorige

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd