Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Logopedie

<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Nov 2022 20:11

Logopedie

Mijn dochter doet van jongs af aan veel in haar mond. Voor een baby/dreumes al extreem veel en langer dan wat normaal is voor die leeftijd. Momenteel vooral haar vingers, kleedje als ze op de bank zit, of kleding/jas. Niet in extreme mate dat er dingen kapot gebeten worden, en niet meer zoals toen ze nog veel jonger was zand of boekjes. Als ze het doet terwijl ze aan het chillen is, geef ik een rubber babyspeeltje wat ik bewaard heb zodat ze daar op kan kauwen. Gaat prima. Verder heeft ze ook veel haar tong uit haar mond als ze geconcentreerd bezig is, of ook als ze relaxt. Dan niet zo'n puntje maar hij hangt echt. Het was mij al opgevallen dat het erger lijkt te worden, maar vandaag gaven ze het op de opvang ook aan. Ze hebben daar iemand van de bso die ook logopedist is gevraagd en die gaf wat tips (waar ík niet direct iets mee kan).
Ik denk dat het deels prikkelverwerking is en deels misschien 'iets' met mondmotoriek. Ze slist ook enorm maar ik weet niet of dat er mee te maken heeft.

Op de opvang gaven ze niet direct aan dat ze vonden dat we hier nu iets mee moeten, maar het zette me wel aan het denken. Is het zinvol om hier nu een logopedist voor te bezoeken? Als het wel handig is, doe ik dat liever nu dan als ze 4 is en net naar school gaat. Maar ik weet even niet wat wijsheid is. Heeft iemand hier ervaring mee? Of is er een logopedist in de house?
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Nov 2022 21:06

Re: Logopedie

Ik dacht bij het lezen van je stuk ook een deel aan prikkelverwerking, waarvoor een SI fysio (sensorische integratie) wellicht tips kan hebben. Voor het tong uit de kind deel geen tips, maar wellicht kan even telefonisch overleggen met een logopedist al inzicht geven?

Ik heb, toen zoon nog niet veel sprak, ook eens de logopediste gebeld in hoeverre ik me zorgen moest maken. Was wel verhelderend!
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Fleur

Gebruikers-avatar

Noob

Bericht 11 Nov 2022 08:59

Ik ben logopedist.
Bij jouw verhaal denk ik dat er twee dingen kunnen zijn. Op deze leeftijd kan het inderdaad iets in de prikkelverwerking zijn. Je zou daarvoor contact kunnen opnemen met een SI therapeut. Op mijn werk is dat de ergotherapeut, maar het kan ook een fysiotherapeut of logopedist zijn. Net wie deze cursus heeft gevolgd.
Wanneer de tong uit de mond hangt, denk ik aan een slappe mondmotoriek. Heeft ze haar mond ook open als ze bijv televisie kijkt? En als ze slaapt ?
Hier zou je via een logopedist oefeningen voor kunnen krijgen die je spelenderwijs met haar kan oefenen.
Ik zou dus zeker even contact opnemen met een logopedist in de buurt.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Nov 2022 16:48

Bedankt voor jullie reacties Tom en Fleur. Ik ga tzt denk ik even een logopedist bellen om te overleggen. Bedankt voor de toevoeging van S.I. therapie want dat lijkt wel iets wat nuttig kan zijn.
Ik gaf al aan dat de dingen die ze doet mbt prikkelverwerking de afgelopen tijd verergerden. Nu hebben we vandaag te horen gekregen dat ze coeliakie heeft. Totaal wat anders natuurlijk, maar die 'prikkelverwerkingsklachten' zijn tegelijkertijd verergerd met dat ze meer symptomen van coeliakie liet zien. Ze zit waarschijnlijk ook daardoor gewoon niet goed in haar vel de laatste tijd. Benieuwd of als ze beter in haar vel zit, ze ook minder weer in haar mond doet.
Verder denk ik dat Logopedie voor de mondmotoriek ook nog wel nuttig is, maar eerst dit nu maar even!
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 14 Dec 2022 10:22

Afgelopen week toch al voor het eerst bij de logopedist geweest. Die geeft aan dat als mijn dochter leert haar tong in de mond te houden, de andere spraakproblemen ook zullen verdwijnen. De mondmotoriek is niet helemaal optimaal. Blij dat we deze stap gezet hebben.

Sinds ze glutenvrij eet stopt ook niet meer zo veel in haar mond. Was dus ook echt wel omdat ze niet zo goed in haar vel zat. Ze heeft ook al veel meer energie en veel vrolijker. Top dus. Ga het nog even noemen bij de logopedist, maar het is al niet meer zo extreem.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 14 Dec 2022 10:52

Fijn dat je hier een goed gevoel bij hebt Joey! En heel fijn dat ze ook meer energie heeft, even losstaand van de logopedie.
Let's discover the world together.
<<

Snirp

Major Yipyapper

Bericht 14 Dec 2022 21:56

Wat fijn dat je zo snel terecht kon, haha!
Dat was mijn eerste gedachte.
Wij hebben zo'n 150 kids op de wachtlijst 😭

Fijn dat het daar buitenom sowieso al wat beter gaat 😄
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 14 Dec 2022 22:04

Daar verbaasde ik me ook over Snirp. Ik kon dezelfde week nog terecht.
Edit: oh ja, ze hadden net een nieuwe aangenomen die nog niet vol zat.

Terug naar Zwangerschap & kinderen