Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Helpen op school

<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2022 08:31

Re: Helpen op school

Ik heb in de afgelopen jaren wel van alles gedaan. Ik ben bij beide kinderen een jaar klassenouder geweest. Heb 3 jaar geholpen als bieb ouder (die was 1x in de zoveel weken op de vrijdagochtend). Wel een paar keer gereden etc.
Op dit moment doe ik niets meer, lukt me niet ivm mijn long covid.
Moet ook zeggen ze zitten nu in groep 7 en 5, en het word ook wel wat minder nu. Soms is er wel hulp nodig maar dan is het ook al heel snel ingevuld, soms al voordat ik de oproep zie.
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2022 08:34

Mijn mans werk is een stuk flexibeler dan mijn werk, dus hij doet veel meer. Hij is ook meer het type daar voor. Ze doen hier niet heel veel een beroep op ouders. Zal leuk zijn volgend jaar als we naar Nederland komen, man kan dan eerst niet werken dus die kan dan mooi alles op zich nemen, goed voor de taal ;)
Afbeelding
Afbeelding
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 09 Nov 2022 09:01

Teun schreef:Voordat de tweeling op school zat hielp ik niet vaak. Als ik vrij was had ik mijn handen vol aan hen en ik kon ze ook niet makkelijk meenemen. Er werd ook niet veel georganiseerd in coronatijd, dus dat scheelde.

Nu help ik af en toe. Een keer met het voorbereiden van het startfeest en komende week ga ik met de klas van de oudste mee naar het bos. Ik werk vlakbij dus dat kost me dan maar 2,5u. Ook heb ik aangeboden een gastles te verzorgen over mijn werk, dat lijkt me nou zo leuk!

Oh ja, dat is ook echt heel leuk! Ik ben vorig schooljaar ook met mijn werk op wielen langs gegaan. Dat was echt een succes. Tot er een jochie echt knock out ging, toen was het jammer genoeg gelijk klaar 👀.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 09 Nov 2022 10:15

Ik heb pas geleden geholpen met lampionnen knutselen, een keer meer naar een uitje en ik heb een 'spreekbeurt' gegeven over mijn werk.

Als ik kan, vind ik het heel leuk om te helpen. Helaas mag zusje niet mee, dus als ik daar geen opvang voor heb, dan houdt het op.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Snirp

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2022 10:18

Ohhh, ik wou dat onze school weer zoveel ouders vroeg om te helpen.

Ik ben dit jaar wel mee geweest op schoolreisje en meld me (op mijn vrije dagen) ook altijd aan om bijv. ergens heen te rijden.
Maar voor echt dingen óp school is er sinds corona nooit echt meer een oproep uitgegaan.
Niet om school te versieren, niet om in de klas te helpen, niks...

Laatst sprak ik een moeder en die had zich bij de juf zelf aangeboden als leesmoeder, dus die doet dat nu 1x per week.
Dus had bedacht dat ik ook maar even zelf ga peilen dan bij de leerkrachten, wie weet hebben ze bijv. maandag 5 december nog hulp nodig.
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 09 Nov 2022 10:36

Hier vragen ze vooral om vervoer en soms chaperonne tijdens een uitstapje waar dat vervoer bij nodig is. Mijn man gaat altijd mee. Hij heeft een auto en hij kan gewoon weg onder werktijd. Ik heb geen auto, behalve als mijn man thuis is. Maar hij gaat dus altijd de school dingen doen, omdat hij dan meer tijd met (een van) de kinderen heeft. Hij brengt ze ook elke ochtend lopend naar school en haalt ze ook bijna altijd op :love: Gewoon omdat het kan en hij die momentjes kan meepikken (en gelijk wat beweging heeft).

Wat voorlezen betreft, dat is hier niet. De kinderen uit groep 1 en 2 worden voorgelezen door de grotere kinderen vanaf groep 5. Daar leren de grotere kinderen namelijk zelf ook van is hier het motto. Dit vind ik wel een goede. Mijn zoon zit in groep 5 en is al een aantal keer gaan voorlezen.

Het poetsen en versieren etc daar hoor ik eigenlijk nooit iets van. Er wordt ook wel gevraagd om extra hulp als er een evenement op school is, daar doen we zelden aan mee, maar dat is vaak ook loten vanwege teveel aanmeldingen dus dan laten we het maar. Net als Juliet weet ik nooit van te voren hoe ik me voel helaas.

Ik heb bijvoorbeeld tijdens corona meegeholpen om dingen te testen met de juffen, zodat het online gebeuren goed zou gaan verlopen. En ze vragen heel vaak thema materialen of knutseldingen om vanuit huis mee te geven, dan geef ik dat allemaal mee aan de kinderen. Meestal ook extra, zodat als er kinderen zijn die niks meehebben, ze dat van mijn kind kunnen krijgen.
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 09 Nov 2022 10:39

Ik weet zelf nog toen ik in groep 4 en 5 zat, dat mijn vader een tijdje thuis was. En hij kwam echt zo vaak helpen op school toen, in de tuintjes. Dat vond ik echt ZO fantastisch. Ik heb daar zulke fijne herinneringen aan. Vandaar dat ik mijn man er steeds op af stuur denk ik (en hij wil het zelf ook). De kinderen zien mij constant naast school dus met mij hebben ze tijd zat ;)
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2022 10:42

Ik help heel veel op school. Rij altijd als het nodig is, ben luizenmoeder op 2 scholen, zit in de activiteitencommissie en oudervereniging. Daarnaast ben ik ook aanwezig als ze ergens anders hulp bij nodig hebben zoals een speurtocht, bibliotheek bezoek of een ander uitstapje.
Ik heb de tijd ervoor maar er zijn ook ouders die nooit helpen en er is al eens een activiteit niet doorgegaan omdat er te weinig ouders waren. Dat vind ik dan wel jammer.
Als iedereen 1 of 2 keer per jaar helpt, scheelt dat al zoveel.
Ik vind het trouwens heel leuk om te helpen, zo leer ik de kinderen ook kennen.
<<

Jolieke

Noob

Bericht 09 Nov 2022 10:58

Ik help wel mee, of ergens naar toe rijden, maar ik check het altijd even met mijn kinderen. Mijn moeder hielp vroeger heel veel mee, en ging ook altijd mee op schoolreis, en dat vond ik toch niet zo heel leuk eigenlijk. Ik voelde me toch een beetje beperkt door de aanwezigheid van mijn moeder.

Er is 1 ding wat ik niet doe, en dat is de klas poetsen voor de zomervakantie. Ik heb het altijd zelf belachelijk druk voor de zomervakantie en dan ligt het weer 7 weken te verstoffen voor het begin van het schooljaar. Ik zou zeggen: ga lekker in de eerste week alles schoonmaken, dan leer je meteen de nieuwe ouders kennen in de klas. En dan zou ik heus ook gaan poetsen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 09 Nov 2022 11:40

Jolieke schreef:Er is 1 ding wat ik niet doe, en dat is de klas poetsen voor de zomervakantie. Ik heb het altijd zelf belachelijk druk voor de zomervakantie en dan ligt het weer 7 weken te verstoffen voor het begin van het schooljaar. Ik zou zeggen: ga lekker in de eerste week alles schoonmaken, dan leer je meteen de nieuwe ouders kennen in de klas. En dan zou ik heus ook gaan poetsen.

Hier plannen ze dit 4/5x per jaar in. Iedereen is dan 1x per jaar aan de beurt.
2015 💙
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Bericht 09 Nov 2022 11:45

Ik had ingevuld dat ik wel wilde helpen met voorlezen, naar de bibliotheek en met spelletjes doen, maar had er wel bij gezet dat ze een keuze moesten maken, want alles werd wat veel. Ik ben nu overal voor ingedeeld en moet vanaf november tot en met april 11 keer naar school! Dat vind ik dus wel echt veel. Volgend jaar geef ik me nog maar voor 1 onderdeel op. Ik heb 1 ochtend vrij per week en nu moet ik minstens de helft van al die ochtenden naar school. Navraag bij de andere ouders leverde niks op. Er zijn slechts 8 van de 46 ouders die kunnen helpen en die dus allemaal zo vaak zijn ingepland. Ik sta er best van te kijken dat dus bijna alle ouders blijkbaar werken op woensdag en/of vrijdag.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2022 11:55

Hier wordt weinig hulp gevraagd door school, af en toe een uitje waar ze chauffeurs en begeleiding voor nodig hebben. Helaas wordt het vaak pas een week van te voren gemeld en dan is het lastig te regelen met m'n werk.
Mijn man en ik hebben beide denk ik 1 of 2 uitjes gedaan in de afgelopen twee jaar.
Ik heb overigens niet gevraagd of ik de jongste (1jaar) mee zou mogen nemen, ik wil dat zelf helemaal niet. Als ik mee ga dan wil ik me even focussen op het uitje en mijn kleuter(s).
<<

Kris

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 09 Nov 2022 12:07

Ik help weinig op school. Als ik vrij ben en geen andere afspraken heb wil ik best een keer ergens heen rijden of op school ergens mee helpen voor een uurtje, maar dit komt maar weinig voor. Ik ga er ook geen vrij voor nemen van mijn werk. Schoolreisjes meld ik me sowieso al niet voor aan, vind ik niet leuk.

De jongste zit in groep 1 en zie daar dat de (vooral nieuwe) ouders nog wel erg actief zijn om mee te helpen op school. Bij mijn oudste (groep 5) is dat wel wat minder. Bij de oudste is vorig jaar 1x iets niet doorgegaan omdat er geen ouders waren.
Maart 2014
Februari 2018
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 09 Nov 2022 12:40

In de eerste jaren hielp ik af en toe met iets. Vorig jaar, in groep 8, heb ik vrij veel gedaan, dat vond ik ook echt heel leuk. Ik doe nu nog steeds een paar dingen, al zit mijn dochter nu in de brugklas. Niet meer zo intensief als vorig jaar natuurlijk.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem338

Bericht 09 Nov 2022 13:46

Ik help structureel als 'luizenmoeder' en 'bieb-moeder'. Daarnaast help ik soms met uitjes en dingen als Sintcadeaus inpakken enzo. Ik heb er de tijd voor dus bied dan ook graag hulp aan. Maar echt in een commissie of bij de MR wil ik niet, liever de wat praktischere 'losse' activiteiten.
<<

Filoria

Bericht 09 Nov 2022 14:51

Ik ben sinds vandaag de coördinator van de Sinterklaasband 😎

(Een groepje ouders met muziekinstrumenten. Op 5 december spelen we Sinterklaasliedjes op het schoolplein.)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 09 Nov 2022 15:21

Wat leuk Filoria!

En ook leuk Klaproos. Ik was vorig jaar ook bieb ouder.
Let's discover the world together.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2022 15:57

Ik help eigenlijk altijd wel, mits ik het geregeld krijg met de jongste. Die mag vaak wel mee, maar ik doe het liever niet meer. In het verleden is ze zo vaak op school geweest (omdat de oudste extra begeleiding nodig had) en daardoor kennen alle kinderen haar. Daardoor duiken alle kleuters meteen op haar, terwijl ik er eigenlijk ben voor de oudste. Die mag ook weleens middelpunt zijn.
De wat grotere events staan al in de agenda, dus daar krijg ik waarschijnlijk wel oppas voor geregeld.

Mijn vriend is dus wel luizenpluizer. Dat gebeurt altijd even in de kring met meerdere ouders die dan naar elkaar toe werken. Valt meestal op zijn vrije dag.

Ik zit trouwens ook in de OR, maar dat doe ik vooral voor mezelf.
<<

Mara

Gebruikers-avatar

Noob

Bericht 09 Nov 2022 16:01

Vorig jaar was ik klassenmoeder en dit jaar zit ik in een commissie. In probeer tussendoor ook te helpen met een uitje of schoonmaken maar ik zit met of de jongste of werk als het overdag is. As vrijdagavond ga ik helpen met het versieren van de peutergroep van de jongste want ik kan daar al zo weinig doen omdat hij daarheen gaat op een werkdag dus als het dan 's avonds is doe ik dat wel
💙 2016
💙 2020
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2022 17:00

Ja, ik doe heel veel op school. Ik zit in de ouderraad en help als ik vrij ben standaard als dat gevraagd wordt. Nu ik 3 dagen werk is dat dus minder geworden maar alsnog help ik veel.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2022 17:29

Ik help als het kan. Ik werk 32 uur en heb bereikbaarheidsdienst eens in de zo veel weken. Die overuren moet ik ook weer binnen ongeveer een maand moet opnemen dus dat maakt me redelijk flexibel. Als het lukt help ik op school met uitjes, schoonmaken, voorlezen, luizenpluizen, versieren etc.

Daarnaast werk ik vrijwillig een halve dag op school als hulp voor de congierge.

Ik vind het onwijs leuk om te helpen en mijn dochter vind het ook erg leuk. Het werk is wel vermoeiend (ik heb niet veel energie) en is genoeg zoals het nu dus is want in de middag moet ik altijd ff een tukkie 😂. In een ochtend zet je zo 10.000 stappen terwijl ik dat helemaal niet gewend ben haha.

Wat ik echt niet wil is klassenouder zijn. Niemand trouwens, dit jaar heeft nog niamamd zich aangemeld 😂
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2022 18:50

Afgelopen jaren heb ik heel vaak geholpen met van alles.

- Rij ouder voor meerdere juffendagen en de herfstdag
- Klas versieren voor Sint en Kerst
- Ga vaak mee naar de bieb
- Pleindienst
- Mee naar schoolreisjes
- Voor beide kinderen elk jaar bijdragen aan het eten voor het kerstdiner

Vorig jaar was ik klassenmoeder bij de jongste in de klas. Het klikte totaal niet met de andere moeder maar vond dat verder echt onwijs leuk om te doen. Bij de kleuters is dat wel extra leuk trouwens.

Enige wat ik niet doe is luizenpluizen.
<<

ShallY

Yipyapper

Bericht 10 Nov 2022 12:04

Nu ze allemaal op school zitten kan/ wil ik meer helpen. Binnenkort helpen borduren op school, ze gaan nog een keer een wandeling doen en als het op m’n vrije dag is zal ik zeker helpen.

Ik ben van zowel de klas van de oudste als van de tweeling klassenouder. Dus mag van alles regelen maar lukt tot nu wel goed.
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 10 Nov 2022 12:52

Ik help wanneer ik kan, of op een vrije dag of wanneer ik eventueel iets kan schuiven met m'n werkdagen.
Laatst ben ik mee geweest naar de schoolkerkdienst. Ik ben biebmoeder, dat is door de hoeveelheid ouders 1x per 2,5 maand ongeveer. Ik was een stempelpost bij de sponsorloop.

Ik neem niet altijd m'n jongste dochter mee, maar bij de sponsorloop laatst wel. Die kon ook wel een rondje mee rennen.
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Anoniem330

Bericht 10 Nov 2022 13:02

Ik help wanneer ik kan en neem er ook gerust vrij voor.
De afgelopen 3 dinsdagen heb ik geholpen met workshops (kleien en strijkkralen) en er waren ook vaders, voor Fred z'n stats.
Vandaag waren ze naar de bakkerij en toen waren de meeste begeleiders vaders, erg leuk.

Er zijn ongeveer 3x per maand ouders nodig als ik zo de afgelopen tijd de agenda check, zowel voor op school als begeleiding naar een uitje.

Grote schoonmaak van het lokaal heb ik vorig jaar ook gedaan en doe ik dit jaar weer denk ik.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen