Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Basisschool kiezen

<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2022 15:50

Basisschool kiezen

Goed, mijn kind is nog niet eens 2,5 en we kregen een brief dat we over een tijdje onze voorkeur in moeten sturen voor zijn basisschool keuze. We moeten minimaal 5 en maximaal 10 scholen opgeven. Maar hoe doe je zoiets? Zijn er open dagen? Hoe kom je erachter welke school je fijn vindt en welke niet?

Ik voel me echt een totale amateur, haha.
<<

Dobby

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 09 Nov 2022 15:59

Re: Basisschool kiezen

Bij ons in de buurt kan je contact opnemen met de school en dan krijg je een rondleiding
08-03-2010
08-02-2016
<<

Mara

Gebruikers-avatar

Noob

Bericht 09 Nov 2022 16:02

Ik heb de scholen in de buurt opgezocht op internet en bij 2 zijn we geweest voor een rondleiding en aan de hand daarvan ingeschreven op 1. Wij hoeven hier geen top 5 aan te geven gelukkig
💙 2016
💙 2020
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 09 Nov 2022 16:03

Oh ja lastig he! Wij moesten dat zelfs al doen toen hij 6 weken oud was. Toen vroegen ze ook of we dachten dat hij daar paste (eeeeh het is een baby).

Wij vonden nabijheid toch wel echt belangrijk. Nou weten jullie ook niet echt waar je gaat wonen dus dat maakt 't extra lastig.
Vrijwel alle kinderen uit onze buurt gaan naar deze school en is ook echt om de hoek. Moest wel heel wat geks met die school zijn if een ander er echt uitspringen wilden we voor een ander gaan. Is dus ook niet gebeurd. Achteraf lijkt deze school ook heel goed bij hem te passen, althans dat hopen we dat dat zo blijft. Ze doen hun best in elk geval.

Ik vond het destijds dus wel heel fijn dat het in de buurt was. En het type onderwijs sprak me aan. Heel erg gericht op verschillende leer stijlen en ruimte voor andere manieren van leren.
Let's discover the world together.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2022 16:05

Wij hebben rondgevraagd welke scholen goed waren. Nou, dat waren ze allemaal in het dorp. We wilden het liefst wel in de wijk, daar staan 3 scholen. Bij 2 ervan rondleiding aangevraagd (de 3e kenden we al omdat ze daar op de peuterspeelzaal zat). De eerste vonden we best leuk. De tweede was precies wat we zochten. We hebben toen direct ingeschreven. Ze was toen ook 2,5, maar omdat we het toch wel wisten maar gewoon gedaan. Hier ben je in principe tot 3,5 nog op tijd.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2022 16:21

Ik heb de inspectie rapporten bekeken, de schoolgids en aan andere ouders advies gevraagd. Van de 5 scholen bleven er 2 over en toen koos ik de dichtstbijzijnde school.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2022 16:23

Er blijkt een website te zijn waar je je adres in kunt vullen en dan krijg je de scholen het dichtsbij, daar krijg je dan voorrang. Dat helpt wel want dan werk ik gewoon dat lijstje af qua research en maken we een top 10. Er gaat echt een wereld voor me open haha.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2022 16:25

Wij wonen in een dorp met 1 basisschool, keuze snel gemaakt 😉
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2022 16:27

Haha lijkt me heerlijk!
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2022 16:31

Onze zoon is met een paar maanden oud al ingeschreven. Onze school van voorkeur zat tot aan zijn leerjaar al vol en deden zelfs geen wachtlijstplaatsingen meer. Ik geloof dat zijn startjaar nu ook vol zit, echt absurd!

Wij hadden een voorkeur voor deze school omdat deze op zichzelf staat. In de wijk zitten nog 6 basisscholen, maar die zitten 3x 2 in een multifunctioneel centrum. En dat oogt echt enorm.

We hebben een kennismakingsochtend gehad met andere ouders en de directrice. Vervolgens deden leerlingen een rondleiding en mochten we hen vragen stellen.
Was heel prettig.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 09 Nov 2022 16:32

Harrison schreef:Er blijkt een website te zijn waar je je adres in kunt vullen en dan krijg je de scholen het dichtsbij, daar krijg je dan voorrang. Dat helpt wel want dan werk ik gewoon dat lijstje af qua research en maken we een top 10. Er gaat echt een wereld voor me open haha.

Tien stuks lijkt me ook wel heel stressvol zeg! Die kan je natuurlijk echt niet allemaal bezoeken. Ik zou beginnen met een long list en dan een short list maken en die bezoeken, en de rest een beetje op gevoel invullen dan ofzo.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2022 16:33

Wij zitten in hetzelfde schuitje maar in een andere stad dus misschien nog iets makkelijker. Hoop ik tenminste. Ik ben begonnen met de openbare basisschool die hier heel dichtbij zit. Daar krijgen we over twee weken een rondleiding.
Voor de vorm wil ik ook gaan kijken bij de montessori die ernaast zit en nog een andere openbare iets verder weg. En dan hoop ik maar dat het goed voelt.

Ik vind een top 5 wel heel veel! Drie scholen bezoeken vind ik al heel actief. 😬
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2022 16:43

Ja he? Ik denk niet dat we 10 scholen gaan bezoeken. Maar ik weet ook niet zo goed hoe groot of klein de kans is dat je op je eerste keuze komt, als die kans heel klein is wil ik iig wel goed weten wat onze top 5 is. Ben benieuwd hoe de rondleiding is!

Er zitten twee openbare montessori's heel dichtbij, die zien er altijd wel fijn uit als je langsloopt dus daar gaan we sowieso even naar kijken. Mijn oppaskinderen zaten vroeger ook op een montessori en dat was ook altijd een fijne school maar ik weet niet mega veel van het onderwijssysteem dus daar moet ik me nog wat beter in verdiepen. Zal ons ook eens opgeven voor de voorlichtingsmomenten.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 09 Nov 2022 16:46

Oh ja slim inderdaad van de voorlichtingsavonden. En misschien kan je een aantal volgen op Instagram ofzo als ze daar actief zijn? Dan krijg je ook beetje een beeld misschien.
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 09 Nov 2022 16:47

Onze zoon is ook 2,5 inderdaad, kregen veel reacties van "nu al???" maar als je bedenkt dat sommige mensen hun paar maanden oude baby al moeten inschrijven valt het wel mee. Hier mag je pas vanaf 3 jaar inschrijven bij een basisschool.

Wij hebben best veel basisscholen in de buurt, 6 op max 5 min fietsen waarvan 5 voor ons huis. Een aantal vielen daarvan meteen af. Bij 2 zijn we gaan kijken, gewoon gebeld en gevraagd naar een rondleiding. Ik heb ook nog een aantal vriendinnen en buren gevraagd wat hun mening was over de school waar hun kind naartoe ging. We vonden de scholen allebei prima, er sprong er niet echt 1 uit. Ze hadden ook allebei wel voor- en nadelen (bijv schooltijden of grootte van de school). Maar we hadden toch wel een kleine voorkeur dus die wordt het. We hebben trouwens onze zoon naar de een meegenomen maar ik vond dat zo mijl op zeven (was een opvangdag) en ik denk toch niet dat hij het zich HEEL goed herinnert, dus we hebben het de tweede keer niet meer gedaan. OH en ik had veel vragen van tevoren in mijn telefoon gezet haha, geloof dat het af en toe wel een kruisverhoor leek :laughcry: Als je wilt kan ik wel doorsturen wat wij hebben gevraagd :)

Edit: omg ik denk dat het in jouw stad wel echt anders gaat, hier was het een beetje zo van: je schrijft je in en dan is er plek. Zou me trouwens ook vast bij de bso inschrijven want daarvoor zijn ook vaak lange wachtlijsten.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2022 17:01

Marin schreef:Oh ja slim inderdaad van de voorlichtingsavonden. En misschien kan je een aantal volgen op Instagram ofzo als ze daar actief zijn? Dan krijg je ook beetje een beeld misschien.

Oh ja dat is ook wel een goeie.

Oh Tove, BSO daar zeg je wat, daar had een vriendin van mij het laatst ook over. Hij krijgt voorrang op de BSO die aan het KDV verbonden is waar hij zit maar zal eens beter verdiepen ook.
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 09 Nov 2022 17:11

Ja wij hebben ons daar nu dus ingeschreven maar ze konden niks beloven (voor over anderhalf jaar :face:). Scheelt wel als je voorrang krijgt inderdaad! Hier is de bso in de school (dat vond ik belangrijk, geen extra locatie nog) maar daardoor is het wel een andere organisatie dan het kdv waar hij nu zit.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2022 17:14

Hier ook een dorp dus maar 1 school.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 09 Nov 2022 17:16

Tom schreef:Hier ook een dorp dus maar 1 school.

Haha hier ook een dorp maar toch 9 basisscholen.

Lijkt me wel lastig als je het toch niet echt kan vinden in de basisschool in het dorp. Zit J eigenlijk al op school,Tom? Of is hij nog 3?
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2022 17:20

Tove_ schreef:Ja wij hebben ons daar nu dus ingeschreven maar ze konden niks beloven (voor over anderhalf jaar :face:). Scheelt wel als je voorrang krijgt inderdaad! Hier is de bso in de school (dat vond ik belangrijk, geen extra locatie nog) maar daardoor is het wel een andere organisatie dan het kdv waar hij nu zit.

Ik krijg hier nu al stress van! Dat lijkt me helemaal ideaal als de BSO in de school zit maar volgens mij is dat hier niet vaak zo, ze worden dan opgehaald door de BSO. Daarom lijkt het me in dat geval wel relax als dat dan een vertrouwd gebouw is doordat hij daar al op het KDV zat.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 09 Nov 2022 17:26

Oh ja dat is wel echt handig om ook mee te nemen in je schoolkeuze. En misschien iets van VSO als dat er is. Er is hier dus maar 1 school (van de 9 dus) die VSO aanbiedt en voor ons is het niet super denderend dat het er niet is, maar vrienden van ons hebben echt overwogen daardoor nog van school te wisselen. Een goede sfeer is natuurlijk heel fijn, maar dit soort praktische zaken is misschien ook handig om van te voren even over na te denken en op te schrijven en uit te zoeken.
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2022 17:32

Wij hebben denk ik 5 scholen. En het zijn hier allemaal brede scholen waar dus de opvang vso bso enz allemaal in hetzelfde gebouw is. En hij gaat hier al naar de opvang. En het is op 3 min lopen van huis met 1x oversteken met zebrapad enz. De keuze was snel gemaakt. Vooral ook kijkend naar in de eigen wijk. Kindjes van de opvang stromen meteen met hem door naar de kleuterklas en komen dan waarschijnlijk ook uit de buurt ivm spelen.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 09 Nov 2022 17:37

Harrison schreef:
Tove_ schreef:Ja wij hebben ons daar nu dus ingeschreven maar ze konden niks beloven (voor over anderhalf jaar :face:). Scheelt wel als je voorrang krijgt inderdaad! Hier is de bso in de school (dat vond ik belangrijk, geen extra locatie nog) maar daardoor is het wel een andere organisatie dan het kdv waar hij nu zit.

Ik krijg hier nu al stress van! Dat lijkt me helemaal ideaal als de BSO in de school zit maar volgens mij is dat hier niet vaak zo, ze worden dan opgehaald door de BSO. Daarom lijkt het me in dat geval wel relax als dat dan een vertrouwd gebouw is doordat hij daar al op het KDV zat.

Sorry haha. Ik ga er wel vanuit dat het goedkomt hoor maar ik moet zeggen dat wij wel een backup plan gaan maken voor t geval dat…
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2022 17:43

Tove, ik ben wel benieuwd naar je vragen. Ik heb eigenlijk geen idee wat ik allemaal moe vragen dus hulp is welkom! :)
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2022 17:46

Marin schreef:
Tom schreef:Hier ook een dorp dus maar 1 school.

Haha hier ook een dorp maar toch 9 basisscholen.

Lijkt me wel lastig als je het toch niet echt kan vinden in de basisschool in het dorp. Zit J eigenlijk al op school,Tom? Of is hij nog 3?

Hahaha maar jouw dorp is met het mijne niet te vergelijken 😂😂 de hoofdplaats H heeft dan wel 50000+ inwoners, maar ons dorp H-de Noord heeft er vrij weinig haha.

En we gaan ervan uit dat J gewoon zn plekje zal vinden hier; zn grote nichten zitten er ook. En als het nodig is zien we het wel verder. Maar nee, hij zit er nog niet, hij wordt in juli pas 4!
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen