Jeetje Sadie wat voor een fucking zuigende persoonlijkheid heb jij? Is dit normaal volwassengedrag of niet? Lijkt me niet. Misschien kun je al je vergaarde kennis eens richten op wat sociaal wel wenselijke gedragingen zijn en wanneer je gewoon je mond moet houden. Maar aangezien je volgens mij gewoon zit te trollen om reacties te krijgen (zichtbaar in dat Niekske niet op je eerste reactie reageert en je haar dan nog een graadje veroordelender en vervelender gaat toespreken in een volgende post), denk ik dat jouw sociale vaardigheden en capaciteiten om volwassengedrag te vertonen ook eens aardig behandeld mogen worden. Wellicht dat Jo Frost je wel een beetje wil komen corrigeren.
@Niekske, hier ook eentje van 2,5 die flink tekeer kan gaan. Het lijkt me normaal peutergedrag hoor. Onze A. kan ook ineens ontploffen en dan begint hij te slaan of knijpen of krabben. Laatst had hij mijn hand zelfs open gekrabt. Toen ik liet zien dat ik bloed had, damde hij in en kwam hij knuffelen en sorry zeggen. Maar vaak genoeg dat hij gewoon niet te kalmeren is.
Wat wij doen als hij een bui heeft is hem even op zijn kamer laten 'afkoelen', hij vraagt daar soms ook zelf om. Soms gaat hij dan eventjes harder tekeer, maar zodra zijn geroep/gegil inzakt ga ik er heen en geef hem een knuffel. Wat soms ook werkt is benoemen van 'woooow jij bent boos! heb je misschien een knuffel nodig?' en dan mag ik hem knuffelen en is het weer gesust. Soms geef ik hem zijn speen en knuffelgiraf en zet hem voor de tv om tot rust te komen.
Om driftbuien te voorkomen zorg ik voor zo veel mogelijk structuur. Dus bijvoorbeeld na het eten handjes wassen, tandjes poetsen, pyjama aan en in bed op de zelfde plaatsen op de zelfde volgorde. Dan weet hij wat er gaat komen en heb ik minder kans dat hij flipt.
Wat betreft andere kindjes pijn doen, ons pijn doen etc is wanneer het bewust is (dus hij is boos en gaat bewust proberen te krabben/slaan) dan zet ik hem weg om af te koelen of zet hem bij me vandaan. Als hij het bij andere kindjes doet zet ik hem sowieso even in een andere ruimte tot hij afgekoeld is. Als ik hem dan ga halen leg ik nog een keer uit dat het niet mag en moet hij naar zijn broertje bijvoorbeeld toe om even een kus te geven of sorry te zeggen.
Oh hier wordt trouwens de laatste tijd ook met spullen gegooid als hij boos is. Mijn regel is dat waar hij mee gooit heeft hij niet nodig. Dus dat wordt afgepakt. Zo had ik laatst een tafel vol met spullen die van hem afgepakt waren en zat hij jammerend op de grond omdat hij alles kapot gooide en weigerde sorry te zeggen, maar heel simpel: eerst sorry en eerder krijg je het niet terug. En als je er dan weer mee gooit wordt het weer afgepakt. Dat weet hij ondertussen al. Soms komt hij in een boze bui naar me toe gelopen en zegt 'mama! AFPAKKEN!' omdat hij er mee wil gaan gooien