Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Melk / Van drinken uit fles naar (rietjes)beker

<<

Archie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 18 Okt 2022 12:00

Melk / Van drinken uit fles naar (rietjes)beker

Wij willen proberen onze dochter tussen de 12-15 maanden van de fles af te krijgen. Ze drinkt inmiddels goed uit een rietjesbeker (open beker oefenen we maar gaat nog lastig, snap ik en is niet erg). Ze is bijna 11 maanden nu.

De ochtendfles is er inmiddels bijna af (ze krijgt een 1 tot 2 uur na haar ontbijt nog een klein flesje). Ik hoop deze niet meer te hoeven geven als ik haar wat koe/plantaardige melk bij het ontbijt kan geven. Wil hier over een week of 2/3 mee beginnen.

Maar dan.. hoe pak ik het verder aan? Ze lurkt serieus nog flessen leeg om 14:00, 16:00, 19:00 en nog een nachtfles. Die kan ik toch moeilijk allemaal vervangen voor koe/plantaardige melk. Lijkt me niet heel handig als ze de kcal voornamelijk uit vaste voeding moet halen.

Wat eten/aten en drinken jullie kindjes rond de 1/1,5 bijv. qua lunch of tussendoortjes in de middag? De ochtend ben ik niet bang voor, maar die ellelange middag.

Dit hele proces houdt mij ook een spiegel voor, dat ik totaal onregelmatig eet. Ineens staat de hele dag in het teken van eten/melk/tussendoortjes. Ben gewoon totaal inspiratieloos en op Insta lijkt het echt of mensen uren de tijd hebben om eten te staan maken op elk moment van de dag haha.

Help me!
11.21
10.23
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 18 Okt 2022 12:08

Re: Melk / Van drinken uit fles naar (rietjes)beker

Is er een reden dat je zo snel mogelijk over wil van fles naar beker? Vanwege de mondmotoriek?

Mijn dochter drinkt eigenlijk nog steeds twee flessen (dus letterlijk uit een fles) melk. De rest drinkt ze uit gewone bekers (met veel geknoei) en rietjesbekers. Ze is net 2.

Kinderen van 1 hoeven nog maar zo'n 300 ml melk te hebben per dag. Dus dan zal twee keer een flesje van 150 volstaan. Als ze op 1 slaapje zit kom je daar al wel aan, eentje voor haar slaapje en eentje voor haar nacht. Maar mijn dochter drinkt ook echt veeeel meer melk dan dat op een dag. Niet dat dat een goed voorbeeld is maar om maar aan te geven dat het ook niet heel erg is als het anders is.

Ik snap je structuur issue wel, daar ben ik ook niet zo goed in zelf en het helpt mij juist wel dat m'n kinderen die structuur afdwingen. Maak het jezelf vooral niet te ingewikkeld. Wat partjes appel of komkommer en wat crackers op een bordje is al prima als tussendoortje natuurlijk.
Let's discover the world together.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 18 Okt 2022 12:09

Nou Archie, ik kan je vertellen ik heb ook echt geen uren de tijd om eten te maken of inspiratie.

Daarbij drinkt onze oudste nog steeds graag in de ochtend en avond een flesje melk. Dat is sinds hij 3 jaar is pas gewone melk geworden. Daarvoor gewoon kunstvoeding en vanaf 2 jaar dreumesmelk.

Bij de jongste wil ik ook gewoon blijven geven, zodat ik zeker weet dat ze vocht binnenkrijgt. Op de opvang doen ze dit ook gewoon. Enne... volgens mij wordt het tot 2 jaar ook aangeraden om nog bv te geven. Dus waarom dan niet een flesje kv?

Kortom, het komt allemaal vanzelf.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Okt 2022 12:31

Hier waren ze met 13 maanden beide helemaal van de fles af.
Ontbijt gaven we de oudste pap van een bordje en de jongste brood met een rietjes beker melk omdat hij pap niet lekker vind, daarna rond 10 uur fruit met water of thee, dan brood voor de lunch met zo’n 125cc melk uit een rietjesbeker en dan sliepen ze eigenlijk best een grote tijd in de middag. Na het middagslaapje dan weer thee of water met iets te eten, dat varieerde van soepstengels, tot rijswafeltjes, tot nog wat fruit een keer een koekje, een boterham ed. En dan gaven we ze rond 17:00uur al avond eten ( op onze werkdagen geven ze het op de opvang) omdat het anders te laat werd. En dan tot slot nog een bakje volle Griekse yoghurt na.

Mijn zoons hebben beide tot 13mnd rond 23:00uur nog een fles gedronken en die lieten ze beide opeens vallen, toen waren ze helemaal van de fles af. Met 11mnd had ik ook echt nog niet gedacht dat ze twee maanden later van de fles af zouden zijn, het was echt een combinatie van meer vast voedsel aanbieden en de jongens volgen hier en toen kwam het vanzelf goed.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Okt 2022 12:32

Mijn dochter (bijna 16 mnd) krijgt nog een ochtendfles, middag koemelk en ook een avondfles en tegenwoordig geven we die in twee delen (na avondeten één deel en voor het slapen één deel) en slaapt ze door 🙏🏼. Durf dit niet te typen 😅.

Hier begonnen met verwarmen van koemelk en daarna wat kouder. En ochtend zou ook koemelk kunnen zijn maar vind ik poeder makkelijker ☺️.

Ze eet nu:
Fles en 1 of 2 boterhammen
Fruit en water
2 boterhammen en koemelk
Cracker of banaan en water
Avondeten en flesje (of toetje)
Voor slapen nog een deel melk.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Okt 2022 12:34

Dubbel
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Archie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 18 Okt 2022 12:36

Nou eigenlijk wel voor die motoriek. Ze gebruikt ook geen speen of duim. Het zou zo fijn zijn om voor de leeftijd dat ze verknocht raken aan een flesje, ze er af te hebben haha.

Maar misschien maak ik het ook wel heel moeilijk hoor.. in de ochtend is het al een gesjees om direct te ontbijten om 6.30/07.00 hahaha. Maar het werkt tot zover wel. Als ik haar een fles geeft, dan hoeft ze serieus geen brood. Eet ze 2 stukjes banaan en wegduwen. Ik wil gewoon liever dat ze leert eten in de ochtend dan een fles. Ondanks dat ik de fles zelf veel makkelijker vind :p

@minoessepoes, maakte je je zoons wakker om 23:00? Of kwamen ze zelf. Hier komt ze eigenlijk vrij standaard om 00:30/01:00. Mijn vriend opperde om haar wakker te gaan maken om 22:00 voor een fles in de hoop dat ze de nacht doorslaapt. Maar ik weet het niet.. Vind het zo naar om haar wakker te maken als ze zo lekker slaapt. Maar wil zelf ook wel doorslapen haha
Maar goed. Ik heb niet de illusie dat de avondfles er snel af is als ze ook nog een nachtvoeding krijgt. Maar een beetje minder flessen zou fijn zijn.
11.21
10.23
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Okt 2022 12:40

Rond die leeftijd zat ik op ongeveer hetzelfde schema als Lot:
Beker warme melk en 1 of 2 boterhammen
Fruit en water
2 boterhammen en koemelk
Cracker, wat gekookte groenten of gekookt eitje en water
Avondeten, water, yoghurt/kwark als toetje
Voor slapen flesje melk

Mijn ervaring is dat het eigenlijk vanzelf wel losloopt.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Okt 2022 12:42

Archie schreef:
@minoessepoes, maakte je je zoons wakker om 23:00? Of kwamen ze zelf. Hier komt ze eigenlijk vrij standaard om 00:30/01:00. Mijn vriend opperde om haar wakker te gaan maken om 22:00 voor een fles in de hoop dat ze de nacht doorslaapt. Maar ik weet het niet.. Vind het zo naar om haar wakker te maken als ze zo lekker slaapt. Maar wil zelf ook wel doorslapen haha
Maar goed. Ik heb niet de illusie dat de avondfles er snel af is als ze ook nog een nachtvoeding krijgt. Maar een beetje minder flessen zou fijn zijn.

De meeste mensen laten volgens mij de fles van 23:00uur eerst vallen voor de fles van 19:00uur, maar de fles van 23:00uur geven was voor ons makkelijker en dan sliepen ze goed de nacht door. Dus dat hebben we eerst zelf zo gestuurd en later werden ze daar inderdaad zelf wakker voor. Maar vanaf 13mnd beide opeens niet meer, en toen hebben we ze dus gewoon niet wakker gemaakt en gekeken wat er gebeurde. En dat ging dus goed, toen waren we opeens van de fles af.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 18 Okt 2022 12:47

Archie schreef:in de ochtend is het al een gesjees om direct te ontbijten om 6.30/07.00 hahaha. Maar het werkt tot zover wel. Als ik haar een fles geeft, dan hoeft ze serieus geen brood. Eet ze 2 stukjes banaan en wegduwen. Ik wil gewoon liever dat ze leert eten in de ochtend dan een fles. Ondanks dat ik de fles zelf veel makkelijker vind :p

Ja dan zou ik toch gaan aanwennen dat je haar een vast voedsel ontbijtje geeft. Dat kan natuurlijk wel pap zijn als ze dat lekkerder vindt dan brood. Mijn zoon was een echte papeter op die leeftijd, dochter totaal niet. Dus wisselt ook echt per kind. Nou is zij ook geen broodeter, dus meestal eet ze iets van yoghurt met cereal, net als ik. Wij zijn ook wel echt als gezin gaan ontbijten, ook wel goed voor je eigen structuur haha.

Wij hebben inderdaad beetje zelfde schema als Lot en Harrison, al dan niet met andere producten maar die opbouw is hetzelfde.

Ik zou vanaf dat ze een jaar is dan rustig gaan werken aan inderdaad echt dat schema, dus 3 hoofdmaaltijden en twee tussendoortjes per dag, plus dan nog twee flessen of bekers melk. Die bekers melk kunnen dan ook bij het tussendoortje misschien, als ze bij het ontbijt anders niets eet. En dan 's ochtends misschien kinderthee ofzo?

Hoe doen ze het op haar opvang?
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Okt 2022 12:48

Ik kan me dat soort dingen echt niet meer goed herinneren, weet je dat gewoon nog uit je hoofd Minoes of heb je het ergens opgeschreven?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 18 Okt 2022 12:50

Harrison schreef:Ik kan me dat soort dingen echt niet meer goed herinneren, weet je dat gewoon nog uit je hoofd Minoes of heb je het ergens opgeschreven?

Haha ik vond jouw schema al knap zelfs.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Okt 2022 12:55

Marin schreef:
Harrison schreef:Ik kan me dat soort dingen echt niet meer goed herinneren, weet je dat gewoon nog uit je hoofd Minoes of heb je het ergens opgeschreven?

Haha ik vond jouw schema al knap zelfs.

Haha ja dat kon ik nog terugzoeken in whatsapp naar mijn ouders!
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Okt 2022 13:19

Ja, weet ik nog uit mijn hoofd! Maar vooral omdat ik ook echt dacht toen “ we komen echt nooit van die laatste fles af”. En toen deden ze het beide opeens op hetzelfde moment, dat is me wel echt bijgebleven.

Qua schema zitten mijn 7 en 5 jarige eigenlijk nog op hetzelfde. Ontbijt met melk, fruit tussendoor met water of thee, lunch met drinken, uit school iets te snacken met wat limo, avondeten en toetje. Dat is eigenlijk al die jaren al hetzelfde.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Okt 2022 16:17

Zoon, 17 maand drinkt hier ook nog drie flessen. Alledrie in de avond/nacht. Overigens allemaal poedermelk. En bij ontbijt en lunch krijgt hij een beker met gewone halfvolle melk. En tussendoor water uit een rietjesbeker.

Afbouwen van de fles doen we niet actief aan. We volgen zoon hierin. Soms is het een fles. En op vakantie laatst wel 5. Hij groeit goed en blijft op zijn eigen lijn. Dat is voor mij het belangrijkste.

Overigens hier ook geen speen of duim.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Okt 2022 17:36

Ik wilde ook graag van de fles af. Omdat het niet meer nodig was en ik er dan ook niet meer speciaal om hoefde te denken als we weggingen. Ze waren hier rond 13/14 mnd van de fles af. Dochter kreeg hem 's nachts nog wel
af en toe omdat ze slecht sliep en wij alles probeerden.
Ze aten vanaf 10 maanden goed. En beide niet aan de fles voor de nacht gehecht (ook geen speen of duim). Heb die laatste 2 flessen ook nooit actief afgebouwd. Gewoon mee gestopt. Dus in die zin er ook geen moeite voor hoeven doen om van de fles af te gaan.

Vond het btw ook erg wennen, dat regelmatige eetschema van die kleintjes. Dat ze vóór de opvang echt gingen ontbijten en dat soort dingen. Weer je hele schema anders en wat een tijd kost het ineens. Maar vanaf 1 jaar gewoon 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes. Denk met 11 maanden ook al, maar dan nog met in de ochtend en avond een fles erbij.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 18 Okt 2022 18:36

Hier is het schema van dochter (1,5) ongeveer zo. Het is al maanden ongeveer hetzelfde, denk vanaf 13/14 maanden.
7.00-8.00 boterham en beker melk
10.00 fruit en water
13.00 2 boterhammen en beker melk
16.00 snackje zoals soepstengel, rozijntjes, koekje, pastinaakchipjes of iets dergelijks en water
17.30 avondeten en beker water of melk, schaaltje yoghurt na
19.00 flesje (koemelk) van ongeveer 60 cc
(Water drinken kan gewoon de hele dag overigens)
Het flesje stelt weinig meer voor en is ook niet echt nodig, maar is meer een lekker rustmomentje voor het slapen.
<<

Anoniem330

Bericht 18 Okt 2022 18:45

Zolang er nog een nachtvoeding was gewoon een flesje.

Jongste is bijna 2 en heeft nog steeds een fles voor wat melk voor bedtijd. Ze kan ook wel drinken uit een gewone beker of een rietjesbeker, maar ik vind het wel prima zo.
Straks als ze 2 wordt krijgt ze wel een rietjesbeker speciaal voor melk. Ik wil dat niet in haar gewone rietjesbeker want als ik omspoelen 1x vergeet dan komt er zo'n monsterachtige lucht in te zitten.
<<

Archie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 19 Okt 2022 07:29

Bedankt voor alle reacties. Ik ga het maar een beetje aanvoelen en waar lukt alternatieven bieden. Zie wel waar het schip strand.

Vannacht was het ineens pas half 5 ipv altijd 01:00 uur haha.

Ik heb trouwens hele toffe/handige/makkelijk schoon te maken rvs rietjesbekers gekocht van Elk and Friends voor de melk. https://www.amazon.com/Elk-Friends-Stai ... B091562CNX

Melk ga ik niet aanbieden in plastic rietjesbeker. Inderdaad ivm geur enzo haha.
11.21
10.23
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Okt 2022 10:11

Haha, ik dacht even wat een geld voor een beker! Maar het zijn er 4 :smile: .
<<

Archie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 19 Okt 2022 18:44

Haha en dan vind ik ze al behoorlijk aan de prijs. Kwam ook nog 10 dollar verzendkosten bij. Maar goed, ik roep al zo vaak ‘toe maar’. Dit kon er nog wel bij haha. Met het idee dat rvs lang meegaat ;)
11.21
10.23

Terug naar Zwangerschap & kinderen