Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Vrijwillige ouderbijdrage

<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Bericht 10 Okt 2022 08:50

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

DronkenTaart schreef:
Olíve schreef:Ja, zo gaat het bij ons ook hoor. Je krijgt (iedereen) via de mail een herinnering.
Ik dit in de ouderraad en vorig jaar heeft maar 42% betaald. Dat is gewoon heel weinig en zo kunnen de activiteiten niet uitgevoerd worden. Maar ouders hebben dan vervolgens wel commentaar dat er weinig georganiseerd wordt.

Maar wat een bedragen worden er hier genoemd zeg! Wow!

Zolang het geen persoonlijke herinnering is en het nog steeds vrijwillig is van karakter is daar natuurlijk niks mis mee. Het gaat om een persoonlijke herinnering en zeker als het per brief met de desbetreffende kinderen meegaat is dat al helemaal niet handig. Het percentage wat je noemt is wel heel laag inderdaad. Ik zou dat ook communiceren bij bijvoorbeeld de algemene herinnering. Zeker als je dit soort geklaag hoort van mensen. Dat school afgelopen jaar helaas minder organiseerde i.v.m. de lage inkomsten van de ouderbijdragen en dat jullie hopen dit jaar meer op te halen.

Hier geen kinderen, maar ik weet wel een beetje hoe dat werkt met ouders: Er zijn genoeg ouders die ergens een probleem in zien, maar als er een algemeen bericht verstuurd wordt of ouders willen bijdragen aan de oplossing voor het probleem, vinden de meeste van die ouders, stuk voor stuk, dat het vooral de ándere ouders zijn die het mogen oplossen voor hen. En niet zij zelf. Zo werkt dat denk ik ook met een algemene betalingsherinnering. Hoe vervelend ook, maar als ik een beetje kijk naar de bereidwilligheid van sommige ouders op mijn werk als het gaat om meewerken in een oplossing van een bepaald probleem, snap ik wel dat scholen zich genoodzaakt zien om een persoonlijke herinnering te sturen.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Bericht 10 Okt 2022 09:04

Ik zou het overigens volledig begrijpen als de ouderbijdrage niet meer vrijwillig zou zijn, maar iets wat verwacht wordt van iedere ouder. En als een ouder het niet kan betalen, dat er zeker ruimte voor overleg mogelijk is (en misschien een symbolische bijdrage van een tientje of voor mijn part een euro).
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Okt 2022 09:16

Maple, je kunt er alle begrip van de wereld voor hebben maar het mag gewoonweg niet. Door de bijdrage verplicht te maken en op iedere school verschillend creëer je een kloof die er niet hoort te zijn.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Bericht 10 Okt 2022 09:18

Maar begrijp je mijn reactie daarboven ook? Geen individuele herinnering betekent straks dat school weinig anders kan bieden dan alleen lesgeven in een lokaal. En weinig ruimte voor kamp, schoolreisjes. excursies, de eindmusical, noem maar op.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 10 Okt 2022 09:35

Taeda schreef:Je kunt met het overmaken ook kiezen voor een donatie, daarmee wordt de bijdrage laag gehouden voor gezinnen waar het een grote uitgave is. De betaling gaat via Schoolkassa (van Parnassys) en je kunt bij de betaallink aanklikken dat je niet kunt/wilt betalen. Dan ontvang je geen herinnering meer.

Dit vind ik goed bedacht. Dat je ook wat extra kan betalen als je dat kunt missen voor mensen die het niet kunnen missen. Mooie oplossing!

Wij betalen dacht ik 2 keer per jaar €27,50 per kind. Dat gaat via automatische incasso.
Ik vind het een prima bedrag. Het wordt gebruikt voor activiteiten, Sinterklaas, schoolreisje ed.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Okt 2022 09:44

Maple schreef:Maar begrijp je mijn reactie daarboven ook? Geen individuele herinnering betekent straks dat school weinig anders kan bieden dan alleen lesgeven in een lokaal. En weinig ruimte voor kamp, schoolreisjes. excursies, de eindmusical, noem maar op.

Je reactie doet er helemaal niet toe als ik heel eerlijk ben. De bijdrage is vrijwillig en zolang dat zo is, is een herinnering sturen ongepast en niet toegestaan. Wat ik al zei, we kunnen hier met z'n allen alle begrip van de wereld hebben maar ons begrip staat niet boven de wet. Ik vind het goed dat deze regels er zijn en eerlijk gezegd hoop ik ook dat ooit die vrijwillige bijdrage komt te vervallen. Want door die grote verschillen (hier al tussen de 20 en 600 euro wtf?) blijf je die kloof gewoon houden natuurlijk. De druk van moeten betalen is er op de meeste scholen duidelijk ook gewoon nog.

En of al die schoolreisjes en vieringen dan zullen verdwijnen weet ik niet. Ik hoor ook vaak genoeg dat scholen genoeg geld hebben trouwens. Er zal vast een andere manier zijn om dit soort zaken wel te kunnen blijven bekostigen (via de overheid of de school zelf). Alles gelijk trekken qua onderwijs is echt niks mis mee. De enigen die daarop tegen zijn, zijn de mensen die financieel gezien bovenaan de voedselketen staan.
<<

Sublimo

Bericht 10 Okt 2022 10:04

Onze kinderen gaan in België naar school en wij betalen geen jaarlijkse bijdrage. Wel moeten we af en toe een paar euro meegeven als ze naar een toneelvoorstelling gaan of voor een schoolreisje. Dat is vaak 2-5 euro per keer, zo'n 3-4 keer per jaar. Verder organiseert de school dingen als een pizza- en pastaverkoop, een wafelverkoop en het jaarlijkse eetfestijn. Het geld dat daarmee wordt binnengehaald, gaat ook naar activiteiten en materialen.

Afgelopen jaar had de oudste trouwens boerderijklasse (schoolreisje met 1 overnachting), en daar moesten we wel 30 euro voor betalen. Daarvan kun je dan wel weer 10 euro terugkrijgen van de zorgverzekering. En dit jaar gaat de oudste op bosklasse (2 overnachtingen) en dat kost 100 euro voor zover ik begreep. Dat vind ik dan wel weer best prijzig. Maar tijdens de infoavond werd wel heel erg benadrukt dat als je om wat voor reden dan ook die 100 euro niet kunt betalen, je dat altijd mag bespreken met de directrice omdat het absoluut niet de bedoeling is dat kinderen niet mee mee kunnen met zo'n schoolreisje omdat de ouders het niet kunnen betalen en dat daar dan wel een mouw aan te passen is.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 10 Okt 2022 10:48

Believe, ik bedoelde mijn reactie niet als aanvallend naar jou of jullie keuze maar naar het schoolsysteem. Als je het kan betalen heb je nou eenmaal meer keuze om de school aan te laten sluiten op je idealen dan als je het niet kunt betalen. Dat is toch niet recht te praten?

Dat je dan zo’n keuze maakt als je het wel kunt betalen, dat snap ik volledig. Natuurlijk wil je voor je kind wat in jouw ogen het beste is. Maar eigenlijk zou niemand in die keuze beperkt moeten worden.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Jolieke

Noob

Bericht 10 Okt 2022 11:14

Believe, ik vind dat je het juist heel goed uitlegt. De school heeft een aantal speerpunten, zoals het kamp en de pleinwacht, waar zij ouders voor nodig hebben. Ouders moeten zich dat realiseren als ze voor deze school kiezen, de voorwaarden zijn duidelijk.

Tegelijkertijd is het natuurlijk triest dat er in een land als Nederland zaken als onderwijs, kinderopvang, bso etc gewoon niet goed geregeld zijn en dat er een enorm verschil is tussen rijk en arm.
<<

Jolieke

Noob

Bericht 10 Okt 2022 11:21

Ik ben het helemaal niet met je eens, Maple. In mijn specifieke geval gooi ik per kind per schooljaar 52,50 euro in de grote pot, en daar worden dan dingen uit bekostigd. Vervolgens blijft er een berg geld over, en de MR besloot om dit bedrag te gaan schenken aan het goed doel. En daar betaal ik niet mijn ouderbijdrage voor.

Ik denk dat we in Nederland naar een totaal ander onderwijssysteem moeten overstappen. Met meer kansengelijkheid, brede brugklassen, verlengde schooldag, warme maaltijden op school en voor ieder kind sport- en muzieklessen. Ongeacht of je nu wel of niet een ouderbijdrage betaald.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 10 Okt 2022 14:05

Huh maar Dronken Taart, je kunt toch prima een keer extra benoemen in een nieuwsbrief ofzo wat de ouderbijdrage is, hoe je die kunt overmaken etc? Er zijn genoeg ouders die bijv later in het jaar pas op school komen, of ouders die niet weten hoe het moet.. dan is het toch prima dat 1 of 2x extra te noemen? Bij ons is het ook al een x gebeurd dat door die extra mention, wij ons bedachten dat we het nog niet hadden overgemaakt terwijl we dat natuurlijk wel willen (en kunnen) doen. Ik zie niet in waarom dat niet zou mogen.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Okt 2022 19:36

Zora schreef:Huh maar Dronken Taart, je kunt toch prima een keer extra benoemen in een nieuwsbrief ofzo wat de ouderbijdrage is, hoe je die kunt overmaken etc? Er zijn genoeg ouders die bijv later in het jaar pas op school komen, of ouders die niet weten hoe het moet.. dan is het toch prima dat 1 of 2x extra te noemen? Bij ons is het ook al een x gebeurd dat door die extra mention, wij ons bedachten dat we het nog niet hadden overgemaakt terwijl we dat natuurlijk wel willen (en kunnen) doen. Ik zie niet in waarom dat niet zou mogen.

Ja hoor, met een algemene herinnering is niks, zolang het karakter vrijblijvend is. Wat ik bedoelde was dat sommige ouders bij ons er wellicht niet van bewust zijn dat er betaald kan worden omdat het ergens onder aan een nieuwsbrief van 3 kantjes staat. Niet iedereen leest de nieuwsbrief (blijkt altijd weer in de klassenapp) dus ik zou dat in een los bericht doen als ik de school was.

Een persoonlijke herinnering mag niet. Een brief meegeven aan desbetreffende kinderen is al helemaal drie stappen te ver.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 11 Okt 2022 08:29

DronkenTaart schreef:
Zora schreef:Huh maar Dronken Taart, je kunt toch prima een keer extra benoemen in een nieuwsbrief ofzo wat de ouderbijdrage is, hoe je die kunt overmaken etc? Er zijn genoeg ouders die bijv later in het jaar pas op school komen, of ouders die niet weten hoe het moet.. dan is het toch prima dat 1 of 2x extra te noemen? Bij ons is het ook al een x gebeurd dat door die extra mention, wij ons bedachten dat we het nog niet hadden overgemaakt terwijl we dat natuurlijk wel willen (en kunnen) doen. Ik zie niet in waarom dat niet zou mogen.

Ja hoor, met een algemene herinnering is niks, zolang het karakter vrijblijvend is. Wat ik bedoelde was dat sommige ouders bij ons er wellicht niet van bewust zijn dat er betaald kan worden omdat het ergens onder aan een nieuwsbrief van 3 kantjes staat. Niet iedereen leest de nieuwsbrief (blijkt altijd weer in de klassenapp) dus ik zou dat in een los bericht doen als ik de school was.

Een persoonlijke herinnering mag niet. Een brief meegeven aan desbetreffende kinderen is al helemaal drie stappen te ver.

Ik heb er dit jaar dus ook echt overheen gelezen. Het werd tussen neus en lippen door genoemd. Bedacht het ineens dus te laat maar wel voor de herinnering betaald.
2015 💙
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Okt 2022 19:41

Ze willen bij ons op school nu proberen de ouderbijdrage te stoppen en een fonds op te zetten. Op die manier kunnen ouders een donatie doen aan het fonds waardoor het bij de belasting aftrekbaar is en er helemaal niemand herinneringen ontvangt. Het zit nog helemaal in de onderzoekafase maar het klinkt wel goed vind ik.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Okt 2022 19:43

Ik zie net trouwens dat het woordje vrijwillig er helemaal niet ( meer?) op staat bij onze brief.
Er staat alleen dit is het bedrag per kind en dit is het rekeningnummer..graag per ommegaande voldoen.
2016
<<

Saji

Kletskop

Bericht 12 Okt 2022 05:31

Hier blijft het vrijwillig. Zat ouders die het kunnen betalen en ook zat die niet kunnen en willen betalen.
Het is toch vrijwillig? Dan ben je niet verplicht.
Als ik deze ouders vraag (die wel, maar niet willen betalen) of ze weten wat er allemaal wordt georganiseerd voor dit geld, dan interesseert ze dat niet. Jammer, want hun kind maakt verder wel gebruik van alle voorzieningen.
Hier worden grote, maar ook kleine activiteiten georganiseerd en daar is geld voor nodig.
Ook aankleding school wordt er van betaald. Dat geld is de vrijwillige ouderbijdrage. Ook moet er over een aantal jaar een nieuw klimtoestel op school komen, ook dat wordt betaald van de bijdrage.
De bijdrage gaat per automatische incasso. €20,- voor heel schooljaar.
Hier heeft men ook nog de keuze voor eenmalig, in termijnen of zelf weten wanneer over te maken.
Ik ben bestuurslid van de ov. Vang heel veel gesprekken op bij school. Dit wordt dan wel eens meegenomen als punt bij de vergadering.
Er zitten 234 leerlingen op school.
<<

Sjors_

Noob

Bericht 12 Okt 2022 15:26

Hier is het 60 euro per kind, wat ik best een stevig bedrag vind (ik heb er straks 3 naar school). Afgelopen jaar zijn mijn ex en ik het in alle hectiek vergeten maar ik heb volgens mij wel een stuk of 4 herinneringen gekregen. En dan ook vrij dwingend. Wat uiteindelijk bij mij zorgde voor een principe kwestie, want hoezo vrijwillig?
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 12 Okt 2022 21:44

Salome schreef:Ik zie net trouwens dat het woordje vrijwillig er helemaal niet ( meer?) op staat bij onze brief.
Er staat alleen dit is het bedrag per kind en dit is het rekeningnummer..graag per ommegaande voldoen.

Het is gewoon vrijwillig hoor. Ze zetten dat er alleen niet bij in de hoop dat jii je dan toch verplicht voelt. Ze mogen het niet verplichten.

Saji schreef:Hier blijft het vrijwillig. Zat ouders die het kunnen betalen en ook zat die niet kunnen en willen betalen.
Als ik deze ouders vraag (die wel, maar niet willen betalen) of ze weten wat er allemaal wordt georganiseerd voor dit geld, dan interesseert ze dat niet. Jammer, want hun kind maakt verder wel gebruik van alle voorzieningen.
Hier worden grote, maar ook kleine activiteiten georganiseerd en daar is geld voor nodig.
Ook aankleding school wordt er van betaald. Dat geld is de vrijwillige ouderbijdrage. Ook moet er over een aantal jaar een nieuw klimtoestel op school komen, ook dat wordt betaald van de bijdrage.
Hier heeft men ook nog de keuze voor eenmalig, in termijnen of zelf weten wanneer over te maken.
Ik ben bestuurslid van de ov. Vang heel veel gesprekken op bij school. Dit wordt dan wel eens meegenomen als punt bij de vergadering.

Het blijft vrijwillig op iedere school (jouw school is daarin niet bijzonder dus) maar zoals uit dit topic wel duidelijk wordt, handelen scholen niet zo duidelijk. Een automatische incasso klinkt ook ongepast als je het mij vraagt.

Je kunt mij overigens echt niet wijs maken dat school niet zelf zo’n klimtoestel kan bekostigen. Bovendien kun je dat ook nog anders regelen natuurlijk. Organiseer een loterij, een sponsorloop of rommelmarkt ofzo bv.
<<

Jolieke

Noob

Bericht 13 Okt 2022 10:54

@Sjors: na vier herinneringen zou het voor mij ook een principekwestie worden hoor. Dan betaal ik zeker niet.

@DT: een klimtoestel is echt behoorlijk duur hoor, zeker als ook de ondergrond (rubber tegels of houtsnippers) voor elkaar gemaakt moet worden. Maar toch denk ik dat de ouderbijdrage hier niet voor bedoeld is. Een speeltoestel kun je ook bekostigen samen met de gemeente of de buurtvereniging. En waarschijnlijk zul je er ook nog een sponsorloop voor moeten houden. Maar vanuit de ouderbijdrage, nee, ik vind dat niet helemaal correct. Toch denk ik dat het wettelijk gezien wel vanuit de ouderbijdrage bekostigd mag worden.
<<

Anoniem334

Bericht 13 Okt 2022 10:58

Merken jullie dat de ouderbijdrage vrijwillig is of zit er een bepaalde druk op? Er is er bij ons voor zo ver ik weet geen
Hoeveel betalen jullie aan de bijdrage? 0
Wat vind je van dat bedrag? Ik snap niet zo goed waarom ik hier bij onze school nog niet van heb gehoord, misschien is dit nog niet bij de kindjes van 2,5-4?
Betalen jullie altijd? Als het er zou zijn zou ik het betalen ongeacht hoe hoog het is.
Wat wordt ermee betaald? Volgens mij is er bij onze school (België) ook heel veel subsidie voor activiteiten. Er wordt vanalles georganiseerd.
Zit jouw kind ik een grote of een kleine school? Onze locatie (peuter en onderbouw) is gemiddeld. Dan is er ook nog een locatie met de bovenbouw van dezelfde school een straat verderop en ook die is gemiddeld. Samen zou het wel een grote of toch hooggemiddelde school zijn denk ik.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 13 Okt 2022 15:49

Het is vrijwillig, maar als niemand betaalt zullen er bepaalde dingen geschrapt worden op school. Ik voel me dus wel verplicht om het te betalen, omdat ik de kinderen die leuke dingen op school gun. Wij kunnen het missen, dus ik vind het helemaal niet erg om het te betalen, ook al voelt het niet vrijwillig. Hoe zou het anders moeten dan? Ik vind het nogal raar en kinderachtig om het te laten aankomen op vier herinneringen, dan er een principekwestie van te maken en niet te betalen. Waarom ga je niet een gesprek hierover aan met school met wat je er van vindt?
2011 2012 2017
<<

Wasmand

Kletskop

Bericht 13 Okt 2022 15:56

Wij betalen 30,-
Heb je 2 kinderen op school 25 per kind en 3 kinderen nog minder.
Ik snap dat nooit goed, bij het tweede of derde kind is het sinterklaascadeau of de limonade met de paaslunch toch even duur?

Wij krijgen via Parro een betaalverzoek. Je kan een donatie doen dus extra betalen, minder betalen kan niet.

Ik hoorde laatst dat maar 35% betaald, best weinig vind ik. De school staat niet in een achterstandwijk, gewoon een dorpsschool met gemiddelde kinderen en ouders.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 13 Okt 2022 19:43

Ik krijg net bericht over de ouderbijdrage, 60 euro. In de mail staat wel duidelijk dat het vrijwillig is en dat het niet betalen van het bedrag geen invloed heeft op het wel of niet deelnemen aan activiteiten. Wél geven ze dit jaar de optie om hierbovenop nog een extra bedrag te betalen (zelf in te vullen) vanwege de oplopende kosten.

Ik denk dat wij de 60 euro gewoon zullen betalen, maar geen extra bedrag.
❤️ 7 juni 2018
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Okt 2022 20:43

Indigo schreef:Het is vrijwillig, maar als niemand betaalt zullen er bepaalde dingen geschrapt worden op school. Ik voel me dus wel verplicht om het te betalen, omdat ik de kinderen die leuke dingen op school gun. Wij kunnen het missen, dus ik vind het helemaal niet erg om het te betalen, ook al voelt het niet vrijwillig. Hoe zou het anders moeten dan? Ik vind het nogal raar en kinderachtig om het te laten aankomen op vier herinneringen, dan er een principekwestie van te maken en niet te betalen. Waarom ga je niet een gesprek hierover aan met school met wat je er van vindt?

Hier kan ik me wel in vinden. Bij ons op school (VO) hebben we er ook mee te maken. De bijdrage verschilt per leerjaar, elk leerjaar heeft eigen activiteiten/reizen/kampen. Er wordt dan ook aangegeven bij dat er 90% moet betalen, omdat het anders gewoon niet door kan gaan. Los daarvan worden er ook nog reizen/kampen georganiseerd waar leerlingen zich voor kunnen inschrijven.

Ik begrijp de gedachtegang achter de wetgeving, maar feit is wel dat scholen geen geld krijgen voor al die extra zaken, dus dat geld moet ergens anders vandaan komen. Zo is er recent ook nog een andere wet veranderd mbt onderwijs (drempelloze opstroom van mavo naar havo of van havo naar vwo) wat op papier heel mooi klinkt, maar in de praktijk ook gewoon niet zo werkt. Maar goed, dat is een ander onderwerp. Ik wilde alleen aangeven dat het aan de ene kant dus een hele goede wet is, maar er zit dan dus ook een keerzijde aan.
december 2016
juli 2019
<<

Saji

Kletskop

Bericht 14 Okt 2022 05:18

DronkenTaart schreef:
Saji schreef:Hier blijft het vrijwillig. Zat ouders die het kunnen betalen en ook zat die niet kunnen en willen betalen.

Het blijft vrijwillig op iedere school (jouw school is daarin niet bijzonder dus) maar zoals uit dit topic wel duidelijk wordt, handelen scholen niet zo duidelijk. Een automatische incasso klinkt ook ongepast als je het mij vraagt.

Je kunt mij overigens echt niet wijs maken dat school niet zelf zo’n klimtoestel kan bekostigen. Bovendien kun je dat ook nog anders regelen natuurlijk. Organiseer een loterij, een sponsorloop of rommelmarkt ofzo bv.

Een deel van dit klimtoestel wordt van de ouderbijdrage betaald. Ik heb het niet over een toestel die je bij veel scholen ziet staan.
Dit is meer een freerun toestel/parkour. Geen kleintje, maar hele grote.
Dit wordt door beide scholen betaald van de ouderbijdrage.
Waarom vind je automatische incasso ongepast als ik vragen mag?
Ik vind het ideaal. Stopt als ze van school gaan.
En verder geen omkijken naar.
Heb het al eens dubbel betaald. Kreeg het toen wel terug gestort. En dat gebeurt veel.
Ook een jaar niet betaald. Dit doordat de kinderen meer thuis zaten dan op school.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen