Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Stamboom onderzoek

<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Okt 2022 18:41

Re: Stamboom onderzoek

Dat klinkt heel erg leuk in elkaar gezet. Ik ga eens kijken of ik het ook zo in elkaar gedraaid krijg.
Ik heb ook wat verhalen van familieleden die wat Verder van ons afstaan maar wel heel interessant zijn.
Mijn overgrootvader heeft een nazi neergestoken, nadat hij betrapt was op smokkelen van eten. Die nazi heeft geschoten en toen kwam mijn overgrootvader in het ziekenhuis. Daar is hij door de zusters als "lijk" van de kamer gerold toen er een buurman van hem op de kamer kwam en mijn overgrootvader lag daar toen onder een andere naam. Dus die buurman had hem makkelijk kunnen verraden.

Op rtl heb je ook een programma op videoland terug te kijken denk ik. De erfgenaam dan gaan ze op zoek naar erfgenamen van een geldbedrag. Dan gaan ze ook stambomen uitpluizen etc.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Okt 2022 06:52

Zoek jij ook alle aktes erbij? Zodat je 100% zekerheid hebt dat de stamboom die je maakt ook klopt?

<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Okt 2022 09:35

Ja ik heb bijna alles wat ik nu heb op basis van aktes gedaan. Ik heb alleen de bronnen niet bewaard. Toen ik begonnen was, had ik me dat niet bedacht helaas en om nu alles terug te gaan zoeken is ook weer zoiets. Overigens kloppen natuurlijk niet alle aktes maar kun je niet altijd weten. Mijn overgrootmoeder was ongehuwd zwanger en uiteindelijk getrouwd met de broer van haar zwager op voorwaarde dat hij haar zoon zou erkennen. In de papieren zie je dan ook dat zij het kind aangeven alsof haar man de vader is met de notitie dat hij voor hun huwelijk geboren is en zij dit vergaten aan te geven ten tijde van hun huwelijk. Uhu... Je ziet ook in hun trouwboekje dat hij als laatste kind erbij geschreven is terwijl hij als eerste geboren was. Als mijn moeder vroeg waarom haar kind geboren was voor haar huwelijk dan zei ze altijd dat ze wel in hetzelfde jaar getrouwd waren maar dat de datum een foutje van de ambtenaar was. We kunnen er nu om lachen maar de schaamte die er toen was eigenlijk heel verdrietig. Ik maak hetzelfde mee als mijn overgrootmoeder en mijn leven ziet er zo anders uit dan dat van haar...

Wat een verhalen uit de oorlog he? Ik vind het heel bijzonder om te lezen. Als lijk weten te ontsnappen, zoiets wil je toch op papier zodat het bewaard blijft.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Okt 2022 09:58

Mooie verhalen zijn dat idd.

Ik heb ook alles op basis van aktes en ook niet alle bronnen genoteerd. Dat kan met sommige aktes ook niet, want die heb ik als kopie van mijn opa gehad. En ik zoek al sinds dat ik 16 ben.

Nu probeer ik het wel te noteren al vergeet ik het vaak ook.
Ik probeer nu mijn moeders achternaam uit te zoeken in de NL archieven kom ik niet verder dus zoek ik via familysearch per land en probeer die te linken aan elkaar.
Zo heb ik ook contact met een Schot die de zelfde achternaam heeft wij kunnen elkaar nog niet aan elkaar linken, maar we denken wel zeker familie te zijn. De achternaam van mijn moeder komt namelijk helemaal niet zoveel voor in de wereld. In Amerika zijn er wel best veel, maar die moeten wel geëmigreerd zijn vanuit Europa.

Er zitten ook in zuid afrika en die kan ik wel aan de stamboom in NL linken.

<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 09 Okt 2022 18:52

Ik had het er met mijn tante over, zij hebben de kant van mijn vader uitgezocht, alle mannen.
Het waren allemaal landbouwers, allemaal in hetzelfde dorp gewoon en geen verhalen gevonden. Ook helemaal niets tijdens de 2de wereldoorlog. Schijnt net dat stuk van het dorp het rustige gebied geweest te zijn. Ze hebben het zelfs nagevraagd aan iemand die al 3 boeken heeft geschreven over ons dorp in de 2de w.o.
Ik wilde nu de vader van mijn moeder volgen maar zijn naam staat nergens genoteerd. Het is een hele algemene naam en ik weet de oorsprong wel maar mijn opa staat nergens tussen. Er zijn 8 neven met precies dezelfde naam waarvan er een heeft vast gezeten ivm het stelen van een dier.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Okt 2022 09:09

Oh wat bijzonder van die achternaam Raven! Ik ben benieuwd of je er ooit achter zult komen. Ik vind vaak weinig op openarch en wiewaswie trouwens. In een specifieker archief heb ik bijna alles gevonden wat ik nu heb. Daarom heb ik het gevoel dat ik ergens anders moet zijn maar goed, ergens houdt een archief ook een keer op natuurlijk. Lijkt me wel bijzonder als er veel van die emigratieverhalen te vinden zijn ook trouwens. Daar zijn toch ook wel stukken van terug te vinden? En verhalen hoe dat dan ging? Ik lees me altijd helemaal stuk op dat soort dingen als ik zie dat iemand dat heeft meegemaakt in mijn familie. Toen ik in een periode veel had gelezen over de hongerwinter en het hier wat gek werd met hamsteren ben ik daardoor ook lichtelijk doorgeslagen met het inkopen van pasta en rijst :palm:.

Verder heb ik een voormoeder waarvan ik twijfel over wie haar vader is. Haar geboortedatum is onbekend. Je ziet in mijn stamboom duidelijk dat ze vernoemingsregels aanhouden. Haar vader lijkt X te zijn qua achternaam maar haar moeder was eerst getrouwd met Y. Ze vernoemt haar eerste zoon naar de vader van X, haar tweede zoon naar haar eigen vader. Toch geeft ze haar derde zoon de naam van Y en dat bracht me in de war. Waarom zou ze dat doen? Volgens de vernoemingsregels zou het dan de oudste broer van X moeten zijn die zo heeft maar ik kan geen broers en zussen van die gast vinden. Sommige zaken zal ik nooit te weten komen helaas...

Siesa, geen interesse in de moeders van je vaders (of moeders) kant? Je kunt met een stamboom natuurlijk alle kanten op :). Ik vond het erg leuk om al die verschillende achternamen te zien. Ik ben de eerste in de stamboom waarvan het kind dezelfde achternaam heeft als de moeder haha.

Hebben jullie weleens zo'n DNA test overwogen? Aan de ene kant maakt het me nieuwsgierig. Aan de andere kant schijnt het onzin te zijn en wat gebeurd er dan in hemelsnaam me je DNA? Dat maakt me huiverig.
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Okt 2022 11:25

Door dit topic ben ik geïnspireerd om ook eens wat dieper in mijn familiegeschiedenis te duiken 😃

Van mijn moederskant is er al het een en ander te vinden.

Zou me voor nu willen focussen op de kant van mijn vader. Mijn oma kwam uit Indonesië en daar is mijn vader ook geboren. Had al eerder gezocht naar de passagierslijst van het schip waarmee mijn vader samen met zijn ouders en zussen naar Nederland is gekomen, maar kan hun namen nog nergens vinden.
To travel is to live
Mijn instagram
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Okt 2022 19:26

Wat leuk Chava! Ik heb weleens foto’s gezien van vertrek en aankomst. Zo bijzonder om die tijd terug te zien. Emigratie betekende meestal dat je elkaar nooit meer zou zien. Een zus van mn oma won ooit f100.000 en kon daardoor twee keer haar dochter in Australië bezoeken. Maar dat was zeker niet standaard.

Ik ben inmiddels verzand in de stamboom van mn vader maar loop vast wanneer ik zoek naar broers en zussen van voorvaders. Veel verhuisd en kinderen waren overal en nergens geboren dus waar ga je zoeken? Mn opa zn geboorte kan ik nergens vinden. Op geni staat dat hij 11 broers en zussen had maar dat klopt helemaal niet volgend mn moeder. Heel verwarrend allemaal dus haha. Ik kom wel weer een hoop te weten over de geschiedenis van een andere plek in NL. Ben benieuwd of ik me daar ook mee verbonden ga voelen. Ik heb nog een oom die wellicht kan helpen en een overleden oom had ook veel uitgezocht dus binnenkort eens aan mn nicht vragen. Ben vooral benieuwd of er nog oudere foto’s zijn.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Okt 2022 06:47

@chava ik weet zo niet waar je dan het beste kan zoeken. Er zijn wel sites voor Nederlands indië.

Zelf stel ik ook vaak vragen over stamboomonderzoek op een FB pagina daarover misschien kun je het daar eens proberen.
Hij heet genealogie/stamboom onderzoek. Daar zitten veel mensen met kennis op.

<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Okt 2022 08:34

Oh ja, goede toevoeging inderdaad. Vaak heb je ook wel genealogie pagina's van specifieke gebieden ook. Daar kun je wat specifiekere vragen kwijt.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Dec 2022 08:34

@DronkenTaart, duik de archieven in van de gemeenten. Veelal digitaal, Tip: Wiewaswie.nl, maar soms zal je echt fysiek langs moeten bij het archief hiervoor. En als je benieuwd bent naar meer hoe het werkt, dan worden er vaak wel workshop/cursussen stamboomonderzoek/genealogie gegeven door de gemeentearchieven. (bijvoorbeeld https://www.geldersarchief.nl/bronnen/a ... sXEALw_wcB)

Wel moet je de basis natuurlijk weten, want overlijdensaktes, geboorteaktes en trouwaktes zijn pas openbaar na 75-100 jaar. Maar als je weet waar je opa vandaan komt ben je vaak al een heel eind.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Dec 2022 10:25

Jorja schreef:@DronkenTaart, duik de archieven in van de gemeenten. Veelal digitaal, Tip: Wiewaswie.nl, maar soms zal je echt fysiek langs moeten bij het archief hiervoor. En als je benieuwd bent naar meer hoe het werkt, dan worden er vaak wel workshop/cursussen stamboomonderzoek/genealogie gegeven door de gemeentearchieven. (bijvoorbeeld https://www.geldersarchief.nl/bronnen/a ... sXEALw_wcB)

Wel moet je de basis natuurlijk weten, want overlijdensaktes, geboorteaktes en trouwaktes zijn pas openbaar na 75-100 jaar. Maar als je weet waar je opa vandaan komt ben je vaak al een heel eind.

Leuke tip voor beginners hoor maar ik ken het voor mij belangrijkste archief onderhand uit mijn hoofd :haha:. Ik denk dat ik handig genoeg ben geworden in het vinden van voorouders. Wiewaswie heeft me soms geholpen, vaker gewoon het specifieke archief van een bepaald gebied wat gelukkig ruim op internet staat. Daarnaast de krantenbanken en beeldbanken niet vergeten. Simpeler nog, ik heb zelfs aan Google veel gehad. Er zijn zo veel genealogische sites en overal staat wel wat, niet alles is toegankelijk maar soms helpt een klein beetje info je al verder.

Simpel gezegd overigens dat je al een eind bent als je weet waar je opa vandaan komt. Ik ben toevallig met die kant van mijn stamboom gevonden en die is toch echt een stuk lastiger omdat vader na vader schippers waren dus je raad het al, kinderen overal en nergens geboren. Wieiswie is nutteloos, daar is niks te vinden. Alleen in de archieven van bepaalde gemeenten die ik dus keer op keer af aan het gaan ben op basis van wat ik nog heb kunnen vinden maar het loopt steeds snel vast op die manier. Maar mijn nicht schijnt nog veel van die tak te hebben aan stamboom omdat mijn oom zich daar vroeger graag in verdiepte dus ga ik binnenkort maar eens afspreken met haar :).

Ik heb van mijn moeders kant overigens een lead gevonden naar een voormoeder maar het vreemde is dat de achternaam van haar vader compleet anders is. Ik heb de info gevonden op een persoonlijke site van iemand (dus wil graag de bronnen vinden). Voornaam en patroniem komen overeen met de vrouw en haar vader die ik al had gevonden, alleen op zn Latijns geschreven maar de achternaam van haar vader is dus een compleet ander woord dan de achternaam die zij in de papieren heeft. Ze is getrouwd met de juiste persoon (mijn stamboom ernaast gelegd), kind gekregen met de juiste naam en doopdatum en getuigen, alles komt overeen. Een van de getuigen van die doop heeft dus wel de achternaam van de vader die ik nu nieuw gevonden heb maar die vrouw zelf heeft tijdens de doop de naam die ik al eerder vond en die ze bij alle dopen van al haar kinderen had. Ik moet het nog uitvogelen hoe het zit maar ben blij dat ik in ieder geval een stapje verder lijk te komen richting 1500 :).

Beetje rommelig verhaal maar ik bedoel dus dat het er zo uitziet, random namen gekozen:

Vader: Adriaan Adriaanse Brood (volgens die persoonlijke site)
Dochter: Maatje Adriaanse de Lange
getuige bij de doop Maatje haar zoon is Cornelis Brood

In de stamboom die ik onlangs vond wordt ze Maetje Adriaense genomen (zonder "de Lange" dus en Latijnse spelling kwam vaker voor) maar trouwt ze wel met de juiste persoon en de zoon heeft precies dezelfde gegevens (naam en doopdatum/ doopgetuigen) als die van Maatje Adriaanse de Lange. Ik kan dus wel aannemen dat het om dezelfde Maatje gaat maar weet niet precies hoe dat zat met achternamen toen het nog niet verplicht was. Ik heb weer wat te doen :D
Vorige

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd