Jorja schreef:@DronkenTaart, duik de archieven in van de gemeenten. Veelal digitaal, Tip: Wiewaswie.nl, maar soms zal je echt fysiek langs moeten bij het archief hiervoor. En als je benieuwd bent naar meer hoe het werkt, dan worden er vaak wel workshop/cursussen stamboomonderzoek/genealogie gegeven door de gemeentearchieven. (bijvoorbeeld
https://www.geldersarchief.nl/bronnen/a ... sXEALw_wcB)
Wel moet je de basis natuurlijk weten, want overlijdensaktes, geboorteaktes en trouwaktes zijn pas openbaar na 75-100 jaar. Maar als je weet waar je opa vandaan komt ben je vaak al een heel eind.
Leuke tip voor beginners hoor maar ik ken het voor mij belangrijkste archief onderhand uit mijn hoofd

. Ik denk dat ik handig genoeg ben geworden in het vinden van voorouders. Wiewaswie heeft me soms geholpen, vaker gewoon het specifieke archief van een bepaald gebied wat gelukkig ruim op internet staat. Daarnaast de krantenbanken en beeldbanken niet vergeten. Simpeler nog, ik heb zelfs aan Google veel gehad. Er zijn zo veel genealogische sites en overal staat wel wat, niet alles is toegankelijk maar soms helpt een klein beetje info je al verder.
Simpel gezegd overigens dat je al een eind bent als je weet waar je opa vandaan komt. Ik ben toevallig met die kant van mijn stamboom gevonden en die is toch echt een stuk lastiger omdat vader na vader schippers waren dus je raad het al, kinderen overal en nergens geboren. Wieiswie is nutteloos, daar is niks te vinden. Alleen in de archieven van bepaalde gemeenten die ik dus keer op keer af aan het gaan ben op basis van wat ik nog heb kunnen vinden maar het loopt steeds snel vast op die manier. Maar mijn nicht schijnt nog veel van die tak te hebben aan stamboom omdat mijn oom zich daar vroeger graag in verdiepte dus ga ik binnenkort maar eens afspreken met haar

.
Ik heb van mijn moeders kant overigens een lead gevonden naar een voormoeder maar het vreemde is dat de achternaam van haar vader compleet anders is. Ik heb de info gevonden op een persoonlijke site van iemand (dus wil graag de bronnen vinden). Voornaam en patroniem komen overeen met de vrouw en haar vader die ik al had gevonden, alleen op zn Latijns geschreven maar de achternaam van haar vader is dus een compleet ander woord dan de achternaam die zij in de papieren heeft. Ze is getrouwd met de juiste persoon (mijn stamboom ernaast gelegd), kind gekregen met de juiste naam en doopdatum en getuigen, alles komt overeen. Een van de getuigen van die doop heeft dus wel de achternaam van de vader die ik nu nieuw gevonden heb maar die vrouw zelf heeft tijdens de doop de naam die ik al eerder vond en die ze bij alle dopen van al haar kinderen had. Ik moet het nog uitvogelen hoe het zit maar ben blij dat ik in ieder geval een stapje verder lijk te komen richting 1500

.
Beetje rommelig verhaal maar ik bedoel dus dat het er zo uitziet, random namen gekozen:
Vader: Adriaan Adriaanse Brood (volgens die persoonlijke site)
Dochter: Maatje Adriaanse de Lange
getuige bij de doop Maatje haar zoon is Cornelis Brood
In de stamboom die ik onlangs vond wordt ze Maetje Adriaense genomen (zonder "de Lange" dus en Latijnse spelling kwam vaker voor) maar trouwt ze wel met de juiste persoon en de zoon heeft precies dezelfde gegevens (naam en doopdatum/ doopgetuigen) als die van Maatje Adriaanse de Lange. Ik kan dus wel aannemen dat het om dezelfde Maatje gaat maar weet niet precies hoe dat zat met achternamen toen het nog niet verplicht was. Ik heb weer wat te doen