Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Verslavingen

<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 01 Jun 2022 16:23

Re: Verslavingen

Wauw Bliss, wat fijn! Ik gebruik ook elke dag slaapmedicatie, wil er ook mee stoppen maar ben ook bang voor dat moment dat je niet in slaap kunt vallen. Ik voel me overdag zo slecht als ik niet of nauwelijks slaap, zo enorm prikkelgevoelig en met 3 kinderen is dat echt niet te doen. Dan sta ik halverwege de dag al te janken.

Ben serieus blij met jouw positieve verhaal. Misschien durf ik dan ook een poging te wagen. Ik ben slaapmedicatie gaan slikken tijdens mijn burn out toen ik zover was dat ik maar 2 uur per nacht sliep. Dat is inmiddels al 5 jaar geleden dus er moet onderhand wel een keer afgebouwd gaan worden...
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 01 Jun 2022 16:44

Poeh dat klinkt ook pittig! Welke medicatie gebruik je?
❤️ 7 juni 2018
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 01 Jun 2022 17:15

Zolpidem en een soort van antidepressiva (hele lage dosering) om door te slapen. Die AD heb ik gelukkig alweer tot minimaal kunnen afbouwen. Alleen ik merk dat ik sinds mijn burnout erg stressgevoelig ben. Ik merk dat direct in mijn slaappatroon en dan vooral het inslapen. Nou gebeuren er op dit moment veel dingen in mijn omgeving, er zijn meerdere geliefden ziek (terminaal kanker) dus of het echt het beste moment is weet ik ook niet. Maar ja, aan de andere kant: het beste moment komt waarschijnlijk nooit 🤣
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 01 Jun 2022 18:38

Oei, wat een zware tijd voor je! Kan me voorstellen dat je hoofd er nu niet naar staat om te stoppen. Ik zou ook een iets rustigere tijd afwachten dan. Maar je hebt ook wel weer gelijk dat het eigenlijk nooit uitkomt. Ik slik Zopiclon, valt in dezelfde categorie volgens mij.

Mijn ouders slikken allebei ook al jaren slaappillen (vader Zolpidem en moeder Zopiclon), dus het slechte slapen zit ook wel in de familie.
❤️ 7 juni 2018
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 02 Jun 2022 06:08

Pff ik was er gisteren al bang voor, maar ik heb het keihard gejinxt. Kon echt voor geen meter in slaap komen gisteravond! Maar omdat ik daar al bang voor was, gebeurt het natuurlijk ook. En op een gegeven moment voel ik dan een soort paniek opkomen en dat werkt al helemaal niet mee. Uiteindelijk een kwart slaappil genomen en in totaal misschien vijf uur geslapen, echt veel te weinig voor mij.

Maar goed, al met al nu in een week tijd maar driekwart slaappil gebruikt ipv een stuk of vijf zoals daarvoor, dus ik blijf het proberen.
❤️ 7 juni 2018
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 02 Jun 2022 10:53

Moet je kijken wat je al voor elkaar hebt gekregen, super knap! Dat het een keertje niet zo goed ging doet niks af aan de rest van de dagen. Houd de moed erin!
😁
<<

Leila

Gebruikers-avatar

Noob

Bericht 19 Sep 2022 17:04

- Roken
- Chocola

En ik kom er ook niet vanaf. Meerdere pogingen gedaan. Beide verslavingen wel een heel stuk geminderd.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 01 Okt 2022 21:25

Hoe is het met jullie verslavingen?

Ik heb in mei slaappillen 'besteld' en inmiddels ben ik bij de laatste pil aanbeland, waar ik eerst elke maand een doosje gebruikte ongeveer. Ik neem dus nu nog wel regelmatig een kwart en val daarmee goed in slaap. Maar ook vaak genoeg neem ik niks. M'n huisarts vindt het op deze manier prima, omdat ik er nu niet aan verslaafd ben. Heb daarom afgelopen week weer een doosje besteld. Als het op deze manier blijft gaan, vind ik het prima.

Daarnaast ben ik sinds een week of drie helemaal afgekickt van de neusspray! Gebruikte het zeker drie keer per dag en nu helemaal niet meer, eindelijk gelukt! Ik begin nu wel verkouden te worden, dus even aankijken hoe het dan gaat. Maar wel een opluchting, dacht dat ik er nooit meer van af zou komen.
❤️ 7 juni 2018
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 02 Okt 2022 07:29

Ik denk dat mijn drang om te eten tijdens feestjes en etentjes wel een soort van verslaving is. Zodra het voor me staat, móet ik er gewoon van eten en heb ik ook niet echt een rem. Pas als ik heel vol zit. Het is zo jammer want het verpest soms echt een gestructureerd ritme van normaal/gezond eten.

Alcohol ben ik me de laatste tijd ook meer bewust van. Ik ben (in mijn ogen) niet verslaafd maar heb de zomermaanden wel veel gedronken en keek elke dag uit naar het borrelmoment in de namiddag en/of avond. Nu drink ik door de week niet meer en dat voelt beter. Ik heb me nooit afhankelijk gevoeld van alcohol maar het uitkijken naar maakt(e) me soms wel aan het twijfelen.

Ik vind het best een ding om dit zo online te plempen maar ben ook wel benieuwd hoe anderen dit ervaren.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Okt 2022 07:31

Ik herken helemaal wat je zegt Lady!
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem338

Bericht 02 Okt 2022 12:22

Ik herken dit ook Lady. Ik drink niet veel (vind ik, alleen in het weekend en over het algemeen niet meer dan twee a drie glazen per avond) maar ik kan soms echt hunkeren naar een wijntje. Ook vind ik feestjes of borrelen echt minder leuk zonder alcohol, kan daar naar uitkijken. En met de hapjes moet ik ook mijn best doen me te beheersen. Maar ik ben sowieso een snaaier helaas, ook thuis.
<<

Anoniem331

Bericht 02 Okt 2022 12:34

Ik ben wat op een leeftijd gekomen denk ik, dat ik geen last meer wil hebben van een borrel teveel. Dus weet na 2 of 3 prima te stoppen tegenwoordig. Heerlijk vind ik dat.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 02 Okt 2022 12:48

Herkenbaar wat betreft het snaaien, maar met alcohol heb ik dit niet. Ik hou wel van een wijntje, maar ik heb de laatste tijd hetzelfde als Karnemelk. Ik merk dat ik er sneller last van heb en heb geen zin in katers. Hoewel ik laatst een kater had van een werkborrel de dag ervoor die van 16 tot 19 uur duurde. Had volgens mij vier wijntjes op, dat is de laatste tijd al veel voor mijn doen. Maar echt hoofdpijn en een droge mond de volgende dag! Had ook geen water tussendoor gedronken, terwijl ik dat verder juist meestal wel doe de laatste jaren. Scheelt aanzienlijk haha.
❤️ 7 juni 2018
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Okt 2022 18:18

Herkenbaar Lady. Ik had het een periode waarin ik veel stress had op mijn werk. Keek dan echt uit naar de borrel thuis of ff te rewinden. Maar ineens ging die fles wel heel snel leeg dus heb toen gewoon geen nieuwe meer gekocht haha. Ik kan moeilijk stoppen als ik cocktails drink trouwens, duur grapje ook :palm:. Gelukkig gebeurd dit zelden (want duur en ga heel weinig uit) en zal dat de komende tijd ook niet gebeuren qua financiën. Echt een heftige verslaving zal het dus niet worden :P.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 03 Okt 2022 11:39

Wel blij dat het enigszins herkenbaar is.

<<

Mia

Kletskop

Bericht 03 Okt 2022 12:31

Het lijkt alsof er een onderwerp wordt aangesneden die niet eerder is benoemd. Maar zeer welkom is. Voor mij wel iig.

Ik ben ook niet verslaafd aan alcohol an sich. Ik ben verslaafd aan de tijd van relaxen die alcohol biedt. En als ik geen zin heb in alcohol, dan stop ik zo weer. Dat heb ik niet dan weer niet met Coca-Cola Light.

Ik denk inmiddels dat je echt verslaafd bent als je ermee wakker wordt. Ik word elke ochtend wakker denkend aan Coca Cola Light en koffie. Nooit aan drank. Echt nooit. Maar aan het eind van een dag wel aan een koel biertje.

Ben je dan verslaafd of gewoon enigszins ontregeld?
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Okt 2022 13:30

Een gewoonte hoeft natuurlijk niet perse een verslaving te zijn maar kan dit wel worden. Ik denk dat daar een fijne lijn tussen kan zitten. Ik denk dat als je steeds meer en steeds vaker hetgeen nodig hebt, het effect gaat hebben op je leven en je ondanks dat niet kunt stoppen dat je dan verslaafd bent. Neemt niet weg dat je er altijd voorzichtig mee moet zijn. Vandaar ook dat ik gewoon geen drank meer in huis haalde toen die fles zo snel leeg was. Alcoholisme zit helaas verankerd in mijn familie, mensen hebben zichzelf letterlijk doodgedronken.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Anoniem338

Bericht 03 Okt 2022 14:05

Ik drink ook nooit (nou vooruit, zelden, haha) zoveel dat ik er daarna last van heb. En een verslaving is het zeker niet. Maar ik herken dus wat @Lady zegt over het 'uitkijken naar' en dat maakt wel dat ik steeds bewuster met zowel alcohol drinken als snaaien omga.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 03 Okt 2022 15:14

Mia schreef:Het lijkt alsof er een onderwerp wordt aangesneden die niet eerder is benoemd. Maar zeer welkom is. Voor mij wel iig.

Ik ben ook niet verslaafd aan alcohol an sich. Ik ben verslaafd aan de tijd van relaxen die alcohol biedt. En als ik geen zin heb in alcohol, dan stop ik zo weer. Dat heb ik niet dan weer niet met Coca-Cola Light.

Ik denk inmiddels dat je echt verslaafd bent als je ermee wakker wordt. Ik word elke ochtend wakker denkend aan Coca Cola Light en koffie. Nooit aan drank. Echt nooit. Maar aan het eind van een dag wel aan een koel biertje.

Ben je dan verslaafd of gewoon enigszins ontregeld?

Jij omschrijft het mooi. Het is het gevoel van ontspannen en gezelligheid wat het biedt. En dat vind ik dan op een of andere manier toch niet slagen met frisdrank. Maar ik sta nooit op met de gedachten dat ik alcohol wil (integendeel haha!) en kan ook prima zonder. Het leven is gewoon net een beetje leuker meer een lekker wijntje of een Aperol Spritz erbij :smile: .

Echt dronken word ik eigenlijk nooit meer. Ik wil die kater echt niet meer. Af en toe schat ik het nog wel eens een keertje verkeerd in maar over het algemeen stop ik op het juiste moment. Ook drinkt ik standaard veel water tussendoor, dat scheelt zoveel.

<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 03 Okt 2022 16:04

Dan denk ik dat er niet zo veel aan de hand is hoor, Lady! Moet kunnen in mijn ogen.
❤️ 7 juni 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 03 Okt 2022 18:16

Lady schreef:Ik vind het best een ding om dit zo online te plempen maar ben ook wel benieuwd hoe anderen dit ervaren.

Ik snap het wel en fijn dat je dit bespreekbaar maakt. 😘
En durf zelf ook wel stapje verder te gaan dat ik wel echt kan snakken naar alcohol. En echt op de klok kijk of het al mag. Dus ik denk wel dat dat een beetje verslaafd is. Ik ben een zeer regelmatige maar wel mate drinker. Dus één a twee glazen per dag. Niet letterlijk elke dag, maar wel vaak.
Ik heb behoefte aan dat eerste glas, niet aan helemaal dronken worden. Dat ben ik gelukkig niet vaak (maar komt wel voor).

Ik heb het ook zeker met feestjes (zeker ook met eten) maar óók (juist?) alleen. Juist dat moment bij het koken.
Let's discover the world together.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 03 Okt 2022 19:25

Toch ook wel herkenbaar wat jij schrijft hoor Marin. Het is bij mij niet snakken naar en kijk ik er ook niet tien keer voor op de klok. Maar echt uitkijken naar eerste wijntje, dat herken ik. En het liefst zou ik er elke dag een of twee drinken maar dat doe ik dus bewust niet. Ook in mijn eentje op de bank of inderdaad bij het koken vind ik het heerlijk.

Woensdag bijvoorbeeld, dan ga ik uit eten en ik kijk er nu al naar uit. Niet alleen vanwege de gezelligheid met mijn vriendinnen en het lekkere eten maar ook vanwege de wijntjes die we gaan drinken. Mijn vriendinnen heb dat overigens precies zo, misschien vinden we elkaar leuker met wijn :smile: (grapje).

<<

Mia

Kletskop

Bericht 03 Okt 2022 19:42

Als ik het zo lees is niemand, inclusief mezelf, 'alcoholgestoord'. Ik slaap wel beter zonder. En heb geen enkele reden om te drinken. Maar dat "De dag is voorbij. Tijd voor een drankje. Want ik was vandaag best succesvol" is maar een momentopname en niets in het geheel.

Stoptobertje van 28 dagen geen alcohol dan maar?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 03 Okt 2022 20:03

Mia schreef:
Stoptobertje van 28 dagen geen alcohol dan maar?

Nee dat vind ik zelf niet nodig. Ik let er wel op dat ik inderdaad geen afhankelijkheid voel (dat voel ik niet). Zoals vandaag heb ik best zin in een wijntje maar er staat geen fles meer open en ga geen nieuwe openen.

Ja dat je daar naar uit kijkt snap ik, Lady.
Ik heb zelf dan ook nog wel echt interesse in wijn (als in in de vinologie) en dus lees ik voor m'n plezier ook vast de wijnkaart van een restaurant. Ik heb zelf heel erg getwijfeld over welk restaurant in Barcelona ik voor 't weekend zou reserveren omdat ik zin heb in een bepaald type wijn en die bij het ene restaurant niet kon vinden. Maar de zin in' gewoon 'wijn heb ik ook en snap ik ook van je. En dat het gezellig is. Er zit ook een gezelligheidsfactor aan. En ik kan daar ook echt naar uit kijken.
Let's discover the world together.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 03 Okt 2022 20:07

Ja dat heb ik ook hoor, met borrels en etentjes is het gewoon zo gezellig om een wijntje te drinken. Alleen drink ik dan weer nooit, maar ik snaai dan weer voor m'n ontspanning. 🤐
❤️ 7 juni 2018
VorigeVolgende

Terug naar Persoonlijk