Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Puberiaans/straattaal

<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 15 Sep 2022 20:32

Re: Puberiaans/straattaal

Ik ken alleen 'slay' en 'HC'. En ook enkel door mijn puberzusje. Niemand in mijn omgeving gebruikt verder de genoemde woorden. Dus zo 'normaal' of 'standaard' vind ik het niet.

Maar echt, ik kan er gewoon van genieten hoe taal ontwikkeld en hoe onze taal ook veel overneemt van andere culturen. Dat is toch juist iets moois?
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Sep 2022 20:51

Ik hoor/herken wel wat woorden maar voor mij is dit ook niet standaard taalgebruik in mijn omgeving. Geen idee ook wat sommige woorden betekenen. En als het Surinaamse woorden zijn is dat prima, maar als iemand ineens Italiaanse woorden gaat gebruiken is dat ook prima maar dan weet ik toch nog niet wat dat betekent? En is het toch ook niet “normaal” dat iedereen ineens Italiaanse woorden gebruikt door het Nederlands heen? Ik bedoel deze woorden leer je toch niet op school?
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 15 Sep 2022 20:54

Ik ken al deze woorden, maar niet perse als grappig. Mijn kinderen gebruiken wel Surinaamse woorden, maar niet omdat dat straattaal is.
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Sep 2022 21:58

Urban Naked schreef:Ik vind het vooral getuigen van een kloof als we nu dit soort taal als bijzonder/puberiaans/straattaal gaan bestempelen. Dit zijn termen die al weet ik hoelang gebezigd worden.

Ik denk dat het ook getuigt van een kloof (randstad vs niet randstad) als het opmerkelijk gevonden wordt dat mensen deze woorden wel bijzonder vinden of vooral bij pubers horen.

Verder herken ik net als Lot ook wel wat woorden maar voor mij is dit ook niet standaard taalgebruik in mijn omgeving. Of het bij pubers wel gebruikt wordt weet ik niet want ik ken geen pubers.
<<

Sublimo

Bericht 16 Sep 2022 05:52

Joey schreef:
Urban Naked schreef:Ik vind het vooral getuigen van een kloof als we nu dit soort taal als bijzonder/puberiaans/straattaal gaan bestempelen. Dit zijn termen die al weet ik hoelang gebezigd worden.

Ik denk dat het ook getuigt van een kloof (randstad vs niet randstad) als het opmerkelijk gevonden wordt dat mensen deze woorden wel bijzonder vinden of vooral bij pubers vinden horen.

Dit denk ik ook inderdaad. Ik woon in het zuiden des lands heb geen van die woorden al eens gehoord. En het is hier gewoon vele malen minder multicultureel, dat is absoluut een feit.
<<

Danny

Kletskop

Bericht 16 Sep 2022 07:31

Ik word door mijn kleinkinderen regelmatig voor fossiel uitgemaakt,omdat ik soms geen idee heb waar ze t over hebben.
Ik gebruik nog woorden als 'cool' enzo en dat vinden ze vooral uit de tijd maar wel schattig.
Ik moet bij ze regelmatig om een vertaling vragen.
<<

Anoniem330

Bericht 16 Sep 2022 08:00

Lot schreef:Ik hoor/herken wel wat woorden maar voor mij is dit ook niet standaard taalgebruik in mijn omgeving. Geen idee ook wat sommige woorden betekenen. En als het Surinaamse woorden zijn is dat prima, maar als iemand ineens Italiaanse woorden gaat gebruiken is dat ook prima maar dan weet ik toch nog niet wat dat betekent? En is het toch ook niet “normaal” dat iedereen ineens Italiaanse woorden gebruikt door het Nederlands heen? Ik bedoel deze woorden leer je toch niet op school?

Dit.
<<

Hope

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 16 Sep 2022 08:00

Ik herken deze woorden ook niet.
Enige wat we hier veel horen is "Heerlie de peerlie" en "omigado" en ik vind dat verschrikkelijke woorden, sorry 😂
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 16 Sep 2022 09:14

Lot schreef:Ik hoor/herken wel wat woorden maar voor mij is dit ook niet standaard taalgebruik in mijn omgeving. Geen idee ook wat sommige woorden betekenen. En als het Surinaamse woorden zijn is dat prima, maar als iemand ineens Italiaanse woorden gaat gebruiken is dat ook prima maar dan weet ik toch nog niet wat dat betekent? En is het toch ook niet “normaal” dat iedereen ineens Italiaanse woorden gebruikt door het Nederlands heen? Ik bedoel deze woorden leer je toch niet op school?

De link met Italië en Suriname is wel heel verschillend. In Nederland wonen heel veel Surinaamse mensen en wordt veel Surinaams gesproken. Is echt iets anders.
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 16 Sep 2022 09:19

En verder lopen hier volgens mij een paar dingen door elkaar heen. De verschillende kloven - randstad vs platteland is er vast 1, maar bijvoorbeeld leeftijd ook. Mijn Randstedelijke collega's van 50 noemen mij geen material girl als ik me flink heb uitgedost. Die van 30 misschien wel, maar eens proberen misschien :smile:
Maar daarnaast, lachen om pubers is misschien leuk maar lachen om een taal die mensen spreken niet. Heb ik ook weleens gemerkt toen ik Limburgers op de korrel nam.
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Sep 2022 12:21

Skeer, slay, pattas en on fleek kende ik al, de rest die hier wordt genoemd niet. Ik heb laatst van een jongere vriend die pubers lesgeeft geleerd dat gucci blijkbaar ok betekent.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Sep 2022 17:47

Ik 'ken' de meeste woorden ook niet (noorden). Van enkele weet ik de betekenis, maar ik ken niemand, behalve pubers op mijn werk, die ze gebruiken.
<<

Anoniem332

Bericht 16 Sep 2022 17:59

Ik ken de meeste woorden wel.
Thuis gebruiken we sommige woorden ook.

Maar kan vaak geen gesprekken volgen als ik (af) luister als mensen om mij heen praten.
Dan is het vaak Nederlands met woorden uit verschillende talen toegevoegd.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Sep 2022 19:06

Ik woon in randstad maar ga blijkbaar met andere mensen om want niks van deze woorden hoor ik om me heen 😅
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 18 Sep 2022 13:49

Ik ken ze allemaal en ze worden hier ook bijna allemaal gebruikt, ook de Surinaamse maar dat is hier ook vanuit familie.

Skeer
Osso
Daggoe
W (als in double u) (winner)
HC
Chappen
Kaolo
Faka (van fawaka)
Cap (liegen)
Djalla (sukkel)
Asser (kont)
Strijder
Ballie (voetballen)
Pagga slaan
Fissa

En dan vergeet ik er vast nog genoeg.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen