Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Vaste oppasdag als tante

<<

Filoria

Bericht 26 Aug 2022 13:32

Vaste oppasdag als tante

Mijn jongere zusje is zwanger. Wij hebben een goede en hechte band en wonen in dezelfde plaats. Ook onze mannen kunnen goed met elkaar opschieten.

Onze moeder is (helaas) geen typische oppasoma, die wil niet oppassen.

Maar ik als tante dus wel heel graag! Ik heb dit met mijn man besproken, aangeboden aan mijn zusje, en mijn zusje en haar man zien het ook zitten :) We hebben afgesproken dat ik één vaste dag in de week ga oppassen straks.

Ik heb er superveel zin in, maar ik vind het ook spannend. Hoe zal het zijn om weer een baby in huis te hebben? Ga ik mijn vrije dag niet missen? (Ik werk trouwens 24 uur, dus heb nog een andere vrije dag.) Hoe zal het zijn voor mijn man en voor mijn eigen kinderen? (Mijn kinderen zijn tegen die tijd al bijna 10 jaar en bijna 15 jaar en zullen er vooral na schooltijd bij zijn. Mijn man werkt avonddiensten en zal er juist vaak 's ochtends bij zijn.)

Iemand ervaring met een tante als oppas, of oppassen als tante?

Wat zijn dingen waar ik vooraf over na moet denken, die we af moeten spreken?
En een beetje een ongemakkelijk onderwerp, maar hoe zouden jullie het aanpakken met de spullen en de kosten? Ik zal wat babyspullen (bedje, kinderstoel etc.) nodig hebben en we gaan straks ook luiers en billendoekjes en babyvoeding en zo gebruiken natuurlijk.

Alvast superbedankt voor wie er mee wil denken! Mag ook als je er geen concrete ervaring mee hebt. Het is niet iets heel gebruikelijks geloof ik.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2022 14:23

Re: Vaste oppasdag als tante

Superleuk, gefeliciteerd! Ja ik heb het ook een tijd gedaan en ik vind toch dat je een hechtere band krijgt met zo'n kind als je hem of haar regelmatig ziet een hele dag. Ook leuk voor de band tussen jouw kinderen en hun neefje of nichtje. Ik zou zelf van MP of de IKEA een goedkope kinderstoel/ bedje kopen en verder eigenlijk niet perse spullen kopen. Dat komt echt vanzelf wel. Zelf kreeg en gaf ik altijd luiers/ doekjes en eten mee. Ik zou je zus gewoon vragen of ze genoeg luiers en doekjes en zo in de tas doet.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 26 Aug 2022 15:16

Ik heb alleen ervaring met mijn zusje die bij mij oppaste. En dan nog niet eens zo vaak als jij vanwege de afstand (randstad - noord Nederland). Mijn zusje heeft een hele tijd een dag per maand opgepast. Was een fantastische tijd. Ze hoefde dus zelf niks aan te schaffen, zij draaide gewoon met ons mee, en zo zagen wij haar toch ook regelmatig. Iedereen blij, heel leuk!

Edit: dit kon trouwens zo makkelijk omdat mijn zusje zelf nog geen kinderen heeft. Dat scheelt een hoop natuurlijk :)
Laatst gewijzigd door Zora op 26 Aug 2022 15:17, in totaal 1 keer gewijzigd.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Neno

Kletskop

Bericht 26 Aug 2022 15:16

Wat leuk dat je tante wordt, gefeliciteerd!

Ik heb het ook gedaan, op het dochtertje van mijn zusje. Vond het soms best pittig, mijn kinderen waren al wat ouder dus was het niet meer zo gewend.
+ De band tussen de nichtjes en neefjes, ze vonden het geweldig om met elkaar te spelen en zelfs nu ze naar school gaat en ik niet meer oppas hebben ze echt een goede band.
- Wat ik misschien niet duidelijk had afgesproken en wat ik wel heel vervelend vond, is dat ze er soms vanuit gingen, net als bij betaalde oppas, ik ook zou oppassen als de vader of moeder vrij had. Ik had daarnaast ook een baan en deed het ook echt om te helpen. Als een van beide vrij is had ik verwacht dat ze dan zelf die dag op zich zouden nemen.

Verder zorgde mijn zusje altijd voor voldoende luiers/ doekjes/ melk etc. Vast voedsel at ze gewoon met ons mee.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 26 Aug 2022 15:50

Wij hebben tijdens corona toen de opvang gesloten was 1 dag in de week opgepast. Wij kregen m'n neefje met inboedel en al afgeleverd elke week. Oftewel met (reis)wiegje, draagzak, eten, drinken, luiers, doekjes, speeltjes etc. We hoefden dus geen kosten te maken.

Wat is het back up plan? Als jullie bijv ziek zijn, met vakantie etc?
<<

Max

Yipyapper

Bericht 26 Aug 2022 15:52

Neno schreef:Wat leuk dat je tante wordt, gefeliciteerd!

Ik heb het ook gedaan, op het dochtertje van mijn zusje. Vond het soms best pittig, mijn kinderen waren al wat ouder dus was het niet meer zo gewend.
+ De band tussen de nichtjes en neefjes, ze vonden het geweldig om met elkaar te spelen en zelfs nu ze naar school gaat en ik niet meer oppas hebben ze echt een goede band.
- Wat ik misschien niet duidelijk had afgesproken en wat ik wel heel vervelend vond, is dat ze er soms vanuit gingen, net als bij betaalde oppas, ik ook zou oppassen als de vader of moeder vrij had. Ik had daarnaast ook een baan en deed het ook echt om te helpen. Als een van beide vrij is had ik verwacht dat ze dan zelf die dag op zich zouden nemen.

Verder zorgde mijn zusje altijd voor voldoende luiers/ doekjes/ melk etc. Vast voedsel at ze gewoon met ons mee.

Oh dit vind ik ook best wel gek. Dan gingen zij dus even lekker een dagje aan zichzelf besteden en moest jij oppassen?
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2022 16:05

Toch snap ik die gedachte ergens ook wel Max. Als wij vakantie hebben gaat mijn dochter ook gewoon nog naar de opvang. Hebben wij even tijd voor elkaar. Maar dat is dus wel goed om van te voren af te stemmen Filoria.

Heel leuk dat je dat gaat doen!
<<

Filoria

Bericht 26 Aug 2022 16:14

Max schreef:Wij kregen m'n neefje met inboedel en al afgeleverd elke week. Oftewel met (reis)wiegje, draagzak, eten, drinken, luiers, doekjes, speeltjes etc. We hoefden dus geen kosten te maken.

Wat is het back up plan? Als jullie bijv ziek zijn, met vakantie etc?

Met inboedel en al, dat is een slimme oplossing! Mijn zus gaat de baby ook met de auto brengen straks, dus dan zal ik vragen of ze alles inderdaad gewoon mee kan geven.

Toen wij onze kinderen naar de gastouder, opa en oma en de opvang brachten vroeger, was er dáár altijd eten, drinken, luiers etc. Maar ik kan inderdaad prima aan mijn zus vragen of zij dat mee wil geven.

Qua back-up komt het wel goed. Zus en man hebben allebei een relatief flexibele baan waarbij ze wel een dag vrij kunnen nemen, of een thuiswerkdag, als ik een keer écht niet kan oppassen. Verder heeft een vriendin van mijn zus aangeboden dat ze back-up-oppas kan zijn. Maar ik ben best saai eigenlijk. We zijn nooit meer dan 3 weken per jaar op - ver vooraf geplande - vakantie en ik ben ook zelden echt ziek. Wel verkoudheidjes etc, maar dan kan ik gewoon oppassen denk ik.

Het is wel iets om het vooraf over te hebben. Ook wat we doen als het kindje ziek is trouwens (hoe deden jullie dat?)

En inderdaad de vraag of ik ook oppas als zij een vrije dag hebben. Op dit moment lijkt me dat geen probleem, maar misschien sta ik er dan anders in. Ik houd eigenlijk wel van regelmaat. Dus gewoon elke week oppassen.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2022 16:33

Wat leuk dat je tante word! En wat tof dat je wil gaan oppassen. Ik heb zelf geen ervaring, maar het lijkt me inderdaad goed om vantevoren de wederzijdse verwachtingen goed te bespreken. Hebben wij bijvoorbeeld ook gedaan met onze (schoon) ouders die om en om een dag in de week oppassen. Mijn schoonouders passen ook op mijn neefjes en mijn zwager en schoonzus zijn wat strenger mbt snoepen enzo bijvoorbeeld. En in de babytijd ging het over schema's en slaapjes en dan wel of niet slapen in de kinderwagen enzo. Toch goed om alles te bespreken.

En zowel mijn moeder als mijn schoonouders hebben heel veel babyspullen gekregen of goedkoop kunnen overnemen van bekenden. Mijn schoonouders hebben twee ledikantjes bijvoorbeeld gekregen. Ze hebben in de babytijd een box geleend van de overburen. Ze hebben twee Ikea stoelen voor een paar euro gekocht in de tweedehands winkel... En mijn moeder heeft een vriendin die een stuk ouder is dan zij, haar kleinkinderen waren al groter. Dus mijn moeder kreeg het opklapbedje, de kinderstoel en een lading speelgoed. Dus ik denk dat je qua inboedel een heel eind kan komen voor heel weinig geld als je dat zou willen. Scheelt wat gesjouw voor je zus 😉
december 2016
juli 2019
<<

Max

Yipyapper

Bericht 26 Aug 2022 16:56

Als m'n neefje ziek was dan zouden ze 'm thuis houden, eigenlijk net als bij de opvang. Ze wilden ons liever niet opzadelen met een ziek kind. Wij hebben zelf geen kinderen, dus hebben daar verder ook geen ervaring mee.
Dat is verder niet voorgekomen want ivm corona zag ons neefje alleen ons en m'n zus/man, daardoor werd er ook niemand ziek.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 26 Aug 2022 17:01

Niekske schreef:Wat leuk dat je tante word! En wat tof dat je wil gaan oppassen. Ik heb zelf geen ervaring, maar het lijkt me inderdaad goed om vantevoren de wederzijdse verwachtingen goed te bespreken. Hebben wij bijvoorbeeld ook gedaan met onze (schoon) ouders die om en om een dag in de week oppassen. Mijn schoonouders passen ook op mijn neefjes en mijn zwager en schoonzus zijn wat strenger mbt snoepen enzo bijvoorbeeld. En in de babytijd ging het over schema's en slaapjes en dan wel of niet slapen in de kinderwagen enzo. Toch goed om alles te bespreken.

En zowel mijn moeder als mijn schoonouders hebben heel veel babyspullen gekregen of goedkoop kunnen overnemen van bekenden. Mijn schoonouders hebben twee ledikantjes bijvoorbeeld gekregen. Ze hebben in de babytijd een box geleend van de overburen. Ze hebben twee Ikea stoelen voor een paar euro gekocht in de tweedehands winkel... En mijn moeder heeft een vriendin die een stuk ouder is dan zij, haar kleinkinderen waren al groter. Dus mijn moeder kreeg het opklapbedje, de kinderstoel en een lading speelgoed. Dus ik denk dat je qua inboedel een heel eind kan komen voor heel weinig geld als je dat zou willen. Scheelt wat gesjouw voor je zus 😉

Staat dan alleen wel de hele week in je huis. Wij hadden daar niet zoveel zin in. Staat in de weg en uiteindelijk heb je heel veel dingen niet echt nodig voor een dagje oppassen. Wij hadden gewoon zo'n reistentje die mega klein opvouwde. Box en stoelen etc gebruikten we niet.
<<

Neno

Kletskop

Bericht 26 Aug 2022 17:53

Max schreef:
Neno schreef:Wat leuk dat je tante wordt, gefeliciteerd!

Oh dit vind ik ook best wel gek. Dan gingen zij dus even lekker een dagje aan zichzelf besteden en moest jij oppassen?

Yep dan kwam me zwager nichtje brengen met de mededeling dat zus even lekker kon uitslapen etc. En dan dacht wel van huh maar het is ook mijn vrije dag, als het betaalde opvang is snap ik het helemaal hoor. Maar goed dat soort dingen moet je dus goed afspreken. Net zoals al genoemd werd met wat te doen met ziek kind, oppassen op ziek kind betekent ook kans op zelf ziek worden 😬
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2022 21:02

Ja Neno dat zou ik ook wel gek vinden omdat je het toch als familie gunst doet en niet als zakelijke overdracht. En je kind brengen naar he zus terwijl je zelf vrij bent vind ik wel echt zakelijk overkomen. Mss een keertje ofzo als er uitleg is (bv als ze iets moet doen of er doorheen zit) maar anders zou ik het ook gek vinden idd. Ik zou ook niet te veel zooi in huis halen, dat loopt echt vanzelf wel. Qua zieke kinderen hing het er vanaf. Lichte koorts en hangerig omdat er een tandje doorkwam vind ik anders dan griep bv.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Filoria

Bericht 31 Aug 2022 22:30

Bedankt voor het meedenken allemaal! We gaan binnenkort met zijn vieren de details doornemen.
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 01 Sep 2022 08:49

Wat leuk Filoria! Het lijkt mij wel handig om zoveel mogelijk spullen gewoon in huis te hebben, zodat je zus niet elke week met alles hoeft te sjouwen. Maar dan misschien wel een campingbedje en een inklapbaar stoeltje (hadden wij indertijd van Ikea), zodat je dat niet de hele week in de weg hebt staan.

Ik zou van tevoren ook al een evaluatiemoment plannen, na 6 weken bijvoorbeeld. Dan kunnen jullie allemaal kijken tegen welke problemen je eventueel aanloopt en wat beter of anders kan. Als alles goed loopt, des te beter, maar als er wel iets is, kun je dat op dat afgesproken moment ter sprake brengen. Veel plezier alvast!
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014

Terug naar Zwangerschap & kinderen