Re: Oppas zoeken
Vind het wel echt een beetje bizar dat het zó lastig blijkt te zijn. Dat had ik dan op de één of andere manier niet verwacht. Maar al blij dat de oude oppas op de dinsdag kan hoor. Pak van m'n hart.
Maple schreef:Sadie schreef:Hoezo "gevormd worden"? De meeste kdv's werken al jaren zo. Het is echt niks nieuws dat je kinderen zo goed mogelijk voorbereid op de basisschool. Dat werd in de jaren 80 en 90 op de crèche al gedaan.
Eh, nee. Mijn taak is niet ‘kinderen voorbereiden op de basisschool’. Mijn taak is wel om kinderen zo goed mogelijk op een speelse manier te laten ontwikkelen binnen hun eigen, individuele persoonlijkheid. Maar wij doen niet aan de dag openen met een kringgesprek, wij doen wel activiteiten maar leggen niet per sé wat vast. Wij zijn van mening dat kinderen het best en meest optimaal ontwikkelen binnen hun eigen vrije spel. Wij keren daar op een juiste manier op in te gaan, om zo de ontwikkeling te stimuleren.
Dit wordt bij ons op een peuterspeelzaal ook gedaan, máár: een peuterspeelzaal is wel meer binnen het schoolse systeem. Met meer gezamenlijkheid en een vast en duidelijk programma, al aan het begin van de dag vastgelegd. Dus bij ons zijn er bij psz en kdv in grote lijnen inderdaad overeenkomsten, maar psz gaat nóg meer over ontwikkeling dan bij ons, de leidsters zijn daar ook speciaal voor geschoold, ik zou daar niet eens mogen werken.
Joey schreef:Bij onze stichting is kdv en psz wel redelijk hetzelfde. Op locaties waar beide is, worden kinderen van het kdv ook niet meer naar de psz gebracht als de ouders dat willen. Dat was voor 2018 wel. Hier doen ze op het kdv wel kringgesprek en alle vormende activiteiten die ze op psz ook doen. Leidsters psz en kdv zijn ook uitwisselbaar, al zitten er doorgaans wel vaste medewerkers op alleen kdv of psz. Op onze locatie loopt de psz leeg en is inmiddels in de praktijk wel alleen nog voor kinderen die niet naar de opvang gaan (uiteraard niks mis mee:). Maar zo te lezen gaat dat overal anders!
Zelf dacht ik trouwens dat de nieuwe regels juist ook waren om psz op hoger niveau aan te bieden omdat daar veel gebruik van vrijwilligers gemaakt werd.
Marin schreef:Pfff wat is dit een gedoe zeg! Valt me echt tegen. Ik had serieus meer dan 35 berichten naar oppassen gestuurd en maar een handje aan berichten terug, allemaal negatief maar überhaupt al vreemd dat dat zo weinig was en voelde ook beetje rot op de één of andere manier, zo copy paste doen van wie wil er op m'n kind passen.
Maarrr uiteindelijk bleek de oude oppas die we voorheen voor 's avonds hadden toch wel te kunnen op iig de dinsdag. Ze kost nu wel 12.5 euro per uur dus dat worden fikse bedragen bovenop nog de opvang maar het is even niet anders tot de opvang op dinsdag kan.
En voor de woensdag nog steeds niks, dat is ook shit want dat zijn maar twee uurtjes waarschijnlijk, uit school/kdv halen rond 12 uur en dan lunchen, slapen, spelen. Maar kan dus echt niemand vinden die dat kan / wil doen. Een vriendin van me heeft nu gezegd dat ze evt wel back up wil zijn, maar ja dan moet zij op haar vrije dag heen en weer gaan sjezen met haar eigen twee kinderen erbij. Als back up keertje prima maar hoop toch écht iets van een oplossing te vinden, of ik ga toch echt moeten vragen of ik vanaf het begin thuis mag werken op die halve werkdag. Zou dat een hele gekke vraag zijn, ook al gaven ze aan dat ik eigenlijk eerst volledig op kantoor moet zijn?
Ik merk dat ik hier best gestrest van raak en nu zeker met de vakantie in aantocht vliegen de weken ineens voorbij.
Marin schreef:We zijn intussen gaan kijken op het kdv en dat zag er allemaal heel fijn en gezellig uit maar een wereld van verschil met de psz. Geen kring, veel minder speelgoed, geen werkjes die er hingen, echt veel meer gericht op de dag echt opvangen en geen mini schooltje. Prima hoor. De leidsters leken aardig (en heel attent en alert op haar allergie, zo hadden ze al gebeld met de maaltijd leverancier om te informeren of daar ooit pinda in zit, antwoord was nee). Maar als ik het zo zie (op basis van één bezoekje versus twee jaar ervaring natuurlijk) zit er bij deze organisatie wel degelijk een verschil. Mag ook, beide is prima.
Maple schreef:En, even praktisch: Jij hebt het over een dagopening. Bedenk: Op een psz en op school komen kinderen allemaal op dezelfde tijd binnen, daar werkt het dus prima. Op een kdv worden kinderen gebracht tussen 7:00 en 9:00. Als je om 9:00 een dagopening doet, zijn een deel van de kinderen dus al zeker 1,5-2 uur binnen. Sommigen vinden het leuk, maar er zijn er genoeg die na zo'n tijdje al te moe zijn voor zo een gestructureerde activiteit, die de focus even niet kunnen maken.
Maple schreef:
En, even praktisch: Jij hebt het over een dagopening. Bedenk: Op een psz en op school komen kinderen allemaal op dezelfde tijd binnen, daar werkt het dus prima. Op een kdv worden kinderen gebracht tussen 7:00 en 9:00. Als je om 9:00 een dagopening doet, zijn een deel van de kinderen dus al zeker 1,5-2 uur binnen. Sommigen vinden het leuk, maar er zijn er genoeg die na zo'n tijdje al te moe zijn voor zo een gestructureerde activiteit, die de focus even niet kunnen maken.
Sadie schreef:Bij ons is het gelijk getrokken en ik weet dat dit landelijk beleid is.
Want de ‘gelijktrekking’ die ik ken, gaat toch over een ander vlak.Sadie schreef:dus een beetje flauw om daar zo op aan te slaan en het in het extreme te trekken.
Terug naar Zwangerschap & kinderen
Gebruikers in dit forum: MrsMath