Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Oppas zoeken

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 18 Jul 2022 13:29

Re: Oppas zoeken

Haha Minx, ja dat zal dan misschien toch de enige oplossing zijn. Op zich niet erg denk ik inderdaad, zo ver van te voren en maar tijdelijk. En eventueel kan hij dan weer terug als ik thuis ben.

Vind het wel echt een beetje bizar dat het zó lastig blijkt te zijn. Dat had ik dan op de één of andere manier niet verwacht. Maar al blij dat de oude oppas op de dinsdag kan hoor. Pak van m'n hart.
Let's discover the world together.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Jul 2022 15:50

Fijn dat je nu iig iets geregeld hebt.
Het gaat alleen om je dochter begrijp ik op dinsdag? Voor je zoontje is wel plek op de BSO?
2016
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 18 Jul 2022 15:58

Ja klopt! Zoon kan die dag naar BSO.
<<

Anoniem327

Bericht 21 Jul 2022 11:17

Maple schreef:
Sadie schreef:Hoezo "gevormd worden"? De meeste kdv's werken al jaren zo. Het is echt niks nieuws dat je kinderen zo goed mogelijk voorbereid op de basisschool. Dat werd in de jaren 80 en 90 op de crèche al gedaan.

Eh, nee. Mijn taak is niet ‘kinderen voorbereiden op de basisschool’. Mijn taak is wel om kinderen zo goed mogelijk op een speelse manier te laten ontwikkelen binnen hun eigen, individuele persoonlijkheid. Maar wij doen niet aan de dag openen met een kringgesprek, wij doen wel activiteiten maar leggen niet per sé wat vast. Wij zijn van mening dat kinderen het best en meest optimaal ontwikkelen binnen hun eigen vrije spel. Wij keren daar op een juiste manier op in te gaan, om zo de ontwikkeling te stimuleren.
Dit wordt bij ons op een peuterspeelzaal ook gedaan, máár: een peuterspeelzaal is wel meer binnen het schoolse systeem. Met meer gezamenlijkheid en een vast en duidelijk programma, al aan het begin van de dag vastgelegd. Dus bij ons zijn er bij psz en kdv in grote lijnen inderdaad overeenkomsten, maar psz gaat nóg meer over ontwikkeling dan bij ons, de leidsters zijn daar ook speciaal voor geschoold, ik zou daar niet eens mogen werken.

Ik had deze post gemist, maar bij ons is het kdv een aantal jaren geleden samengegaan met de psz voor de oudste kinderen. Bij ons beginnen de oudste kinderen wel met een kringgesprek. Daarna zingen ze een liedje over welke dag van de week het is. Dan mogen ze hun emotie op een groot bord plakken. Dan gaan ze het dagprogramma samen maken met pictogrammen. Ze werken met thema's, dus vlak voor de vakantie ginf het bijvoorbeeld over op vakantie gaan en wat dat is en wat je dan allemaal moet meenemen. Zo bedenken ze steeds iets anders. Ik vind het erg leuk en leerzaam voor de kinderen.
<<

Anoniem327

Bericht 21 Jul 2022 11:25

Joey schreef:Bij onze stichting is kdv en psz wel redelijk hetzelfde. Op locaties waar beide is, worden kinderen van het kdv ook niet meer naar de psz gebracht als de ouders dat willen. Dat was voor 2018 wel. Hier doen ze op het kdv wel kringgesprek en alle vormende activiteiten die ze op psz ook doen. Leidsters psz en kdv zijn ook uitwisselbaar, al zitten er doorgaans wel vaste medewerkers op alleen kdv of psz. Op onze locatie loopt de psz leeg en is inmiddels in de praktijk wel alleen nog voor kinderen die niet naar de opvang gaan (uiteraard niks mis mee:). Maar zo te lezen gaat dat overal anders!

Zelf dacht ik trouwens dat de nieuwe regels juist ook waren om psz op hoger niveau aan te bieden omdat daar veel gebruik van vrijwilligers gemaakt werd.

Hier sluit ik me bij aan.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 21 Jul 2022 11:26

We zijn intussen gaan kijken op het kdv en dat zag er allemaal heel fijn en gezellig uit maar een wereld van verschil met de psz. Geen kring, veel minder speelgoed, geen werkjes die er hingen, echt veel meer gericht op de dag echt opvangen en geen mini schooltje. Prima hoor. De leidsters leken aardig (en heel attent en alert op haar allergie, zo hadden ze al gebeld met de maaltijd leverancier om te informeren of daar ooit pinda in zit, antwoord was nee). Maar als ik het zo zie (op basis van één bezoekje versus twee jaar ervaring natuurlijk) zit er bij deze organisatie wel degelijk een verschil. Mag ook, beide is prima.
<<

Anoniem327

Bericht 21 Jul 2022 11:29

Marin schreef:Pfff wat is dit een gedoe zeg! Valt me echt tegen. Ik had serieus meer dan 35 berichten naar oppassen gestuurd en maar een handje aan berichten terug, allemaal negatief maar überhaupt al vreemd dat dat zo weinig was en voelde ook beetje rot op de één of andere manier, zo copy paste doen van wie wil er op m'n kind passen.

Maarrr uiteindelijk bleek de oude oppas die we voorheen voor 's avonds hadden toch wel te kunnen op iig de dinsdag. Ze kost nu wel 12.5 euro per uur dus dat worden fikse bedragen bovenop nog de opvang maar het is even niet anders tot de opvang op dinsdag kan.
En voor de woensdag nog steeds niks, dat is ook shit want dat zijn maar twee uurtjes waarschijnlijk, uit school/kdv halen rond 12 uur en dan lunchen, slapen, spelen. Maar kan dus echt niemand vinden die dat kan / wil doen. Een vriendin van me heeft nu gezegd dat ze evt wel back up wil zijn, maar ja dan moet zij op haar vrije dag heen en weer gaan sjezen met haar eigen twee kinderen erbij. Als back up keertje prima maar hoop toch écht iets van een oplossing te vinden, of ik ga toch echt moeten vragen of ik vanaf het begin thuis mag werken op die halve werkdag. Zou dat een hele gekke vraag zijn, ook al gaven ze aan dat ik eigenlijk eerst volledig op kantoor moet zijn?

Ik merk dat ik hier best gestrest van raak en nu zeker met de vakantie in aantocht vliegen de weken ineens voorbij.

Kan je man die woensdag niet opvangen? Het gaat toch maar om een paar uurtjes?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 21 Jul 2022 11:30

Ja dat zei Minx ook al. Nog niet over gehad. Denk dat dat de beste oplossing gaat zijn ja.
<<

Anoniem327

Bericht 21 Jul 2022 11:33

Marin schreef:We zijn intussen gaan kijken op het kdv en dat zag er allemaal heel fijn en gezellig uit maar een wereld van verschil met de psz. Geen kring, veel minder speelgoed, geen werkjes die er hingen, echt veel meer gericht op de dag echt opvangen en geen mini schooltje. Prima hoor. De leidsters leken aardig (en heel attent en alert op haar allergie, zo hadden ze al gebeld met de maaltijd leverancier om te informeren of daar ooit pinda in zit, antwoord was nee). Maar als ik het zo zie (op basis van één bezoekje versus twee jaar ervaring natuurlijk) zit er bij deze organisatie wel degelijk een verschil. Mag ook, beide is prima.

Dit ligt echt aan het kdv, er zit zoveel verschil tussen verschillende kdv's.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 21 Jul 2022 11:37

Ja duh.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 21 Jul 2022 12:38

Fijn dat je er een goed gevoel bij had Marin. Hopelijk lukt het snel om een volledige oplossing te vinden.

Ons kdv is niet aangesloten bij een stichting en werkt niet samen met een school. Het is er totaal niet schools van opzet en daar hebben wij juist bewust voor gekozen. Zo zijn veel kdv's weer verschillend van opzet, dat heb ik ook wel gezien toen wij gingen oriënteren, en dat is maar goed ook want dan kan iedereen iets kiezen wat passend is.
<<

Anoniem327

Bericht 21 Jul 2022 12:53

Volgens mij is het niet zo zwart/wit. Je kunt prima een dagopening hebben met 3-jarigen en dan kunnen de kinderen alsnog uren en uren vrij spelen. Zo'n dagopening duurt maar een half uurtje ofzo, dus het is niet dat de kinderen urenlang vastgebonden worden aan hun stoeltje of allerlei activiteiten door de strot geduwd krijgen.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Bericht 21 Jul 2022 13:12

Jouw valkuil die je nu hier laat zien Sadie, is een valkuil die veel gemaakt wordt. Het moet allemaal maar schoolser en meer gestructureerd, zelfs al bij het jonge kind, alsof dat de enige manier is waarop geleerd en ontwikkeld kan worden. Persoonlijk kan ik me vanuit mijn werkervaring helemaal niet in vinden. Het is prima dat het op een psz wel geboden wordt, maar gestructureerde kringgesprekken op vaste tijden of een dagopening zijn geen instrumenten bij uitstek om kinderen bepaalde vaardigheden aan te leren. Dat is een beeld wat door volwassenen gecreëerd is, en niet vanuit kindperspectief. Er is zoveel meer dan dat. Kijk naar hun spel, ondersteun waar nodig maar laat ze vooral zelf leren. Ook dan leren kinderen op hun beurt te wachten, rekening te houden met elkaar etc etc. Kinderen bij mij op de groep mogen een dag hebben die loopt zoals hij loopt. Ik ben daarbij aanwezig als ondersteuner, coach, om te sturen, motiveren en voer de meest spontane gesprekken, gewoon zoals het loopt. Ongepland, niet in een vast schema of volgens een thema, zitten op de grond, eerst met één kindje, na een halve minuut twee of meer. En binnen de kortste keren zit de halve groep om me heen en voeren we dan een gesprekje met zijn allen, terwijl de rest lekker doorgaat met zijn spel. En ben je er klaar mee, mag je afhaken wanneer je wilt. Daar voelt mijn gehele groep zich prettig bij én er wordt een hoop geleerd.

En, even praktisch: Jij hebt het over een dagopening. Bedenk: Op een psz en op school komen kinderen allemaal op dezelfde tijd binnen, daar werkt het dus prima. Op een kdv worden kinderen gebracht tussen 7:00 en 9:00. Als je om 9:00 een dagopening doet, zijn een deel van de kinderen dus al zeker 1,5-2 uur binnen. Sommigen vinden het leuk, maar er zijn er genoeg die na zo'n tijdje al te moe zijn voor zo een gestructureerde activiteit, die de focus even niet kunnen maken.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 21 Jul 2022 13:21

Zeker niet op een verticale 0-4 groep lijkt me inderdaad Maple. Het lijkt me logisch dat het overal anders is. Ik vind het niet erg dat het niet zo schools overkwam, een lekker verzorgd zooitje vond ik het, beetje ongestructureerd maar toch heel rustig en het was heel netjes daar. Was ook één van die warmste dagen dus kindjes lekker in luiers en zwembroekjes buiten spelen met water. Dochtertje ging zelfs al lekker mee doen buiten terwijl wij binnen aan 't praten waren. Vond ik best knap van haar.
Hoor gelukkig veel goede verhalen over dit kdv. Maar ben dan toch ook juist wel blij met de ene dag psz voor haar. Vind dat wel een leuke afwisseling dan denk ik. Denk dat ook wel echt iets voor haar is. Ze loopt elke dag zo ook de kleuterschool in en pakt daar een boekje en gaat in de kring zitten. 🤣 Echt een tweede kind.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 21 Jul 2022 15:13

Maple schreef:En, even praktisch: Jij hebt het over een dagopening. Bedenk: Op een psz en op school komen kinderen allemaal op dezelfde tijd binnen, daar werkt het dus prima. Op een kdv worden kinderen gebracht tussen 7:00 en 9:00. Als je om 9:00 een dagopening doet, zijn een deel van de kinderen dus al zeker 1,5-2 uur binnen. Sommigen vinden het leuk, maar er zijn er genoeg die na zo'n tijdje al te moe zijn voor zo een gestructureerde activiteit, die de focus even niet kunnen maken.

De kinderopvang van J was per uur. Open tussen half 7 en 7. De opvang was flexibel. Ik kon bij wijze van J naar de opvang laten gaan van 16:00-19:00. En toch hadden ze wel een mooie voorbereiding op groep 1 in de oudste groep. Ik was echt heel tevreden over die opvang.
2015 💙
<<

Anoniem327

Bericht 21 Jul 2022 16:43

Maple schreef:
En, even praktisch: Jij hebt het over een dagopening. Bedenk: Op een psz en op school komen kinderen allemaal op dezelfde tijd binnen, daar werkt het dus prima. Op een kdv worden kinderen gebracht tussen 7:00 en 9:00. Als je om 9:00 een dagopening doet, zijn een deel van de kinderen dus al zeker 1,5-2 uur binnen. Sommigen vinden het leuk, maar er zijn er genoeg die na zo'n tijdje al te moe zijn voor zo een gestructureerde activiteit, die de focus even niet kunnen maken.

Bij ons komen ze van half 8 tot 9 binnen en dus begint de dagopening om 9 uur. Dat duurt een half uurtje met afsluitend fruit eten. Ik zou niet weten waarom kinderen dat niet zouden kunnen. Ze spelen eerst even vrij, terwijl de kinderen binnen druppelen en dan begint de dag echt. Niks geks aan.

O en dat voorbeeld dat je noemt van spontaan spel waarbij kinderen aansluiten, gebeurt aan de lopende band. Het is niet zo dat wanneer het thema zomer is, dat kinderen worden gedwongen om alleen maar met de zomer bezig te zijn. Je weet zelf ook wel dat dat helemaal niet zo werkt bij kinderen van die leeftijd, dus een beetje flauw om daar zo op aan te slaan en het in het extreme te trekken.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Bericht 21 Jul 2022 17:07

Ik doe niet flauw hoor, niet heel subtiel de gang van het gesprek gaan veranderen nu. Even terug naar de basis:
- jij geeft aan dat kdv en psz tegenwoordig hetzelfde is qua begeleiding en voorbereiding op de basisschool
- ik geef aan dat er onder de streep zeker nog wel verschillen zijn.

Vervolgens begin jij over een dagopening en dat het heel eenvoudig is om die toe te passen binnen het dagprogramma op een kdv. Dat kan. Maar er zijn dagverblijven die dat gewoon ook bewust niet doen. Het is ook allemaal geen must.
<<

Anoniem327

Bericht 21 Jul 2022 17:10

Bij ons is het gelijk getrokken en ik weet dat dit landelijk beleid is. Dagopening is geen must, maar aangezien school werkt met een dagopening is het een voorbereiding op de basisschool.

Voor de rest is groep 1/2 bij ons nog heel vrij, dus zoveel hoeven ze nog niet te kunnen, maar een beetje wennen aan een schools idee van een dagindeling is wel fijn.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Bericht 21 Jul 2022 17:22

Sadie schreef:Bij ons is het gelijk getrokken en ik weet dat dit landelijk beleid is.

Wat is gelijk getrokken en wat is precies landelijk beleid? Want ik denk dat we niet op hetzelfde level zitten. Als het landelijk beleid zou moeten zijn dat kdv en psz dezelfde werkwijzen zouden moeten hebben, dan heb ik toch een essentieel ding in m’n werk gemist, denk ik zo. Heb je bronnen?
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Bericht 21 Jul 2022 17:26

Ik denk trouwens dat ik wel weet waar je op doelt, maar wil het toch graag van jou zelf horen :) Want de ‘gelijktrekking’ die ik ken, gaat toch over een ander vlak.
<<

Anoniem327

Bericht 21 Jul 2022 18:00

Als je het zelf weet, waarom wil je het dan van mij horen?
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Jul 2022 20:52

Sadie schreef:dus een beetje flauw om daar zo op aan te slaan en het in het extreme te trekken.

🤣
Ja Maple, niet zo flauw doen
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen