Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Kinderopvang gratis: meer werken?

Zou jij meer gaan werken als de opvang gratis wordt?

Ja
1
2%
Nee
42
98%

Aantal stemmen : 43
<<

Anoniem327

Bericht 13 Jul 2022 16:11

Re: Kinderopvang gratis: meer werken?

Welke kant bedoel je? Ik vind het nogal raar klinken zo'n gastouder die er om de haverklap niet is.

Je huurt toch iemand in, zodat je erop kunt vertrouwen dat het in orde komt? Niet om alsnog alles zelf te moeten doen en constant in de knoop te komen met je werk. Zonder andere ouder die iets voor zijn kinderen doet, lijkt het me zwaar irritant om zo te moeten leven, want je kunt er nooit van op aan.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 13 Jul 2022 16:58

Sadie schreef:Maar welke kwaliteit levert zij, als ze er voortdurend niet is? Heftig dat je man er nooit is, mist hij zijn kinderen niet vreselijk als hij voortdurend in het buitenland is?

Vaak zie je in dit soort gezinnen dat het prima werkt. Waarom. Omdat ze zijn ingesteld op deze manier van samen kinderen opvoeden. En ja ook een ouder op afstand kan mee opvoeden. Maar dan op een andere manier als in jou perfecte plaatje

Anoniem327

Bericht 13 Jul 2022 17:04

Tuurlijk, beeldbellen en zwaaien is alles wat een kind nodig heeft. Ook heel erg handig zo iemand erbij die af en toe opduikt uit Zoom, een volwaardige opvoeder /s

De volgende keer vraag ik mijn oppasmeisje ook of ze via Zoom wil oppassen, wel zo handig.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 13 Jul 2022 17:24

Scheelt je een hoop geld. Want ja ze hoeft niet naar locatie te komen dus minder tijd kwijt qua werk. En ze hoeft niks te entertainen. Dus ik zeg winnen voor jou en voor je oppas.

Anoniem327

Bericht 13 Jul 2022 17:27

Daarom, ik vraag me af waarom ik eigenlijk nog bij mijn kinderen ben. Ik kan ook op Bali gaan zitten en af en toe beeldbellen, dan heb ik nog steeds een volwaardige opvoedrol en ik kan ook betrokken zijn over Zoom.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 13 Jul 2022 17:28

Ik zou zeggen boek een ticket en ga morgen naar Bali. Jij lekker ver weg, geen weegschaal meer qua taken want alles kan tegenwoordig op afstand. Iedereen blij

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 13 Jul 2022 17:28

Oh jaaaaa nu wil ik ook naar Bali!
<<

Anoniem334

Bericht 14 Jul 2022 09:27

Lol, op sommige reacties van Sadie moet je gewoon niet reageren.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Jul 2022 09:20

Nou ja, ik ben het wel met Sadie eens dat ik ook weinig kwaliteit zie in een opvang die er meer niet dan wel is. Er zat z'n moeder bij ons bij zwemles. Helemaal erdoorheen want de zomervakantie kwam er weer aan en ze wist niet waar ze haar kind moest laten. Van haar werk kreeg ze geen vrij. Die bleek ook zo'n gastgezin te hebben en die gingen zelf gewoon een paar weken weg. Ik heb haar toen aangeraden gewone opvang te nemen en ze is er tot op de dag van vandaag superblij mee. Er is genoeg kinderopvang te vinden waar echt wel kwaliteit geboden wordt. Hoeveel kwaliteit kun je zelf bieden als je aan het werk bent met 2 kids om je heen? Ik weinig hoor, kan ik je vertellen. Maar goed, ik heb tijdens corona de opvang opgezegd en mijn dochter is inmiddels wat ouder dus we doen het ermee maar als ze jonger was geweest was dat echt geen optie.

En tja, een man die veel werkt en veel in het buitenland zit is mss niet het ideale plaatje maar als ik terug denk aan mijn eigen jeugd was mijn moeder altijd thuis en mijn vader altijd aan het werk en ik heb niet het gevoel dat ik iets te kort kwam. We deden superleuke dingen als gezin naast die drukke baan van mijn vader en dat staat me meer bij dan de avonden dat hij niet thuis was eerlijk gezegd.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Anoniem334

Bericht 15 Jul 2022 20:08

Mijn man is overigens best veel thuis in de zin van dat hij pas rond 08:00 vertrekt en om 17:00 eigenlijk altijd terug thuis is, alleen kan ik overdag geen beroep op hem doen omdat hij dus aan het rondrijden is door de Benelux. In de avonden/weekenden moet hij telefonisch bereikbaar zijn, maar moet hij zelden echt ergens heen. Hij kan voor zijn werk niet zomaar thuis blijven, ik kan dat wel.

Ik kan ook gewoon werken tijdens dutjes of in de avonduren als het me een keer niet lukt overdag en ik ben gezegend met een goed vangnet (ouders en schoonouders). Als mijn gastouder dus afmeldt kan ik in noodgevallen mijn vangnet inzetten. Mijn ouders zijn 1e keuze omdat ze dichtbij wonen, mijn schoonouders 2e keuze vanwege de afstand al is dat ook maar 15 minuten. Mijn ouders werken nog, mijn schoonouders zijn met pensioen. Er is altijd wel een mouw aan te passen. Als ik echt iets moet doen voor mijn werk kan ik mijn kinderen altijd bij iemand onderbrengen of onze vaste oppas laten langskomen om ze bezig te houden terwijl ik werk. Opties genoeg, enige 'nadeel' is dat ik alles dus slim moet proberen te plannen. Overigens biedt onze gastouder wel vervangende opvang aan op de momenten dat zij afwezig is. Ik kies er alleen zelf voor om hier geen gebruik van te maken en het zelf op te lossen met ons vangnet en slim plannen van mijn werk. Ik kies liever voor bekende gezichten in dat geval. Zeker omdat het maar is tot de jongste 2,5 is.

Als er opvang op mijn werk was waar ik ze af en toe een uurtje of twee kon brengen, dan zou dat voor mij qua planning veel schelen. Hoef ik me minder druk te maken over wie ik op dat moment beschikbaar kan vinden. Zou een last wegnemen, maar het is geen ondraagbare last en is voor mij een nadeeltje wat komt bij het voordeel van onze geweldige gastouder. Alleen een kleiner nadeel dan het grote voordeel dus.

Voor mij is het een logische keuze en een haalbare situatie. Neemt niet weg dat ik dus met easy vrijblijvende en flexibele kinderopvang op het werk wel het makkelijker zou hebben en daar gebruik van zou maken, maar eigenlijk is dit helemaal niet on topic want het gaat in dit geval niet om 'gratis' kinderopvang.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Jul 2022 20:33

Ik vraag me af of opvang bij het werk misschien wel een mogelijke ontwikkeling zou kunnen zijn. Sommige werkgevers lokken al met voordeeltjes. Als je hiermee een zorg weg kan nemen, zou dat weleens een enorm pluspunt kunnen zijn. Ik denk dat zo'n voordeeltje meer mensen trekt dan bijvoorbeeld een auto of studiebudget. Als die tekorten aanhouden is dat een manier om te onderscheiden.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Bericht 15 Jul 2022 20:35

Welk personeel moet de kinderen opvangen, Nan?
<<

Anoniem334

Bericht 15 Jul 2022 21:05

Zeker weten Nan. @Maple, als ik voor mijn situatie spreek: ik werk op een hogeschool. Je kunt daar de PABO-studenten als 'stageleerplaats' een kinderopvang laten draaien lijkt mij? Ik weet dat er enkele onderzoeken/gesprekken gaande zijn bij ons op het werk om dit als optie te gaan bieden in de toekomst. Ik weet alleen niet in hoeverre het gerealiseerd kan en zal worden. Het zal voor in ieder geval voor mijn situatie niet meer op tijd zijn, want ik zie het binnen de komende twee jaar nog niet ontwikkeld zijn.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Bericht 15 Jul 2022 21:11

Ik ben daar zelf helemaal niet zo’n voorstander van, een schilder is bijvoorbeeld ook geen timmerman of loodgieter, net zoals een pabo-student geen pedagogisch medewerker is. Ik denk dat al dit soort dingen, ook de ouderparticipatiecreches die nu een beetje opkomen, de kwaliteit echt niet ten goede komen.
Maar ik zie wel dat het personeel er simpelweg niet is, dat is bij ons ook niet anders. Er moeten el echt dingen veranderen, om meer mensen aan te kunnen trekken. Ik denk alleen wel dat de kinderopvang zoals we hem nu kennen, kwalitatief zeer hoog en met strenge eisen waaraan voldaan moet worden, er over 10 jaar niet meer is. Er gaat wel echt enorm ingeleverd worden op de kwaliteit en dat vind ik jammer.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 15 Jul 2022 21:55

Hier is het ook geopperd in eenzelfde werkomgeving als Nixi. Alleen dan met pedagogische medewerkers en ervaringsplekken voor studenten pedagogiek. Mij lijkt het ideaal!
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Jul 2022 06:27

Ik denk dan dat dit personeel weggetrokken wordt uit de bestaande poule, met betere arbeidsvoorwaarden. Ik geloof ook niet dat ik hier voorstander ben omdat het dan een elite-dingetje wordt, maar het gebeurt nu al met andere sectoren. De kantine op mijn werk bijvoorbeeld. Die doet qua broodjes niet onder voor de gemiddelde lunchroom. Je zou kunnen zeggen dat die mensen ook keihard nodig zijn in de horeca.

Ik heb op plekken gewerkt waar het me niks zou verbazen als dit gebeurde. Grote tech-campussen. Die kopen al de hele omgeving op. Ik heb ook gewerkt op een campus met eigen kinderopvang. Die campus had ook een eigen kapper, supermarkt en een paar vestigingen van grote ketens. Die kinderopvang was alleen niet gekoppeld aan een bepaald bedrijf. Iedereen kan zijn kinderen daarheen brengen, al zullen dat vooral werknemers daar zijn, aangezien er in de wijde omgeving niks anders is dan kantoren.

Als er stelselmatig werknemers uitvallen vanwege kinderopvang, kan ik me dus voorstellen dat bedrijven dit in eigen beheer gaan nemen. Wel goed opgeleide medewerkers, apart ingerichte ruimte of gebouw, maar de continuïteit in eigen beheer.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 16 Jul 2022 07:20

Nan, dat doet me denken aan Google in Californie waar ik wel eens een tour heb gehad. Daar zat op de campus ook een kinderopvang, zelfs een doggy day care. Wel echt handig en voor zulke grote bedrijven ook prima te doen.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem334

Bericht 16 Jul 2022 07:26

Tabbie schreef:Hier is het ook geopperd in eenzelfde werkomgeving als Nixi. Alleen dan met pedagogische medewerkers en ervaringsplekken voor studenten pedagogiek. Mij lijkt het ideaal!
Oh ik dacht dat het PABO was! Wist wel dat het in het sociaal domein lag en dan niet verpleegkunde/social work, maar niet stilgestaan bij dat het pedagogiek ipv PABO was. Ligt waarschijnlijk bij mijn inhoudelijk beperkte kennis van die opleidingen.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Jul 2022 08:33

Marin schreef:Nan, dat doet me denken aan Google in Californie waar ik wel eens een tour heb gehad. Daar zat op de campus ook een kinderopvang, zelfs een doggy day care. Wel echt handig en voor zulke grote bedrijven ook prima te doen.

Ja, verbaast me niks dat een bedrijf als Google dit heeft. Ik luisterde van de week een podcast over personeelstekort. Daar kwam ook in naar voren dat salarisverhogingen niet altijd werken, maar ontzorgen wel. Dus zorgen dat het werk goed te combineren is met huishouden, kinderen, mantelzorg. Of een bepaalde levensstijl. Zo heb ik een paar collega's die altijd pas tegen tienen binnen komen rollen.

Ik heb naar aanleiding van dit topic wel even wat gegoogled en kwam een aantal kinderopvangen tegen die samenwerken met grotere technische bedrijven. Ik kon er dan niet uithalen wat die samenwerking dan precies inhoudt, maar kan me voorstellen dat ze bijvoorbeeld sponsoren in ruil voor voorrang.
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Bericht 16 Jul 2022 10:28

Op mijn werk(grote zorginstelling) is altijd opvang geweest. Helaas is dat een aantal jaren geleden afgeschaft omdat er steeds minder gebruik van werd gemaakt.
D. 💙14-01-2019💙
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Jul 2022 07:28

Op mijn werk geen structurele kinderopvang ( nog niet tenminste, ik kan me zeker voorstellen dat het de toekomst is). Maar wel summer camp voor kinderen van medewerkers. Waarbij je de kinderen mee naar het werk kan nemen en daar kan afgeven en ze de hele week vermaakt worden alsof het een kindervakantieweek is, ideaal voor ouders om de 6 weken zomervakantie van de kinderen makkelijker te overbruggen.

Daarnaast is er een well-being week, gaat gewoon het hele bedrijf dicht en dat kost je geen vakantiedagen, gewoon een verplichte week om op te laden midden in de zomer.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Jul 2022 07:55

Wat leuk Minoes! Zullen de jongens wel tof vinden denk ik!

Bij ons is er niks van dat soort dingen geregeld. Ik werk bij een start up dus daar is geen budget (maar daarnaast ook geen animo voor omdat ik 1 van de weinige met kinderen ben). Maar ik mag de meiden altijd meenemen als ik geen opvang geregeld kan krijgen. Zeker in de lockdown begin van het jaar heb ik dat veel gedaan. Niemand doet daar moeilijk over, mijn werkgever stelde dit zelf voor en nam zelf zijn kinderen ook vaak genoeg mee. Heel anders dan bij mijn vorige werkgevers.
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Bericht 17 Jul 2022 10:14

Ik vind het wel echt heel erg zuur dat wij 60k (!) bespaard zouden hebben als we 4 jaar lang gratis kinderopvang hadden gehad!

On topic, ik zou zelf niet meer gaan werken denk ik. Nu werk ik 18 uur, 1 ochtend tijdens schooltijden en 2 dagen van 7 uur, zodat we geen voorschoolse opvang nodig hebben en ik haar om 17.15 kan ophalen. Ik vind dat genoeg. Ik ga daarnaast nog een studie doen en daarvoor heb ik ook nog 15 uur thuisstudie nodig en moet ik een casus doen met een proefpersoon. Dus ik geloof dat ik eerder minder zou gaan werken.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen