Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Wanneer kreeg je kind dit te eten?

<<

Anoniem327

Bericht 20 Jun 2022 15:13

Re: Wanneer kreeg je kind dit te eten?

sarah1985 schreef:Gister discussie met hun dat het onzin is dat s dat niet mag. Want hun kinderen kregen dat al vanaf 1 jaar of eerder.

Jongste nichtje doet gewoon de maggie pot op de kop in d'r mond. In onze familie doen wij maggie over de patat. Ik zou dat nooit mijn kind aanleren.

Hier eet zoon ook met de pot mee. Behalve als wij iets krijgen als pizza of iets dan krijgt hij wat anders. Met zijn eerste verjaardag had hij een stuk taart. En daarna met mijn verjaardag een hapje. Verder niet.

Vind vooral dat zij zoveel ongezonde dingen eten. Die dingen die ik zei hebben zij in 2 uurtjes gehad en dan veel ervan ook.

Als ik je goed begrijp, vind jij het niet leuk dat zij iets vinden van hoe jullie met het eten van je kind omgaan. Maar andersom vind jij ook weer van alles van hoe zij het aanpakken.
Zou het niet schelen als we niet zoveel vinden van een ander?
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Jun 2022 15:35

Ja sowieso wat Holden zegt. Zonde om er een hele discussie over aan te gaan. Laat iedereen het lekker voor zijn eigen kinderen bepalen, en laten we elkaar daarin respecteren.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 20 Jun 2022 16:09

De dingen die je noemt eten onze kinderen van 3 (oké, sinds vandaag 4) en 6 ook op feestjes. Afgezien van de cola.
Thuis eten we eigenlijk nooit chips ed, dus op een feestje heb ik daar echt geen moeite mee. Wij eten zelf dan ook wat lekkers, dan ga ik mijn kind van deze leeftijd dat niet verbieden. Wel let ik erop dat ze niet teveel snoepen, ook om te voorkomen dat ze misselijk worden..

Overigens zou ik in jouw geval gewoon aangeven dat je het voor jouw kind niet nodig vindt en het daarbij laten. Jij jouw opvoeding, zij de hunne.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Linvi

Bericht 20 Jun 2022 16:53

sarah1985 schreef:
- taart; alleen een hapje van ons. Vanaf een jaar of 3 een klein eigen stukje.
- chips en dan geen nibbit maar paprika/ bolognese; geen idee precies, maar dochter houdt nog steeds niet van harde chips. Zoon eet al vanaf een jaar of 4 harde chips.
- mayonaise; vanaf 1jaar bij patat.
- cola ; dochter is bijna 11 en mag 1 glas frisdrank per week. Zoon vindt het vies!
- maggi smaakverfijner.; niet! Alleen aromat op komkommer of tomaat ipv zout en peper
- zoute pinda's; ze eten beide niet graag nootjes, maar ik denk dat dat mocht vanaf een jaar of 6.
- chocolade; vanaf een jaar of 2 al wel.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 20 Jun 2022 17:44

Holden van mij mogen ze doen met hun kinderen wat zij willen. Maar vervolgens moet ik hun uitleggen waarom mijn kind geen chips en taart mag. En vinden ze dat maar overdreven want vroeger kregen wij dat ook. Wat mij onzin lijkt op die leeftijd
Afbeelding
<<

Anoniem327

Bericht 20 Jun 2022 18:03

Mijn kinderen aten op die leeftijd zeker al chips taart op een verjaardag. Ik vind dat normaal en zou het zielig vinden als 1 kindje dat niet mag en de rest wel (want ik ken geen ouders die dit niet goed vinden).

Cola en maggi krijgen ze niet, maar als er door een gerecht of door de soep een beetje maggi zou zitten, dan zou ik dat geen probleem vinden. Cola zou ik niet geven, maar stel ze krijgen het op een feestje, dan zou ik daar zeker niet wakker van liggen.

De rest krijgen ze allemaal wel eens.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Jun 2022 18:11

- taart
Op hun eerste verjaardag een eigen stukje. Op andere verjaardagen hapjes van ons tot een jaar of 3.

- chips en dan geen nibbit maar paprika/bolognese
De oudste is 8 en eet pas sinds kort paprika chips. De jongste sinds ze 4 is.

- mayonaise
Beide niet.

- cola
Hebben ze beide pas geleden voor het eerst gehad, de oudste werd 8 en de jongste was 5. Daarvoor hadden ze er totaal geen interesse in en ik vind het iets wat ik niet zelf aan zou bieden. Nu nog drinken ze beide het liefst gewoon water.

- maggi smaakverfijner.
Gebruik ik nooit dus hebben ze nog nooit gehad.

- zoute pinda's
De oudste vanaf ze 5 was. Maar ze eten beide liever ongezouten pinda’s. Dat eten ze sinds ze 3 zijn.

- chocolade
Vanaf dat ze 2 waren denk ik. De jongste eet dat het liefst elke dag 🙄
<<

Max

Yipyapper

Bericht 20 Jun 2022 18:13

Holden schreef:
sarah1985 schreef:Gister discussie met hun dat het onzin is dat s dat niet mag. Want hun kinderen kregen dat al vanaf 1 jaar of eerder.

Jongste nichtje doet gewoon de maggie pot op de kop in d'r mond. In onze familie doen wij maggie over de patat. Ik zou dat nooit mijn kind aanleren.

Hier eet zoon ook met de pot mee. Behalve als wij iets krijgen als pizza of iets dan krijgt hij wat anders. Met zijn eerste verjaardag had hij een stuk taart. En daarna met mijn verjaardag een hapje. Verder niet.

Vind vooral dat zij zoveel ongezonde dingen eten. Die dingen die ik zei hebben zij in 2 uurtjes gehad en dan veel ervan ook.

Als ik je goed begrijp, vind jij het niet leuk dat zij iets vinden van hoe jullie met het eten van je kind omgaan. Maar andersom vind jij ook weer van alles van hoe zij het aanpakken.
Zou het niet schelen als we niet zoveel vinden van een ander?

Ik denk dat dit de spijker op z'n kop tikt.
<<

Archie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 20 Jun 2022 18:29

Ik denk nu dat ik dit allemaal niet snel zou geven onder de 2 jr.

Eerder een keer een hapje taart of iets met (natuurlijke) suikers. Dan een product waar echt veel zout in zit, zoals chips.
11.21
10.23
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Jun 2022 18:49

Oh ik weet het niet precies meer.
Maar met 2 jaar of 2,5 ofzo hadden ze al wel eens chipjes gehad of chocola.
Cola nog steeds niet, maar hebben ze wel eens een slokje gehad en vonden ze niet echt lekker.
Taart sowieso op hun eerste verjaardag hebben ze dat gehad. Daarvoor geen idee.
Maggi hebben wij niet in huis.
Mayonaise sinds ze patat eten denk ik.
Zoute pinda's.. geen idee denk niet vaak of nooit volgens mij eten ze dat niet.
:heart: :heart: 2011
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Jun 2022 19:24

Ik had daar ook altijd een bepaald beeld bij maar als je met bijvoorbeeld je 4-jarige op een verjaardag bent met allemaal kinderen ging ik niet mijn als enige een ijsje verbieden oid omdat ik het niet nodig vond. In de praktijk eet mijn kind veel meer troep dan ik ooit voor ogen had, ik probeer het een beetje los te laten maar. Zolang de basis maar gezond is.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Bericht 20 Jun 2022 19:47

Maar die mensen zien denk ik vast wel het verschil tussen hun 3&6-jarige en jouw knulletje van 1, nét baby-af? Ik vind daar echt nogal verschil tussen zitten, ook in wat ik wel of niet zo geven.

En kan het zijn dat dit topic misschien ook voortkomt uit jouw eigen gevoel, dat je zelf veel bewuster met eten bezig bent, ook voor je kind? Ook een beetje als reactie op Holden dit hoor, ik heb zelf natuurlijk al behoorlijke tijd problemen met mijn gewicht en dit is absoluut niet iets wat ik voor mijn kind zou willen. Dus ik zou er misschien ook (nog) meer op zitten dan een andere ouder, waarschijnlijk.
<<

Fantine

Bericht 21 Jun 2022 07:43

sarah1985 schreef:Gister weer erg verbaasd wat mijn nichtjes van 3 en bijna 6 allemaal te eten krijgen. En hun ouders vinden het gek dat onze zoon dat niet krijgt. Daarom was ik benieuwd wanneer kreeg jullie kind dit. Of misschien helemaal niet

- taart met zijn eerste verjaardag en nu bij een verjaardag
- chips en dan geen nibbit maar paprika/bolognese nog niet
- mayonaise nog niet
- cola nog niet
- maggi smaakverfijner. Gebruiken we niet
- zoute pinda's nog niet
- chocolade met Pasen, hij vindt er niks aan

Wij zijn denk ik erg makkelijk met eten. Hij kreeg gewoon normale taart met zijn eerste verjaardag en opa’s en oma’s mogen hem best eens verwennen met wat lekkers. Thuis krijgt hij gezonde tussendoortjes en geen snoep of chips. Maar we zijn er ook niet heel moeilijk in als opa of oma hem wat lekkers wil geven, dit is toch niet wekelijks. We houden suiker dus niet bij hem weg maar letten wel op teveel zout en hij drinkt alleen nog water, melk of thee.

Ik ben trouwens zelf behoorlijk suiker verslaafd denk ik. Dat wil ik niet voor mijn kind maarja ik ben volwassen en merk er niks van. We willen hem laten opgroeien met gezonde keuzes maar ook lekker laten genieten van wat lekkers.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 21 Jun 2022 07:55

Wel interessant om te lezen dat iedereen zo tegen cola is. Dat krijgen ze bij ons ieder weekend. Een blikje cola zero met chips. Ultieme opblijfavond voor ze! Ik geef ze liever cola zero dan appelsap bijvoorbeeld. En alleen maar water, dat vind ik niet nodig. Door de week krijgen ze ook weleens Rivella of Crystal Clear. Regular cola of sinas oid mogen ze overigens niet.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 21 Jun 2022 08:36

Hier krijgen ze geen cola vanwege de cafeïne die er in zit. Oudste zoon vindt het wel echt erg lekker (en stoer denk ik haha), dus zo nu en dan krijgt hij het wel eens, maar liever niet. Ik koop dan wel weer andere frisdrank met prik voor hem zoals: Rivella, sinas, icetea of 7-up, maar dan wel de light/suikervrije versie. Regular krijgen ze hier inderdaad thuis ook niet, alleen op een terras ofzo.

Het lijstje wat jij noemt Sarah, zouden ze hier ook allemaal op een verjaardag kunnen eten. Wij zijn daar op zo'n moment niet heel streng in, maar een volgende dag zouden we dan weer een soort van balansdag doen. Hier spreken we thuis ook wel over: waarom het niet goed is altijd zoveel suiker te eten, wat dat met je doet, dat het verslavend is en dat een goede balans belangrijk is. Ze zijn hier trouwens ook allemaal gek op rauwkost en fruit, dat scheelt ook wel denk ik.

Ik ben het ook eens met Holden. Zij hebben een oordeel over hoe jij het doet, maar jij hebt dat net zo goed over hun. Ieder doet het op zijn eigen manier, ik zou het lekker bij jezelf houden. Als jij en je man erachter staan hoe jullie het doen, dan is dat toch prima?
2011 2012 2017
<<

Anoniem327

Bericht 21 Jun 2022 09:21

Maple schreef:Maar die mensen zien denk ik vast wel het verschil tussen hun 3&6-jarige en jouw knulletje van 1, nét baby-af? Ik vind daar echt nogal verschil tussen zitten, ook in wat ik wel of niet zo geven.

En kan het zijn dat dit topic misschien ook voortkomt uit jouw eigen gevoel, dat je zelf veel bewuster met eten bezig bent, ook voor je kind? Ook een beetje als reactie op Holden dit hoor, ik heb zelf natuurlijk al behoorlijke tijd problemen met mijn gewicht en dit is absoluut niet iets wat ik voor mijn kind zou willen. Dus ik zou er misschien ook (nog) meer op zitten dan een andere ouder, waarschijnlijk.

Ik ben zelf heel bewust bezig met gezonde voeding, maar niet eens een stukje taart eten op een verjaardag vind ik aardig extreem klinken. Gun je kind dat het mee kan doen met festiviteiten.

Het is trouwens toch niet tegen te houden. Op een partijtje krijgen ze vrijwel altijd ook taart en snoep. Je kunt er niet eeuwig naast blijven staan met een opgeheven vingertje.
<<

Saga

Major Yipyapper

Bericht 21 Jun 2022 09:26

- taart
met zijn eerste verjaardag

- chips en dan geen nibbit maar paprika/bolognese
Ik gok ook rond zijn eerste verjaardag. Maar hij eet dat amper.

- mayonaise
Met 1,5 jaar gok ik

- cola
Krijgt hij nog niet. Hij mag het van ons niet, maar hij heeft wel eens stiekem een slokje van mijn cola zero genomen en vind het echt niet lekker. Denk vooral de koolzuur niet.

- maggi smaakverfijner.
Heeft hij nog nooit gehad

- zoute pinda's
4 jaar

- chocolade
Snoepte hij wel eens met zijn vader mee, dat zijn echt twee chocoladeverslaafden. Maar vanaf 2 jaar denk ik?
10.04.17
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Jun 2022 09:32

Heel precies weet ik het niet meer, maar beide kinderen mochten op hun eerste verjaardag wel een stukje taart. Daarna mochten ze altijd wel een hapje mee eten van mij of hun vader. Nu krijgen ze gewoon hun eigen stuk, ik denk vanaf hun vijfde ofzo? Chips krijgen ze sinds hun vierde gok ik, liefst dan zo'n zakje zodat ze niet helemaal los gaan. (Zoute) pinda's vinden ze allebei wel erg lekker, maar ivm stikgevaar heb ik ze dat pas later gegeven, ik gok vanaf een jaar of vier.

Mayonaise vonden ze volgens mij niet eens lekker, ze kregen vooral ketchup of appelmoes (de oudste lust geen appelmoes dus die kreeg ketchup).

Drinken met prik vind ik echt niet nodig en de oudste (bijna 13) drinkt het denk ik pas sinds een jaar, misschien twee. De jongste vindt het niet eens lekker, dus dat is makkelijk. Ik denk dat zij het ook vanaf 10 jaar krijgt.

Ik ben zelf niet heel erg van de toevoegingen aan eten, op wat peper en zout na, Maggi gebruik ik zelf eigenlijk amper, behalve door de macaroni. Dat hebben ze wel beide gegeten vanaf jongere leeftijd, maar het is niet zo dat ze met zo'n flesje naast hun bord zitten en dat te pas en te onpas door hun eten gooien.

En ja chocolade is helaas wel erg favoriet, van wie zouden ze dat hebben haha. Ze kregen eerst vooral chocoladepasta op brood vanaf hun derde denk ik, nu eten ze graag een stuk chocolade. Mijn oudste dochter kreeg van mijn schoonouders een mega paashaas toen ze nog geen jaar was, ik heb ze namens dochter hartelijk bedankt en deze zelf genuttigd. Echt onnadenkend, hoe lief ze het ook bedoelen. Maar wel laten weten dat ze met de volgende paashaas wel een jaartje of 3 mochten wachten.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Bericht 21 Jun 2022 09:34

Sadie schreef:
Maple schreef:Maar die mensen zien denk ik vast wel het verschil tussen hun 3&6-jarige en jouw knulletje van 1, nét baby-af? Ik vind daar echt nogal verschil tussen zitten, ook in wat ik wel of niet zo geven.

Ik ben zelf heel bewust bezig met gezonde voeding, maar niet eens een stukje taart eten op een verjaardag vind ik aardig extreem klinken. Gun je kind dat het mee kan doen met festiviteiten.

Het is trouwens toch niet tegen te houden. Op een partijtje krijgen ze vrijwel altijd ook taart en snoep. Je kunt er niet eeuwig naast blijven staan met een opgeheven vingertje.

Maar het kind van Sarah gaat vooralsnog niet naar een partijtje, ik denk dat dat nog wel eventjes gaat duren. Ik zou mijn kind van (net) 1 ook prima een (paar) hapje(s) taart laten mee-eten van mijn eigen stuk, maar het hele lijstje wat benoemd staat, vind ik op één middagje verjaardag, voor zo'n klein kindje echt niet nodig. Sowieso vind ik de meeste dingen op het lijstje voor een kindje van net 1 gewoon niet nodig, ook niet bij wijze van uitzondering. Alleen een paar hapjes taart op een feestje.
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 21 Jun 2022 11:17

Hier ook bij de oudste veel strenger dan bij de jongste haha. Tsja, zo’n jongste wil toch mee doen, dus ik snap van je nichtjes wel dat die van 3 al relatief veel ongezonde dingen krijgt. Mijn jongste krijgt alleen nog geen dingen die ik nog eng/gevaarlijk vind (zoals lolly’s of harde snoepjes ofzo). Oudste krijgt om dezelfde reden nog geen kauwgom bijv, dat vind ik nog geen fijn idee. Verder niet veel beperkingen, als er op een feestje van alles op tafel staat mogen ze gewoon kiezen wat ze willen. Cola krijgen ze nog niet, maar ze mogen wel slokjes van ons (dan heb ik zelf wel eig altijd cola zero, dus cafeine krijgen ze dan iig ook niet binnen).
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 21 Jun 2022 11:35

Het is ook niet dat ik 't persé nodig vind dat een kind van één chips krijgt hoor. Het is gewoon een hele duidelijke battle die ik niet pick haha. Dat zou een ander misschien wel doen hoor en is een ieders goed recht. Ik heb echt geen zin om de strijd aan te gaan met m'n dochter als er drie andere kindjes zijn die wel chips krijgen en zij dan een bakje crackertjes. Het kan wel, maar dan zit ik ook niet relaxed. Ben heel eerlijk daarin dat ik dus makkelijker ben bij de tweede.
En ik denk dat het bij haar ook wel komt omdat er iets is wat ze écht niet mag eten. Daardoor kan ik de rest wat meer los laten. Ze gaat er niet dood aan, en namelijk aan iets anders wel. Dus dan vind ik 't niet meer zo belangrijk. Maar goed dat is ook maar een slechte gedachte misschien, want zout en vet en suiker is natuurlijk ook niet goed en legt geen goede basis. Maar goed ik ben dus niet zo moeilijk meer en ga zo met m'n dochter mayo dippen met frietjes op 't terras. 🙈
Let's discover the world together.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 21 Jun 2022 11:41

Ik vind dat ook niet nodig Maple, allemaal op 1 middag. Heel eerlijk vind ik het voor mezelf al teveel ongezonde troep. Ik zou dat ook echt niet allemaal eten op 1 dag.
Een keer een stukje taart en een uurtje later een chipje prima, maar dat is wel wat anders dan alle zooi in 1 middag naar binnen werken.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 21 Jun 2022 11:45

Marin schreef:Het is ook niet dat ik 't persé nodig vind dat een kind van één chips krijgt hoor. Het is gewoon een hele duidelijke battle die ik niet pick haha. Dat zou een ander misschien wel doen hoor en is een ieders goed recht. Ik heb echt geen zin om de strijd aan te gaan met m'n dochter als er drie andere kindjes zijn die wel chips krijgen en zij dan een bakje crackertjes. Het kan wel, maar dan zit ik ook niet relaxed. Ben heel eerlijk daarin dat ik dus makkelijker ben bij de tweede.
En ik denk dat het bij haar ook wel komt omdat er iets is wat ze écht niet mag eten. Daardoor kan ik de rest wat meer los laten. Ze gaat er niet dood aan, en namelijk aan iets anders wel. Dus dan vind ik 't niet meer zo belangrijk. Maar goed dat is ook maar een slechte gedachte misschien, want zout en vet en suiker is natuurlijk ook niet goed en legt geen goede basis. Maar goed ik ben dus niet zo moeilijk meer en ga zo met m'n dochter mayo dippen met frietjes op 't terras. 🙈

Denk dat daar in principe ook niks mis mee is, maar om dan daarna nog een ijsje te halen, chips te eten met een glas cola en een bak vla erachteraan lijkt me weer teveel.
Het is vooral belangrijk om te doen waar je jezelf goed bij voelt. Ik ben opgevoed met het idee dat het dit soort ongezond eten een uitzondering/traktatie is. En zo leef ik nog steeds. Ik eet heus wel ongezonde dingen, maar met mate.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 21 Jun 2022 11:52

Ja is ook zo hoor! Ik doe dat ook niet dagelijks, ook niet voor mezelf en dat wil ik m'n kinderen ook niet meegeven idd. We komen meerdere keren per week langs de ijswinkel maar dat mag dan niet elke keer. En bij feestjes vind ik 't ook niet zo erg want die komen ook niet zo vaak voor. Maar goed dan eten ze dus idd misschien een paar happen taart, wel veel chips. Snoep kennen ze vrijwel niet.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem330

Bericht 21 Jun 2022 12:08

SophieZMY schreef:Hier ook bij de oudste veel strenger dan bij de jongste haha. Tsja, zo’n jongste wil toch mee doen, dus ik snap van je nichtjes wel dat die van 3 al relatief veel ongezonde dingen krijgt. Mijn jongste krijgt alleen nog geen dingen die ik nog eng/gevaarlijk vind (zoals lolly’s of harde snoepjes ofzo). Oudste krijgt om dezelfde reden nog geen kauwgom bijv, dat vind ik nog geen fijn idee. Verder niet veel beperkingen, als er op een feestje van alles op tafel staat mogen ze gewoon kiezen wat ze willen. Cola krijgen ze nog niet, maar ze mogen wel slokjes van ons (dan heb ik zelf wel eig altijd cola zero, dus cafeine krijgen ze dan iig ook niet binnen).

De zero in cola zero slaat op suiker, niet op cafeïne. Als er geen cafeïne in zit staat dat er speciaal nog extra op (vaak met lichtbruine letters of een lichtbruine opmaak voor de herkenbaarheid).
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen