Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Kinderliedjes

<<

Scheef

Bericht 09 Jun 2022 18:59

Kinderliedjes

Mijn nichtje was hier vandaag, ik zou even een uurtje op haar passen. Ze is 2 en ik zong in de maneschijn voor haar toen mijn schoonzusje terug kwam. Die keek me vreemd aan en zei: dat liedje moet je niet voor haar zingen joh. Dus ik vroeg waarom niet. En toen zei ze omdat het liedje niet over de maan en dieren gaat. En ze stuurde me deze link door:

https://www.famme.nl/maneschijn-liedje-betekenis/

Wisten jullie dit?

En zijn er meer van dit soort liedjes. Vind het wel een grappig weetje.

Dat Kortjakje niet zo netjes was wist ik overigens wel.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 09 Jun 2022 19:20

Re: Kinderliedjes

Klopt. Twee emmertjes water halen is er ook zo eentje. Ik vind het wel wat overdreven om iemand die dat liedje zingt meteen vreemd aan te kijken en op de vingers te tikken, ik gok dat het gros van de mensen niet weet wat de achtergrond is.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Scheef

Bericht 09 Jun 2022 19:26

Susan schreef:Klopt. Twee emmertjes water halen is er ook zo eentje. Ik vind het wel wat overdreven om iemand die dat liedje zingt meteen vreemd aan te kijken en op de vingers te tikken, ik gok dat het gros van de mensen niet weet wat de achtergrond is.

Twee emmertjes water halen wist ik het niet van. Ik ga eens zoeken.

Mijn schoonzus denkt altijd dat iedereen alles weet wat zij weet ook weet, dus verbaast me niet.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 09 Jun 2022 19:40

Oké, dit wist ik echt niet.
Wel dat er achter veel van die liedjes een verhaal zit. En vaak wel met dit idee. Dus eigenlijk is het niet eens zo gek, haha.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Jun 2022 19:40

Ik heb hier een aantal artikelen over gelezen, ik hou van folklore en sprookjes en dit soort dingen.
Op deze site staan er een paar uitgelegd, want er zijn ontzettend veel kinderliedjes die begonnen zijn als spotlied of waarschuwing ( zorg dat je je maagdelijkheid niet verliest bijvoorbeeld). https://bertvanzantwijk.com/2016/08/06/groen-is-t-gras/
Ik zing ze gewoon lekker mee, want ik vind het persoonlijk een beetje overdreven om dat niet meer te doen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 09 Jun 2022 19:47

Van in de maneschijn wist ik inderdaad niet. Van andere kinderliedjes wist ik de oorspronkelijke betekenis wel en op zich niet heel gek natuurlijk.
Ik zing ze wel gewoon, behalve racistische liedjes. Die zing ik niet.

Heel veel onschuldiger maar wij kwamen er bij dochters muziekles laatst pas achter dat als je 'zo gaan de scheepjes voorbij' en je handen in je zij zet, dat natuurlijk de zeilen zijn. De lerares vertaalde het naar 't Engels voor een buitenlandse ouder en ineens viel dat kwartje. Maar misschien was dat al heel lang duidelijk voor jullie hoor. Die lerares was er zelf van onder de indruk haha, ze zong het al twintig jaar bijna dagelijks.
Let's discover the world together.
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 09 Jun 2022 20:19

Ben ik de enige die altijd ' en je raadt het niet, en je raadt het niet' zingt Ipv en je waagt het niet?

Verder blijf ik dit liedje gewoon zingen, erg vergezocht om hier bij kinderen van 2 jaar rekening mee te houden. Zoals marin zegt, zolang het maar niet racistisch is.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 09 Jun 2022 20:53

Ik zing ook altijd 'en je raadt het niet' maar ik hoorde juist dat het moest zijn: 'en je raadt het mis'. Want mis rijmt op vis.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 09 Jun 2022 21:19

Haha daar kwam ik idd ook pas bij peutermuziek ofzo van mijn jongste achter hoor Marin!

Lois, ik zing ook altijd ‘niet’ want zo heb ik het geleerd 👊🏼 En trouwens ook ‘hoepeltje’ en niet ‘wieltje’ oid.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Bericht 09 Jun 2022 21:21

Ik wist het idd wel, maar ook pas sinds een paar jaar.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 10 Jun 2022 05:55

Maar even serieus, elk liedje en sprookje en verhaaltjes hebben een waarschuwing/les in zich. Nu hebben we het echter vaker over: potje plassen, bang in het donker en allemaal jezelf zijn. Maar vroeger hadden we duidelijk hele andere problemen. Logisch toch? Ik zing daarom ook gewoon hard mee.

En wat voor liedjes zingen je schoonzus en broer dan? Lezen ze ook nooit een boekje voor? En hoe is dat dan op de opvang/school straks.

Ik vind dit echt overdreven.

Ps. Racistische liederen weiger ik wel te zingen.
<<

Anoniem332

Bericht 10 Jun 2022 06:11

Volgens mij is de aller eerste hit van K3 niet geschreven voor kinderen.
Heya mama:

“ Ik wil jou, jij wil mij
Ik weet een plekje waar ze
Ons niet vinden
Jij mag me verslinden
Doe het héél zachtjes
Geen kreetjes en geen lachjes
Héél zachtjes
't Wordt een leuke zomer
Lieve mooie dromen”
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 10 Jun 2022 06:49

Housebird schreef:Volgens mij is de aller eerste hit van K3 niet geschreven voor kinderen.
Heya mama:

“ Ik wil jou, jij wil mij
Ik weet een plekje waar ze
Ons niet vinden
Jij mag me verslinden
Doe het héél zachtjes
Geen kreetjes en geen lachjes
Héél zachtjes
't Wordt een leuke zomer
Lieve mooie dromen”

Niet alleen de eerste…
2015 💙
<<

Anoniem332

Bericht 10 Jun 2022 08:05

Ah oké, gelukkig ken ik die niet.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 10 Jun 2022 08:08

Volgens mij was de eerste doelgroep van K3 tieners en jongvolwassenen, maar sloeg hun muziek beter aan bij een jonger publiek. Dus niet zo gek dat hun eerste liedjes niet passen voor kinderen.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 10 Jun 2022 09:12

Ik zong altijd "op je blote bolletje allebei" maar het is blijkbaar boze bolletje? Anyway, ik wist het inderdaad wel van IN de maneschijn maar vind het ook wat overdreven om het niet meer te zingen (tenzij een liedje inderdaad racistisch is).

Weet iemand trouwens of het liedje van juf Roos "het regent, het regent" ook bewust is veranderd? Ik zong vroeger: "er kwamen twee soldaatjes aan, die vielen op hun gat" maar zij zingt "er kwam een brandweermannetje aan, helemaal uit de stad". Gat kan blijkbaar niet :angel:
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 10 Jun 2022 09:18

Ja boos van knap, ouderwets woord.
Bij muziekles zingen we altijd mooie bolletje.

Haha die van juf Roos is wel omslachtig.
Let's discover the world together.
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 10 Jun 2022 09:56

Marin schreef:Ja boos van knap, ouderwets woord.
Bij muziekles zingen we altijd mooie bolletje.

Haha die van juf Roos is wel omslachtig.

Ohhhh serieus?? Oh ja die lessen. Bij babyzwemmen zongen ze ook weer hun eigen versjes en vormen van liedjes. Ik zat de eerste les echt zo van hmhmhmhm mee te neuriën. Geen idee joh.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 10 Jun 2022 14:36

Susan schreef:Ik zing ook altijd 'en je raadt het niet' maar ik hoorde juist dat het moest zijn: 'en je raadt het mis'. Want mis rijmt op vis.

Je hebt toch juist vis en ..schoenpoetser is wat rijmt?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/

Terug naar Zwangerschap & kinderen